Návrat Tobiáše domů a Pilaře do Znojma

Návrat Tobiáše domů a Pilaře do Znojma

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrý.

Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) z roku 1775 je Haydnovým prvním oratoriem. Přestože jej nakonec ve skladatelově odkazu zastínila dvojice Die Schöpfung (Stvoření) a Die Jahreszeiten (Roční doby), nelze dílu upřít – tak trochu nepříliš dramatickému libretu navzdory – strhující hudební působení. Nicméně na rozdíl od Stvoření a Ročních dob se Návrat Tobiášův příliš neuvádí, což se rozhodl změnit uměleckým tým v čele s Tomášem Ondřejem Pilařem a Romanem Válkem. Současně se ani nejedná o první spolupráci režiséra Pilaře s Hudebním festivalem Znojmo a souborem Czech Ensemble Baroque. Už při 15. ročníku této akce zde režisér zpracoval Händelova Saula s Adamem Plachetkou v titulní roli. Pilařův charakteristický rukopis je typický i pro Návrat Tobiášův. Charakterizuje ho výrazná práce se symboly a archetypy, silný vizuální zážitek a jistá, snad až surrealistická „snovost“ světa. Toto působení umocňuje také skvělý light design (Tomáš Příkrý) scény, která vychází z několika krajinomaleb konce 18. století. Také užití ohně jako rekvizity bylo povedené a nápadité. Ačkoliv se toho na jevišti někdy dělo více než dost – samotná akce mezi postavami, choreografie sboru i baletní čísla – vše až na pár okamžiků nepůsobilo přehnaně a netříštilo pozornost. Kostýmy byly inspirovány dobovou módou, avšak s modernizujícím přístupem. Výsledek tak byl vkusný a ideálně zapadá do Pilařova uchopení i stylu.

Přestože byla režijní stránka nepochybně povedená, výpravná i poutavá ještě větší uznání si zaslouží pěvecké výkony zpěvaček Shiry Patchornik, Lucie Kaňkové a Dagmar Šaškové. Zatímco Shira Patchornik v roli Sáry se pyšnila sametově měkkým, jemným a emočně silně nabitým projevem, Lucie Kaňková ohromila lehkostí, se kterou zvládala náročné koloratury, i oslnivou prací s výrazem, kterou jí role společníka d’Azaria/anděla Rafaela umožnila. Dagmar Šašková jako starostlivá matka titulního hrdiny Anna dokázala svým jasným mezzosopránem výtečně postihnout veškeré emoční polohy, které se v díle objevují. Přesvědčivý tak nebyl jen bol a strach o syna Tobiáše, ale také radost z jeho návratu. V optice nakládání s emocemi byl nejpůsobivější jímavý duet Dunque, o Dio Dagmar Šaškové s Theodorem Brownem v roli Tobiáše. V samostatných výstupech byl Browne technicky bezchybný, avšak mu mírně scházela akcentovanější práce s výrazem a emocemi. Obzvláště v árii Quando mi dona un cenno by neuškodilo mírnější tempo, které by zpěvákovi usnadnilo vytvořit skutečně jímavou lyriku. Také výkon Adama Plachetky – s místy opravdu nepřiměřeně masivním vibratem – byl dle mého zastíněn trojící zpěvaček, ačkoliv je třeba vyzdvihnout emočně silné a veskrze uvěřitelné (herecky i pěvecky) ztvárnění slepého a zkroušeného otce hlavního hrdiny: v recitativech i v áriích.

Sbor pod vedením Terezy Válkové nelze dostatečně vynachválit – intonačně bezchybný, dynamicky pestrý, rytmicky jednotný a s maximálním pochopením toho, co se děje na jevišti. Není ostatně žádným tajemstvím, že sbor Czech Ensemble Baroque je prakticky celý složen ze sólistů, kteří mají výtečné hudební cítění a vybroušenou pěveckou techniku. Ohromně působivá crescenda a maximální intonační jednota napříč celým sborem – a to i ve velmi náročných polohách, kterými Haydn příliš nešetřil – způsobily, že každý výstup sboru byl perlou představení. Také orchestr byl na velmi dobré úrovni, a přestože se ke konci první poloviny tu a tam objevily nějaké intonační nesrovnalosti v žesťové sekci. Druhé dějství kladný dojem z výsledku umocnilo a zrovna žesťová sekce zde nebývale zazářila. Orchestr jako celek byl dynamicky pestrý a Válek citlivě rozhodoval, kdy dát které sekci vyniknout a kdy naopak usilovat o homogennější hudební celek. Snad jen některé závěry frází mohly působit mírně mechanicky a některá tempa svižněji, než by bylo třeba. Celkově se však rozhodně jednalo o kvalitní provedení po všech stránkách.

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo si vybral neprávem opomíjené oratorium, kterému vdechl snové režijní uchopení, fantastické pěvecké výkony i povedené orchestrální nastudování. Do kulatého výročí festivalu zbývají pouhé dva roky a lze očekávat, že oslavy takového jubilea budou více než impozantní. Ještě předtím, než však začneme spekulovat, jaké jevištní dílo se objeví na 19. či 20. ročníku, si mohu ti, kteří Návrat Tobiáše ještě neviděli, zajít do jízdárny Louckého kláštera udělat vlastní obrázek na dnešní derniéru.

Tobia (tenor) – Theodore Browne

Anna (mezzosopran) – Dagmar Šašková

Tobit (bas) – Adam Plachetka

Sara (sopran) – Shira Patchornik

Raffaelle (sopran) – Lucie Kaňková

Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir

Režie – Tomáš Ondřej Pilař

Dirigent – Roman Válek

Sbormistryně – Tereza Válková

15. července 2022, jízdárna Louckého kláštera, 20:00

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce