Návrat Tobiáše domů a Pilaře do Znojma

Návrat Tobiáše domů a Pilaře do Znojma

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrý.

Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) z roku 1775 je Haydnovým prvním oratoriem. Přestože jej nakonec ve skladatelově odkazu zastínila dvojice Die Schöpfung (Stvoření) a Die Jahreszeiten (Roční doby), nelze dílu upřít – tak trochu nepříliš dramatickému libretu navzdory – strhující hudební působení. Nicméně na rozdíl od Stvoření a Ročních dob se Návrat Tobiášův příliš neuvádí, což se rozhodl změnit uměleckým tým v čele s Tomášem Ondřejem Pilařem a Romanem Válkem. Současně se ani nejedná o první spolupráci režiséra Pilaře s Hudebním festivalem Znojmo a souborem Czech Ensemble Baroque. Už při 15. ročníku této akce zde režisér zpracoval Händelova Saula s Adamem Plachetkou v titulní roli. Pilařův charakteristický rukopis je typický i pro Návrat Tobiášův. Charakterizuje ho výrazná práce se symboly a archetypy, silný vizuální zážitek a jistá, snad až surrealistická „snovost“ světa. Toto působení umocňuje také skvělý light design (Tomáš Příkrý) scény, která vychází z několika krajinomaleb konce 18. století. Také užití ohně jako rekvizity bylo povedené a nápadité. Ačkoliv se toho na jevišti někdy dělo více než dost – samotná akce mezi postavami, choreografie sboru i baletní čísla – vše až na pár okamžiků nepůsobilo přehnaně a netříštilo pozornost. Kostýmy byly inspirovány dobovou módou, avšak s modernizujícím přístupem. Výsledek tak byl vkusný a ideálně zapadá do Pilařova uchopení i stylu.

Přestože byla režijní stránka nepochybně povedená, výpravná i poutavá ještě větší uznání si zaslouží pěvecké výkony zpěvaček Shiry Patchornik, Lucie Kaňkové a Dagmar Šaškové. Zatímco Shira Patchornik v roli Sáry se pyšnila sametově měkkým, jemným a emočně silně nabitým projevem, Lucie Kaňková ohromila lehkostí, se kterou zvládala náročné koloratury, i oslnivou prací s výrazem, kterou jí role společníka d’Azaria/anděla Rafaela umožnila. Dagmar Šašková jako starostlivá matka titulního hrdiny Anna dokázala svým jasným mezzosopránem výtečně postihnout veškeré emoční polohy, které se v díle objevují. Přesvědčivý tak nebyl jen bol a strach o syna Tobiáše, ale také radost z jeho návratu. V optice nakládání s emocemi byl nejpůsobivější jímavý duet Dunque, o Dio Dagmar Šaškové s Theodorem Brownem v roli Tobiáše. V samostatných výstupech byl Browne technicky bezchybný, avšak mu mírně scházela akcentovanější práce s výrazem a emocemi. Obzvláště v árii Quando mi dona un cenno by neuškodilo mírnější tempo, které by zpěvákovi usnadnilo vytvořit skutečně jímavou lyriku. Také výkon Adama Plachetky – s místy opravdu nepřiměřeně masivním vibratem – byl dle mého zastíněn trojící zpěvaček, ačkoliv je třeba vyzdvihnout emočně silné a veskrze uvěřitelné (herecky i pěvecky) ztvárnění slepého a zkroušeného otce hlavního hrdiny: v recitativech i v áriích.

Sbor pod vedením Terezy Válkové nelze dostatečně vynachválit – intonačně bezchybný, dynamicky pestrý, rytmicky jednotný a s maximálním pochopením toho, co se děje na jevišti. Není ostatně žádným tajemstvím, že sbor Czech Ensemble Baroque je prakticky celý složen ze sólistů, kteří mají výtečné hudební cítění a vybroušenou pěveckou techniku. Ohromně působivá crescenda a maximální intonační jednota napříč celým sborem – a to i ve velmi náročných polohách, kterými Haydn příliš nešetřil – způsobily, že každý výstup sboru byl perlou představení. Také orchestr byl na velmi dobré úrovni, a přestože se ke konci první poloviny tu a tam objevily nějaké intonační nesrovnalosti v žesťové sekci. Druhé dějství kladný dojem z výsledku umocnilo a zrovna žesťová sekce zde nebývale zazářila. Orchestr jako celek byl dynamicky pestrý a Válek citlivě rozhodoval, kdy dát které sekci vyniknout a kdy naopak usilovat o homogennější hudební celek. Snad jen některé závěry frází mohly působit mírně mechanicky a některá tempa svižněji, než by bylo třeba. Celkově se však rozhodně jednalo o kvalitní provedení po všech stránkách.

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo si vybral neprávem opomíjené oratorium, kterému vdechl snové režijní uchopení, fantastické pěvecké výkony i povedené orchestrální nastudování. Do kulatého výročí festivalu zbývají pouhé dva roky a lze očekávat, že oslavy takového jubilea budou více než impozantní. Ještě předtím, než však začneme spekulovat, jaké jevištní dílo se objeví na 19. či 20. ročníku, si mohu ti, kteří Návrat Tobiáše ještě neviděli, zajít do jízdárny Louckého kláštera udělat vlastní obrázek na dnešní derniéru.

Tobia (tenor) – Theodore Browne

Anna (mezzosopran) – Dagmar Šašková

Tobit (bas) – Adam Plachetka

Sara (sopran) – Shira Patchornik

Raffaelle (sopran) – Lucie Kaňková

Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir

Režie – Tomáš Ondřej Pilař

Dirigent – Roman Válek

Sbormistryně – Tereza Válková

15. července 2022, jízdárna Louckého kláštera, 20:00

Foto archiv festivalu

Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno již po sedmé dokázal, že ohromující množství hudby lze při precizní organizaci a troše štěstí vměstnat do jednoho prodlouženého víkendu. Od čtvrtka do neděle (11.–14. srpna) vybrané hudební sály, náměstí, nádvoří i ulice města zaplnila umělecká tvorba bezpočtu kapel, těles a specifických hudebních uskupení všemožných žánrů a stylů. Na své si přišli milovníci rocku, world music, jazzu, artificiální hudby, folkloru či improvizované hudby. V jedné věci se však letošní ročník od toho minulého zásadně lišil: rok 2022 představil historicky vůbec první rezidenční umělkyni festivalu, kterou se stala houslistka, flétnistka a klavíristka Anna Fusekvíce

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více