Návrat Tobiáše domů a Pilaře do Znojma

Návrat Tobiáše domů a Pilaře do Znojma

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrý.

Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) z roku 1775 je Haydnovým prvním oratoriem. Přestože jej nakonec ve skladatelově odkazu zastínila dvojice Die Schöpfung (Stvoření) a Die Jahreszeiten (Roční doby), nelze dílu upřít – tak trochu nepříliš dramatickému libretu navzdory – strhující hudební působení. Nicméně na rozdíl od Stvoření a Ročních dob se Návrat Tobiášův příliš neuvádí, což se rozhodl změnit uměleckým tým v čele s Tomášem Ondřejem Pilařem a Romanem Válkem. Současně se ani nejedná o první spolupráci režiséra Pilaře s Hudebním festivalem Znojmo a souborem Czech Ensemble Baroque. Už při 15. ročníku této akce zde režisér zpracoval Händelova Saula s Adamem Plachetkou v titulní roli. Pilařův charakteristický rukopis je typický i pro Návrat Tobiášův. Charakterizuje ho výrazná práce se symboly a archetypy, silný vizuální zážitek a jistá, snad až surrealistická „snovost“ světa. Toto působení umocňuje také skvělý light design (Tomáš Příkrý) scény, která vychází z několika krajinomaleb konce 18. století. Také užití ohně jako rekvizity bylo povedené a nápadité. Ačkoliv se toho na jevišti někdy dělo více než dost – samotná akce mezi postavami, choreografie sboru i baletní čísla – vše až na pár okamžiků nepůsobilo přehnaně a netříštilo pozornost. Kostýmy byly inspirovány dobovou módou, avšak s modernizujícím přístupem. Výsledek tak byl vkusný a ideálně zapadá do Pilařova uchopení i stylu.

Přestože byla režijní stránka nepochybně povedená, výpravná i poutavá ještě větší uznání si zaslouží pěvecké výkony zpěvaček Shiry Patchornik, Lucie Kaňkové a Dagmar Šaškové. Zatímco Shira Patchornik v roli Sáry se pyšnila sametově měkkým, jemným a emočně silně nabitým projevem, Lucie Kaňková ohromila lehkostí, se kterou zvládala náročné koloratury, i oslnivou prací s výrazem, kterou jí role společníka d’Azaria/anděla Rafaela umožnila. Dagmar Šašková jako starostlivá matka titulního hrdiny Anna dokázala svým jasným mezzosopránem výtečně postihnout veškeré emoční polohy, které se v díle objevují. Přesvědčivý tak nebyl jen bol a strach o syna Tobiáše, ale také radost z jeho návratu. V optice nakládání s emocemi byl nejpůsobivější jímavý duet Dunque, o Dio Dagmar Šaškové s Theodorem Brownem v roli Tobiáše. V samostatných výstupech byl Browne technicky bezchybný, avšak mu mírně scházela akcentovanější práce s výrazem a emocemi. Obzvláště v árii Quando mi dona un cenno by neuškodilo mírnější tempo, které by zpěvákovi usnadnilo vytvořit skutečně jímavou lyriku. Také výkon Adama Plachetky – s místy opravdu nepřiměřeně masivním vibratem – byl dle mého zastíněn trojící zpěvaček, ačkoliv je třeba vyzdvihnout emočně silné a veskrze uvěřitelné (herecky i pěvecky) ztvárnění slepého a zkroušeného otce hlavního hrdiny: v recitativech i v áriích.

Sbor pod vedením Terezy Válkové nelze dostatečně vynachválit – intonačně bezchybný, dynamicky pestrý, rytmicky jednotný a s maximálním pochopením toho, co se děje na jevišti. Není ostatně žádným tajemstvím, že sbor Czech Ensemble Baroque je prakticky celý složen ze sólistů, kteří mají výtečné hudební cítění a vybroušenou pěveckou techniku. Ohromně působivá crescenda a maximální intonační jednota napříč celým sborem – a to i ve velmi náročných polohách, kterými Haydn příliš nešetřil – způsobily, že každý výstup sboru byl perlou představení. Také orchestr byl na velmi dobré úrovni, a přestože se ke konci první poloviny tu a tam objevily nějaké intonační nesrovnalosti v žesťové sekci. Druhé dějství kladný dojem z výsledku umocnilo a zrovna žesťová sekce zde nebývale zazářila. Orchestr jako celek byl dynamicky pestrý a Válek citlivě rozhodoval, kdy dát které sekci vyniknout a kdy naopak usilovat o homogennější hudební celek. Snad jen některé závěry frází mohly působit mírně mechanicky a některá tempa svižněji, než by bylo třeba. Celkově se však rozhodně jednalo o kvalitní provedení po všech stránkách.

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo si vybral neprávem opomíjené oratorium, kterému vdechl snové režijní uchopení, fantastické pěvecké výkony i povedené orchestrální nastudování. Do kulatého výročí festivalu zbývají pouhé dva roky a lze očekávat, že oslavy takového jubilea budou více než impozantní. Ještě předtím, než však začneme spekulovat, jaké jevištní dílo se objeví na 19. či 20. ročníku, si mohu ti, kteří Návrat Tobiáše ještě neviděli, zajít do jízdárny Louckého kláštera udělat vlastní obrázek na dnešní derniéru.

Tobia (tenor) – Theodore Browne

Anna (mezzosopran) – Dagmar Šašková

Tobit (bas) – Adam Plachetka

Sara (sopran) – Shira Patchornik

Raffaelle (sopran) – Lucie Kaňková

Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir

Režie – Tomáš Ondřej Pilař

Dirigent – Roman Válek

Sbormistryně – Tereza Válková

15. července 2022, jízdárna Louckého kláštera, 20:00

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více