OK Percussion Duo otevřelo brány velkomeziříčské synagogy

OK Percussion Duo otevřelo brány velkomeziříčské synagogy

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zavítal ve své sedmadvacetileté existenci již na celou řadu netradičních a jedinečných míst. Nedělní program Homo sapiens – příběh rytmu ve Velkém Meziříčí získal potenciál patřit mezi ty vůbec nejzáslužnější koncerty festivalu. V běžně nepřístupných prostorách Nové synagogy, která již po léta slouží jako centrum levného nákupu, vystoupili 5. června hudebníci OK Percussion DuoMartin Opršál a Martin Kleibl – společně s hosty a svými studenty Tomášem Javorou a Kryštofem Vašíčkem. Koncert se konal ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí. Současně šlo o součást projektu Z obchodního centra ke kulturní komunitě.

Součástí festivalového dne byla také podvečerní veřejná debata v meziříčském Jupiter clubu na téma Proměny mimořádných budov a jejich vliv na život města, kterou zahájil starosta obce Alexandros Kaminaras a moderoval publicista a dramaturg Boris Klepal. Debaty se zúčastnili také místopředsedkyně Židovské obce Brno Táňa Pelíšková, pedagožka a hybatelka městského kulturního života Eva Kočí Valová, dramaturgyně Viktorie Knotková, vedoucí oddělení Projekty veřejného prostoru a soutěže v Kanceláři architekta města Brna Michal Doležel a architekt a pedagog Jaroslav Sedlák. Přestože na takřka dvouhodinové debatě zazněla řada protichůdných hledisek, nápadů a podnětů, kterým směrem by se nová funkce synagogy měla ubírat, hlavní výsledek byl jasný – současný stav je potřeba změnit. Recenzovaný koncert festivalu Concentus Moraviae se tak stal prvním jasným krokem k důstojnějšímu osudu chrámu.

Samotný vstup do synagogy byl trochu pádem do králičí nory z Alenky v říši divů – mezi spodním prádlem, botami a nápoji se prošlo ke schodišti, které částečně působilo jako odkladiště nevystaveného zboží. Jakmile však člověk vystoupal do samotného sálu, jen stěží se ubránil nefalšovanému úžasu. Zdobené trámy lemovaly dlouhou loď chrámu, do které z kulatých oken pronikal slábnoucí svit pozdního odpoledne. Tohle místo nebylo třeba jakkoliv připravovat – magická atmosféra tu byla nedílnou součástí prostoru a pouze dlouhá léta čekala, až někdo přijde a dá mu smysl.

Hudební pásmo sestávalo z bohatého výběru skladatelů, mezi nimiž nechyběl Johann Sebastian Bach či Claude Debussy, ale také Ástor Piazzolla či Steve Reich. Snahou interpretů bylo vytvořit pomyslný příběh zvuku a rytmu od kořenů k budoucnosti. Úvodním dílem se stala část Crystalline z meditativní skladby Reflections on the Nature of Water pro sólovou marimbu Jacoba Druckmana. Interpretace se citlivě chopil Martin Opršál, který jemnou prací s dynamikou a úhozem nechal povedeně vyznít nejen rychlé figurace a běhy, ale především napjaté ticho, které tyto segmenty oddělovalo. Na téma prvotních lidských rytmů a primitivních nástrojů navázal Martin Kleibl improvizací vycházející z homérského hymnu Na Zemi matku všeho, ve které využil kameny a chřestidla. Téma původních rytmů umocnila skladba Clapping Music minimalisty Steva Reicha, ve které se poprvé spojily síly obou interpretů. Do odlišného hudebního světa uvedla posluchače následující Ghanaia Matthiase Schmitta, která sice začíná poměrně pozvolna a minimalisticky, v její prostřední části se však již objevují svěží bluesové hudební postupy.

Nastavenou dramaturgickou trajektorii od původních rytmů přírody až k ryze lidské hudební kultuře umocnila Allemande z původně Violoncellové suity č. 6 Johanna Sebastiana Bacha. Je potřeba dodat, že marimba Bachovu dílu ani v nejmenším neuškodila a výsledné spojení bylo díky měkkému zvuku (s drobnou mírou nadsázky) jakýmsi „éterickým kontrapunktem“. Naopak Piazzollovo Libertango v úpravě Erica Sammuta a Martina Kleibla se svým extenzivním užitím bicí soupravy stalo vhodným kontrastem ke spíše umírněnému Bachovi.

Debussyho Clair de lune (arr. Martin Opršál) se stalo první skladbou, ke které si OK Percussion Duo pozvalo prvního ze svých studentů. Dvojice marimb v provedení Martina Opršála a Tomáše Javory následně posunula Debussyho skladbu k ještě větší snovosti a hypnotičnosti. Žák i učitel byli výtečně sehraní a dobře na sebe reagovali i při změnách tempa či dynamiky. Klidnou atmosféru následně rozvířila autorská tvorba OK Percussion Duo v podobě skladby Snares Rock’n’Roll, ve které se Martinu Kleiblovi a Kryštofu Vašíčkovi podařilo nejen dosáhnout typických rock’n’rollových rytmů, ale pomoci tlačení lokte na blánu virblu i měnit výšku tónu. Nu a melodie podobná Perkinsovu Blue Suede Shoes byla na světě. Čtveřice hudebníků pak spojila své síly v rytmem bující závěrečné skladbě večera Birdland (arr. Martin Opršál) skladatele Joa Zawinula, jazzmana, který má kořeny na Jižní Moravě.

Koncert s podtitulem Homo sapiens – příběh rytmu představil zvuky a rytmy, které tvoří nejen muziku lidskou, ale i věčnou hudbu přírody. Současně však také znovu otevřel prostor, který dlouhá léta nečinně spal a který si rozhodně zasluhuje více, než se mu momentálně dostává. Nezbývá než doufat, že se synagoga dočká vznešenějšího osudu a že se alespoň jeden z celé řady zajímavých návrhů, které padly na odpolední debatě, podaří naplnit. Nic menšího by si totiž bývalý chrám a obyvatelé města Velké Meziříčí nezasloužili.

OK Percussion Duo

Martin Opršál, Martin Kleibl / perkuse

Program:

Homo sapiens – příběh rytmu

Velké Meziříčí, Nová synagoga

neděle 5. června 2022, 20:00

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zítra proběhne v meziříčském Jupiter clubu veřejná debata na téma Proměny mimořádných budov a jejich vliv na život města. Odborníci i zájemci z řad veřejnosti budou diskutovat o minulém, současném i budoucím osudu Nové synagogy na Novosadech. Jednu z možností využití vzácné budovy naznačí na debatu navazující koncert, který proběhne večer přímo v prostorách Nové synagogy. Vystoupí na něm OK Percussion Duo a jeho návštěvníci dostanou jedinečnou možnost navštívit prostor, který je jinak veřejnosti nepřístupný. Nedělní projekt pořádá hudební festival Concentus Moraviae ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí.  více

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Poslední koncert hudebního multižánrového Festivalu Špilberk se příznačně nesl v duchu dobývání středověkých království. Návštěvníci si totiž přišli vychutnat soundtrack k počítačové hře Kingdom Come: Deliverance, jež zazněl v neděli 27. srpna v podání Filharmonie BrnoPěveckého sboru Masarykovy univerzity a Středověké hudby Bakchus pod taktovkou skladatele, aranžéra, dirigenta, houslisty a autora hudby Jana Valtyvíce

Jak vypadá spojení swingové kapely s operním zpěvákem ukázal projekt Nebe na zemi ve čtvrtek 24. srpna nádvoří hradu Špilberk. Zpěvák, herec, scenárista, režisér a především umělecký vedoucí ansámblu Melody Makers Ondřej Havelka společně s barytonistou Adamem Plachetkou si pro své příznivce připravili velkolepou show založenou na písních a textech Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce.  více

Dvacátý čtvrtý ročník Festivalu Špilberk v Brně odstartoval třetí srpnovou neděli známými melodiemi francouzských filmů s Jeanem-Paulem Belmondem. Pestrý festivalový program divákům nabídl večer plný slavných árií a orchestrálních kusů s příhodným titulem Carpe noctem (Užívej noci). Koncert s motivem lásky a tematicky související s tajemnou večerní dobou se konal ve středu 23. srpna na brněnském hradě. Za doprovodu hostující Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou mladé talentované Aleny Hron se jako hlavní sólistka představila sopranistka Veronika Rovnávíce

Do posledního místa zaplněná rozlehlá bazilika ve starobylém německém klášteře Eberbach vestoje aplaudovala brněnským umělcům, kteří zde v pátek uvedli Symfonii č. 2 c moll Gustava Mahlera. Devadesátiminutovou symfonii (jednu z autorových nejrozsáhlejších) známou pod názvem Vzkříšení zde uvedla Filharmonie Brno (FB) ve spolupráci s Českým filharmonickým sborem Brno (ČFSB). V sólových partech se představily dvě pěvkyně brněnské opery Pavla Vykopalová a Jana Hrochová, orchestr dirigoval také domácí Dennis Russel Davies. Tento unikátní program zahájí i letošní filharmonickou sezonu v Brně.  více

S bluesovým písničkářem a výrobcem kytar Janem Ficem hovoříme o jeho třetím albu Homunkulus. Ale nejen o něm. Dostane se i na témata jako předskakování před Robertem Crayem, využití trámů z brněnského Moulin Rouge nebo obnovení spolupráce s trampskou skupinou The Honzíci.  více

Brněnská písničkářka Yana natočila své první album Journey of the Soul v irském Dublinu a pozvala si na ně řadu špičkových irských hudebníků.  více

Mezinárodní soubor Ensemble Fantasmi zaměřující se na starou hudbu a založený flétnistou Paulem Leenhoutsem při menším evropském turné vystoupil v Olomouci, na znojemském hudebním festivalu a zavítal také do Brna. Divákům se představil v pondělí 24. července v Červeném kostele, kde si spolu s přizvanými zpěváky připravil vokálně-instrumentální díla českých barokních skladatelů. Ve stejném duchu se nesl i recenzovaný koncert konaný v Sále Milosrdných bratří 25. července, který byl zároveň posledním večerem zmíněného turné. Svým podtitulem Musica Bohemica poukazoval na rozmanitý program, tvořený pouze instrumentálními díly z per českých komponistů období baroka a klasicismu.  více

Italský soubor Il Giardino Armonico pod vedením dirigenta a flétnisty Giovanniho Antoniniho patří mezi nejlepší světové ansámbly věnující se staré hudbě a existuje jen málo důvodů k pochybám o tomto tvrzení. O to větší radost měli návštěvnici koncertu s podtitulem Barokní afekty, který se odehrál v programu Hudebního festivalu Znojmo 21. července v jízdárně Louckého kláštera. Zde soubor Il Giardino Armonico vystoupil znovu po pěti letech s promyšleným a virtuózním programem sestávajícím z děl Antonia Vivaldiho, Pietra Antonia Locatelliho, Georga Friedricha Händela a – trochu překvapivě – Isanga Yuna.  více

Hudební festival Znojmo je krůček od svého velkého jubilea – příští rok oslaví 20 let existence – jednu z největších dramaturgických lahůdek si prezident festivalu Jiří Ludvík a umělecký ředitel Roman Válek přichystali již na tento rok. Letos je tomu totiž přesně 300 let, co ve Znojmě zazněla gratulační serenata pro Alžbětu Kristýnu, manželku císaře Karla VI., La Concordia de‘ pianeti (Harmonie planet) dvorního vicekapelníka Antonia Caldary na libreto Pietra Pariatiho. Premiéra operního představení v režii Tomáše Ondřeje Pilaře a s hudebním doprovodem orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka (sbor řídila Tereza Válková) se uskutečnila 20. července v jízdárně Louckého kláštera. Jako sólisté vystoupili mezzosopranistka Dagmar Šašková (Venuše), sopranistka Hana Blažíková (Diana), kontratenorista Andreas Scholl (Jupiter), kontratenorista Valer Sabadus (Apollon), kontratenorista Franco Klisovic (Karel VI. /Mars), tenorista Jaroslav Březina (Merkur) a barytonista Adam Plachetka (Saturn). Samotná císařovna Alžběta Kristýna byla v rámci inscenace ztvárněna hned ve dvou podobách – jako 32letou ji představila tanečnice Lydie Švojgerová a jako 59letou Ladislava Košíková. V samotném závěru se na scéně objevila rovněž mladinká Magdalena Nešporová jako představitelka nejmladší z císařovniných dcer Marie Amálie. Choreografii připravil Martin Šinták a kostýmy navrhla Ivana Ševčík Mikloškovávíce

Písničkář Slávek Janoušek v poslední době spolupracuje s básníkem Jiřím Žáčkem. Poté, co vydal album jeho zhudebněných básniček pro děti Koťata a album veršů pro dospělé Učitel Žáčkovi, Žáček učiteli, přichází v roce svých 70. narozenin s novinkou Život je krátký. Jde znovu o zhudebněné básně Jiřího Žáčka, tentokrát opět pro dospělé posluchače.  více

Nejčtenější

Kritika

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více