Tanec mezi prevencí, územním plánem a tradicemi

7. únor 2014, 0:23

Tanec mezi prevencí, územním plánem a tradicemi

Na Brno se toho v posledních dnech zřítilo nějak moc najednou. V hromadné dopravě začali jezdit pomocní revizoři, veřejné projednávání územního plánu se změnilo v bitvu o mikrofon a procedurální nesmysly, a ještě se jaksi nevyvedl Tradiční ples.

Pomocní revizoři – správně preventisté – v zářivých oblečcích mají zpříjemnit cestujícím pobyt v tramvajích a dalších brněnských busech. Cestující bez lístku nevpustí do vozu, páchnoucí cestující vyprovodí z vozu, všem nám bude líp. Předpokládám, že na pach potu a oblečení načichlého ze zahulené hospody se jejich závazná pachová stupnice nevztahuje, takže se službám Dopravního podniku města Brna budu nadále spíš vyhýbat. Sluší se připomenout, že cestující si preventisty v reflexních vestách pletou s uklízecí četou a nemají je rádi. Kdo by to byl řekl, revizory, exekutory a všechny ostatní policajty přece lid odjakživa miluje.

Aktualizace územního plánu města Brna je zmatená, nepřehledná, na připomínkování je málo času. Matěj Hollan popsal průběh veřejného projednávání jako slovní bitvu s městskou policií o dodržování neexistujících předpisů a překonávání obstrukcí ze strany městských úředníků. I když opominu jeho exaltovanou dikci, celá věc opravdu zavání boudou ušitou na občany. Nesehnutí spustilo web mampripominky.cz, který umožňuje jednoduše najít sporná místa plánu na mapě a poslat k nim připomínky na magistrát. Můžete se připojit k připomínkám neziskovek nebo napsat svoje vlastní. Web už bohužel nepřipomíná, že připomínka poslaná jako běžný email nemá žádnou oficiální platnost a poletí nejspíš rovnou do koše, aniž si ji někdo přečte. Pokud se tedy chcete vyjádřit, tak mapu použijte, je opravdu pohodlná, ale připomínku či námitku buď pošlete do datové schránky, s elektronickým podpisem, doporučeně poštou, nebo s ní běžte na podatelnu. Čas máte jen do 11. února.

Abychom si užili i trochu muziky, podíváme se na Tradiční ples. Ještě jste o něm neslyšeli? Nedivte se, konal se totiž poprvé. První ročník, a hned tradice, to je přece něco. Jakkoliv můžeme o smyslu takto zvoleného názvu pochybovat, v jistém slova smyslu se zde mnoho věcí v rámci nejlepších českých tradic dělo. Selhávala organizační stránka, příchozí museli dlouho čekat až se dostanou do sálu, protože nestíhaly šatnářky. Když je přišli posílit jiní pořadatelé, využili šťastnější návštěvníci, co už byli vevnitř, nehlídaný VIP raut a šli si hrát na holubí letku. Jedli, co mohli a dokud to šlo. Byly problémy s místy u stolů i slibovaným občerstvením. Organizátor se všem zúčastněným omlouvá a o finanční kompenzaci neuvažuje, jak napsal Brněnský deník. To je tradiční až běda.

Mimo první pohled se událo i několik méně viditelných věcí. V neděli se udělalo náledí a Břetislav Rychlík si zlomil čéšku. Já vím, je to na bulvární zpravodajství slabé, ale líp to neumím. V pondělí mě příjemně překvapilo duo Mário Bihári a DJ Gadjo a s Městem hudby začal spolupracovat Jiří Plocek, v pondělí s ním přineseme rozhovor. A ve středu jsme se ve dvou skupinách pod vedením Kreativního centra pokusili zmapovat situaci na brněnské hudební scéně, výsledek v podání naší party jste viděli na úvodním obrázku. Druhá skupina vytvořila diagram mnohem přehlednější, ale k tomu mohu podotknout jen tolik, že my jsme áčko a udělali jsme to líp.

Diagram brněnské hudební scény, kolektiv autorů, foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jak jezdit správně na kole, a přitom nedělat ideologické chyby.  více

Brno má od tohoto týdne nejvyšší dům v republice. Nejmenší koncertní sál má už dávno.  více


Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více