Hudba v temnotách

22. květen 2013, 0:23
Hudba v temnotách

Zastavení první – 11. listopadu 1882

Světlo krátkého podzimního dne už pohaslo; ztemnělými brněnskými ulicemi, v nichž se postupně rozžíhají plynové lampy, proudí davy k novostavbě Městského divadla na východním okraji centra. Žene je zvědavost: právě dokončená skvělá budova je prvním divadlem na evropské pevnině s elektrickým osvětlením! Skoro žádný Brňan dosud elektrickou žárovku neviděl: Edison, ten americký vynálezce, zaplavující svět neslýchanými technickými novinkami, na ni dostal patent a začal ji vyrábět teprve před čtyřmi lety. Takže elektrické osvětlení divadelní budovy je převratná novinka a odvážný experiment.

Staré divadlo vyhořelo před deseti léty a Prozatímní divadlo už dlouho nestačí potřebám bohatnoucího průmyslového velkoměsta, v něž se v posledních desetiletích změnila historická moravská metropole. Městská rada se starostou Winterhollerem se rozhodla věnovat půl milionu zlatých na stavbu nového divadla a projekt zadala tvůrčímu tandemu mladých vídeňských architektů Fellner-Helmer. A když po položení základního kamene v červenci 1881 došlo k požáru dokončovaného Národního divadla v Praze a v prosinci pak ještě k úděsné tragédii vídeňského Ringtheatru, přijala revoluční rozhodnutí novou budovu elektrifikovat.

Ta teď září světlem tisíce žárovek; jejich záře se odráží v leštěných mramorech sloupů a podlah, modeluje obrysy sochařské výzdoby; uvnitř zdůrazňuje bohaté zlacení portálu a lóží s měkkým kontrastem čalouněných křesel; ovzduší uvnitř je čisté a svěží – ve srovnáním s divadly osvětlovanými plynem, kde je vzduch ke konci představení už horký a málem nedýchatelný a navíc zahlušuje akustiku, takže v hledišti bývá špatně slyšet.

Hraje se Goethův Egmont s Beethovenovou předehrou: z temného úvodu se hudba dramatickým průběhem propracuje k vítěznému závěru, jehož jas odpovídá záři elektrického světla všude kolem: obecenstvo je slavnostně naladěno, ale sotva si uvědomuje, jak historický okamžik prožívá: poprvé na starém kontinentě, kolébce naší hudební kultury, se elektrická energie spojuje s hudbou ve společném účinu na posluchače – a třebaže všichni vědomě prožívají dobu převratných technických vynálezů a novot, nikdo si neumí představit, kam budoucí vývoj tento vztah dovede.

Při pohledu zpět budí uznání a obdiv nejen prozíravost a odvaha brněnských radních, kteří se rozhodli rozestavěné divadlo elektrifikovat, ale i pohotovost a tempo, s jakými byla jejich rozhodnutí uskutečněna: celá stavba i s projekcí (!) a elektrifikací (jež byla úplnou novinkou) netrvala déle než osmnáct měsíců! Oba mladí vídeňští architekti, Ferdinand Fellner a Hermann Helmer, jimž byla zadána projekce, byli v prvním rozletu své obdivuhodné společné tvůrčí dráhy: brněnské divadlo je pátou z neuvěřitelných osmačtyřiceti divadelních budov, jež byly podle jejich návrhů postaveny v Rakousku-Uhersku, Rusku a Německu; připomeňme si, že všechna její zařízení byla bez velkých úprav plně funkční po celých devadesát let!

Během stavby brněnského divadla došlo v Evropě k několika požárům divadel a v souvislosti s tím ke změně rakouského stavebního zákona. Plán stavby byl pohotově přizpůsoben bezpečnostním požadavkům (rozšíření únikových cest) a navíc bylo rozhodnuto o zavedení elektrického osvětlení. Elektrifikací rozestavěné budovy byla pověřena francouzská Société électrique Edison a ta vyslala k její realizaci inženýra Francise Jehla, Edisonova asistenta (spolupracoval s vynálezcem na vývoji žárovkového vlákna).

Připomeňme si, že na počátku osmdesátých let devatenáctého století nebyla elektrická energie neznámou věcí; elektricky (bateriemi nebo dynamy) poháněné mechanismy byly už dlouho předmětem soustavného výzkumu a v mnoha případech i praktického využití. Teprve však zaváděním elektrického osvětlení (žárovka byla patentována a vyrábět se začala v roce 1878) se přesvědčivě ukázala nutnost energetické výroby v elektrárnách. V českých zemích si postavila takovou „osvětlovací stanici“ jako první tkalcovská dílna v Moravské Třebové už v roce 1878, dva roky poté ji následoval židlochovický cukrovar – a v roce 1882 brněnské divadlo. Jeho elektrárna byla postavena nedaleko divadelní budovy v Offermannově (dnešní Vlhké) ulici, v objektu, který dosud stojí (č. 5, naproti býval klub Edison – pozn. red.) a s divadlem byla spojena 350 m dlouhým podzemním kabelem, jejž navrhl sám Edison, měděnými dráty zalitými do asfaltu. Pracoval v ní parní stroj o výkonu 136 HP (topilo se černým uhlím) pohánějící čtyři generátory; během jedné sezony dodaly do divadla 50 000 kWh pro 1365 žárovek v celé budově a 5 obloukových lamp osvětlujících scénu.

Zastavení druhé – 6. května 2013

Jarní slunce zalévá v pozdním odpoledni panorama matičky Prahy a houfy slavnostně oděných lidí se scházejí několika směry do Hradu na recitál Magdaleny Kožené. V jeho dějišti – Španělském sále – i v monumentálních vstupních prostorách soutěží šikmé sluneční paprsky s jasem rafinovaně umístěných žárovek; člověk si říká, že jeho dávní budovatelé si se svými voskovicemi nedovedli takovou nádheru ani představit. Pak se tento jas najednou ztlumí, osvětleno zůstává toliko pódium, na něž přichází, vítána potleskem, umělkyně se svým doprovazečem – a větší část publika se v polotmě snaží zjistit, co vlastně bude zpívat. Informovanější sousedé napovídají, že to bude „ňákej Ravel“, ale podrobnosti zná opravdu málokdo. Náročně vypravený programový sešit s perfektními medailony účinkujících, průvodním slovem ke skladbám a zpívanými texty v původním znění i v kvalitních překladech má skoro každý (anebo aspoň jeho partner), ale trouba grafik, který v životě nebyl na koncertě a nedovede si představit, k čemu takový program má sloužit, jej navrhl na šedavém papíru elegantním světlešedým a navíc tenounkým písmem, čitelným tak akorát na obrazovce jeho počítače a pak v perfektním osvětlení na psacím stole nebo pod večerní lampou.

Vzdor tomu zůstává v sále jistý počet zoufalců, kteří se snaží sledovat zpívaný text a porozumět jeho obsahu, ale soustředění a námaha, kterou na to musejí vynaložit, jsou tak veliké, že jim uniká krása uměleckého výkonu. Je to škoda, protože Magdalena zpívá ve všech šesti (!) jazycích toho pořadu nejen s perfektní výslovností každého verše, nýbrž s obdivuhodným porozuměním jeho smyslu, zdůrazňujíc všechny básnické obraty a rafinované pointy geniálně postižené Ravelovým zhudebněním, stejně jako nečekanou dramatičnost Haydnovy operní hudby nebo uchvacující syrovost Bartókova folklorního zápisu. Posluchači zůstává požitek z jejího nádherného hlasu; že usiluje o mnohem víc, než jej uplatnit na nějakém nesrozumitelném blablabla, mu musí být fuk – asi jako návštěvníku galerie, v níž by visely všechny obrazy vzhůru nohama: může se kochat účinem linií, barevných přechodů, rozvrhem hmot a celkovou kompozicí, ale jejich obsah a smysl mu zůstane utajen.

Edisonův vynález se v koncertních síních uplatňoval po většinu dvacátého století (Besední dům byl elektrifikován v roce 1906): koncerty se hrávaly při plném osvětlení, jež umocňovalo mimo jiné také kontakt účinkujících s publikem – ještě v osmdesátých letech usilovali brněnští filharmonikové na zájezdech po Evropě o místo na pódiu, z něhož si mohli v publiku vyhlédnout zajímavý obličej, navázat s ním spojení a „hrát pro něj“; matadoři sólových recitálů nebo komorních koncertů, jakým byl například Miloš Sádlo, který seděl se svým violoncellem skutečně čelem k publiku a hrál většinou zpaměti, si s polovinou brněnského publika tykali. V osvětleném sále se také plně uplatnil tištěný program: posluchač jej měl na kolenou a mohl sledovat, co vlastně poslouchá – takový symfonický pořad s Mozartovou serenádou a Stravinského Petruškou má nějakých dvacet oddílů, jejichž pořadí si přesně nepamatuje ani dramaturg, který jej sestavoval. Nemluvě o orientaci ve skladbách vokálních: jejich tvůrci usilovali a dosud usilují (i když ne úplně všichni) svou hudbou postihnout a umocnit smysl zhudebňovaného textu.

Dnešní praxe temných sálů s osvětleným pódiem to popírá; tištěné programy se sice dosud produkují a prodávají, ale pořadatel většinou neponechává posluchači možnost si v nich něco podstatného přečíst – ve Smetanově síni se na Pražském jaru tlumí osvětlení i o přestávce. Publiku to už přestává vadit, zejména tomu, co ty osvětlené sály nezažilo; spokojuje se s představou, že obsahem a smyslem skladby jsou jen její tóny, při nichž lze myslet na cokoli, třeba na včerejší večeři nebo na zítřejší rande. A luštit nějaké otravné texty?

Foto Jiří Sláma a archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Magdalena Kožená se na našem serveru zatím objevila především jako autorka fejetonů. Ohlédněme se za jejím pondělním koncertem ve Španělském sále Pražského hradu.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více