Kaspar Zehnder, Švýcarské jaro a atmosféra Brna

Kaspar Zehnder, Švýcarské jaro a atmosféra Brna

Multižánrový projekt Švýcarské jaro začíná v České republice tento čtvrtek. 28. února a ještě následující den uslyšíme v Brně koncert z děl inspirovaných švýcarskými dějinami, přírodou i hudbou samotnou. Filharmonii Brno bude řídit její častý host Kaspar Zehnder, kterému jsem při té příležitosti položil několik otázek. Mluvili jsme pochopitelně o hudbě, ale také o smyslu národní identity, hrdosti a nakonec ještě o jídle.

Pocházíte ze Švýcarska, pracujete v Bernu, ale váš profesionální život je významně spojen i s Českou republikou. Je pro vás rozdíl pracovat tady a ve Švýcarsku?
Ovládám hodně jazyků, verbální komunikace je pro mě velmi důležitá. Neumím ale dobře česky a nerad se vyjadřuji nesprávně, takže má práce je v České republice poněkud ztížená. Ale na druhé straně: hudba je prostředek, jímž se můžete vyjádřit bez ohledu na jazyk, politiku a náboženství, a hudba je zde přítomna velmi intenzivně. Pokud Švýcarsko má čtyři jazyky, řekl bych, že Česká republika má dva: češtinu a hudbu!

Nejste jen dirigent, jste také flétnista. Je pro dirigenta dobré, když hraje i na nějaký jiný nástroj než obligátní klavír?
Nedovedu si představit, že dirigent není zároveň i hudebník. Pro mě je opravdu důležité dobře ovládat svůj nástroj a cvičení na flétnu je můj každodenní rituál.

Do Filharmonie Brno nastupuje od 1. března Marie Kučerová jako nová ředitelka. Znáte ji, je to dobrá zpráva?
Znám ji od svých prvních koncertů v České republice, a udělalo mi to radost i za Filharmonii Brno. Zdá se, že věci jdou velmi správným směrem.

Jak se vám pracuje s Filharmonií Brno. V čem jsou její klady a zápory?
Provedl jsem s Filharmonií Brno asi dvanáct různých programů, byl jsem s ní i na turné. Každý orchestr má své klady a zápory stejně jako vám nesedí úplně každý člověk – a naopak. Když Filharmonie Brno hraje v komorním obsazení – mám na mysli koncerty v Besedním domě – může být její výkon výborný, jindy jen odvede svou práci. Záleží na tom, kdo kdo zrovna hraje a jaký je program. Je to ale nádherný orchestr, když hraje ve velké skupině – koncerty v Besedním domě jsou velice důležité pro její transparentní zvuk v plném obsazení, který je jedinečný a skvělý. Je škoda, že v Brně neexistuje skutečný koncertní sál. Jeho projekt se přitom před lety zdál být tak blízko k realizaci.

Jezdíte do Brna docela často, znáte to tady, co vás sem přitahuje kromě hudby? Máte nějaká oblíbená místa, zažil jste tu něco mimořádného?
Mám rád jeho atmosféru v duchovním smyslu slova. Když jdete v Brně do kostela, je to chvíle ticha a meditace, ne jenom prohlídka pamětihodnosti. Oslovuje mě architektura: pozdní středověk, gotika a baroko ve starých částech města, i vídeňská secese v těch novějších a nádherné ukázky funkcionalismu. Rád strávím celé odpoledne v Zemanově kavárně. A jsem denním hostem v Koishi, což je podle mého názoru jedno z nejlepších míst v Evropě, kde si můžete dát sushi. Myslím, že v Bielu, kde jsem teď šéfdirigentem, máme druhé nejlepší.

Mezi autory zahajovacího koncertu Švýcarského jara je jen jeden švýcarský skladatel, řekl bych, že popisujete Švýcarsko pohledem zvenku. Je to záměr?
Kultura k nám vždy přicházela zvenčí, v naší historii nejsou velké kulturní epochy. Švýcarsko je pozoruhodné z historického a politického hlediska a je to naprosto úchvatná příroda – to je důvod, proč byli dříve či později téměř všichni velcí umělci z Německa, Francie, Itálie, ale také z Ruska a Anglie inspirováni naší zemi. Průmyslový rozvoj přišel mnohem později, stejně jako finanční trh.

Richard Wagner Rossiniho hudbou pohrdal a Viléma Tella si z nacionálního hlediska nevážil už vůbec. Jaký má dnes smysl lpění na národní identitě?
Richar Wagner byl geniální hudebník, ale nepříjemný člověk. Zejména jeho soudy o jiných skladatelích i názory na ně byly často mylné. Rossini byl vynikající skladatel, předehra Vilém Tell je sice plná exotismů a klišé, ale je ohromně efektní pro publikum. Obecně jsem ale proti nacionálním hlediskům, jsou tak snadno zneužitelná. Když miluju jezera, hory a útulnost švýcarských měst, když jím raději švýcarské čokolády než belgické nebo německé, nemá to nic společného s národní identifikací, prostě v tom cítím svůj DOMOV.

Jak to vůbec vypadá se švýcarskou "národní" hudbou, máte svého Verdiho, Wagnera, Smetanu nebo Janáčka? Kdo jsou typičtí švýcarští skladatelé minulosti i dneška?
Pokusím se o delší odpověď: Švýcarsko bylo až do roku 1850 zemí rolníků živých ze sýra a mléka (jak to popsal Mendelssohn nebo Goethe). V předchozích dobách naše šlechta nepodporovala orchestry, divadelní představení nebo umělecké sbírky. S finančním a průmyslovým rozvojem v polovině 19. století začali lidé "kupovat" umění a kulturu zvenčí. Města stavěla svá divadla, operní domy a koncertní sály koncem devatenáctého a začátkem dvacátého století. Kultura byla něco, co je "správné vlastnit", co jste si mohli koupit, ale nikdy věc, která by se vyvíjela ve filozofickém a existenciálním smyslu. Tento přístup sílil ve druhé polovině 20. století.
Máme velké skladatele: Arthura Honeggera – diriguji jeho fantastické dramatické scény Nicolas de Flüe  v rámci Švýcarského jara v Hradci Králové 21. března (svatý Mikuláš de Flüe byl středověký poustevník, který zachránil naši zemi před občanskou válkou a vnitřním rozvratem a dal našemu státu politické a filozofické základy). Dále  Frank Martin, Othmar Schoeck, Albert Moeschinger a Willy Burkhard, všichni tvořili v letech 1900 až 1950 a jsou na úrovni Maurice Ravela, Richarda Strausse nebo Albana Berga. Nejsou ale národnostně identifikovaní jako Janáček v České republice nebo Sibelius ve Finsku. To je důvod, proč nejsou známí jako ostatní skladatelé, kteří jsou specificky ruští, čeští, španělští či britští atd. Švýcarsko neobývá národ, je to konfederace, skupina nezávislých států. Chtěl jsem koupit partituru Honeggerovy symfonie v největším obchodě s hudbou v Bernu (hlavním městě Švýcarska!). Neměli ji a nebyla k dispozici vůbec v žádném z obchodů s hudbou. Musel jsem čekat čtyři(!) týdny, než ji pošlou z Paříže. Na to mám jen jedno slovo: je to skandál. Je to velmi dobrý příklad toho, jakou hodnotu má u nás naše vlastní kulturní dědictví.
Největší úspěchy se švýcarskou hudbou jsem měl mimo naši zemi. Nakonec jak sám vidíte, Švýcarské jaro zorganizovali švýcarští občané žijící v zahraničí jako třeba André Regli, náš velvyslanec v Praze, a jeho skvělý tým.

Největší událostí zahajovacího koncertu je světová premiéra Svity pro alpský roh, lesní roh a orchestr. Alpský roh je pro zbytek Evropy jednou ze švýcarských kuriozit – je obtížné na něj hrát, kterému běžnému nástroji je nejbližší a jak se jeho zvuk pojí se symfonickým orchestrem?
Alpský roh je přirozený nástroj, je samozřejmě blízký všem žesťovým nástrojům. Jeho tělo má podobnou délku jako lesní roh, ale není stočené. Dynamické a tonální možnosti jsou poměrně malé. Alpský roh je nástroj dlouhých, krásných tónů a jejich hry s přírodní ozvěnou. Eco (ozvěna), je také název věty, kterou napsal Jean-Luc Darbellay, je to druhá část skladby. Naše "svita" je experiment. Myslím, že je důležité, aby publikum mělo dostatek času na poslech sólového alpského rohu bez doprovodu, proto velmi oceňuji, že Radek Baborák hraje dlouhou kadenci ve třetí části.

Ve Švýcarsku se hovoří čtyřmi jazyky, co tyto oblasti sjednocuje?
Všechny části Švýcarska mají velmi dlouhou a hlubokou historii, která patří ke Švýcarské konfederaci (podobně jako ve Spojených státech). Spojuje nás naše demokracie. Kromě toho už příliš společných věcí nemáme, možná čokoládu, hodinky, vojenské nože a Rogera Federera. Naší výhodou je, že jsme italštější než Němci, pařížštější než Vídeňané, středomořštější než Skandinávci a britštější než Slované. Ovlivnily nás všechny směry a barvy. Díky tomu jsme velmi všestranní, ale také to vedlo k negativnímu aspektu takzvané neutrality. Například ve druhé světové válce udržovalo Švýcarsko styky nejen se spojenci, ale i s nacisty. Je to sebeobrana? Strategie?

Jedna moje kamarádka říká, že když přijede do Švýcarska, má chuť se usadit a pečovat o domácnost. Švýcarsko je v rámci obecných stereotypů vnímáno jako solidní, neuspěchaná a konzervativní země. Je to skutečně tak?
Ano, když chcete pojmenovat podstatnou vlastnost Švýcarska, je to tak, jak už jsem říkal – je to DOMOV. Dnes ale bohužel vzbuzují pozornost především korupční skandály bank, referenda proti minaretům, šovinističtí politici a zneužívání konzervativních postojů, To ale nemá nic společného s našimi skutečnými hodnotami, o nichž jsem pevně přesvědčen.

Co by se podle vás měli naučit Češi od Švýcarů a naopak?
Je to velmi složitá otázka, proto mi dovolte  uvést příklad bez přemýšlení: Češi by se měli naučit méně mluvit a diskutovat, mít více trpělivosti, nevěřit každému módnímu trendu a myslet udržitelnějším způsobem v ekologickém a lidském smyslu.
Švýcaři by si měli osvojit specifický humor, který umožňuje smát se sami sobě. Také fantastická česká designérská škola by pro nás mohla být příkladem stejně jako péče o národní dědictví. A také bychom se konečně měli naučit vařit pivo.

Máte nějaké oblíbené švýcarské a české jídlo?
Česká kachna nemá konkurenci stejně jako opravdový švýcarský sýr Raclette. Obojí je ale strašně těžké do žaludku!

Foto Guy Perrenoud

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více