Hudba v temnotách

22. květen 2013, 0:23
Hudba v temnotách

Zastavení první – 11. listopadu 1882

Světlo krátkého podzimního dne už pohaslo; ztemnělými brněnskými ulicemi, v nichž se postupně rozžíhají plynové lampy, proudí davy k novostavbě Městského divadla na východním okraji centra. Žene je zvědavost: právě dokončená skvělá budova je prvním divadlem na evropské pevnině s elektrickým osvětlením! Skoro žádný Brňan dosud elektrickou žárovku neviděl: Edison, ten americký vynálezce, zaplavující svět neslýchanými technickými novinkami, na ni dostal patent a začal ji vyrábět teprve před čtyřmi lety. Takže elektrické osvětlení divadelní budovy je převratná novinka a odvážný experiment.

Staré divadlo vyhořelo před deseti léty a Prozatímní divadlo už dlouho nestačí potřebám bohatnoucího průmyslového velkoměsta, v něž se v posledních desetiletích změnila historická moravská metropole. Městská rada se starostou Winterhollerem se rozhodla věnovat půl milionu zlatých na stavbu nového divadla a projekt zadala tvůrčímu tandemu mladých vídeňských architektů Fellner-Helmer. A když po položení základního kamene v červenci 1881 došlo k požáru dokončovaného Národního divadla v Praze a v prosinci pak ještě k úděsné tragédii vídeňského Ringtheatru, přijala revoluční rozhodnutí novou budovu elektrifikovat.

Ta teď září světlem tisíce žárovek; jejich záře se odráží v leštěných mramorech sloupů a podlah, modeluje obrysy sochařské výzdoby; uvnitř zdůrazňuje bohaté zlacení portálu a lóží s měkkým kontrastem čalouněných křesel; ovzduší uvnitř je čisté a svěží – ve srovnáním s divadly osvětlovanými plynem, kde je vzduch ke konci představení už horký a málem nedýchatelný a navíc zahlušuje akustiku, takže v hledišti bývá špatně slyšet.

Hraje se Goethův Egmont s Beethovenovou předehrou: z temného úvodu se hudba dramatickým průběhem propracuje k vítěznému závěru, jehož jas odpovídá záři elektrického světla všude kolem: obecenstvo je slavnostně naladěno, ale sotva si uvědomuje, jak historický okamžik prožívá: poprvé na starém kontinentě, kolébce naší hudební kultury, se elektrická energie spojuje s hudbou ve společném účinu na posluchače – a třebaže všichni vědomě prožívají dobu převratných technických vynálezů a novot, nikdo si neumí představit, kam budoucí vývoj tento vztah dovede.

Při pohledu zpět budí uznání a obdiv nejen prozíravost a odvaha brněnských radních, kteří se rozhodli rozestavěné divadlo elektrifikovat, ale i pohotovost a tempo, s jakými byla jejich rozhodnutí uskutečněna: celá stavba i s projekcí (!) a elektrifikací (jež byla úplnou novinkou) netrvala déle než osmnáct měsíců! Oba mladí vídeňští architekti, Ferdinand Fellner a Hermann Helmer, jimž byla zadána projekce, byli v prvním rozletu své obdivuhodné společné tvůrčí dráhy: brněnské divadlo je pátou z neuvěřitelných osmačtyřiceti divadelních budov, jež byly podle jejich návrhů postaveny v Rakousku-Uhersku, Rusku a Německu; připomeňme si, že všechna její zařízení byla bez velkých úprav plně funkční po celých devadesát let!

Během stavby brněnského divadla došlo v Evropě k několika požárům divadel a v souvislosti s tím ke změně rakouského stavebního zákona. Plán stavby byl pohotově přizpůsoben bezpečnostním požadavkům (rozšíření únikových cest) a navíc bylo rozhodnuto o zavedení elektrického osvětlení. Elektrifikací rozestavěné budovy byla pověřena francouzská Société électrique Edison a ta vyslala k její realizaci inženýra Francise Jehla, Edisonova asistenta (spolupracoval s vynálezcem na vývoji žárovkového vlákna).

Připomeňme si, že na počátku osmdesátých let devatenáctého století nebyla elektrická energie neznámou věcí; elektricky (bateriemi nebo dynamy) poháněné mechanismy byly už dlouho předmětem soustavného výzkumu a v mnoha případech i praktického využití. Teprve však zaváděním elektrického osvětlení (žárovka byla patentována a vyrábět se začala v roce 1878) se přesvědčivě ukázala nutnost energetické výroby v elektrárnách. V českých zemích si postavila takovou „osvětlovací stanici“ jako první tkalcovská dílna v Moravské Třebové už v roce 1878, dva roky poté ji následoval židlochovický cukrovar – a v roce 1882 brněnské divadlo. Jeho elektrárna byla postavena nedaleko divadelní budovy v Offermannově (dnešní Vlhké) ulici, v objektu, který dosud stojí (č. 5, naproti býval klub Edison – pozn. red.) a s divadlem byla spojena 350 m dlouhým podzemním kabelem, jejž navrhl sám Edison, měděnými dráty zalitými do asfaltu. Pracoval v ní parní stroj o výkonu 136 HP (topilo se černým uhlím) pohánějící čtyři generátory; během jedné sezony dodaly do divadla 50 000 kWh pro 1365 žárovek v celé budově a 5 obloukových lamp osvětlujících scénu.

Zastavení druhé – 6. května 2013

Jarní slunce zalévá v pozdním odpoledni panorama matičky Prahy a houfy slavnostně oděných lidí se scházejí několika směry do Hradu na recitál Magdaleny Kožené. V jeho dějišti – Španělském sále – i v monumentálních vstupních prostorách soutěží šikmé sluneční paprsky s jasem rafinovaně umístěných žárovek; člověk si říká, že jeho dávní budovatelé si se svými voskovicemi nedovedli takovou nádheru ani představit. Pak se tento jas najednou ztlumí, osvětleno zůstává toliko pódium, na něž přichází, vítána potleskem, umělkyně se svým doprovazečem – a větší část publika se v polotmě snaží zjistit, co vlastně bude zpívat. Informovanější sousedé napovídají, že to bude „ňákej Ravel“, ale podrobnosti zná opravdu málokdo. Náročně vypravený programový sešit s perfektními medailony účinkujících, průvodním slovem ke skladbám a zpívanými texty v původním znění i v kvalitních překladech má skoro každý (anebo aspoň jeho partner), ale trouba grafik, který v životě nebyl na koncertě a nedovede si představit, k čemu takový program má sloužit, jej navrhl na šedavém papíru elegantním světlešedým a navíc tenounkým písmem, čitelným tak akorát na obrazovce jeho počítače a pak v perfektním osvětlení na psacím stole nebo pod večerní lampou.

Vzdor tomu zůstává v sále jistý počet zoufalců, kteří se snaží sledovat zpívaný text a porozumět jeho obsahu, ale soustředění a námaha, kterou na to musejí vynaložit, jsou tak veliké, že jim uniká krása uměleckého výkonu. Je to škoda, protože Magdalena zpívá ve všech šesti (!) jazycích toho pořadu nejen s perfektní výslovností každého verše, nýbrž s obdivuhodným porozuměním jeho smyslu, zdůrazňujíc všechny básnické obraty a rafinované pointy geniálně postižené Ravelovým zhudebněním, stejně jako nečekanou dramatičnost Haydnovy operní hudby nebo uchvacující syrovost Bartókova folklorního zápisu. Posluchači zůstává požitek z jejího nádherného hlasu; že usiluje o mnohem víc, než jej uplatnit na nějakém nesrozumitelném blablabla, mu musí být fuk – asi jako návštěvníku galerie, v níž by visely všechny obrazy vzhůru nohama: může se kochat účinem linií, barevných přechodů, rozvrhem hmot a celkovou kompozicí, ale jejich obsah a smysl mu zůstane utajen.

Edisonův vynález se v koncertních síních uplatňoval po většinu dvacátého století (Besední dům byl elektrifikován v roce 1906): koncerty se hrávaly při plném osvětlení, jež umocňovalo mimo jiné také kontakt účinkujících s publikem – ještě v osmdesátých letech usilovali brněnští filharmonikové na zájezdech po Evropě o místo na pódiu, z něhož si mohli v publiku vyhlédnout zajímavý obličej, navázat s ním spojení a „hrát pro něj“; matadoři sólových recitálů nebo komorních koncertů, jakým byl například Miloš Sádlo, který seděl se svým violoncellem skutečně čelem k publiku a hrál většinou zpaměti, si s polovinou brněnského publika tykali. V osvětleném sále se také plně uplatnil tištěný program: posluchač jej měl na kolenou a mohl sledovat, co vlastně poslouchá – takový symfonický pořad s Mozartovou serenádou a Stravinského Petruškou má nějakých dvacet oddílů, jejichž pořadí si přesně nepamatuje ani dramaturg, který jej sestavoval. Nemluvě o orientaci ve skladbách vokálních: jejich tvůrci usilovali a dosud usilují (i když ne úplně všichni) svou hudbou postihnout a umocnit smysl zhudebňovaného textu.

Dnešní praxe temných sálů s osvětleným pódiem to popírá; tištěné programy se sice dosud produkují a prodávají, ale pořadatel většinou neponechává posluchači možnost si v nich něco podstatného přečíst – ve Smetanově síni se na Pražském jaru tlumí osvětlení i o přestávce. Publiku to už přestává vadit, zejména tomu, co ty osvětlené sály nezažilo; spokojuje se s představou, že obsahem a smyslem skladby jsou jen její tóny, při nichž lze myslet na cokoli, třeba na včerejší večeři nebo na zítřejší rande. A luštit nějaké otravné texty?

Foto Jiří Sláma a archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Magdalena Kožená se na našem serveru zatím objevila především jako autorka fejetonů. Ohlédněme se za jejím pondělním koncertem ve Španělském sále Pražského hradu.  více


První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Nejčtenější

Kritika

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více