Jižní Morava – krásná místa nejen v podzemí

18. listopad 2013, 0:24

Jižní Morava – krásná místa nejen v podzemí

S Alešem „Agim“ Bojanovským, kapelníkem skupiny F.T.Prim, jsme se sešli několik dnů před výročním koncertem, na kterém tato brněnská kapela oslaví čtvrtstoletí existence. Při té příležitosti vydává nové album Střípky příběhů, na kterém oprašuje své starší hity a zároveň v několika nových písních znovu zdůrazňuje svůj vztah k jižní Moravě a konkrétně k trampské oblasti na řekách Oslavě a Chvojnici.

F.T.Prim si připomíná 25 let od svého vzniku. Máte nové CD a také připravujete výroční koncert, který se bude konat 22. listopadu ve Společenském centru v Brně-Bystrci. Na co speciálního se mohou vaši fanoušci těšit? Chystáte nějaké písňové výlety do historie kapely?
Samozřejmě chystáme nějaké písňové výlety do historie, přece jen kapela za celou dobu své existence natočila hodně písniček. Jinak se naši fanoušci můžou také na spoustu zajímavých a výjimečných hostů, kteří budou s námi hrát právě jen na tomto jediném koncertě.

Na plakátech je jako hlavní host uveden Jaroslav Samson Lenk. Proč právě on?
Samson je tramp a kamarád, máme k jeho hudbě blízko a i on zná naši muziku. Navíc je to člověk, který nikdy nepokazí žádnou legraci. A jde hlavně o to, aby se posluchači na koncertě dobře bavili.

Vaše nové CD Střípky příběhů obsahuje jak nové písničky, tak některé starší skladby. Jak probíhal jejich výběr?
Bylo to těžké. Vybírali jsme z našich čtyř alb a chtěli jsme, aby na Střípkách byly největší „hity“ kapely za dobu celých 25 let. Poslechli jsme si pozorně všechna CD a společně vybírali. Doufám, že se nám výběr povedl a že budou posluchači spokojeni. Na albu se pochopitelně objeví i několik novinek, některým starším písničkám jsme dali nový kabátek, budou tam dvě speciální verze písní, které v těchto verzí šly pouze do rádií, a na závěr také jeden speciální bonus.

Pilotní píseň má název Cestou od vinic. Je pro tebe důležité, že žiješ na jižní Moravě, v kraji vína? A co ti dává víc – víno a kultura s ním spojená, nebo toulání Pálavou?
Hm, to je těžká otázka… Když je člověk z jižní Moravy, má rád vínko, v mém případě především rýnský ryzlink. Přátelské posezení s kamarády a přáteli ve sklípku pod Pálavou je krásný a neopakovatelný zážitek. Ale jižní Morava má krásná místa nejen v podzemí, a proto se tímto krajem rád toulám a jsem hrdý na to, že jsem právě z jižní Moravy.

Zajímavé téma má další nová píseň na albu, nazvaná Bílej. O čem nebo o kom pojednává?
Tak jako má oblast lomů Velká a Malá Amerika v Čechách svého Hagena, máme u nás na Oslavce Bílýho. Je to legendární postava ze starých trampských pooslavských pověstí, tajemný přízrak, který se zjevuje v oblacích mlhy nebo páry po celém úseku Divoké Oslavy, kolem Čertova mostku až po Náměšť. Slyšel jsem od pár trampíků, kteří na Oslavku jezdí pravidelně, že už ho i viděli… Já jsem zatím to štěstí neměl, ale třeba teď, až uslyší někde na potlachu na Oslavce tuto písničku, se mi ukáže. (smích)

F a T ve vašem názvu jsou počáteční písmena dvou kapel, z kterých vznikla původní sestava F.T.Primu – Flažolet a Tuláci. Jak vlastně tenkrát k tvému spojení se třemi muzikanty z Flažoletu došlo?
Hrával jsem v duu Tuláci ještě se spoluhráčem Petrem Jakubčíkem trampské písničky a jezdili na soutěže, Porty a různé další akce. Postupem času jsme vzali do Tuláků ještě zpěvačku a chtěli jsme dále rozšířit sestavu o kontrabas nebo basovou kytaru, ale pořád se nám nedařilo na někoho dobrého narazit. Jednou jsme vystupovali v dnes už neexistujícím klubu v Brně Na pavlači společně se skupinou Flažolet, se kterou hrál na kontrabas Jirka Stejkora. Mně se líbil styl jejich muziky i písničky. Po koncertě jsme se sešli a dali jsme řeč, jestli by si Jirka nechtěl občas zahrát i s námi na basu. Udělali jsme si pár zkoušek a zjistili, že nám hlasy i kytary se zbývajícími členy Flažoletu nějak lépe ladí a nebylo dále co řešit. Spojil jsem se s Flažoletem a pár dní nato jsme založili F.T.Prim. To byl rok 1988.

Hráli jste od počátku především tvoje písně, nebo se repertoár nějak vyvíjel?
Ano, od samého začátku jsme hráli moje písničky a písničky Petra Fabšiče z Flažoletu. Stáli jsme si pevně za tím, že budeme hrát pouze vlastní tvorbu.

Ty sám máš autorských písní na stovky a já vím, že si je pečlivě eviduješ. Jak se za těch 25 let změnil Aleš Bojanovský jako autor písní?
Určitě se za těch 25 let změnil hodně. Více přepisuji, škrtám a upravuji. Když jsem začal psát, témata se hodně opakovala, písničky byly hodně trampsky nebo zamilovaně naivní a sdělení textu jsem až tak moc nekontroloval. Ale časem se mění i styl psaní, je více témat a příběhů, doba se změnila. Než písničku pustím do kapely a na veřejnost, dávám si už hodně pozor, aby byl text o něčem a ne o ničem. (smích)

Kapelou prošlo za 25 let na jednu stranu relativně dost lidí, na stranu druhou je základní sestava poměrně stálá. Jak si tento zdánlivý rozpor vysvětlit?
Ten počet lidí se měnil spíš ze začátku, kdy jsme se teprve hledali. Od roku 1992 se sestava ustálila na klasické „pětce“, kterou posluchači mohou slyšet dodnes. Jen se v průběhu času vyměnilo pár zpěvaček, ale naše Lenka je už opět po mnoho let s námi. Všichni v kapele jsou výborní přátelé, na které se můžu kdykoliv spolehnout – je to taková moje druhá rodina. Honza Žáček, Jirka Jetelina, Pavel Plch, Lenka Sýkorová a já.

Kterého z festivalových úspěchů, kterých jste za svou historii dosáhli, si nejvíc vážíš a proč?
Nejvíc si asi vážím vítězství na Náměšťské placce. Placka je naše srdeční záležitost, tam jsme vyrůstali a máme samozřejmě k Oslavce trampský vztah. Dále si velmi cením zahajování Dvorany Porty v Plzni v roce 1990, křtu našeho prvního CD Rosa Coeli v klášteře Rosa Coeli v roce 1994, máme moc rádi Mohelnický dostavník a mnoho dalších festivalů, přehlídek a klubů. A nesmím zapomenout ani na dvojnásobný titul Miss Porta našich zpěvaček (1991 Sabina, 1992 Lenka).

Svá alba jste dlouho vydávali u brněnského vydavatelství FT Records (což je mimochodem krásná shoda názvu, i když náhodná.). Ke které z těch desek se nejraději vracíš a proč?
Z prvních tří desek mám asi nejraději Rosu Coeli. Je to naše první CD, na které jsme se moc těšili a při jehož vzniku jsme sbírali i první zkušenosti se studiovým nahráváním. Dále pak mám moc rád Větrnou růži, kterou jsme natáčeli v jiném studiu a která zní trošku jinak, moderněji. Jinak nejlepší jsou samozřejmě WoodcraftStřípky příběhů, ale tato CD jsme si už vydali sami.

Spousta písní v podání F.T.Primu vyšla také na různých kompilacích včetně nedávné Nekončící cesty s písněmi Wabiho Ryvoly. Cítíte sounáležitost s dalšími brněnskými trampskými kapelami, se kterými se potkáváte nejen na festivalech, ale i na těchto albech?
Jasně, máme mezi brněnskými kapelami plno kamarádů. Mám pocit, že brněnské kapely, které hrají „trampárnu“, jsou jako jedna velká rodina. Takže cítíme velkou sounáležitost, a to hlavně s kapelami Karabina, T. E. Band a Přístav.

Já sám jsem F.T.Prim poprvé slyšel v roce 1993 na festivalu, který pořádal Kamelot v Rapoticích, a už tenkrát jste mě hodně zaujali. Tuším ale, že právě Kamelot byl pro tebe zpočátku velkou inspirací. Nebo se pletu? A jak se díváš na tvorbu Romana Horkého dnes?
Kamelot byl pro nás v začátcích opravdu částečná inspirace, vyrůstali jsme ve stejné době, měli podobné cítění k písničkám, a v roce 1994 s námi Roman dokonce spolupracoval na prvním CD Rosa Coeli. Nejvíc jsem měl rád první dvě nebo tři alba Kamelotu, na vandrech jsme je u ohňů hrávali pořád dokola. Roman je šikovný, má pěkné texty a muziku, a jako autora si ho vážím, i když novější písničky už mě neoslovují tolik jako ty starší.

Pokud jde o množství hudebních projektů, se kterými hrál v minulosti nebo i dnes hraje, je nejvytíženějším členem F.T.Primu Pavel „Bongo“ Plch. Myslíš, že jeho zkušenosti například od Tomáše Kočka nebo i z několikaletého působení v Kamelotu vaši kapelu v dobrém ovlivňují?
Pavlovy hudební zkušenosti hlavně v oblasti perkusí a bicích nástrojů kapelu určitě obohacují. Často přijde s nějakým novým fíglem nebo s novým perkusním nástrojem. A něco z toho skutečně pro obohacení muziky použijeme.

V souvislosti s novým albem jsi mluvil o rádiových verzích některých písní. Jsou to písně především zkrácené, aby je rádia snáz mohla zařadit do svých playlistů. Já jsem měl ale vždycky pocit, že toto jsou metody především popových kapel a že u folku něco takového není třeba. Jaké máš tedy zkušenosti s českými rádii?
Z minulého CD jsme do rádií poslali dva singly WoodcraftPár přání v upravených radiových verzích, protože originální verze byly pro vysílání příliš dlouhé. Sestříhali jsme je na únosnou délku, aby ještě nebyla narušena celistvost písničky a abychom se vešli pod čtyři minuty stopáže. Zatím máme dobrou zkušenost s českými rádii, která hrají folk. Za mediální partnery volíme rádia Proglas, Čas, Country, Folk a Samson.

F.T.Prim sice nevnímám jako čistě trampskou skupinu, ale přece jen je tento prvek ve vašich textech stále výrazně zastoupen. Trampujete pořád?
Je pravda, že F.T.Prim není čistě trampská kapela. Říkáme, že hrajeme moderní tramp-folk, ale zpíváme často o trampských tématech a čistou trampskou písničku máme rádi. Co čas dovolí, rádi trampujeme, občas společně a jindy každý se svou partou nebo osadou. Na společné kapelní akce jezdíme do Údolí pavučin na Chvojnici.

Čeho bys s kapelou rád dosáhl v dalších letech? Máte po čtvrtstoletí nějaké konkrétní cíle?
Moc bych si přál, abychom pořád dávali posluchačům pěkné pohodové písničky, aby jim bylo na našich koncertech dobře a rádi se k nám vraceli. Samozřejmě dále chceme hrát a hrát a vydržet v této sestavě kapely: Lenka, Žakyn, Štyrla, Bongo a já.

Foto F.T. Prim 1988–2013, archiv kapely

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Country kapela Zimour měla v sobotu oslavit 30 let. Motocyklová nehoda baskytaristy tomu sice zabránila, ale rozhovor vznikl – ostatně mezi zpovídanými je i Pavel Putna osobně a všechno by mělo skončit bez následků. Následuje všechno, co jste kdy chtěli o Zimouru vědět.  více

Michal Šimíček je dramaturgem Café Práh. Tréninková kavárna žije jakoby stranou brněnského klubového života, její program je ale překvapivě pestrý. V těsném sousedství nákupního centra Vaňkovka je kulturní centrum, o němž jste možná do této chvíle nevěděli.  více

V sobotu proběhlo v Café Práh jihomoravské kolo Porty. Z původně trampské a folkové události se stal multižánrový festival převážně akustické hudby.  více


Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Nejčtenější

Kritika

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více