Camerata Brunensis v historicky poučené intepretaci

5. duben 2019, 15:00

Přestože obecně bývá pozornost posluchačů zaměřena především na již lety prověřená hudební tělesa, včerejší koncert nově vzniklého ansámblu Camerata Brunensis v Historickém sále brněnského Biskupského dvora dokázal, že i mladá krev může nabídnout pozoruhodný umělecký zážitek. Koncert vznikl ve spolupráci Moravského zemského muzea a Akademie staré hudby při Masarykově univerzitě, kterou interpreti Cameraty Brunensis navštěvují. Ansámbl tvoří sopranistka Veronika Vojířová, která vystupovala například se soubory Collegium Marianum, Collegium Floreum, Capella Regia Praha či Cappella Mariana, a flétnistka Michaela Durajová, kterou mohli posluchači slyšet například s Orchestrální akademií Filharmonie Brno, s Moravskou filharmonií Olomouc, s orchestrem Czech Virtuosi či s Pražským filharmonickým orchestrem. Také kontrabasista a violonista Matyáš Berdych pravidelně hraje s významnými hudebními tělesy, jako je například Musica Florea, Collegium Marianum nebo Czech Ensemble Baroque. Páteř ansámblu tvoří cembalista Jan Hajič fungující jako korepetitor pražského sboru Vagantes, na Pražské konzervatoři doprovází koncerty a mistrovské kurzy a pod vedením Roberta Huga působí jako záložní varhaník pražské Akademické farnosti.

Program koncertu nedával tušit, že se jedná o koncert studentů prvního ročníku. Zazněly kantáty Die Zufriedenheit a Ihr Völker hört Georga Philippa Telemanna, Suita h moll op. 35, č. 5 Josepha Bodina de Boismortiera, kantáta Arion Adrého Campra, árie Ach, wie schmeckt der Kaffee süsse z kantáty Johanna Sebastiana Bacha Schweigt stille, plaudert nicht a pátá věta Le Rappel des Oiseaux suity e moll ze sbírky Pièces de Clavessin skladatele Jeana-Philippa Rameaua. Všechno relativně náročné skladby, které u hudebníků požadují nejen pokročilé technické dovednosti, ale také hlubší porozumění tzv. historicky poučené interpretaci. Zpěvačka Veronika Vojířová zaujala hned v první Telemannově kantátě Die Zufiedenheit čistým zpěvem bez excesivního vibrata, intonačně na tom byla velmi dobře, a to jak ve vyšších polohách, tak v těch hlubších. Tóny zdobila uměřeně a na patřičných místech, snad jen z hlediska dynamiky by mohl být její výkon o něco pestřejší. Rovněž ji lze povzbudit k větší výrazovosti zpěvu a v některých výškách pak měla zbytečně temný tón, avšak jednalo se spíše o výjimky potvrzující jinak relativně kvalitně zvládnutou techniku.

Neméně povedená byla také interpretace flétnistky Michaely Durajové, u které lze pochválit především důsledně oddělované noty v rychlých figuracích a bězích. V některých náročnějších pasážích sice mírně zápolila s intonací a částečně i rytmem, rozhodně se však nejednalo o velké prohřešky. Je třeba připomenout, že na flauto traverso přešla interpretka relativně nedávno. Violonista Matyáš Berdych byl ansámblu kvalitní oporou, byť i on tu a tam zápolil s nejistou intonací projevující se především v rychlejších pasážích. Velkou pochvalu zaslouží cembalista Jan Hajič, který předvedl své zvládnutí nástroje především v sólovém výstupu Le Rappel des Oiseaux od Rameaua. Interpret nasadil poměrně výrazné tempo, které však zvládal nejen udržet, ale dle potřeby s ním také dále pracoval. Jeho výkon byl vnitřně organický a samotná hudba nebyla pouhým sledem rychlých variací, ale svébytným vyprávěním, ve kterém se vše podřizovalo hudebnímu sdělení. Právě práce s tempem je u sólových skladeb důležitá, u Jana Hajiče naplno využitá.

Koncert nově vzniklého ansámblu Camerata Brunensis dokázal, že nejen etablovaná a dlouhé roky fungující tělesa dokáží předvést kvalitní interpretaci. Je třeba mít na paměti, že hudebníci jsou stále na počátku své kariéry, a tak se drobné nepřesnosti v intonaci nebo rytmu dají odpustit. Camerata Brunensis má před sebou ještě dlouho cestu, rozhodně se však jedná o uskupení, které by při troše štěstí a uměleckém růstu svých představitelů mohlo alespoň částečně rozvířit stojaté vody historicky poučené interpretace.

1. P. Telemann: kantáta Die Zufriedenheit, TWV 20:29
  2. Campra: kantáta Arion
  3. Bodin de Boismortier: Suite op. 35, no. 5, h moll