Z Korsiky do celého světa

6. červenec 2022, 2:00

Z Korsiky do celého světa

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.

Nejste čistě vokální skupina, ale tradiční korsická polyfonie hraje ve vaší hudbě významnou roli. Jak důležitá pro vás tato tradice je?

Polyfonie je ústředním bodem naší práce. Na každé z našich písní pracujeme právě s důrazem na polyfonii. Je to základ toho, jak o hudbě uvažujeme. Kromě toho bereme v potaz další vlivy, které souvisejí s pozicí Korsiky v rámci středomořského prostředí. Mimochodem Korsika leží uprostřed Středozemního moře. Vycházíme tedy z polyfonie a přidáváme k tomu celou škálu hudebních nástrojů. To dodává naší kapele charakteristické zabarvení. Během našeho koncertu zazní zpravidla čtyři čistě vokální skladby, ale není to jen polyfonie, ale používáme i monodii. Dá se však říct, že jsme vyšli z polyfonní tradice, abychom vytvořili novou hudbu s doprovodem nástrojů.

A nelze to tedy vnímat tak, že i jednotlivé hudební nástroje jsou vlastně hlasy ve vaší polyfonii?

To je velmi dobrá otázka. Při tvorbě písní zvažujeme každý jednotlivý prvek, který přispívá k vytvoření celkové atmosféry. Nástroje se běžně používají k tomu, aby doprovázely slova a hlasy, ale může tomu být i přesně naopak. Snažíme se psát tedy takové písně, které vytvářejí příjemnou atmosféru a zvou posluchače na cestu. Na cestu, která začíná na Korsice a vede do celého světa, ale pořád z perspektivy Korsičanů.

lalba_02

Korsika leží uprostřed Středomoří. Jak byste tedy z vaší perspektivy charakterizoval středomořskou hudbu? Má hudební tradice různých středomořských národů něco společného?

Nemůžeme mluvit za ostatní středomořské národy. Ale když se podíváme na způsob, jakým se na Korsice zpívá, vidíme v tom ve skutečnosti celé Středomoří. Spíše než že bychom si půjčovali něco cizího, snažíme se vnést světlo do toho, co máme společné. Samozřejmě že některé regiony jsou nám bližší – například severní Afrika nebo Itálie. A pak jsou oblasti, ke kterým máme dál. Ale my se snažíme klást důraz na to, co celé Středomoří spojuje, a to mimo jiné prostřednictvím hudby.

Zpíváte korsicky, ale booklet vašeho alba naštěstí obsahuje překlady textů do francouzštiny a angličtiny. Jaká jsou vaše oblíbená témata?

S našimi texty je to podobné jako s hudbou. Texty našich písní pojednávají o tématech spojených s každodenním životem, podobně jako to bylo u lidových písní. Ale zpíváme i o dnešních problémech společnosti a samozřejmě i o současných problémech Středomoří. Obecně pak lze říct, že naše texty pojednávají o lidství, a máme i milostné nebo velmi osobní písně. Ale podobně jako v případě naší hudby jsou i naše texty pestré a víceznačné. Na starším albu A Parulluccia jsme se věnovali například tématu migrantů na ostrově Lampedusa. Na novém albu je pro nás důležitým tématem vztah člověka k jeho mnohonásobné identitě. V dalších písních se pak věnujeme problematice konzumní společnosti a ekologie.

Na album jste si jako hosty přizvali nejen další hudebníky z Korsiky, ale i hráče z dalších zemí. Představíte nám je?

Korsika je malý ostrov, žije nás na něm pouze 350 000. Naše spřátelené hudebníky z Korsiky si tedy zveme ke spolupráci pravidelně. Ostatní hosté na albu jsou naši přátelé. Je mezi nimi hráč na perkuse Mokhtar Samba. Dalším hostem je Louis Mhlanga, což je přítel jednoho bývalého člena skupiny. A se všemi těmito hosty jsme začali spolupracovat tak, že jsme s nimi někde hráli.

lalba_03

Album A Principiu vyšlo v době koronavirové epidemie. Jak tato doba ovlivnila jeho obsah?

V době, kdy jsme album vydali, bylo důležitým tématem uzdravení. Ostatně první píseň na albu se jmenuje Guarisce, což znamená právě „uzdravení“. Jako bychom se toto téma snažili albem předjímat. Jinak tam žádnou píseň týkající se přímo epidemie nemáme, nicméně krize odhalila určitá selhání ve společnosti. Jsou to selhání, která můžeme mít jako lidé obecně i jako obyvatelé Středomoří. V budoucnu se tedy určitě budeme věnovat dalším tématům týkajícím se našich vzájemných mezilidských vazeb.

A proč se album jmenuje právě A Principiu?

Slovo „a principiu“ se opakuje v poslední písni alba, nazvané Stranieru da l’internu. Objevuje se na začátku každé sloky. Toto slovní spojení znamená „na počátku“, což souvisí s tím, o čem jsme hovořili na začátku tohoto rozhovoru. Na albu odkazujeme k monodii i k té nejjednodušší trojhlasé polyfonii. Zůstáváme tedy zakotveni v naší tradici, a to i tehdy, když se snažíme vytvářet novou hudbu. Jsme přesvědčeni, že aby člověk mohl dělat něco nového, musí dokonale znát své kořeny. Proto jsme celé album pojmenovali „A principiu“, Na počátku.

Za koho se pokládáte především? Za Korsičana, Francouze, nebo Evropana?

Jsme rádi, že se můžeme hlásit k této vícenásobné identitě. Každý z nás je součástí různých kultur, hlásíme se ke svému kraji a v neposlední řadě také ke svým rodinám. Snažíme se poukázat zároveň na to, čím se od ostatních odlišujeme, i na to, co nás s ostatními spojuje.

Vaše aktuální album vyšlo i na vinylu. Proč jste se pro tuto variantu rozhodli?

Dohodli jsme se s naším vydavatelem, že vydáme toto album také na vinylu, protože je to nosič, který je starý a zároveň velmi současný. Víme, že máme posluchače, pro které je důležitá kvalit zvuku a kteří neposlouchají hudbu on-line. Víme, že spousta lidí už nemá možnost přehrát si CD. Vinyl jsme tedy vydali nejen pro naše posluchače, kterým jde o kvalitní zvuk, ale i pro ty, kteří sbírají suvenýry a pro které má význam i vizuální složka. I to je pro nás důležité.

L´Alba/ foto archiv kapely

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hüttervíce

Na tuzemské jazzové scéně stále ještě rezonuje loňské 100. výročí od narození Gustava Broma. Na samém konci roku 2021 vyšel komplet 4 CD Gustav Brom – 100 let, který nabízí průřez repertoárem orchestru od písňové tvorby přes jazz až po průniky k soudobé vážné hudbě. Vedle toho se u téhož vydavatele (Indies Happy Trails) objevilo i album mapující dlouholetou spolupráci Bromova orchestru s Karlem Velebným. Na obou počinech se jako jeden z producentů podílel rozhlasový redaktor a jazzový hudebník a pedagog Jan Dalecký.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zavítal ve své sedmadvacetileté existenci již na celou řadu netradičních a jedinečných míst. Nedělní program Homo sapiens – příběh rytmu ve Velkém Meziříčí získal potenciál patřit mezi ty vůbec nejzáslužnější koncerty festivalu. V běžně nepřístupných prostorách Nové synagogy, která již po léta slouží jako centrum levného nákupu, vystoupili 5. června hudebníci OK Percussion Duo – Martin Opršál a Martin Kleibl – společně s hosty a svými studenty Tomášem Javorou a Kryštofem Vašíčkem. Koncert se konal ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí. Současně šlo o součást projektu Z obchodního centra ke kulturní komunitěvíce

Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae je sice stále ještě na začátku svého takřka měsíčního programu, přesto se dramaturgicky vůbec nedrží zpátky. Po zahajovacím průletu argentinským a uruguayským tangem v Boskovicích a balkánské hudbě v Ivančicích přivedl festival ve čtvrtek 2. června do atria radnice v Kyjově smyčcové kvarteto Arcadia, které společně s přáteli z Transylvánské filharmonie provedlo Smyčcový oktet C dur rumunského skladatele George Enesca. Kromě členů kvarteta (houslisté Ana TörökRăsvan Dumitru, violista Traian Boală a violoncellista Zsolt Török) tedy vystoupili houslisté Vlad RăceuValentin Șerban, violista Mihai Oșvat a violoncellista Ștefan Cazacu. Záštitu nad koncertem převzala velvyslankyně Rumunska v České republice J. E. Antoaneta Barta.  více

Nejčtenější

Kritika

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce