Zrušený folklorní festival Strážnice letos třeba u vás na zahradě

Zrušený folklorní festival Strážnice letos třeba u vás na zahradě

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.

Letos jste byli společně s organizátory nuceni zrušit největší tuzemský folklorní festival ve Strážnici. Co byly ty nejdůležitější okolnosti, které vás nakonec k tomuto neblahému rozhodnutí vedly?

Tím posledním zrnečkem písku bylo, že jsme se museli vypořádat se zahraničními soubory. Přestože pokyny ministerstva nebyly jednoznačné, tak z okolností, jak se nákaza vyvíjela ve světě, bylo evidentní, že festival nebudeme moct uskutečnit v plné míře. Zahraniční soubory skutečně už v únoru potřebovaly vědět, jestli se festival uskuteční, Jestli jim tedy garantujeme, že když si koupí letenky a festival se neuskuteční, tak jim je zaplatíme. Což bylo samozřejmě při vzdálenostech, které létají a při takovém počtu lidí naprosto mimo naše finanční možnosti. Takže jsme byli nuceni do zahraničí oznámit, ať si je nekupují, že festival prostě nebude. Potom už se v podstatě jen čekalo, až nazraje doba vhodná k tomuto prohlášením. Po Velikonocích byl nejvyšší čas, hlavně vůči partnerům. Na festival jezdí spousta řemeslníků, celá řada prodejců. Ti všichni si potřebovali tento rok nějak rozplánovat. Po Velikonocích se nám jevilo evidentní, že i kdyby to rozvolnění přišlo, nebude se týkat skrumáže třiceti tisíc lidí z celé republiky.

Kterých zahraničních souborů se to letos týkalo?

Měli jsme domluvený soubor z Chille, který o účast velmi stál. Další těleso mělo dojet z Indonésie. To jsou opravdu velké vzdálenosti. V plánu byly také soubory z Evropy, ze Srbska, z Ukrajiny. Vždycky je to namíchané. Doufáme, že nám všichni zachovají přízeň a přijedou příští rok.

festival_straznice_foto_marie_hvozdecka_02

Letos se měl konat 75. ročník festivalu. Už se někdy v minulosti stalo, že by se festival nekonal?

V minulosti se to nikdy nestalo. Tím, že festival bývá před prázdninami, tak ani rok 1968 a invaze vojsk varšavské smlouvy do něj nijak nezasáhla. I v tom následujícím roce 69 se uskutečnil normálně, takže nikdy se zatím nestalo, že by byl zrušen. Všechno je ale jednou poprvé.

Jak to tím pádem bude s programem příštího ročníku? Bude nový nebo se pokusíte zůstat u toho letošního?

Ano, určitě bychom chtěli, aby se letošní program v co největší míře uskutečnil příští rok. Je to z toho důvodu, že se programy nechystají z roku na rok. Chystá se vždy několik let dopředu, domlouvají se soubory, autoři vše chystají, dělají se nové choreografie. Takže nechceme, aby tato velká práce, která je se vším spojená, přišla vniveč. Není vlastně důvod, aby se ty pořady neuskutečnily.

Nemáte například v některém pořadu účinkující vyššího věku, u kterých by to mohl být problém?

Určitě tam jsou, ale žádný program není postaven vyloženě na nich, takže s tímto není problém.

festival_straznice_foto_marie_hvozdecka_01

Chystáte pro příští ročníky, nějaká speciální hygienická opatření?

To se ukáže v závislosti na tom, jaká budou hygienická opatření obecně. Samozřejmě můžete dát jakékoliv mantinely, ale každý se chová podle sebe. Mase lidí těžko nařídíte, jak se má chovat nebo jestli má nosit roušky nebo nemá pít alkohol.

Chystáte případně nějaké jiné novinky či změny? Vím, že se řešil například prodej vstupenek...

Už od minulého roku máme zvládnutý systém předprodeje, ale nakonec se ukázalo, že o něj nebyl až takový zájem. Možná to bylo tím, že se spouštěl přibližně tři neděle před festivalem, což je dost krátká doba. Kdyby se vše spustilo hned po Novém roce, bylo by to asi pro lidi zajímavější. U nás je trošku problém, že jsme plátci DPH, takže musíme prodat vstupenku v tom měsíci, kdy se účtuje. Prodat tedy v lednu něco, co se v červenci naplní, je problém. Takže prozatím nevím, jak vše bude do budoucna fungovat. Samozřejmě je možnost lístky prodávat například přes ticketportal, ale tam bychom se museli o náš zisk, který je každoročně dost malý, dělit s poskytovatelem služeb.

Letos by možná nastal problém s vracením vstupenek...

Ano, svým způsobem ano. Vzhledem k tomu, že je festival v zásadě prodělečný a vždycky prodělečný byl, tak i pro jeho nepořádání není naše finanční ztráta zdaleka tak veliká jako u jiných komerčních festivalů.

festival_straznice_foto_marie_hvozdecka_03

Ke Strážnici neodmyslitelně patří také Skanzen. Ten je předpokládám, také uzavřen pro veřejnost? Kdy bude otevřen?

Skanzen se bude otevírat 26. května v úterý. Doposud jsme museli rušit akce velikonoční, které spadly přímo do začátku nouzového stavu. Zrušili jsme i stavění máje. Právě v tomto období měla probíhat celá řada programů pro školy. Ty jsme museli logicky zrušit též. Na prázdniny, pokud skutečně dojde k tomu, že bude možné shromáždit tisíc lidí, by tak připadaly v úvahu tři programy. To však uvidíme koncem června, jak se vše vyvine. Chtěli bychom uskutečnit dožínky, pouť ve skanzenu a hasičskou neděli. Takže na nich budeme pracovat, ale jestli se uskuteční, bude záležet na celkové situaci. Předpokládáme, že v tomto týdnu bude prozatím vše velmi pozvolné, protože školní zájezdy nepřijedou, nepřijedou ani zájezdy seniorů. Bude to spíš o víkendovém provozu. Jádro víkendových provozů představují prohlídky, při nichž se návštěvníci budou pohybovat individuálně areálem. Ve vybraných objektech budou usazeni průvodci, kteří budou podávat výklad a budou zde předvádět rukodělné činnosti. Krom toho budou chodit i prohlídky s průvodcem, ovšem menší než bývaly. Nebude to čtyřicet lidí, ale jen dvacet. Budeme vyžadovat, aby při vstupu do areálu měli s sebou všichni návštěvníci roušku. Nemusí ji mít samozřejmě na ústech, ale při vstupu do objektů, které opravdu nejsou veliké a není v nich možné dodržet dvoumetrové odstupy, si ji budou muset nasadit.

A co chystáte v termínu samotného festivalu? Mohou se návštěvníci těšit na nějaký náhradní program, třeba na nyní tolik populární streamování či snad na něco podobného?

Díky spolupráci s uskupením nadšenců, kteří teď mají značku ifolklor, jsme dali dohromady virtuální podobu festivalu, který se bude jmenovat ifolklorní Strážnice. Bude mít několik rovin. Jedna je zmíněná rovina streamů. Oslovili jsme řadů souborů, sborů, muzik i jednotlivců. Vyzvali jsme je, aby natočili krátký půlhodinový stream, v němž představí, co by ve Strážnici normálně chtěli předvést a jak by si to užili. Natáčí u nich doma, aby se do Strážnice nevypravili, protože máme obavu, že spoustu lidí bude chtít vidět, jak to tu vypadá, co se tu děje. Co my tu potom budeme dělat s takovým malým Woodstockem, který nedokážeme ukočírovat, ani organizačně, ani hygienicky? Protože lidé budou chtít jít na záchod, napít se vody, koupit si jídlo. Ale teď park běží pouze v běžném návštěvnickém režimu, který je postaven na přibližně sto lidí ne na tisíce. Takže naše heslo je zůstaňte doma! Strážnici si udělejte ve vašem oblíbeném domácím hnízdě a my vám poskytneme na našem facebooku streamy. Budou to vystoupení souborů a cimbálek prokládaná historickými záznamy z archivu, jak fotografického, tak i videa ze starších pořadů. To bude jedna rovina. Druhá úroveň je ve spolupráci s televizí Noe z Ostravy; v hlavních vysílacích časech v pátek, v sobotu a v neděli odpoledne budou k vidění pořady, které byly v minulosti divácky úspěšné. Předpokládá se také spolupráce s Českým rozhlasem a radiem Proglas.

Na koho se mohou folklorní nadšenci těšit?

Domluveno je to s celou řadou souborů ze Slovácka, přes Brněnsko, Čechy nebo severní Moravu. Bude toho dost. Předpokládá se program v pátek, sobotu i neděli.

Máte na závěr nějaké sdělení, které byste rád čtenářům našeho portálu Brno – město hudby vzkázal?

No já bych chtěl všechny naše návštěvníky vyzvat, tak jak jsou zvyklí společně sledovat velká sportovní, například hokejové utkání nebo olympiádu, ať už na své oblíbené zahrádce, doma nebo v hospůdce, aby stejným způsobem přistoupili letos k Strážnici. Aby si našli své oblíbené místo, pozvali tam přátele, sehnali si dobré víno a jídlo. A aby s podobným napětím sledovali na facebooku nebo v televizi letošní festival ve Strážnici. A příští rok je snad zase všechny rádi přivítáme přímo zde.

Martin Šimša/ Foto archiv NÚLK

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více

Hudební pohádku O statečném kováři nasadilo jako letošní novinku svého open air festivalu na Biskupském dvoře Městské divadlo Brno. V pondělí měla oficiální odloženou premiéru. Pod úchvatnými kulisami brněnské katedrály vznikla inscenace, která si malé i velké diváky získá jadrnou muzikou Petra Ulrycha, svojí prostou poetikou, hravou divadelností a také jednoduše, ale působivě stavěnou atmosférou.  více

Každému, kdo měl donedávna co do činění s českomoravskou scénou folk a country, se při vyslovení jména Jiří moravský Brabec (1955-2018) vybaví nepřehlédnutelná postava mohutného vousáče, silný hlas a nevyčerpatelný zdroj informací se záviděníhodným přehledem nejen o jmenovaném hudebním žánru. Řeč je o složité, ale právem respektované osobnosti, která uměla překvapit znalostmi v celé řadě odvětví, ale také sebeironickým humorem i nečekanou tělesnou obratností. Bohužel, naposledy udivil okolí náhlým odchodem a to pár dnů před svými třiašedesátými narozeninami v červnu 2018, takřka nepovšimnut veřejnoprávními médii, pro která tolik let pracoval.  více

Po trojici koncertů, které posluchačům v rámci komorního minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! připravila Filharmonie Brno, se v pátek uskutečnil závěrečný večer nejen tohoto neobvyklého projektu, ale prakticky vzato celé sezóny 2019/2020. Po violoncellové sekci s harfou, harfě s kontrabasem a po bicích nástrojích s projekcí a tancem rozeznělo sál Besedního domu mnohem tradičnější obsazení v podobě smyčcového kvarteta. To samo o sobě ničemu nevadí, ostatně právě smyčcová kvarteta zaujímají v rámci evropské hudební tradice zvláštní místo a v průběhu více než dvou a půl století vzniklo od dob „Papa“ Haydna až po současnost impozantní množství kvalitní hudební literatury. Rozhodně si členové smyčcových kvartet nemohou stěžovat na nedostatek zajímavých děl určených pro jejich obsazení, jako tomu tu a tam bývá u jiných komorních těles. Hudebníci Marie Pšenicová (housle), Jan Rybka (housle), Petr Pšenica (viola) a Lukáš Svoboda (violoncello) však šli (ať již z vlastní, či cizí iniciativy) zcela jinou cestou. Samotná dramaturgie koncertu připomínala spíše zkoušku na blížící se svatební sezónu než závěrečný koncert cyklu, který má uzavřít ročník 2019/2020 i Besední dům.  více

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více

Krátce po natočení svého minulého alba I’m Glad I Met You absolvovala brněnská bluesová kapela cestu do severního Mississippi, na místa, kde se blues stále ještě hraje jako lidová hudba na zápražích a o nedělních piknicích. Že během pobytu vznikl materiál na dvě nová alba, prozradil kytarista Jan Švihálek loni v rozhovoru pro náš web. „Bude to skvělá nahrávka, moc se na to těším,“ sliboval. První ze dvou avízovaných desek je nyní na světě.  více

Osmý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Spojení průseremvíce

Nejčtenější

Kritika

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více