Wrocław Baroque Ensemble ukázal krásu díla polského skladatele Mikołaje Zieleńského

Wrocław Baroque Ensemble ukázal krásu díla polského skladatele Mikołaje Zieleńského

Na koncert s názvem Renesace polského baroka konaný pod záštitou velvyslance Polské republiky Mateusze Gniazdowského v rámci dvaapadesátého ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim zavítal soubor Wrocław Baroque Ensemble se sólisty. Těleso, jež v neděli 8. října vystoupilo v brněnském kostele sv. Janů, vede ředitel Národního hudebního fóra ve Vratislavi, dirigent a pedagoga Andrzej Kosendiak. Ten se společně s ansámblem specializuje na historicky poučenou interpretaci se zaměřením na objevování nezvyklého repertoáru pocházejícího ze střední Evropy.

V případě recenzovaného koncertu měli posluchači možnost si vyslechnout výběr z díla skladatele Mikołaje Zieleńského, který žil na přelomu 16. a 17. století a je považován za prvního polského autora píšícího v barokním stylu. Zieleński ve své době zastával funkci kapelníka a varhaníka u polského primase, arcibiskupa hnězdenského Wojciecha Baranowského (1548–1615), jemuž svá díla dedikoval. Primas dokázal ocenit jeho talent, a proto mu poskytl další beneficia. Pravděpodobně financoval benátská vydání jeho děl, kam patří také sbírky Offertoria totius anni a Communiones totius anni vydané v roce 1611 u benátského tiskaře Giacoma Vincentiho. K současné renesanci díla tohoto hudebního skladatele podstatnou měrou přispívá právě dirigent a umělecký vedoucí Wrocław Baroque Ensemble Andrzej Kosendiak. Ten v roce 2020 s orchestrem také nahrál a na CD vydal výše zmíněné sbírky, z nichž programem vycházel popisovaný koncert.

Stylová rozmanitost a žánrová příslušnost Zieleńského Offertorií (zpěvů k obětování) a Communiones (zpěvů k přijímání) odkazují na delší časové období, v němž vznikala. Skladatel k liturgickým zpěvům také přidal svá další díla jako moteta a instrumentální fantazie. Jedná se o svědectví Zieleńského znalosti kompozičních technik používaných na konci 16. století v Itálii (např. vícesborovost). Zajímavostí však je, že kromě jedné krátké zmínky o autorových studiích v Římě neexistují žádné další prameny dokládající jeho přímý kontakt s Itálií. Zůstává tedy otázkou, kde se těmto technikám mohl naučit. Na provedení se podílejí zpěváci – soprán (Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska), kontratenor (Daniel Elgersma, Piotr Olech), tenor (Maciej Gocman, Florian Cramer) a bas (Tomáš Král, Jaromír Nosek) a nástroje určené skladatelem a doplněné o běžný instrumentář počátku 17. století. Dramaturgie večera byla postavena na příběhu o událostech počátku a konce života Ježíše Krista a taktéž o důsledcích vzkříšení, malinko se odchylující od řádu liturgického roku.

Pěvecké obsazení po zvukové a technické stránce výborně fungovalo. Vzhledem k obezřetně a vkusně voleným tempům jednotlivé zpěvy měly spád, náročné figury a melismata vyzněla precizně a v neposlední řadě – díky důsledné deklamaci - byly všechny texty dobře srozumitelné. Vícesborové části postavené na dvou ansámblech o vyšším a nižším rozsahu z hlediska instrumentáře podpořilo také rozestavění orchestru. Tedy smyčcové a drnkací nástroje hrály při zpěvu vyšších hlasů a dechové nástroje při zpěvu nižších. Základ bassa continua tvořil varhanní pozitiv společně s violou da gamba a teorbou. Avšak i obsazení continua se v průběhu večera proměňovalo. Umělecký vedoucí a dirigent Kosendiak dirigoval pouze části s velkým nebo technicky náročnějším instrumentálním aparátem. Střídmá ne příliš velká gesta naprosto odpovídala typům skladeb. Často se jednalo pouze o ukázání nástupů a občasné naznačení změny tempa a metra. Díla komornějšího charakteru naopak nechával řídit samotné muzikanty a zpěváky, což působilo velmi přirozeně a bezprostředně. Všeobecně lze konstatovat, že ansámbl šetřil s jistou expresivitou i přemírou dynamiky a držel se zlatého středu. Pěvecky se vyjímaly obě sopranistky: Aldona Bartnik zaujala ostřejší barvou hlasu (např. ve zpěvu Video caelos apertos), bohužel však ve sborových částech její zpěv pod zvukovou tíhou kolegů zanikal. Aleksandra Turalska zase vynikala sytostí svého hlasu, jež doplňoval kulatý (ne příliš ostrý) témbr. Z mužského obsazení se vyjímal basista Tomáš Král, jenž se taktéž představil i sólově v communiu Exiit sermo inter fratres, kde plným nosným hlasem a dynamickým výrazem promlouval k publiku. Sopránové duety a náročné pasáže výtečně provedl kontratenorista Piotr Olech. Pěvecké nastudování plné zdobnosti a melismat vycházelo z tzv. gorgie – techniky spočívající v improvizaci poučeného zpěváka nad notovým zápisem bez ozdob, jež v případě Zieleńského hlasových partů byly pečlivě vypsány. Liturgické zpěvy střídaly instrumentální části (Fantasie) a moteta mající odlehčenější charakter.

Závěr koncertu patřil dvousborovému motetu s originálním latinským názvem Ortus de Polonia, které je chválou svatého Stanislava, patrona Polska. Dílo plné složitých rytmů a postupné gradace ústí do závěrečného polyfonního Alleluia, jež představovalo majestátní tečku za celým večerem. Přídavek, který si posluchači vytleskali, spočíval v opakování moteta Salve festa dies s dominujícím refrénem alleluia, jež podruhé vyznělo mnohem dynamičtěji.

Program:

MIKOŁAJ ZIELEŃSKI Offertoria et communions totius anni (výběr)

Ecce Virgo concipiet, Deus firmavit orbem terrae, Viderunt omnes fines terrae, Vox in Rama, Vidimus stellam eius, Responsum accepit Simeon, Fantasia a tre, In monte Oliveti, Salve festa dies, Mitte manum tuam, Ascendit Deus, Spiritus Sanctus docebit vos, Video caelos apertos, Benedictus sit Deus Pater

Wrocław Baroque Ensemble

dirigent Andrzej Kosendiak

Neděle 8. října 2023 ve 20 hodin, kostel sv. Janů, Minoritská

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více