Z Korsiky do celého světa

6. červenec 2022, 2:00

Z Korsiky do celého světa

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.

Nejste čistě vokální skupina, ale tradiční korsická polyfonie hraje ve vaší hudbě významnou roli. Jak důležitá pro vás tato tradice je?

Polyfonie je ústředním bodem naší práce. Na každé z našich písní pracujeme právě s důrazem na polyfonii. Je to základ toho, jak o hudbě uvažujeme. Kromě toho bereme v potaz další vlivy, které souvisejí s pozicí Korsiky v rámci středomořského prostředí. Mimochodem Korsika leží uprostřed Středozemního moře. Vycházíme tedy z polyfonie a přidáváme k tomu celou škálu hudebních nástrojů. To dodává naší kapele charakteristické zabarvení. Během našeho koncertu zazní zpravidla čtyři čistě vokální skladby, ale není to jen polyfonie, ale používáme i monodii. Dá se však říct, že jsme vyšli z polyfonní tradice, abychom vytvořili novou hudbu s doprovodem nástrojů.

A nelze to tedy vnímat tak, že i jednotlivé hudební nástroje jsou vlastně hlasy ve vaší polyfonii?

To je velmi dobrá otázka. Při tvorbě písní zvažujeme každý jednotlivý prvek, který přispívá k vytvoření celkové atmosféry. Nástroje se běžně používají k tomu, aby doprovázely slova a hlasy, ale může tomu být i přesně naopak. Snažíme se psát tedy takové písně, které vytvářejí příjemnou atmosféru a zvou posluchače na cestu. Na cestu, která začíná na Korsice a vede do celého světa, ale pořád z perspektivy Korsičanů.

lalba_02

Korsika leží uprostřed Středomoří. Jak byste tedy z vaší perspektivy charakterizoval středomořskou hudbu? Má hudební tradice různých středomořských národů něco společného?

Nemůžeme mluvit za ostatní středomořské národy. Ale když se podíváme na způsob, jakým se na Korsice zpívá, vidíme v tom ve skutečnosti celé Středomoří. Spíše než že bychom si půjčovali něco cizího, snažíme se vnést světlo do toho, co máme společné. Samozřejmě že některé regiony jsou nám bližší – například severní Afrika nebo Itálie. A pak jsou oblasti, ke kterým máme dál. Ale my se snažíme klást důraz na to, co celé Středomoří spojuje, a to mimo jiné prostřednictvím hudby.

Zpíváte korsicky, ale booklet vašeho alba naštěstí obsahuje překlady textů do francouzštiny a angličtiny. Jaká jsou vaše oblíbená témata?

S našimi texty je to podobné jako s hudbou. Texty našich písní pojednávají o tématech spojených s každodenním životem, podobně jako to bylo u lidových písní. Ale zpíváme i o dnešních problémech společnosti a samozřejmě i o současných problémech Středomoří. Obecně pak lze říct, že naše texty pojednávají o lidství, a máme i milostné nebo velmi osobní písně. Ale podobně jako v případě naší hudby jsou i naše texty pestré a víceznačné. Na starším albu A Parulluccia jsme se věnovali například tématu migrantů na ostrově Lampedusa. Na novém albu je pro nás důležitým tématem vztah člověka k jeho mnohonásobné identitě. V dalších písních se pak věnujeme problematice konzumní společnosti a ekologie.

Na album jste si jako hosty přizvali nejen další hudebníky z Korsiky, ale i hráče z dalších zemí. Představíte nám je?

Korsika je malý ostrov, žije nás na něm pouze 350 000. Naše spřátelené hudebníky z Korsiky si tedy zveme ke spolupráci pravidelně. Ostatní hosté na albu jsou naši přátelé. Je mezi nimi hráč na perkuse Mokhtar Samba. Dalším hostem je Louis Mhlanga, což je přítel jednoho bývalého člena skupiny. A se všemi těmito hosty jsme začali spolupracovat tak, že jsme s nimi někde hráli.

lalba_03

Album A Principiu vyšlo v době koronavirové epidemie. Jak tato doba ovlivnila jeho obsah?

V době, kdy jsme album vydali, bylo důležitým tématem uzdravení. Ostatně první píseň na albu se jmenuje Guarisce, což znamená právě „uzdravení“. Jako bychom se toto téma snažili albem předjímat. Jinak tam žádnou píseň týkající se přímo epidemie nemáme, nicméně krize odhalila určitá selhání ve společnosti. Jsou to selhání, která můžeme mít jako lidé obecně i jako obyvatelé Středomoří. V budoucnu se tedy určitě budeme věnovat dalším tématům týkajícím se našich vzájemných mezilidských vazeb.

A proč se album jmenuje právě A Principiu?

Slovo „a principiu“ se opakuje v poslední písni alba, nazvané Stranieru da l’internu. Objevuje se na začátku každé sloky. Toto slovní spojení znamená „na počátku“, což souvisí s tím, o čem jsme hovořili na začátku tohoto rozhovoru. Na albu odkazujeme k monodii i k té nejjednodušší trojhlasé polyfonii. Zůstáváme tedy zakotveni v naší tradici, a to i tehdy, když se snažíme vytvářet novou hudbu. Jsme přesvědčeni, že aby člověk mohl dělat něco nového, musí dokonale znát své kořeny. Proto jsme celé album pojmenovali „A principiu“, Na počátku.

Za koho se pokládáte především? Za Korsičana, Francouze, nebo Evropana?

Jsme rádi, že se můžeme hlásit k této vícenásobné identitě. Každý z nás je součástí různých kultur, hlásíme se ke svému kraji a v neposlední řadě také ke svým rodinám. Snažíme se poukázat zároveň na to, čím se od ostatních odlišujeme, i na to, co nás s ostatními spojuje.

Vaše aktuální album vyšlo i na vinylu. Proč jste se pro tuto variantu rozhodli?

Dohodli jsme se s naším vydavatelem, že vydáme toto album také na vinylu, protože je to nosič, který je starý a zároveň velmi současný. Víme, že máme posluchače, pro které je důležitá kvalit zvuku a kteří neposlouchají hudbu on-line. Víme, že spousta lidí už nemá možnost přehrát si CD. Vinyl jsme tedy vydali nejen pro naše posluchače, kterým jde o kvalitní zvuk, ale i pro ty, kteří sbírají suvenýry a pro které má význam i vizuální složka. I to je pro nás důležité.

L´Alba/ foto archiv kapely

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce