Cesta do nitra varhan pro Brno

Cesta do nitra varhan pro Brno

V hudebním životě se dějí také věci, které nejsou slyšet, i když se to může zdát jako nesmysl. Než se ale rozezní hudba, musí se pro to něco udělat, a jedná-li se o varhanní koncert, je potřeba především postavit varhany. V říjnu jsme přinesli rozhovor s Janem Martinem Bejčkem o tom, že nový, kvalitní nástroj v Brně bude a teď se k tématu vracíme. Důvod je jednoduchý – varhany už tu jsou.

Když se uchýlím k terminologii motoristického pořadu Top Gear, není to luxusní limuzína ani nabušený sporťák, ale solidní auto vyšší střední třídy. V závodech o největší počet válců – vlastně píšťal – tedy vyhrávat nebude, ale vejde se do něj pohodlně celá rodina hudebních období od staré hudby až po dnešek, pojede spolehlivě, nebude rušit své životní prostředí a mělo by i dlouho vydržet. Celý složitý stroj byl po kolaudaci přivezen do Brna 26. listopadu a nyní probíhá jeho montáž na kůru kostela Nanebevzetí Panny Marie – tedy správně brněnsky „u jezuitů“, na Beethovenově ulici hned vedle Českého rozhlasu.

Když se na varhany podíváte teď, kdy ještě nejsou hotové, zaujme vás na první pohled bezvadné dřevo, z nějž jsou vyrobeny píšťaly. Myslím, že takovou plochu bez suků a kazů nikdo z nás dlouho neviděl. Je dobré si občas uvědomit, z jak kvalitních materiálů se hudební nástroje vyrábějí a co na nich vlastně stojí tolik peněz. Dřevo je ovšem dřevo, pouhá mrtvá hmota, nejdražší a nejcennější je pořád lidská práce. Duch, který stavbu pohání dopředu, je k nezaplacení.

Základním materiálem je smrkové dřevo, které se používá v případě, kdy se počítá s natíráním barvou. Jen namáhanější části, u nichž by měkké smrkové dřevo nestačilo, jsou vyrobeny z dubu, buku, ořechu... Nové brněnské varhany už takto odhalené sotva uvidíte, přírodní materiál skryje jejich povrchová úprava. Nástroj musí zapadnout do barokního kostela nejen akusticky, ale také vzhledem.

Varhany pro Brno budou mít na notovém pultu městský znak, ale k městu se hlásí i pojmenováním jednotlivých rejstříků. Celkem je jich čtyřicet osm a jsou rozděleny do tří manuálů a pedálu. Rejstříky prvního manuálu nesou jména jezuitských svatých – je mezi nimi sv. Ignác z Loyoly, ale také Edmund Kampián, který dal jméno celému projektu. Druhý manuál se hlásí k významným jezuitům spojeným s Brnem. Je mezi nimi Bohuslav Balbín známý svou Rozpravou na obranu jazyka slovanského, zvláště pak českého, který tu studoval, básník Bedřich Bridel i teolog a historik Martin Středa, jehož jméno je spojeno s obléháním Brna Švédy. Třetí manuál a pedál jsou věnovány významným brněnským hudebníkům v čele s Pavlem Křížkovským a jeho slavným žákem Leošem Janáčkem.

Varhany jsou mechanické, fungují na principu ověřeném staletími. Přídavná elektronika je dnes samozřejmostí, ale není podstatou nástroje. Bude možné na ně dobře hrát i starou hudbu, ale nejedná se o repliku historických varhan. Je to současný, originální stroj. Autorem návrhu varhan je J. M. Bejček, první fáze projektu začala v letech 2006–2007. Varhany samotné jsou dílem švýcarské firmy Mathis Orgelbau – je to první nástroj, který v České republice staví.

Celý projekt zaštiťuje Nadační fond Campianus, rozpočet celé stavby je 36 milionů korun včetně DPH. Kromě pomoci Boží je ovšem nezbytná i pomoc lidská. Varhany jsou symbolem lidské pospolitosti a pokud se chcete stát její užší součástí, máte možnost adoptovat jednu nebo více píšťal. Můžete si vybrat konkrétní jméno i tón, celý rejstřík, jak je libo, k dispozici je i přehled průběhu adopce. Leoš Janáček je sice již prodaný, ale  jsou tu další osobnosti. Jejich jména možná neobletěla svět, ale mnozí z nás chodili do lidušky pojmenované po Jaroslavu Kvapilovi a dodnes chodí na koncerty na Musilku. Všechna jména rejstříků stojí za pozornost a díky projektu varhan sv. Edmunda Kampiána nezůstanou zapomenuta.

 

Dispozice varhan

První manuál Druhý manuál Třetí manuál Pedál
Bourdon 16' Kopula major 8' Kryt lìbezný 16' Principálbas 16'
Principál 8' Kvintadena 8' Principál 8' Subbas 16'
Flétna portunálová 8' Principál       4' Bourdon 8' Violonbas 16'
Kryt 8' Kopula minor 4' Salicionál 8' Kvintbas 10 2/3'
Gamba 8' Seskvialtera (II) 2 2/3' Unda maris 8' Oktávbas 8'
Oktáva 4' Oktáva 2' Flétna příčná 4' Bourdonbas 8'
Flétna špičatá 4' Kvinta 1 1/3' Fugara 4' Superoktávbas 4'
Roh noční 4' Cimbál (IV) 1' Nasard 2 2/3' Mixtura 2 2/3'
Kvinta 2 2/3' Roh křivý 8' Flétna zobcová 2' Pozoun 16'
Superoktáva 2' Zvonkohra   Tercie 1 3/5' Trompetbas 8'
Kornet (V) 8' Cimbálová hvĕzdice   Mixtura 2 2/3'    
Mixtura (IV) 2' Tremolo   Trompette harmonique 8'    
Cimbál (III) 1'     Basson-Hautbois 8'    
Trompeta 8'     Voix humaine 8'    
        Clairon 4'    
        Tremolo      

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jan Martin Bejček je autorem projektu varhan, které budou stát v kostele „u jezuitů“. Je také předsedou správní rady Nadačního fondu Campianus, který jejich stavbu financuje. Mluvili jsme spolu především o tomto novém nástroji, o hudbě a hudebním životě, ale dostali jsme se také k záchraně lodě Dallas na Brněnské přehradě.  více

Malé obrazové ohlédnutí za včerejším Koncertem pro Brno, Magdalenu Koženou doprovodil na varhany Christian Schmitt. Na začátku vystoupil sbor Kantiléna, který se dostal do centra pozornosti ještě v závěru večera.  více

Koncert pro BrnoMagdalenou Koženou, varhaníkem Christianem Schmittem a dětským pěveckým sborem Kantiléna proběhl čtvrtého zářijového večera v Besedním domě. Hudebně to byl večer vytříbený, a co se týká výsledného dojmu, vynechala bych jen několik technických a organizačních záležitostí.  více


Vlakem sice už dávno nejezdím denně, ale coby nemotorista z přesvědčení využívám služeb Českých drah nebo alternativních dopravců poměrně často. A z mých „vlakových“ zážitků, nahromaděných za všechna ta léta od střední školy do současnosti, by se jistě dala sestavit sbírka povídek nebo básní. Martin E. Kyšperský napsal soubor textů, které následně zhudebnil, během jediné cesty vlakem. Začal psát v Praze, ještě než se souprava rozjela, a skončil při průjezdů vsí Bezpráví, pár kilometrů před Ústím nad Orlicí. Do Brna mu tedy ještě kus cesty zbýval, ale Martin prý ve vlaku nespí. Možná tedy na trase Česká Třebová – Svitavy – Blansko – Brno přemýšlel, co s hotovými volnými verši provede.  více

Často slýcháme o skvostné dramaturgické práci orchestru Filharmonie Brno. Chvála je namístě a neomrzí, ovšem vedle fascinujících nových kontextů, v nichž se prověřené repertoárové kusy ocitají, je třeba zdůraznit také průběžně rostoucí úroveň dirigentů, kteří s orchestrem spolupracují. Jedním z nich je i osmačtyřicetiletý Němec Alexander Liebreich, který nastudoval velmi zdařilého Mahlera: nekompromisního, krásně rozezpívaného, přitom ale vojensky disciplinovaného. Po slabém výkonu na prosincovém koncertě (Musorgskij) se tentokrát kyvadlo vychýlilo na druhou stranu. Filharmonie Brno pod Liebreichovou charismatickou taktovkou vykouzlila nezapomenutelný večer s Mahlerovou Symfonie č. 4 G dur, kterou doplnily Čtyři poslední písně od Richarda Strausse.  více

Svěží čerstvý vítr přinesla na brněnskou scénu svým debutovým albem slovensko-česká skupina Carpet Cabinet. Sedmičlenná formace působí v jihomoravské metropoli od roku 2013 a spolu s několika zajímavými hosty přináší ve dvanácti skladbách profesionálně zahranou a nahranou směs moderních i tradičních žánrů, smršť rytmů a kaleidoskop barev. V oficiální tiskové zprávě hudebníci hovoří o inspiraci „od hiphopu po soul a R&B až k například drum’n’bassu a elektru“, ale pod všemi těmito žánry a jejich kombinacemi zurčí a bublá jazzový základ. Carpet Cabinet sice není čistě jazzová skupina, ale svou tvorbou ukazuje na jednu z cest, kterými se dnes jazz ve světě ubírá. Podobně jako Robert Glasper se svým nadžánrovým elektro-koktejlem loni zazářil na festivalu JazzFestBrno, září Carpet Cabinet na domácí scéně. Září pochopitelně zatím skromněji, ale k jakýmkoli náznakům provinčnosti má jejich album daleko.  více

Relax, pohoda, souznění, ale také energie nebo slast z nesouhlasu – to jsou některé z kategorií, které v nás mohou vyvolávat nebo posilovat libovolná umělecká nebo popkulturní díla. O stupeň výše řadí takové umělecké výtvory, které člověku dávají odpovědi na jeho otázky. A úplně nejvýš pak stojí kategorii artefaktů, které doplňují otázky k našim odpovědím. A i když to, co se svou čistě mužskou doprovodnou kapelou produkuje zpěvačka Nikola Mucha, zní na první poslech jako útok na první signální, nové album Nána ve skutečnosti nabízí spoustu zásadních otázek.  více

Má sedmadvacet let a je talentovaný barytonista. Jmenuje se Roman Hoza. V posledních letech se řadí k nejvíce sledovaným českým pěvcům své generace. Laureát několika mezinárodních soutěží se mimo jiné představil třeba na prestižním Salcburském festivalu či na festivalu Pražské jaro. Absolvoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Od letošní sezony je stálým členem souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Během ledna bude v brněnské opeře debutovat jako svůdník Don Giovanni.  více

Pro Martina Kyšperského byl závěr roku 2016 velmi plodný. V době, kdy připravuje novou desku s novou sestavou kapely Květy, vyšly hned tři tituly, na kterých se výrazně podílel – sólové koncepční album Vlakem, sbírka surrealistických básní Marťanské lodě a také debutové album projektu Prune. Prune je nová hudební identita písničkářky Lucie Krpalové, nicméně Martin Kyšperský jí album Kruhy aranžoval, produkoval a nahrál. Je to tedy z velké části i jeho dílo a Lucie mu za to, „že tohle dobrodružství nastartoval a z velké části pomohl zhmotnit“, v bookletu CD děkuje.  více

Hana a Petr Ulrychovi, Tata Bojs, izraelská zpěvačka Noa nebo jazzová hvězda Patricia Barber. To jsou někteří z interpretů, které na počátku roku 2017 na svých prknech přivítá Národní divadlo Brno. O koncertech v Mahenově a v Janáčkově divadle hovoříme s jejich dramaturgem Filipem Habrmanem.  více

Před zaplněným hledištěm, ve formě a s vysílačem energie zapnutým na plný výkon oslavil brněnský B-Side Band dirigovaný svým zakladatelem, bandleaderem a trumpetistou Josefem Buchtou své desáté narozeniny. Diváci si vychutnali nepřetržitý proud muzikantského nasazení a pohodovou atmosféru brněnského Metro Music Baru, který je pro B-Side Band domovskou scénou i zkušebnou v jednom. Slavnostní atmosféra na pódiu a vstřícnost návštěvníků koncertu pod pódiem vyburcovala kapelu k výbornému výkonu podpořenému hvězdnými hosty.  více

Dalšímu z unikátních večerů sdružení pro novější hudbu Brno Contemporary Orchestra (BCO) patřil středeční večer v Besedním domě. Orchestr především díky svému zakladateli Pavlu Šnajdrovi v Brně již pět let provozuje hudbu 20. a 21. století s důrazem na díla instrumentačně atypická, výstřední či z jiných důvodů pro standardní symfonické orchestry provozně nevhodná, díla, která jsou přesto unikátní svojí hodnotou osvětovou i ryze hudební. Dramaturgie recenzovaného večera byla jedinečná a umocnil ji ještě malý předkoncert.  více

Brněnská náměstí Svobody, Moravské náměstí a Zelný trh jsme si už za několik posledních let zvykli v předvánočním čase vnímat jako tržiště, na nichž se lze setkat s přáteli, popít, pojíst, koupit maličkost sobě či přátelům jako dárek. Nedílnou součástí adventní nabídky však je i hudební produkce na jmenovaných náměstích, které jsou pro jedny vítanou, pro druhé pouze trpěnou tradicí s velmi proměnlivou kvalitativní úrovní. Kaleidoskop je letos ústředním motivem brněnských Vánoc, které tak tvoří pestrá mozaika žánrů i vystoupení na všech třech pódiích po dobu konání trhů čili do 23. prosince.  více

Zábavná, milá, pozitivní a opravdu pohádková – nová brněnská inscenace Dvořákovy opery Čert a Káča potěší a pobaví. Jiří Heřman při její režii naplno projevil dosud spíše skrývané komediální sklony.  více

S více jak půlročním odstupem se na prkna Janáčkova divadla s Filharmonií Brno vrátil kazachstánský dirigent Alan Buribajev. Orchestr a sólista Matthew Barley pod jeho vedením podali v netypickém multimediálním koncertu čínského skladatele Tan Duna výborný výkon. O poznání menší úspěch se pak dostavil v provedení Musorgského Obrázků z výstavy.  více

Propojení moderního jazzu s trampskou písní je na první pohled šílenost nebo – jak s oblibou říká Vilém Spilka – dílo s „cimrmanovským elementem“. Ve skutečnosti je však Spilkovo nové album Podvod s úpravami písní Honzy Nedvěda sice projektem překvapivým, ale z hlediska hudební tradice naprosto pochopitelným.  více

Téměř šedesát studentů Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně spojilo síly při uvedení dvou oper ve svém kmenovém Divadle na Orlí. Večer patřil dvojici komorních operních děl. Premiérově byla uvedena krátká opera Mistrová aneb Když Bolševici zrušili Vánoce Petra Haly. A po téměř čtyřiceti letech zazněla opera Malý princ od Miroslava Háby.  více

Baletní inscenace Chvění je volně inspirována básní Poslední list od Vladimíra Holana. Původní balet choreografa a režiséra Petra Zusky vznikl ve spolupráci s baletem Národního divadla Brno. Na hudbu Henryka Góreckého a Jiřího Pavlici tančí dvanáct tanečnic a dvanáct tanečníků v čele s hlavními postavami, které zastupují ženský a mužský element v roli ONA a ON.  více