Petr Gablas: Cimbálová Harafica na novém albu symfonicky

Petr Gablas: Cimbálová Harafica na novém albu symfonicky

Před více než dvaceti lety při Základní umělecké škole v Uherském Hradišti vznikla cimbálová muzika Harafica. Pro většinu hudebních fanoušků je známá svými neobvyklými úpravami lidových písní, výbornými výkony muzikantů, vyprodanými koncerty, ale také nezvyklými fúzemi žánrů. A právě o jejich posledním crossoverovém projektu jsem se bavila s hudebním režisérem a cimbalistou muziky Harafica Petrem Gablasem, z jehož pera jsou všechny hudební úpravy, které v něm můžeme slyšet. Jde o jejich nové album, které nese název Harafica Symphonic. Propojení tradiční lidové hudby s mohutným zvukem Janáčkovy filharmonie Ostrava s brněnským dirigentem Robertem Kružíkem. Můžete na něm slyšet staré texty ze sbírek Františka Sušila, janáčkovské motivy i zpěv dvou zajímavých hostů.

Petře, už delší dobu mohou posluchači ve vašem repertoáru slyšet velmi neobvyklé a interpretačně náročné úpravy lidových písní. Byl to od počátku směr, kterým jste se chtěli vydat?

Nebyl. Všichni pocházíme z Uherského Hradiště a blízkého okolí. A ten základ jsme dostali právě tady, z toho vycházíme v podstatě dodnes. Byli jsme založeni při zdejší Základní umělecké škole, a tak jsme automaticky hráli souboru Hradišťánek a dostali zde repertoárový základ. Naučili jsme se hrát tanečníkům pod nohy, naučili jsme se různé styly.

Když jsme se potom osamostatnili, zodpovědnost za dramaturgické vedení a psaní padla na mě. Nás od počátku baví experimentovat. Tím se nezříkáme toho, kde jsme vyrostli a čím jsme si prošli. Ctíme to, vycházíme z toho a hrdě se k tomu hlásíme. A potom do toho vstoupil profesní život. Já se dal na dráhu muzikanta. Studoval jsem konzervatoř, pak dělal hudební režii a přišel do styku s různými tělesy, muzikanty i žánry. Pro mě je toto vše inspirací. Když potom pracuji s nějakou písní, musím k tomu mít nějaký impuls a vše se postupně vyvíjí. Jsme hrdí na místo, kde jsme vyrostli, a snažíme se z toho vycházet.

Inspiruje vás třeba nějaké konkrétní hudební těleso, člověk nebo se snažíte vymýšlet věci nové?

Inspirací je mi mnoho lidí. Souvisí to i s tím, s kým jsem třeba měl možnost spolupracovat. Ať už na bázi klasické hudby s různými orchestry např. Opera Diversa. Nebo na hudební režii na pražské akademii, kde jsem dělal nahrávky různých těles, ať už komorních či orchestrálních. Trochu tak nahlédnete pod pokličku skladatelského řemesla a snažíte se z toho čerpat. Mám moc rád Janáčka. Celkově mi je blízký svojí energií, entuziasmem, impulsy ve své tvorbě. Moc se nedají najít dobří interpreti, kteří by jeho skladbu zahráli identicky. Padesát nahrávek – padesát různých provedení.

A tak je to i s muzikou. My nechceme být za každou cenu jiní, ale snažíme se vše dělat, jak je nám to blízké. Aby bylo vidět, čím jsme si prošli. Inspirace je v populární muzice, tak v klasické hudbě. Ale my sami se nepovažujeme za nějakou populární kapelu, jazzmany ani komorní těleso, ze všeho spíše jen vycházíme.

harafica_foto_petr_straka_01

Nesetkáváte se i vy, jako třeba už zmíněný Janáček ve své době, s nepochopením? Nejsou třeba některým konzervativním muzikantům nebo folklorním nadšencům vaše úpravy proti srsti?

Doba už se trochu posunula. Před pěti až osmi lety, když jsme udělali nějaký experiment, byly takové hlasy lidí, dokonce i od známých a kamarádů. Jsou podle mě dva důvody, proč se to mění. Buď pochopili, že my takovou cestou chceme jít a že ta cesta třeba není úplně špatná anebo se s tím smířili. Jedním z hlavních průkopníků podobného způsobu práce a tou zásadní deskou ze začátku 90. let je Hradišťan s kapelou AG Flek, kdy vyšly ty nejznámější věci. Šlo o první podobný crossoverový projekt a tato průlomová nahrávka, zatím nebyla nikým pokořena. Jura Pavlica měl začátek kariéry velmi těžký, situace byla jiná než teď. My nyní proplouváme celkem komfortně. Slyšel jsem dobové historky – dva naprosto nesmiřitelné tábory. Řídím se větou, kterou mi kdysi řekl Janek Rokyta starší, že se prostě snaží dělat dobrou muziku. To vysvětluje všechno. My se nechceme pořád nějak vymezovat, ale chceme dělat, co nás baví. A když to přináší lidem radost a něco jim to dává, víte, že jdete správným směrem a má to smysl.

Když pomineme současná opatření. Baví vás zahrát si občas klasickou besedu u cimbálu nebo hody? Máte na to čas?

My máme velikou výhodu oproti ostatním třeba profesionálním tělesům, že se tím neživíme. I když už máme skoro všichni rodiny, potkáme se občas třeba o víkendu a něco nacvičujeme. Nebráníme se jakémukoliv typu hraní. Když je plesová sezóna, tak si rádi zahrajeme nějaký ples. Není jich deset, ale nějaký přijmeme rádi. Stejně tak si rádi zahrajeme i hody nebo zábavy. Vše se míchá s koncerty, klubovými večery, nejsme v tomto směru ničím vázáni. To nás baví.

Pojďme k vašemu novému CD Harafica Symphonic, kvůli kterému jsme se primárně sešli. Mohl byste ho představit? Co bylo impuslem k jeho vzniku?

Deska vyšla na konci roku 2020. Točili jsme ji v srpnu v Ostravě s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Ale už před čtyřmi lety jsem slavil třicáté narozeniny a zrovna jsme době řešili, co budeme s Haraficou dělat. Uvědomili jsme si, že muzika bude od svého založení slavit plnoletých osmnáct let. Já už měl dlouho v hlavě, že bych si chtěl vyzkoušet něco pro orchestr. Předtím jsem dělal vánoční koncert – Vánoce ve staletích – upravený pro komorní orchestr a dechovou sekci, ale pro velký symfoňák to je ještě něco jiného.

Nakonec jsem se rozhodl, že nebudeme objednávat nějakou filharmonii, protože by to bylo dost nákladné. My jsme si všechno hradili sami a sháněli si sponzory. Nakonec tak vyhrála myšlenka, že si poskládám vlastní orchestr. Když jsem si promítl kolik lidí znám a s kolika muzikanty jsem už spolupracoval, bylo jich dost. Další byli z řad spolužáků z konzervatoře, z JAMU nebo z HAMU. Obvolal jsem asi čtyřicet až padesát lidí a orchestr sehnaný do týdne. Pak jsem přemýšlel, koho za dirigentský pult a byl to Robert Kružík, který s námi posléze i nahrál tu desku. Byli jsme spolužáci na konzervatoři, hrál na violoncello. Potom přestoupil na dirigování a my jsme se potkali na HAMU, kde studoval oba obory. Už tehdy mi přišel něčím výjimečný, muzikantsky čněl nad ostatními. Byl to nejdříve jeden koncert. Nakonec jsme ho zopakovali v Drážďanech na Dnech české a německé kultury.

harafica_foto_petr_straka_03

Co bylo inspirací samotných skladeb?

Inspirace přicházela postupně a bral jsem ji hlavně z lidové poezii. Například jsem věděl, že bych chtěl použít něco z tvorby Janáčka a znovu ho spojit s lidovou muzikou. Repertoár vznikal dlouhodobě. Něco mi dlouho hrálo v hlavě, jiné písničky jsem chtěl použít, ale nevěděl jak.

Takže všechny skladby vznikly až pro tento účel?

Ano, na papíře byly až pro tento účel. Některé jsme třeba už před tím hráli s muzikou a potom se vše rozšířilo pro orchestr.

Taková práce musí být mnohem náročnější než pro cimbálku, jak to vlastně probíhalo? Přizval jste si někoho na pomoc nebo radu?

Začal jsem s čistým štítem. Seděl jsem v pracovně, měl jsem před sebou prázdnou stránku a vůbec jsem nevěděl, co napíšu. Potom přišel jeden motiv, druhý motiv a najednou se to začalo skládat. Věděl jsem, že to za měsíc musím napsat, aby vše stihlo projít korekturou. Byl jsem soudný a věděl, že party pro muzikanty musí být dobře napsané. Pro smyčce už jsem pár věcí napsal, ale když jde o horny, trubky, hoboj nebo perkuse, tak to musí být zapsané, aby se podle toho dobře hrálo. Na první konzultaci a posudek jsem pozval kamaráda z konzervatoře skladatele Radima Bednaříka a ten byl mým první mentorem. Řekl mi své praktické postřehy, kde to nebude hrát, kde to je nízko. Neměnil samozřejmě záměr, šlo spíše o praktické rady. Radil mi s instrumentačními věcmi, s nimž má více zkušeností.

A jak přišel nápad natočit to na CD?

Zprostředkoval nám to náš kamarád Adam Procházka, který je momentálně ředitelem Kulturního domu v Hodoníně, ale předtím byl manažerem právě Ostravské filharmonie. Adam s námi občas i hrává na basu, když nemůže můj bratr.

On vám dal tu nabídku?

Kvůli pandemické situaci mohly orchestry pouze zkoušet a natáčet. Zavolal nám a řekl, že tu ta možnost je. Stálo to peníze, ale jindy by to mohlo stát několikanásobně víc. Prostě nám řekl, že ta situace je ideální. Takže nebylo nad čím přemýšlet.

Měnilo se něco v samotných skladbách?

Ano, byly to totiž už tři roky. Za tu dobu jsem spoustu věcí cítil jinak. Původně jsem si myslel, že někomu zadám, ať to přeinstrumentuje, protože bylo třeba rozšířit větší hráčskou obsazení. Více dechů, bicích, přidat harfu. Moc se mi do toho nechtělo, ale nakonec jsem na to zůstal sám. Takže jsem nad tím zase měsíc a půl seděl. Tím se vlastně zase trochu vracím k první otázce. Ten vývoj a inspirace neustále pracuje. Co jsem dělal před třemi lety už prostě vidím jinak. A tak je to i s naší muzikou.

Dalším mým mentorem, se kterým jsem vše konzultoval, byl Tomáš Janoška. Což je výborný skladatel, který pochází z Velké nad Veličkou a studoval v Praze. Hrává s Musicou Folkloricou výborně i na kytaru. Byl mým rádcem na mailu, posílal mi postřehy. Takže Tomáš byl další člověk, který mi s tím hodně pomohl.

harafica_foto_petr_straka_04

Na albu byli také dva pěvečtí hosté Kristýna Daňhelová a Tomáš Koláček. Podle čeho jste je vybírali? Byli vlastně i v té původní verzi?

Ano, bylo. Kristýnka s námi zpívá už dlouho. Ona se po gymplu dostala na muzikálové herectví na JAMU, chodila ke Karlovi Hegnerovi a studovala u Petra Štěpána se kterým jsou teď kolegové v Městském divadle v Brně. Prošla neskutečným vývojem, interpretačním i hlasovým. Věděl jsem, že ji na tom CD chci mít. První písnička, kterou zpívala, je ze Sušilovy sbírky. Použil jsem pouze text, muziku jsem si vymyslel, protože jsem měl dojem, že bych to pro její hlasový fond a provedení chtěl trošku jinak. A potom ještě písnička Vodička z Bystrého, kterou si pamatuji z dřívějška. Hrával ji třeba kamarád Pavel Koplík, náš kamarád z VUS Ondráš nebo Natálie Velšmídová s Natalikou. Utkvěla mi v hlavě, měl jsem k ní vztah a chtěl ji zpracovat.

Dalším hostem byl Tomáš Koláček, se kterým se známe od nepaměti. Teď mu mimochodem vychází CD. Dělali jsme spolu v minulosti například muzikál Cikáni jdou do nebe v Městském divadle Brno. Jsme na stejné muzikantské vlně. Když spolu hrajeme, užíváme si to. Tomáš na albu zpívá písničku, kterou mi zpíval na svatbě Ťažko ste mamičko. Z toho vznikla celá fantazie, kterou jsme na desce pojmenovali Uherské vojny. Některé písničky z ní jsou v oblasti karpatského oblouku opravdu zaznamenané, u jiných vycházím jen z textu.

Někteří lidé nám říkali, že se vzpomínaná písnička frázuje jinak, že je z Podluží. A právě tady je to pro podobné mezižánrové projekty těžší než třeba na Hradišťsku. Tomáš má barvu, hlas, všechno. Spousta zpěváků by to nezvládla. Vždycky když zpívá mám husí kůži a říkám si, že jak to děláme, je správně. Když přitom i ostatní mají takové emoce, tak to nemůže být špatně.

Měli jste vlastně po vydání alba možnost nějakého koncertního provedení?

Provedení je dost náročné v kompletně symfonické podobě, i tak je nějaká naděje, že se koncert provede třeba i s jiným orchestrem. Nám se zatím povedlo realizovat jen jeden ve spolupráci s Adamem Procházkou. Vymýšleli jsme, co bychom provedli na Velikonoce. Už loni bylo v tomto období zakázané se potkávat. My jsme byli zvyklí každý rok jezdit po rodině a kamarádkách, byla to tradice. Nechtělo se nám ji opouštět. Tak jsme si řekli, že si natočíme na mobil každý svůj part písničky a sestříháme to. Do několika dnů to mělo asi 1200 lajků. Byli jsme v hlavních zprávách na ČT24 na TV Nova, dělali jsme rozhovory v rádiích. Tak jsme si říkali, co bude letos? Napadlo nás uspořádat koncert. Adam zavolal do Ostravy a asi do pěti minut volal zpět, že do toho jdou. Za hodinu a půl zařídili celý koncert se zvukem, světlem, kamerami. Na velikonoční neděli byl živý stream na koncertním Youtube kanálu Českého rozhlasu. Opět se podařilo propojit zajímavé lidi. Oproti loňskému natáčení na mobil jsme najednou měli šest kamer, čtyři obrazovky a režiséra.

Co chystá Harafica dál? Budete jen čekat na konec pandemie...

Nečekáme, jak dopadne pandemie. Doufáme jen, že skončí brzy. Původně jsme chtěli vydat vánoční CD. Ale tím, že do toho vstoupil ten koncert a taky naděje, že budou moct být i další, tak to asi nevyjde. Doufáme, že na podzim opět pojedeme už tradiční Harafica tour po klubech – Hradiště, Brno, Kyjov, Praha a další. Možností je víc, ale to jsou zatím vše jen úvahy.

Foto Petr Straka

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Nejčtenější

Kritika

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce