B-Side Band: Meeting Point

4. listopad 2014, 0:42

B-Side Band: Meeting Point

Profesionální brněnský bigband B-Side Band se za osm let své existence může pochlubit řadou zajímavých úspěchů – od nastudování nové verze legendární Jazzové mše Jaromíra Hniličky přes řadu koncertů s technicky výborným zpěvákem Vojtěchem Dykem až po krátké turné s držitelem Grammy Kurtem Ellingem nebo brněnský koncert se souborem New York Voices. Po albech Bloody Good Experience (žánrově pestrá směs skladeb pro seznámení s kapelou; 2008) a Live At La Fabrika (koncertní nahrávka s Vojtou Dykem; 2012) nyní B-Side Band vydává nové studiové album Meeting Point. Jde zatím o nejsuverénnější nahrávku souboru, který se zde tentokrát prezentuje skutečně jako bigband, bez žánrových úkroků stranou.

Úpravy popových a rockových hitů k jazzu neodmyslitelně patří – Brad Mehldau, Herbie Hancock nebo u nás Jaromír Honzák by mohli povídat. B-Side Band se navíc neprezentuje jako čistě jazzové těleso a živé nahrávce s Vojtěchem Dykem úpravy Norwegian Wood (Beatles) nebo Smells Like Teen Spirit (Nirvana) skutečně sluší. Ostatně obě tyto písně patří u světových jazzových souborů k nejoblíbenějším. Album Meeting Point se však bez podobných posluchačsky vděčných momentů obejde. Soubor pod vedením Josefa Buchty dorostl do takové formy, že si může dovolit oslovit fanoušky náročnějším repertoárem. Slovo „náročnější“ je ovšem třeba brát s rezervou. Ani na čistě jazzovém albu orchestr nepřekvapuje neslyšenými harmoniemi, divokými rytmickými zvraty nebo kakofonií. Jestliže se band už ve svých začátcích (díky práci na Hniličkově Jazzové mši) hlásil k odkazu Orchestru Gustava Broma, novým albem příbuznost stvrzuje a podtrhuje.

Zřejmě ne náhodou tvoří třetinu nového CD skladby Josefa Blahy, předčasně zesnulého skladatele a aranžéra, který ve své době představoval u Bromovců výraznou autorskou posilu. Z bromovského prostředí pak pochází i skladba Starý Landštejn (Josef Audes). Naopak mírně nadpoloviční většinu alba představuje tvorba mladších autorů – saxofonisty Jakuba Červenky a pianisty Jiřího Levíčka.

Levíček (* 1984) odjel od Spojených států v době, kdy B-Side Band vznikl. V Americe se po studiích usadil a na tamní scéně se etablovat a do Česka se začal postupně vracet až nedávno, kdy se stal členem Robert Balzar Tria. B-Side Bandu nejen věnoval tři své skladby, ale hraje na albu na klavír a přispěl jistě cennými radami (v bookletu je uveden jako „music supervision & assistant director“). Hned v úvodní kompozici Meeting Point předvede vskutku virtuózní klavírní hru a ve skladbě Chaazi (což je mimochodem křestní jméno Levíčkovy ženy) nabídne jeden z nejvýraznějších melodických motivů celého alba, který v bigbandovém podání vynikne lépe než ve verzi s Robert Balzar Triem.

Album však pochopitelně nestojí na klavíru. Pozornost na sebe naprosto logicky strhávají dechy, a to nejen proto, že Josef Buchta v orchestru soustředil opravdu elitní hráče. Jména jako Hubert Ratschker (trubka) nebo Antonín Mühlhansl a Pavel Zlámal (saxofony) a další jsou známá nejen z jazzových projektů. Podobně protřelí hudbou různých žánrů jsou mimochodem i další členové orchestru jako kontrabasista Tomáš Vundrle Koudelka (sedm let hrál na baskytaru ve Fleretu) nebo bubeník Kamil Slezák (hraje se Zuzanou Lapčíkovou nebo s Druhou trávou).

Síla alba Meeting Point spočívá v kombinaci všech výše uvedených aspektů – tedy profesionality hráčů, jejich jazzových i mimojazzových zkušeností (včetně „amerického“ přínosu Levíčkova) a kombinace repertoáru léty prověřeného se skladbami novými, které sice ctí tradice žánru, ale současně přinášejí na scénu svěží vítr. Výsledkem je nahrávka, která sice neoslní stylovým novátorstvím jako například skladby mladých autorů pro pražský Concept Art Orchestra pod vedením Štěpánky Balcarové, ale představuje bigbandový mainstream té nejvyšší kvality. Tedy hudbu sice instrumentální (bez přitažlivého Dykova hlasu), ale přístupnou širokému spektru posluchačů.

B-Side Band: Meeting Point: BUJOART 2014. 9 skladeb. Stopáž: 46:05

Foto archiv B-side Bandu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Kurt Elling je v současné době považován za jednoho z nejlepších jazzových zpěváků světa. Jaké to je absolvovat s ním turné, už dnes vědí zpěvák Vojtěch DykB-Side Band s vedoucím Josefem Buchtou. Rozhovor nám poskytli těsně před vyprodaným koncertem v Janáčkově divadle.  více

Rád bych žil ve světě, kde s sebou mediální tváře automaticky nesou také neoddiskutovatelnou kvalitu. Při provedení Requiem Aleše Březiny v bazilice kláštera Porta coeli se to aspoň na chvíli povedlo – Vojtěch Dyk odvedl vynikající práci a za jeho obsazením nestál pouhý marketing. Vedle Ivy Bittové, dirigenta Marka Štryncla, orchestru Musica Florea a chlapeckého sboru Boni pueri nebyl „tváří, která prodává“, ale rovnocennou součástí výborného interpretačního týmu.  více


Klavírní recitál šéfdirigenta brněnské filharmonie Denise Russella Daviese a jeho manželky klavíristky Maki Namekawy včera v Besedním domě nabídnul skladby tří výrazných tváří amerického minimalismu. V průběhu večera zazněla minimalistická tvorba Steva Reicha v podobě díla Piano Phase, skladba Hallelujah Junction Johna Adamse a Four Movements for Two Pianos Philipa Glasse.  více

Festival JAZZFESTBRNO se letos rozšiřuje o novou programovou linii Tension, která bude představovat hudebníky na pomezí jazzu a elektronické hudby. Jedním z interpretů, kteří se představí 28. března v prostoru Praha v Brně, bude česko-ukrajinské duo Zabelov Group, které nedávno vydalo nové album s názvem Eg. Rozhovor s Romanem Zabelovem (akordeon, hlas, klavír, varhany, harfa…) a Janem Šiklem (bicí, trubka, kytara, perkuse…) vznikl v jedné pražské kavárně těsně před kapelní zkouškou.  více

Dvojkoncerty, typické pro festival JAZZFESTBRNO, často pracují s modelem velká světová hvězda a před ní méně známá česká nebo evropská kapela. V sobotu 16. března tomu bylo v Divadle Husa na provázku jinak. Po česko-polském septetu Štěpánky Balcarové sice následoval recitál výborného amerického trumpetisty Theo Crokera, ale pro řadu návštěvníků byla hvězdná domácí sestava se jmény jako Jaromír Honzák nebo Marcel Bárta větším lákadlem než u nás zatím spíše neznámý Croker, vnuk jiného úspěšného amerického trumpetisty, Doca Cheathama. Ať už ale posluchač přišel do komorního prostředí Husy na provázku na zhudebněné polské verše nebo na americkou jazzovou party, jistě neodcházel zklamán. I když se v druhé polovině namísto funkového večírku konal regulérní jazzový koncert.  více

Zatímco slavnější z rodu Marsalisů, trumpetista Wynton, se v rámci brněnského JazzFestu představil už opakovaně, jeho starší bratr, saxofonista Branford, zavítal na jižní Moravu poprvé. Koncertem jeho Quartetu začal další ročník festivalu JazzFestBrno, který si po necelých dvou dekádách existence drží pozici nejkvalitnější jazzové přehlídky v republice.  více

Třetí koncert abonentního cyklu brněnské filharmonie (Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) s názvem Paris, Paris včera vzdal svým programem hold významné evropské metropoli a hlavnímu městu Francie. V průběhu večera zazněla díla Wolfganga Amadea Mozarta, Charlese-Marii Widora a současného skladatele Kryštofa Mařatky. Kromě Filharmonie Brno vystoupili klarinetista Michel Lethiec a varhaník Christian Schmitt, představení dirigoval Jiří Rožeň.  více

Večery z cyklu Hudební inventura brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa pravidelně vynášejí na světlo pozapomenutá díla českých skladatelů. Úterní koncert v sále Konventu Milosrdných bratří se stal pietní připomínkou výročí let 1939/1969. Po boku orchestru vystoupil houslista Milan Paľa a klavíristky Kristýna Znamenáčková a Lucie Pokorná. Představení řídila stálá dirigentka orchestru Gabriela Tardonová.  více

Skladatelka a písničkářka Bára Zmeková vydává v těchto dnech své nové album s názvem LUNAVES. Oficiálně je představí také v Brně. Křest v Kabinetu Múz proběhne v úterý 19. března.  více

Po úspěšném turné v Japonsku se Filharmonie Brno včera vrátila na brněnské pódium Kulturního centra Babylon. Večer sestával výhradně z děl německého hudebního romantismu, která zazněla v nastudování dirigenta Alexandera Liebreicha. Ve skladbě Čtyři preludia a Vážné zpěvy Johannese Brahmse se představil chorvatský basbarytonista Krešimir Stražanac.  více

Slovácký soubor Šafrán je již tradičním organizátorem brněnského fašanku. Akce se, v duchu lidových tradic, koná vždy v úterý před Popeleční středou a je počátkem křesťanského půstu. Její kořeny sahají do dob pohanských, nyní je však součástí křesťanských svátků téměř po celém světě. Průvodům masek se v regionech Moravy říká končiny, masopust, fašanek nebo např. šibřinky. Jeho souborová brněnská obdoba se snaží držet lidového předobrazu. Začíná průvodem na Náměstí svobody. Letos pokračoval přes Alfa pasáž až do budovy tržnice na Zelném trhu. Zakončení programu bylo v režii souboru Lučina, který divákům předvedl tzv. pochovávání basy. Jedná se o zvyk, který je inscenovaným pohřbem tohoto hudebního nástroje, znázorňuje ukončení zábav, zklidnění a příprav na Velikonoce.  více

„Tolik, co údajně dnes je nám, to dřív bylo starým lidem,“ zpívá Slávek Janoušek v písni Alzheimer a Parkinson.  Písničkář, který loni v září oslavil 65. narozeniny, našel ve stárnutí mimořádně silné téma pro svou novou desku. Tohle je vzkaz je album nejen o přibývajících létech, ale i o tom, jak si „na stará kolena“ čím dál víc vážíme své rodiny a svých kořenů. Třebaže najdeme velmi silné momenty na všech Janouškových albech, Tohle je vzkaz lze vnímat jako třetí díl trilogie jeho nejsilnějších nahrávek – Kdo to zavinil (1988), Tancuj a zpívej (1997) a Tohle je vzkaz (2018).  více

Skupina Nevermore & Kosmonaut získala za album Bleděmodré město, věnované Brnu, nominaci na Anděla v žánrové kategorii Folk. S kapelníkem a autorem písní Michalem Šimíčkem, přezdívaným Kosmonaut, hovoříme o písních, o městě, jeho zvucích a utajených zákoutích i o plánech kapely.  více

Po jedenácté se vrátilo slavné Labutí jezero do Brna a to na jeviště Janáčkova divadla při úterní obnovené premiéře tohoto nesmrtelného titulu. V den premiéry také uplynulo rovné století od okamžiku, kdy brněnské publikum tento baletní klenot Petra Iljiče Čajkovského shlédlo vůbec poprvé. O té doby je na repertoáru největšího moravského divadla jen s krátkými přestávkami téměř nepřetržitě. Do obnovené premiéry mu předcházelo deset jevištních a choreografických přepracování.  více

Hudební cyklus „Barbara Maria Willi uvádí…“ je patnáct let hodnotou brněnského kulturního života. Koncerty staré hudby pořádané energickou cembalistkou a varhanicí v jedné osobě se těší neutuchající přízni posluchačů a programová nabídka hudebních večerů je rok od roku pestřejší. Není tedy divu, že nová sezóna přišla s něčím zcela ojedinělým – včera zahájil cyklus již 16. ročník spojením středověké hudby, výtvarného umění a Alighieriho Božské komedie. Večer s názvem KCHUN: PURGATIO vznikl spoluprací pěveckého dua KCHUN sestávajícího z tenoristy Martina Prokeše a barytonisty Marka Šulce s akademickým malířem Atilou Vörösem a video jockeyem Rudolfem Živcem. Umělecký výtvor sui generis doplnil záznam recitace herce Jiřího Dvořáka.  více

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.  více

Městské divadlo Brno včera uvedlo evropskou premiéru muzikálu Poslední loď (The Last Ship), jehož autorem je světoznámý hudebník Sting. A bude to směs jeho výtečné muziky vycházející z britského folku, zdařile a upřímně vyprávěný příběh, a také silné herecké výkony, které by měly zaručit šťastnou plavbu inscenace směrem k divákům.  více

Nejčtenější

Kritika

Klavírní recitál šéfdirigenta brněnské filharmonie Denise Russella Daviese a jeho manželky klavíristky Maki Namekawy včera v Besedním domě nabídnul skladby tří výrazných tváří amerického minimalismu. V průběhu večera zazněla minimalistická tvorba Steva Reicha v podobě díla Piano Phase, skladba Hallelujah Junction Johna Adamse a Four Movements for Two Pianos Philipa Glasse.  více