Z Korsiky do celého světa

6. červenec 2022, 2:00

Z Korsiky do celého světa

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.

Nejste čistě vokální skupina, ale tradiční korsická polyfonie hraje ve vaší hudbě významnou roli. Jak důležitá pro vás tato tradice je?

Polyfonie je ústředním bodem naší práce. Na každé z našich písní pracujeme právě s důrazem na polyfonii. Je to základ toho, jak o hudbě uvažujeme. Kromě toho bereme v potaz další vlivy, které souvisejí s pozicí Korsiky v rámci středomořského prostředí. Mimochodem Korsika leží uprostřed Středozemního moře. Vycházíme tedy z polyfonie a přidáváme k tomu celou škálu hudebních nástrojů. To dodává naší kapele charakteristické zabarvení. Během našeho koncertu zazní zpravidla čtyři čistě vokální skladby, ale není to jen polyfonie, ale používáme i monodii. Dá se však říct, že jsme vyšli z polyfonní tradice, abychom vytvořili novou hudbu s doprovodem nástrojů.

A nelze to tedy vnímat tak, že i jednotlivé hudební nástroje jsou vlastně hlasy ve vaší polyfonii?

To je velmi dobrá otázka. Při tvorbě písní zvažujeme každý jednotlivý prvek, který přispívá k vytvoření celkové atmosféry. Nástroje se běžně používají k tomu, aby doprovázely slova a hlasy, ale může tomu být i přesně naopak. Snažíme se psát tedy takové písně, které vytvářejí příjemnou atmosféru a zvou posluchače na cestu. Na cestu, která začíná na Korsice a vede do celého světa, ale pořád z perspektivy Korsičanů.

lalba_02

Korsika leží uprostřed Středomoří. Jak byste tedy z vaší perspektivy charakterizoval středomořskou hudbu? Má hudební tradice různých středomořských národů něco společného?

Nemůžeme mluvit za ostatní středomořské národy. Ale když se podíváme na způsob, jakým se na Korsice zpívá, vidíme v tom ve skutečnosti celé Středomoří. Spíše než že bychom si půjčovali něco cizího, snažíme se vnést světlo do toho, co máme společné. Samozřejmě že některé regiony jsou nám bližší – například severní Afrika nebo Itálie. A pak jsou oblasti, ke kterým máme dál. Ale my se snažíme klást důraz na to, co celé Středomoří spojuje, a to mimo jiné prostřednictvím hudby.

Zpíváte korsicky, ale booklet vašeho alba naštěstí obsahuje překlady textů do francouzštiny a angličtiny. Jaká jsou vaše oblíbená témata?

S našimi texty je to podobné jako s hudbou. Texty našich písní pojednávají o tématech spojených s každodenním životem, podobně jako to bylo u lidových písní. Ale zpíváme i o dnešních problémech společnosti a samozřejmě i o současných problémech Středomoří. Obecně pak lze říct, že naše texty pojednávají o lidství, a máme i milostné nebo velmi osobní písně. Ale podobně jako v případě naší hudby jsou i naše texty pestré a víceznačné. Na starším albu A Parulluccia jsme se věnovali například tématu migrantů na ostrově Lampedusa. Na novém albu je pro nás důležitým tématem vztah člověka k jeho mnohonásobné identitě. V dalších písních se pak věnujeme problematice konzumní společnosti a ekologie.

Na album jste si jako hosty přizvali nejen další hudebníky z Korsiky, ale i hráče z dalších zemí. Představíte nám je?

Korsika je malý ostrov, žije nás na něm pouze 350 000. Naše spřátelené hudebníky z Korsiky si tedy zveme ke spolupráci pravidelně. Ostatní hosté na albu jsou naši přátelé. Je mezi nimi hráč na perkuse Mokhtar Samba. Dalším hostem je Louis Mhlanga, což je přítel jednoho bývalého člena skupiny. A se všemi těmito hosty jsme začali spolupracovat tak, že jsme s nimi někde hráli.

lalba_03

Album A Principiu vyšlo v době koronavirové epidemie. Jak tato doba ovlivnila jeho obsah?

V době, kdy jsme album vydali, bylo důležitým tématem uzdravení. Ostatně první píseň na albu se jmenuje Guarisce, což znamená právě „uzdravení“. Jako bychom se toto téma snažili albem předjímat. Jinak tam žádnou píseň týkající se přímo epidemie nemáme, nicméně krize odhalila určitá selhání ve společnosti. Jsou to selhání, která můžeme mít jako lidé obecně i jako obyvatelé Středomoří. V budoucnu se tedy určitě budeme věnovat dalším tématům týkajícím se našich vzájemných mezilidských vazeb.

A proč se album jmenuje právě A Principiu?

Slovo „a principiu“ se opakuje v poslední písni alba, nazvané Stranieru da l’internu. Objevuje se na začátku každé sloky. Toto slovní spojení znamená „na počátku“, což souvisí s tím, o čem jsme hovořili na začátku tohoto rozhovoru. Na albu odkazujeme k monodii i k té nejjednodušší trojhlasé polyfonii. Zůstáváme tedy zakotveni v naší tradici, a to i tehdy, když se snažíme vytvářet novou hudbu. Jsme přesvědčeni, že aby člověk mohl dělat něco nového, musí dokonale znát své kořeny. Proto jsme celé album pojmenovali „A principiu“, Na počátku.

Za koho se pokládáte především? Za Korsičana, Francouze, nebo Evropana?

Jsme rádi, že se můžeme hlásit k této vícenásobné identitě. Každý z nás je součástí různých kultur, hlásíme se ke svému kraji a v neposlední řadě také ke svým rodinám. Snažíme se poukázat zároveň na to, čím se od ostatních odlišujeme, i na to, co nás s ostatními spojuje.

Vaše aktuální album vyšlo i na vinylu. Proč jste se pro tuto variantu rozhodli?

Dohodli jsme se s naším vydavatelem, že vydáme toto album také na vinylu, protože je to nosič, který je starý a zároveň velmi současný. Víme, že máme posluchače, pro které je důležitá kvalit zvuku a kteří neposlouchají hudbu on-line. Víme, že spousta lidí už nemá možnost přehrát si CD. Vinyl jsme tedy vydali nejen pro naše posluchače, kterým jde o kvalitní zvuk, ale i pro ty, kteří sbírají suvenýry a pro které má význam i vizuální složka. I to je pro nás důležité.

L´Alba/ foto archiv kapely

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce