Umění psané krví. Vzpomínka na Jiřího Trávníčka

Umění psané krví. Vzpomínka na Jiřího Trávníčka

Do kvarteta, které si později začalo říkat Janáčkovo, se Jiří Trávníček (1925–1973)dostal na brněnské konzervatoři v roce 1947. Když na ní začal jako čerstvý absolvent opavského gymnázia studovat, působil nenápadně – vedle zázračných dětí, kterých se tam po válečné pauze sešlo ve třídě Františka Kudláčka hned několik (třeba Antonín Moravec nebo Libor Hlaváček) byl dvacetiletý maturant považován už za trochu přestárlého. Nicméně v péči pana profesora Jedličky pokračoval velice rychle, takže mohl už počátkem roku 1948 prominentně absolvovat Beethovenovým koncertem s orchestrem konzervatoře v Besedním domě na večeru, který se stal brněnskou hudební událostí: v beethovenovském pořadu s ním vystoupili rovněž první tři pováleční absolventi dirigentského oddělení – Vlastimil Pinkas, Emil Křepelka a Jiří Waldhans. To už ho brněnské publikum znalo jako primária ústavního kvarteta, které se nezaleklo interpretace Janáčkova prvního kvartetu, do té doby vyhrazené jen profesorskému Moravskému kvartetu.

Během studia na Janáčkově akademii (Trávníček se konečně dostal do Kudláčkovy třídy) proniklo kvarteto, teď už Janáčkovo, do mezinárodního koncertního provozu – z Brna to byl tehdy hotový zázrak – a začalo si vytvářet repertoár; to nebyla žádná maličkost, už vzhledem k tomu, že se rozhodlo pro hru zpaměti, jak velel dobový trend. Navíc se stali jeho členové (s výjimkou Jiřího Kratochvíla, který byl už angažován v divadle) koncertními mistry nově (1951) zřízeného Symfonického orchestru kraje Brněnského. Dalo by se soudit, že pod tíhou těchto úkolů bude Trávníček působit dojmem přezaměstnaného umělce, který pořád něco nestíhá; ten však, usměvavý a klidný jako vždy, využil svého místa v čele orchestru a jal se studovat jeden houslový koncert za druhým: za pět let jeho existence s ním provedl prakticky všechen špičkový repertoár oboru. A to kvalitně: zvláštní náhodou se tehdy, v prvé půli padesátých let, vymáchalo v často provozovaném Dvořákově koncertě hned několik sólistů zvučných jmen; jediný Trávníček perfektně obstál.

Autoritu v orchestru si získal jednak svými hráčskými výkony a jednak svou mimořádnou inteligencí – obecnou i sociální. Dík tomu byl také jednohlasně zvolen předsedou závodního výboru, což byla tehdy funkce stejně potřebná jako náročná. Připomeňme si, že mladý orchestr, tvořený z velké části ještě posluchači konzervatoře nebo JAMU, několika barovými hráči, jimž tehdy komunisté zrušili pracoviště, a několika muzikantskými důchodci, byl umělecky řízen nezkušeným šéfdirigentem, administrativně pak ještě mladším ředitelem, který měl k dispozici sekretářku a dva penzisty v účtárně. Dnes si sotva dovedeme si představit, kolik z umělecké, provozní a personální problematiky orchestru zůstávalo na rozhodnutích odborové organizace, to jest hlavně jejího předsedy. Trávníček si počínal chytře, autoritativně a přitom nekonflikně: má velkou, zatím nikde neoceněnou zásluhu na tom že původní poněkud chaotická kulturní organizace prošla údobím první konsolidace a mohla se v dalším vývoji stát významnou složkou brněnského hudebního života – a naposledy nejperspektivnější součástí nově vzniké filharmonie.

Nikdy samozřejmě nevystupoval jako funkcionář – a dokonce ani jako proslulý umělec. Coural s námi po nocích po Brně, chodil na Velkou cenu, v létě taky koupat se na přehradu. Jednou jsme se spolu sešli v autobusu (tramvaj jezdila jen k mostu), a abychom neztráceli čas ještě chůzí ke skále proti Sokolskému koupališti – večer jsme měli hrát Slovanské tance na Stadioně–, půjčili jsme si v přístavu lodičku, že si ty přehradní rozkoše odbudeme jinak. Nápad vypadal skvěle: s větrem vzádech jsme se takřka bez námahy a překvapivě rychle ocitli v místech, kde se jezero začíná stáčet a zužovat. Pohled na mizející přístaviště nám připomenul večerní koncert, tak jsme se dali na zpáteční cestu – proti větru. Ten mezitím zesílil, na vlnách se objevily bílé hřebínky, přehrada se vypráznila a my jsme začali pracovat jako galejníci. S lodičkou plnou vody jsme posléze dorazili do přístaviště – se zpožděním, ale právě ještě včas, abychom se stačili doma otočit a dostavit se na Stadion. Horší to bylo s hraním: nástroj se dal ještě udržet, ale dlaně plné puchýřů a oteklé prsty moc neposlouchaly. Díval jsem se celý čas přes dirigentský stupínek, co Jirka. Hrál jako obvykle, lehce a s krásným zaujetím, naprosto bezchybně; jeho stradivárky jsem slyšel úplně přesně. Tehdy ve mně vzklíčilo podezření: že on se na té lodi šetřil! Nebyl bych mu to mohl vytýkat, ale přece... O pauze mu povídám: „Ukaž ruce.“ Byly samá krev.

Toto statečné pohrdání tělesným utrpením pak projevil – v mnohem osudovější poloze – v závěru svého života. Věděli jsme, že rostoucím obtížím čelí – jako vždy – mnohostrannou činností: k působení v kvartetu přistoupily už dávno také výsostné povinnosti pedagogické. Vzpomínám na jeho poslední vystoupení s kvartetem: s jistou úzkostí jsem čekal na projev nějaké slabosti nebo snad jen nepohody. Hráli Dvořákův kvartet G dur, jako už tolikrát; bylo to dokonalé, ale mělo to ještě něco navíc: měl jsem pocit, že Jirka nevidí nádherný obsah toho díla jako obvykle, nýbrž ještě také odjinud...

Současné Janáčkovo kvarteto a Jiří Trávníček, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Příběh jednoho z největších českých muzikantů dvacátého století připomíná osud Bohuslava Martinů – oba prožili svůj tvůrčí život v nedobrovolné emigraci a oba – každý jinak – prosadili do mezinárodního povědomí českou hudbu svrchovaným způsobem.  více

Přítomnost se stává minulostí každým okamžikem, plynule. Příběhy, které prožíváme nebo jichž jsme tak či onak svědky, odplývají do paměti nebo nepaměti a zůstávají – někdy – zaznamenány nebo ztělesněny svými následky.  více

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více


Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce