Porota na Portě? Tramp vedle jazzmana a bigbíťáka!

20. duben 2015, 6:42

Porota na Portě? Tramp vedle jazzmana a bigbíťáka!

Na Portu dávno nejezdí takové davy jako na konci 80. let. Festival založený v roce 1967 však stále funguje a zdaleka se neomezuje na české finále v Řevnicích u Prahy a na mezinárodní finále a autorskou soutěž v Ústí nad Labem. Porta, to jsou především oblastní kola, která se konají během jara po celé republice. Jihomoravské kolo pořádá od roku 2013 spolek Josmaart v čele s Josefem Machátem. Letošní novinkou je vznik samostatného brněnského kola 24. dubna, den před kolem jihomoravským (obě proběhnou v Café Práh). Díky tomu může do finále interpretační i autorské soutěže postoupit z jižní Moravy více soutěžících než v minulých letech. O brněnské a jihomoravské Portě jsme hovořili s Josefem Machátem.

Proč jste se v roce 2013 chopil organizování oblastního kola Porty na jižní Moravě?

Jezdíval jsem velice rád jako divák na soutěžní přehlídky kapel, například na Konkurs Zahrady do Kuřimi nebo na Portu do Brna či jinam. Poskytovalo mi to obrázek o vývoji jak kapel samotných, tak žánrů, které se prosazovaly. Byl jsem přítomen i u „srdeční zástavy“ oblastního kola v Brně někdy v roce 2012 (toto kolo s pouhými sedmi soutěžícími patřilo ke kvalitativně nejslabším v historii – poz. aut.). Zahrada už tehdy zarostla plevelem a s Portou v Brně to vypadalo obdobně. Když tedy přišla výzva k pořádání, nabídku jsem přijal. Nejprve jsem hledal příčiny úpadku a postupně jsem je bohužel nacházel. Nezbývalo než se pokusit udělat „něco“ jinak, a to především směrem k interpretům. Povedlo se, a už v roce 2013 jsme museli zastavit počet přihlášek na počtu 32. Potvrdilo se, že v Brně a na jižní Moravě se hraje živě a že je zájem muzikantů o prezentaci. Mimochodem zdejším interpretům se daří, ať už soutěží kdekoli.

Vedle pořadatelské týmu změnila jihomoravská Porta také působiště – z Kinokavárny v Černých Polích se přesunula do Café Práh. Proč?

Na to je velice jednoduchá odpověď. Café Práh se s nástupem dramaturga Michala Šimíčka velmi rychle zařadilo mezi nejuznávanější místa, kde se v Brně dělá živá kultura. Jsou pochopitelně lokality, kde by bylo daleko pohodlněji, ale snad jedině Café Práh má tak jedinečnou polohu. A bonusem byly vstřícné podmínky, pokud jde o nájemné.

Říkáte, že jste se pokusili dělat „něco“ jinak, především ve vztahu ke kapelám. Já sleduji, že mnohem víc než předchozí pořadatel používáte sociální sítě v čele s Facebookem. Jak se vám to osvědčilo?

Nemyslím si, že by předchozí organizátor dělal svou práci špatně. Dělal to jinak. A jak se říká, drobnosti umoří i vola (čímž jej v žádném případě nechci přirovnávat k dobytku). Když jsem se ujal organizace já, snažil jsem se změnit to, co mně samotnému na předešlých akcích vadilo. Dalo se například jen obtížně dohledat, kdy přehlídka začíná, kdy končí a kdo se jí zúčastní. V době, kdy jsou lidé denně bombardováni nejrůznějšími nabídkami, musí se člověk přizpůsobit. Tak začala naše přesná a cílená propagace na Facebooku, na Bandzone.cz apod. Výsledkem je zájem kapel a sál slušně zaplněný posluchači. Na Portě v Brně se scházejí příznivci jednotlivých kapel, nesoutěžící muzikanti, zvukaři i pořadatelé odjinud.

Letos se poprvé budou v Brně konat hned dvě kola – v pátek 24. dubna kolo brněnské a o den později jihomoravské. Co vás k rozdělení do loňska jediného jihomoravského kola vedlo?

Ten, kdo muzice jen trochu rozumí, musí uznat, že porota, zvukař ani samotní návštěvníci nejsou schopni vnímat kvalitu interpretů, když je jich více než patnáct. Pak tím trpí objektivnost. Výhodou dvou nezávislých kol je také výhoda postupového klíče na finále do Řevnic a do Ústí nad Labem (jde o finále interpretační, respektive autorské Porty – pozn. aut.). Nastal tedy posun ku prospěchu interpretů samotných. Připouštím, že se mi letos podařilo rozkývat zkostnatělé vedení soutěže k tomuto kroku. Na stránkách Porty jsem se však dočetl, že to byl štáb soutěže, kdo „operativně zareagoval a ustanovil pro velký zájem soutěžících dvě oblastní kola“.

Každé z kol bude mít jinou porotu a také jiného moderátora. Podle čeho je vybíráte?

Porota se u nás mění v každém roce. Když se podívám na jiná oblastní kola, vadí mi, že jsou rok co rok stejná. Chápu pořadatele, který každoročně obvolá své známé a ti – snad mi to odpustí – mu tam po několik let stárnou a zakonzervují se. Do poroty se snažím získat takové lidi, o kterých si myslím, že muzice rozumí, sledují i současné trendy a pohybují se i na odlišných okrajích spektra. Vedle sebe tak může zasednout tramp vedle jazzmana či bigbíťáka. Je potěšitelné, že i přes mnohdy nesourodé uši a srdíčko je rozhodování zcela jednoznačné. Podobným klíčem jsou obměňováni i moderátoři. Dle mého je to jediná cesta k oživení celého dění kolem Porty. A vnímají to tak i soutěžící.

Postupující kapely si občas stěžují, že v Řevnicích – zvláště v semifinále, které probíhá mimo hlavní scénu – a také na Autorské Portě v Ústí nad Labem hrají jen pro pár lidí. Vyplatí se tedy vůbec podle vás v oblastním kole Porty uspět?

To jste, řečeno slovy Luďka Soboty, „udeřil hlavičkou přímo do hřebíčku“. Vnímám reakce postupujících za poslední roky. Jeden si chválí vřelost publika v amfiteátru v Řevnicích. A druhý je vyděšen konzervativním vnímáním téhož publika. Tady ale nejde o muziku, ale o životní styl. Někteří soutěžící, než by jezdili na své vlastní náklady přes celou republiku do Ústí, kde je přivítá podium v obchoďáku, špatný zvukař či hraní před prázdným amfiteátrem, svou účast prostě vzdají. Bohužel sám vnímám chyby v organizaci a viním ji z malého zájmu o ty, kteří přijedou a něco dokážou. A proč je přesto u nás o soutěž tak velký zájem? Asi proto, že kapely, které se v Café Práh představí, to vnímají jako možnost prezentace před ostatními muzikanty a publikem a ocení také zmíněnou rozmanitost poroty. Sleduji i jejich další činnost během roku a vnímám, že jsou často oslovováni pořadateli akcí, na které by se dříve neměli šanci dostat. Je o nich slyšet například na Radiu Proglas, kde se hrají jejich skladby… Zvítězit u nás je pocta už v tom, že uspěli mezi tolika pestrými kapelami a v tolika odrůdách hudby. Zvítězit u nás znamená, že to, co kapela dělá, má smysl, že to tak vnímají i porotci, kteří ten její druh muziky běžně neposlouchají, a že to není rozhodnutí jen několika stejně smýšlejících strejců.

Loni vyřadili pořadatelé jihočeského kola soutěžícího za to, že používal tzv. looper, smyčkovač. Může se v Brně stát něco podobného? A kde jsou hranice toho, kdo nebo co už na Portu nepatří?

Na první část otázky nemohu odpovědět. Rozhoduje odborná porota, která se řídí pravidly soutěže. Pochopitelně jsem jihočeskou příhodu vnímal a zpovzdálí jsem si o ní dělal obrázek. A domnívám se, že je moc dobře, že se stala. Vyřadila sice jednoho soutěžícího, ale dala velkou facku právě těm strýcům v porotě, kteří nejsou schopni rozeznat funkci looperu. Výsledek? Letos je v Budějovicích o Portu velký zájem – v novém místě, s novým pořadatelem, s novými porotci a s opravenými pravidly! No řekněte – nebylo to ku prospěchu? A kdo nebo co Portu nepatří? Ten, který se k této staré dámě nechová uctivě. Ano, je to stařičká, někdy pomatená, někdy chybující dáma, která se hašteří každodenně se svým mužem, ale je třeba, abychom se k ní chovali slušně a uctivě už proto, že vychovala mnoho slušných a poctivých potomků. A co na Portu nepatří? Násilí, brutalita, sebezahleděnost a pýcha. A ta se sem bohužel vkrádá.

A jak byste definoval, co na Portu patří?

Nedávno říkal v televizi Vlasta Redl, že škatulky nemají smysl a že je jen dobře, že jeden styl obohacuje druhý. S tím nelze než souhlasit. Podle mne by si měla uchovat Porta do budoucna udržet dvě stěžejní linie – důraz na text a způsob jeho sdělení. Tím je výjimečná.

Brno mělo v určitých letech silnou a známou trampskou scénu, jindy scénu alternativní nebo písničkářskou. Co je podle vás hlavní doménou jihomoravské hudební scény v současné době?

Nepovažuji se za zapřisáhlého folkaře a navštěvuji, sleduji a kvituji dění kdekoli. Trampobraní v Žebětíně je úžasnou ukázkou sounáležitosti. Vnímám svěží dramaturgii na Majálesu, dynamiku Hrnem Brnem, obdivuji festival Etno Brno ve Staré Pekárně. Barevné jsou produkce Sonocentra. Brněnskem klokotá množství stylů, muzikantů a koncertů a lidé chodí na živou muziku.

Kdo vás osobně v posledních dvou letech na Portě v Brně zaujal?

Pochopitelně sleduji všechny účastníky. Sleduji je poslechem na internetu, poslechem na koncertech, vnímám jejich hudební posuny či odklony. Možná urazím ty nejlepší, ale rád bych zmínil kapelu Ořešák, která soutěží snad dvacet let. Nikdy snad nic nevyhrála a asi ani nevyhraje. Je třeba se ale poklonit před vytrvalostí, se kterou vystupují na pódium. Mají svůj okruh posluchačů, kterým dělají radost.

Foto Tomáš Svoboda

Komentáře

Reagovat
  • JD

    30. duben 2015, 10:27
    Jde o běžný názor soudobého kulturního "hybatele". Ten má za úkol prosadit na veřejnosti určitou akci, což vede vždy jen k tezi, že přijatelné je pouze to, co je "tady a teď". Prostě absolutní přizpůsobení okamžitým kulturním trendům, bez ohledu na to jaké jsou. Porta byl původně festival ze škatulky "trampské písně". Tehdy byl ojedinělý a tím pádem pro veřejnost i velmi zajímavý a navštěvovaný. Dnes je to běžná folková soutěž, jakých jsou po republice tucty. Nevyniká ničím, žije v podstatě ze své bývalé kulturní slávy. A folk samotný je příliš široká záležitost, aby se v jeho rámci mohla nějaká kapela vyčlenit a vstoupit do povědomí veřejnosti bez určitého "škatulkového" image. To kapely chápou, a proto bez ohledu na mínění kulturních hybatelů, pro které je jednodušší brát folkovou hudební scénu jako lehce chaotický pestrobarevný proud všemožných hudebních směrů, se vždy stylizují do určitých žánrových škatulí. Na tom nic nemění ani názor Vlasty Redla. Ten se folkem živí, a docela chápu, že ho štve už jen to, že si ho veřejnost zaškatulkovala kamsi na pomezí trampské písně. V oblasti zmíněné škatule byl totiž Rédl hvězda, zatímco na široširých lánech folku je jen tuctový folkař.

Pavel Klvaňa

30.11.-1, 0:00 / Klub Leitnerova

Test Punk

30.11.-1, 0:00

Bolehlav | Kadimír 269 | Zmar

30.11.-1, 0:00 / Vegalité

Porta - Brněnské kolo soutěže

24.4.2015, 17:30 / Café Práh

Workshop a Jam Session s Martinem Vajglem.

24.4.2015, 19:00 / Music Lab

Duch

24.4.2015, 19:00 / Hudební scéna MDB

Absolventský koncert (bakalářské studium): Lucie Slaninová – klavír

24.4.2015, 19:30 / Koncertní sál HF JAMU v Brně

Nezmaři

24.4.2015, 19:30 / DĚLŇÁK Líšeň

Tango s violou: Filharmonie Brno / Rysanov

24.4.2015, 19:30 / Janáčkovo divadlo

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více