Tomáš Šenkyřík: „Chci mít kompletního Dylana na vinylu“

4. květen 2015, 15:51

Tomáš Šenkyřík: „Chci mít kompletního Dylana na vinylu“

Se skladatelem a muzikantem Tomášem Šenkyříkem o novém albu I vši, na kterém ve spolupráci s Tomášem Vtípilem hraje zhudebněné básně Ivana Martina Jirouse. Vzpomínalo se také na Šenkyříkovu kapelu Cymbelín nebo na někdejší album terénních nahrávek romských písní Giľa Ďíla Giľora, které produkoval.

Tomáši, kdy ses poprvé setkal s poezií Ivana Martina Jirouse a jak na tebe tehdy zapůsobila?

Bylo to někdy kolem roku 1992, když mi kamarádka Zuzana na cestě mezi kuchyní a obývákem dala do ruky knížku Magorovy labutí písně. Ta poezie mě okamžitě uchvátila. Některé verše mi potom začaly tak nějak přirozeně znít v hlavě a bylo to stále intenzivnější.

Už se skupinou Cymbelín jste na album Kolem osy zařadili zhudebněnou báseň Panně Marii s děťátkem. Byla ona na počátku tvého zhudebňování Magorových veršů?

V podstatě ano. Ale i když jsme ji vydali v roce 2001 v úpravě pro kapelu, původně jsem ji totiž napsal pro ženský sbor. Současně s ní jsem ještě zhudebnil někdy v roce 1994 také báseň Obklopeni nenávistí pro mužský sbor. Ale Panně Marii s děťátkem byla první, napadla mě brzy ráno v autobuse Vsetín–Brno.

Vím, že ses nakonec s Ivanem Martinem Jirousem setkal a že si právě Pannu Marii s děťátkem měl možnost poslechnout. Jak se mu líbila?

Když jsme báseň natočili, sháněl jsem Magora všude možně, ale nedařilo se mi s ním setkat. Tak jsem mu nahrávku na oficiálně vydané magnetofonové kazetě nechal ve Vydří na parapetu za oknem. Až asi za rok se mi donesly zprávy, že se mu to líbí a že to pouštěl na různých pařbách. Pak jsme se osobně potkali v Roxy a tam mi řekl osobně, že měl z toho radost a že je mu tato hudební poloha blízká. Někdy v roce 2005 jsme vystupovali v Jemnici na festivalu Magor dětem. Hrál jsem tam s Tomášem Hradilem (Chorchestr) různé coververze Velvetů apod. Po hraní jsme seděli za pódiem a já jsem Magorovi bezprostředně řekl, že jsem právě zhudebnil jeho báseň Kateřina řekla, že bych mu to chtěl zahrát a jestli bych mohl zhudebnit i další jeho básně. Řekl mi: „Jasně, líbí se mi, jak to děláš, zhudebni, co chceš.“

Svůj program zhudebňování Magorovy poezie jsi nakonec zhmotnil na albu I vši, k jehož realizaci sis přizval Tomáše Vtípila. Proč právě jej?

Tomášovu hudbu mám rád už od doby, kdy jsem jej slyšel někdy v devadesátých letech na Skleněné louce. Vždycky jsem v jeho hudbě cítil spřízněnost. Jeho skladby mají v sobě prostor a svobodu a aranžérský nadhled. Za těch dvacet let, co jsem Magorovy básně zhudebňoval, jsem si uvědomil, že jsem v tom tak ponořený, že potřebuju někoho, kdo bude mít nad tím vším nadhled a produkčně ten projekt zaštítí, ale zároveň bude mít vztah k Magorovi. Vzpomněl jsem si na Tomáše a v tu chvíli jsem pocítil takový klid, že to bylo pro mě znamení. Věděl jsem, že je to dobré rozhodnutí.

Jak jste s Tomášem pracovali na aranžích písní? Kdo měl poslední slovo?

Tomáš byl producent. Od začátku jsem k tomu tedy přistupoval tak, i když ne nijak programově, že bude mít poslední slovo on. Než jsme začali, poslal jsem mu všechna dema – nahrávky s doprovodem kytary, případně s elektronikou a noiseovými plochami. Něco z toho se objevilo pak i přímo na albu, nebo prošlo samplerem. O všem jsme se s Tomášem bavili, byl to dialog. Byl jsem překvapený, že ani jednou nedošlo k tomu, že bychom nějakou věc cítili zásadně rozdílně. Ještě než jsme začali točit, vysvětlil mi, jak chce každou píseň pojmout. Po aranžérské stránce měl celé album na starosti. Během natáčení jsem pak zažil několik intenzivních jamů, kdy jsem například hrál na synťák Korg MS20 nebo na extrémně podladěnou kytaru přes nejrůznější krabičky. Tomáš to vždycky dokázal výborně sestřihat a zapustit do struktury celé skladby.

Já jsem ve své recenzi vašeho alba vyzdvihl rozdrásanost a zároveň pokoru Magorových veršů. Co z toho se podle tebe nejhůře přenáší do hudby?

Pokud tě nějaká báseň osloví a máš potřebu ji zhudebnit – a to se netýká jen Magorovy poezie –, cítíš takové pnutí a pak to jde samo, bez ohledu na polohu. Báseň tě sama někam vede a ukazuje ti cestu nějakého hudebního vyjádření. Rozdrásanost se dá vyjádřit zběsilými noiseovými vlnami, ale třeba taky jen violou oscilující na jednom tónu v pianissimu. Já jsem se do zhudebňování básní nikdy nenutil. Mám rád spoustu poezie, u které necítím žádnou potřebu doprovodit ji hudbou, neslyším za jejími verši žádný zvuk…

Zhudebněnoubáseň Obklopeni nenávistí, o které jsi už mluvil, jsi na albu věnoval „Josefu Šenkyříkovi, knězi vězněnému komunistickým režimem“. Stává se ti často, že v tobě něčí verše nechávají evokovat konkrétní vzpomínku na někoho blízkého?

V podstatě ano, taky ve mě evokují konkrétní zážitky, představy, obrazy, vůně… Tady to bylo obzvlášť silné, protože se jedná o nejbližší rodinu. Myslím si, že se nám podařilo – a obzvláště Tomášovi obzvláště v aranžích – zachytit tu nechutnou komunistickou mašinérii.

Tvůj hudební záběr je pochopitelně mnohem širší. V jakém stavu je teď kapela Cymbelín? Před několika lety jsme se bavili o tom, že chystáte CD písní pro děti. Dočkáme se jej někdy?

Cymbelín je teď ve stavu takového hlubšího spánku. Z dětského alba jsme natočili jen jednu písničku, Komáři, která pak vyšla u Indies Scope na CD Bongo bonboniéra. Písničky máme, teď ale nedokážu říct, jestli se k tomu někdy vůbec rozhoupeme. Navíc mám rozpracované další dva projekty, spíše z oblasti experimentální nebo soudobé vážné hudby, což je cymbelínovské poetice vzdálené. A v nich jsem teď hodně ponořený.

Pokud jde o soudobou hudbu, v letech 2006 a 2007 ses dostal do finále skladatelské soutěže Musica Nova. Vycházíš jako autor vážné hudby z podobných inspiračních zdrojů jako kapelník Cymbelínu, nebo bereš obě disciplíny jako oddělené nádoby?

Obě oceněné skladby, Dear Kitty a Tinarinaj, byly silně inspirovány moravským a romským folklorem, což platilo u Cymbelínu taky. Takže se dá říct, že ty zdroje jsou podobné. Rozdíl je pak samozřejmě v žánru. Zatímco Cymbelín je kapela hrající písničky, zmíněné věci jsou elektroakustické skladby na hony vzdálené tradičnímu písňovému schématu.

Ovšem i Cymbelín se během let žánrově posouval – od akustického folku k aranžérsky košatějšímu tvaru na pomezí stylů. Jak se vůbec dnes díváš na folk, se kterým jsi kdysi začínal? Baví tě ještě?

Baví. Ve svém domácím studiu si neustále nahrávám nějaké nápady a písničky s kytarou, které by se daly určitě označit za folk. Když jsem si třeba v jednom větším obchodě v Londýně procházel oddělení, které bylo označeno termínem folk, bylo tam tolik nádherné hudby… Jsem taky nadšeným posluchačem folku. Mým snem je mít kompletního Dylana na vinylu.

Vystudoval jsi hudební vědu. Na které vyučující a případně které momenty ze školy nejraději vzpomínáš?

Dobrá otázka! V poslední době jsem měl takové nostalgické období, kdy jsem na katedru hodně vzpomínal. Je zvláštní, že vlastně neustále vzpomínám na studium a průběžně na mne vyskakují různé myšlenky našich profesorů. A musím říct, že mi to pomáhá. Nevím, jak je to teď, ale v devadesátých letech mi velmi vyhovovalo, že naši profesoři byli hodně otevření, pokud jde o naše směřování. Každého zajímalo něco jiného. Někdo chtěl dělat baroko, někdo Martinů, Janáčka, někdo soudobou hudbu… Vše bylo podporováno a odborně zajištěno. Rád si vzpomínám na Stanislava Tesaře, tvého jmenovce, u které jsem psal diplomku na téma gregoriánský chorál, na Miloše Štědroně, Dušana Holého, ale také na vynikajícího estetika Petra Osolsobě, který mě úžasně inspiroval.

Nějakou dobu jsi pracoval v Muzeu romské kultury. V čem je podle tebe romský folklor inspirativní pro nás Neromy?

Úplně vším – melodikou, harmonií, spontaneitou, celkovým přístupem. Jednou jsem šel ráno do muzea a na schodech seděl kluk a hrál na kytaru. Kytara, stará obouchaná „španěla“ zněla výborně, měla takový kovový zvuk, ostrý attack. Pořád jsem se mu díval na pravou ruku, a pak jsem se ho zeptal, co vlastně používá za trsátko. Řekl, je to normální „simka“ z telefonu… Je třeba vnímat, že romský folklor je hodně široký pojem. Že například folklor usedlých Romů, tzv. phurikane giľa, je odlišný od tradiční vrstvy písňového folkloru olašských Romů. Zde si může člověk například uvědomit obrovskou sílu jednohlasu – je to až archetypální síla, která k nám promlouvá z poměrně vzdálených věků. Mimochodem i v soudobé vážné hudbě má jednohlas své velké příznivce, například tady v Brně je to mně hudebně velmi blízký Pavel Zemek.

Pocházíš z východní Moravy, studoval jsi, žil i pracoval v Brně, v posledních letech bydlíš v Židlochovicích. Kde se cítíš doma?

Jsem doma v Židlochovicích, bydlíme tu s ženou a dětmi. Ale kořeny mám, jak říkáš, na východní Moravě. Čím su starší, tím víc je cítím. Když jedu k rodičům a z dálky vidím, jak se v kopcích rýsuje malá kopule Svatého Hostýna, velmi ožívám.

V Židlochovicích zastáváš funkci místostarosty. Pečuješ nějak o kulturní život ve městě?

Ano, jako radní města mám kulturu ve své kompetenci. Jsem za to rád, strašně mě to baví, protože mám pocit, že zde můžeme vytvářet zajímavé věci. Není asi na místě, abych vyjmenovával, co se tu všechno děje, ale mám radost, že jsme nedávno dokončili rekonstrukci knihovny, která nyní sídlí v nádherných prostorách Robertovy vily. Navýšili jsme příspěvky pro místní spolky, které tady vytvářejí nesmírně zajímavé akce. Mám pocit, že zde vzniká dobrý komunitní život, který má pozitivní dopad na to, jak se ve městě člověk cítí. Tohle chci určitě podporovat. Před třemi lety jsme v Židlochovicích zrušili bez jakýchkoli výjimek hazard, což je taky součást kultury. Když totiž jdeš z kostela a po třicet vteřinách na tebe bliká jackpot, je to tristní… Jinak Židlochovice jsou velice zajímavé i zvukově. Z věže zvonice nám zvoní třikrát denně středověký zvon Svatý Urban, v přírodním parku Výhon nebo v zámeckém parku zní strhující čtvrttónové ptačí melodie a je tu také svět zvuků pod vodou – Svratka a mokřady. Nedávno mi přišly z Anglie dva hydrofony, mikrofony pro natáčení pod vodou. Už jsem udělal první nahrávky a jsem nadšený, jaký svět zvuků nám příroda pod hladinou nabízí.

Foto Tomáš Klášterecký a  Prokop Šenkyřík

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více