Roman Polák: Podezřívám Wagnera, že hledal vykoupení skrze ženu

23. září 2013, 0:43

Roman Polák: Podezřívám Wagnera, že hledal vykoupení skrze ženu

„Lhůta vypršela, opět uplynulo sedm let,“ začíná svůj monolog titulní hrdina opery Richarda Wagnera Bludný Holanďan. Od minulé brněnské inscenace Holanďana uplynulo již let více, premiéra nové je nachystána na tento pátek 27. září. Mluvili jsme o ní s režisérem Romanem Polákem, v současné době ředitelem činohry Slovenského národního divadla.

Jste především činoherní režisér, ale máte za sebou i několik oper od Lazebníka sevillského až po Cikkerova Coriolana a Suchoňovu Krútňavu. Umíte si přečíst partituru, vnímáte text v přímé souvislosti s hudbou?
Musím si pouštět nahrávku a zároveň si přitom čtu libreto. Na základě toho, co slyším, si potom dělám do partitury poznámky. Vnímám tedy libreto zároveň s hudbou, ale noty přímo nečtu.

Je Wagnerovo hudební drama pro činoherního režiséra bližší než komická opera?
Když to srovnám třeba s Lazebníkem sevillským, tak určitě. To je opravdu sled árií a ansámblů, kdežto Wagner je to, co je pro mě v divadle nejzajímavější – totiž gesamtkunstwerk. Wagner zhasnul světlo v hledišti, chtěl vytvořit skutečné hudební drama. Je vzrušující, když se můžete dostat zevnitř do díla člověka, který vytvořil jednu ze zásadních reforem hudebního divadla.

Byl byste ochoten postavit paralelu mezi Richardem Wagnerem a nějakým činoherním autorem? Mohl byste říct třeba „Wagner je v hudebním dramatu to samé, co Ibsen v činohře“ nebo něco podobného?
Možná je to svým způsobem Goethe. Třeba jeho faustovské téma je široké, básnivé, na jedné straně cítíme, že je to realista, ale jako by mu ten realismus nestačil. Potřebuje jít i do určitých metaforických rovin a takový je i Wagner. Wagner se pohybuje v rovině mýtů, bájí, ale navzdory tomu vypovídá o reálném člověku v reálných společenských podmínkách.

Bludný Holanďan ještě není úplně reformní dílo, je v něm spousta operních konvencí v postavách i situacích. Projevuje se to nějak ve vaší inscenaci?
Pro mě je Bludný Holanďan především jedna velká metafora o oběti a sebeobětování. Na jedné straně je muž, který se rouhá, hřeší a chce se rovnat Bohu. Na druhé straně je žena, které nestačí reálný vztah s Erikem, jako by jí nestačil celý tento reálný svět. Touží po oběti, po něčem větším a silnějším. Senta říká věci jako „vykoupím tě skrze sebe“, „budeš skrze mě spasen“, Holanďan zase zpívá „skrz tebe se vykoupím“. Když se na to podíváme z hlediska křesťanské víry, tak je to silný pocit oběti, ale je to také rouhání. Místo přijetí věčného odpuštění skrze Boha se tu Bůh zaměňuje za ženu. Wagner se tu tedy rouhá stejně jako proti dobovým operním konvencím. To rouhání má v sobě na jedné straně sílu jakéhosi mysticismu, a na druhé straně je v tom cítit šílený individualismus. Podezřívám Wagnera, že hledal vykoupení skrze ženu za svoje vlastní hříchy. To je poselství, které je v té opeře skryté, protože Wagner byl stejný individualista jako Holanďan. Také bloudil po světě a rouhal se tím, co všechno chtěl dosáhnout. Byl za to možná potrestaný tím, že se mu jeho touhy vyplnily, to je trest za obrovskou vnitřní sílu, kterou chtěl vložit do své tvorby. Německý národ potom vzal jeho touhy za své a dostalo se to všechno do negativního kontextu, hlavně v dobách německého fašismu.

Inscenace Bludného Holanďana, foto Jana Hallová

bludny-holandan-001 bludny-holandan-002 bludny-holandan-003 bludny-holandan-004 bludny-holandan-005 bludny-holandan-006 bludny-holandan-007 bludny-holandan-008 bludny-holandan-009 bludny-holandan-010

Bludného Holanďana lze pochopitelně chápat jako chmurnou legendu až pohádku o prokletém námořníkovi. Je v něm ale také silný faustovský motiv věčného hledání smyslu života, případně motiv nekonvenční individuality vyloučené ze společnosti. Určil jste si nějaký výklad, nebo prostě ilustrujete děj a necháte diváka, ať si vybere to, co mu vyhovuje?
Nevím, jestli ilustruji děj. Snažím se vytvořit metaforický prostor, který má znaky jisté stylizovanosti, a minimalistickými prostředky chci tento silný příběh vyprávět. Už když si jej přeložíme do „neduchovní“ řeči – na jedné straně je Holanďan, který má v sobě negativní rysy, přestoupil zákon, a na druhé straně je Senta, které vztah s reálným chlapem nestačí, a snaží se z všednosti a průměrnosti vymanit, touží po něčem neobvyklém. I toto jsou přece touhy mnohých žen: nevdat se ve své vesnici, žít jinde, mít silný vztah. Mnohé o tom jen sní, mnohým se to i podaří, a potom na to doplatí. A kolik mužů touží – stejně jako Holanďan – najít někoho, kdo je chápe se vším všudy, i s negativními vlastnostmi, s chybami, hříchy i pokušeními. Najít ženu, která je skutečně přijme, bude jim věrná a stane se součástí jejich života. Takže ve Wagnerovi jsou kromě samotného bájného děje zakódované i velmi realistické touhy – v tom je jeho ambivalence.

V centru opery stojí neuchopitelný přízrak prokletého Holanďana.  Může jeho požadavek na věrnou lásku až za hrob splnit někdo normální, nebo musí přijít blouznivá Senta?
Smysl Bludného Holanďana je v tom, aby se oddělili lidé normální od nenormálních. Takže je tu nenormální Holanďan, a Senta, která sice vyšla z normálního prostředí, ale také má v sobě prvky nenormálnosti. Je v tom i jistá Wagnerova touha najít takovou nenormální ženu a myslím, že se o to několikrát v životě pokoušel. Nevím, jestli ta poslední byla úspěšná, dovnitř vztahů nevidíme, ale aspoň se mu povedlo užít si stáří s mladou partnerkou.

…ale zdá se, že se tomu přiblížil.
Ano, byl ke svému ideálu blízko.

Jaká verze opery se v Brně inscenuje – hraje se s přestávkami, jaký je konec, podle čeho jste se rozhodovali?
Hrajeme s jednou přestávkou po prvním dějství, konec bych zatím nechal jako překvapení.

Čím je prostor Janáčkova divadla specifický – až už v dobrém nebo ve zlém?
Nad tím jsem nepřemýšlel. Byl jsem tu jako gymnazista na školním výletě, hrála se Jenúfa a působilo to na mě velmi silně, jako velký prostor. Tak jsem to měl i zafixované, ale když teď sedím blíž zpěvákům, tak už to tak nevnímám. Je to místo, kde pracuji, necítím nějakého genia loci.

Myslel jsem spíš jeviště z technického hlediska, jestli je něčím zvláštní…
Je to standard.

Brněnský operní sbor je po hudební stránce značka kvality. Pracuje se s ním dobře i scénicky, vychází vám vstříc, nebo se odboráři dívají deset minut před koncem zkoušky významně na hodinky?
Pracují profesionálně i s nasazením.

Holanďan prohlásil „nikdy se nevzdám", ale Satan ho slyšel a vzal ho za slovo, jak zpívá Senta ve své baladě. „Nikdy“ se proměnilo ve věčné bloudění oceány a stačil na to jeden neuvážený výkřik. Jaká je tedy síla slova?
Křesťanství zakazuje přísahat, přísaha sama je hříchem, stejné je to s prokletím – je to démonizující, nebo jako by se chtěl člověk rovnat Bohu. Takže i to jedno slovo, jedno prokletí, jedno rouhání je něco, co může člověka ovlivnit. Mám rád přísloví „člověk míní, a Bůh mění", ale tady nejsme u přísloví. Mluvíme o tom, že ať je člověk jakkoliv silný a odhodlaný dokázat téměř nemožné, stále je to jenom člověk. A bylo by dobré, kdybychom si všichni uvědomili, že i když jsme sofistikovaní a máme v tomto stadiu vývoje velké vědomosti, stále jsme jenom lidé. A stále je tu také něco, co je silnější – ať už tomu říkáme příroda, Bůh, nekonečné znalosti, pořád je ještě něco nad námi. Ne proto, abychom se dostávali do nějaké deprese a malověrnosti, ale má nás to přimět k jisté pokoře.

Foto archiv SND a Boris Klepal, scéna Bludného Holanďana Jana Hallová.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Národní divadlo Brno přišlo v roce stoletého jubilea Benjamina Brittena s jeho operou Sen noci svatojánské. Krásné, působivé a inteligentní dílo dopadlo dobře po hudební stránce, na inscenaci se  samozřejmě podíváme také.  více

Dirigent ani režisér Mozartovu operu všech oper dokonale nezvládli, jejich práce by nedopadla dobře ani s nejlepšími zpěváky na světě.  více


S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce