Petite Mort. Nepřekonatelný Jiří Kylián, jeho tanečníci a pokračovatelé

Komponovaný večer v Janáčkově divadle propojil osobnost Jiřího Kyliána, vzpomínky na jeho Netherlands Dance Theatre a také jeho tanečníky – současné choreografy Mária Radačovského a Lukáše Timuláka. Kyliánova choreografie se v repertoáru brněnského baletu objevila vůbec poprvé a dala také celému večeru jméno – Petite Mort.

Představení zahájily choreografie ředitele brněnského baletu Mária Radačovského, který pro tento večer oživil dvě ze svých starších prací. První z nich, Beethoven, je fragmentem stejnojmenného celovečerního baletu – provedená část ztvárnila první větu Beethovenovy páté symfonie.

Radačovský začíná mluveným dialogem, který tanečníkům není úplně vlastní, a v kombinaci s divadelním ztvárněním všedního života hráčů orchestru úvod působí jaksi uměle. S prvními tóny ale nepřirozená atmosféra mizí. Téměř čtyřicet tanečníků se převtěluje do nástrojů symfonického orchestru a vytváří taneční podobu jedné z nejslavnějších kompozic.

Jednotlivé „skupiny nástrojů“ tančí svoje party. Pohyb putuje z jedné skupiny tanečníků na druhou a postupně graduje v hromadných výstupech v souladu s hudbou Beethovenovy symfonie. Radačovský pracuje s rekvizitou, pomyslnou i reálnou, tanečníka posouvá z role hráče do role nástroje a naopak. V duchu novodobého přístupu k tanci zapojuje i minimalismus: jednoduchý pohyb hrudníku nebo posun židlí rozehrává kostým tanečníka, diváka atakují zvukové podněty. Choreografie zapojila celý brněnský baletní soubor, který si ponechal lehkost a vzdušnost. Radačovského miniatura i přes statické ukotvení v prostoru strhuje dynamikou a přesností skupinové práce.

Druhou choreografii nazvanou Spolu vytvořil Radačovský pro svůj bratislavský soubor a sám ji označuje jako své nejzdařilejší dílo. Prostor jeviště se tu oproti první části plně otevírá do hloubky, „orchestr“ tanečníků nahrazuje osamocená postava. Postupně scénu zaplní dalších třináct tanečníků, kteří se pohybují do ticha, kombinují otevřené i uzavřené mizanscény. Napětí vyvolávají směřováním ke společné choreografii, která však nikdy nepřijde. Duety střídají zcizovací efekty v podobě obyčejné chůze či stahování šatů. Radačovský pracuje s brněnským souborem již dva roky a je patrné, jak blízko má soubor k interpretaci jeho děl, všechny pohyby vyznívají přirozeně a opravdově. Z provedení je cítit síla emocí, všichni jsou spolu, a každý sám.

Nejmladším choreografem večera byl Lukáš Timulák. Také on je ovlivněn dlouholetým působením v Kyliánově nizozemském souboru. Žena je z Venuše a muž z Marsu – takové je téma hříčky Masculine/Feminine, kterou Timulák původně vytvořil pro Nederlands Dans Theater 2. Používá stejně jako Radačovský mluvené slovo, ale svěřil je profesionální nahrávce, neboť text je tu důležitým hybatelem děje. Zaznívají zde běžná klišé zažitá ve vztazích mezi mužem a ženou ilustrovaná pohybovým vyjádřením. Timulák k pohybu přidává neobvykle velký akcent na výraz, dosahuje tím obrovské škály přesného vyjádření pocitů, nálad, vztahů a situací.

Choreografie není náročná na techniku, ale právě na kombinaci herecké akce s pohybem. Brněnskému souboru se podařilo najít správnou rovnováhu mezi obojím a různé polohy lidské povahy a emocí byly ze samotného pohybu dokonale čitelné. Masculine/Feminine vtipně popisuje situace, které pravděpodobně každý z nás někdy prožil. Prolínají se jí úsměvné fráze a pravděpodobně je k divákům nejvstřícnější. Dává mužům ženské role, ženám mužské, a do jisté míry je oddechovou popovou hříčkou.

Současná klasika Jiřího Kyliána

Závěr patřil časově nejstarší choreografii, pro milovníky tance již téměř taneční klasice. Přesto bylo toto dílo jednoznačným vrcholem večera a v mnohém předcházející novější choreografie předčilo. Zařazení Petite Mort Jiřího Kyliána vedle choreografií jeho žáků či následovníků zdůrazňuje nevšední talent slavného choreografa, jeho dokonalou muzikálnost a velkou vizuální představivost. Skladbu večera ovlivnilo i jeho rozhodnutí nechat brněnský soubor nastudovat pouze jednu ze svých choreografií místo původně žádaných dvou.

Pro brněnský soubor bylo nastudování tohoto jedinečného díla školou nového tanečního jazyka. Originální pohybový repertoár Jiřího Kyliána přenese každého tanečníka za jakýsi pomyslný bod, z nějž se již nedá vrátit k tanci jako před Kyliánem. Premiéru se souborem připravovala Kyliánova spolupracovnice Elke Schepersová.

Kylián si jako hudební podklad vybral pomalé části dvou Mozartových klavírních koncertů. Do nich promítá dynamické obrazy, ve kterých je hudba zdrojem pohybu. Ten ale není důležitý sám o sobě, důraz je kladen na obrazce, které tanečník vytvoří. Obraz, který se tvoří před divákem, místy klame zdáním filmových záběrů. Přechází až za realitu podobně jako v renesančních portrétech. Důraz je kladen na celek stvořený z dokonalých detailů.

Střídáním propnutých pozic s uvolněnými Kylián neustále osciluje na hraně mezi klasickou baletní technikou a moderním tancem. Napětí stupňuje použití netradičních rekvizit. Nic nechybí, nic nepřečnívá. Mário Radačovský svůj soubor dobře připravil na přijetí choreografií světových tanečních celebrit. Publikum se může těšit na to, co přijde dál.

Mário Radačovský: Beethoven, Spolu, Lukáš Timulák: Masculine Feminine, Jiří Kylián: Petite Mort. Hudba: Ludwig van Beethoven, Franz Schubert, Wolfgang Amadeus Mozart, Herbie Flowers & Barry Morgan, Masakazu Ito. Režie: Mário Radačovský, Lukáš Timulák, scéna: Peter Biľak, Jiří Kylián, kostýmy: Patricia Barker, Linda Tublerová, Joke Visserm, světelný design: Tom Visser, choreografické nastudování: Mário Radačovský, Lukáš Timulák, Elke Marieke Schepers. 21. ledna 2016, Janáčkovo divadlo, Brno, premiéra.

Foto archiv ND Brno

Balet Národního divadla Brno přivedl do Janáčkova divadla klasika dvacátého století spolu se současnými tvůrci. Úrovní nastudování tří rozmanitých choreografií brněnský soubor prokázal svou konkurenceschopnost ve světě současného tance.  více

Dnes se na tiskové konferenci představili noví ředitelé souborů ND Brno v čele s Martinem Glaserem, který byl jmenován šéfem celého třísouborového divadla. Byl mezi nimi i Mário Radačovský, nový šéf brněnského baletu. Své funkce se ujal právě dnes.  více

Z konkurzu do baletního souboru Národního divadla Brno jsem si odnesl především jeden poznatek: balet je strašlivá dřina. Umění je to pro mě pořád stejně záhadné a neproniknutelné, ale z lidského hlediska jsem si jej přinejmenším začal o hodně víc vážit.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hüttervíce

Na tuzemské jazzové scéně stále ještě rezonuje loňské 100. výročí od narození Gustava Broma. Na samém konci roku 2021 vyšel komplet 4 CD Gustav Brom – 100 let, který nabízí průřez repertoárem orchestru od písňové tvorby přes jazz až po průniky k soudobé vážné hudbě. Vedle toho se u téhož vydavatele (Indies Happy Trails) objevilo i album mapující dlouholetou spolupráci Bromova orchestru s Karlem Velebným. Na obou počinech se jako jeden z producentů podílel rozhlasový redaktor a jazzový hudebník a pedagog Jan Dalecký.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zavítal ve své sedmadvacetileté existenci již na celou řadu netradičních a jedinečných míst. Nedělní program Homo sapiens – příběh rytmu ve Velkém Meziříčí získal potenciál patřit mezi ty vůbec nejzáslužnější koncerty festivalu. V běžně nepřístupných prostorách Nové synagogy, která již po léta slouží jako centrum levného nákupu, vystoupili 5. června hudebníci OK Percussion Duo – Martin Opršál a Martin Kleibl – společně s hosty a svými studenty Tomášem Javorou a Kryštofem Vašíčkem. Koncert se konal ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí. Současně šlo o součást projektu Z obchodního centra ke kulturní komunitěvíce

Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae je sice stále ještě na začátku svého takřka měsíčního programu, přesto se dramaturgicky vůbec nedrží zpátky. Po zahajovacím průletu argentinským a uruguayským tangem v Boskovicích a balkánské hudbě v Ivančicích přivedl festival ve čtvrtek 2. června do atria radnice v Kyjově smyčcové kvarteto Arcadia, které společně s přáteli z Transylvánské filharmonie provedlo Smyčcový oktet C dur rumunského skladatele George Enesca. Kromě členů kvarteta (houslisté Ana TörökRăsvan Dumitru, violista Traian Boală a violoncellista Zsolt Török) tedy vystoupili houslisté Vlad RăceuValentin Șerban, violista Mihai Oșvat a violoncellista Ștefan Cazacu. Záštitu nad koncertem převzala velvyslankyně Rumunska v České republice J. E. Antoaneta Barta.  více

S houslistou Pavlem Fischerem jsme se potkali u metra na Budějovické a cestou k divadlu Dobeška stihli probrat jeho dovolenou v Itálii. Zároveň jsme už naplňovali podtitul letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae „Od kořenů k budoucnosti“. Vedle Dobešky, kde hrává divadlo Sklep, totiž stojí takzvaný dřevník, kde už pětatřicet let zkouší Škampovo kvarteto. Pavel Fischer byl zakládajícím členem ansámblu, z něhož odešel v době, kdy sklízel jeden mezinárodní úspěch za druhým. Jak sám říká, lákala ho větší hudební volnost i klidnější život. Na Dobešce ho po našem rozhovoru čekal koncert s violoncellistou Olinem Nejezchlebou a kytaristou Norbim Kovácsem. Začali jsme u něj, i když naším hlavním tématem byla Fischerova rezidence na letošním ročníku Concentu Moraviae.  více

Harafica ovládla středeční večer 25. května brněnskou Flédu. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště, která už dávno překročila hranice tohoto města, ale i zdejšího folkloru. Sál byl téměř zaplněn diváky všech generací – od fanoušků v pubertě až po babičky. Dvouhodinový koncert plný pecek, na které jsme u kapely zvyklí, byl okořeněný dávkou zážitků z letošního turné cimbálovky po Americe.  více

Další z řady tematických „výročních“ orchestrálních konceptů Jiřího Kotači pro jeho big band připomněl sto deset let od narození kanadsko-amerického jazzového pianisty, skladatele, kapelníka a především geniálního aranžéra Gila Evanse a jeho úspěšnou spolupráci s legendárním trumpetistou Milesem Davisem na sklonku padesátých let minulého století.  více

Už v roce 1999 se režisér a ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša se svým inscenačním týmem rozhodl upravit slavný muzikál My Fair Lady přímo pro brněnské prostředí. Namísto londýnského nářečí cockney použil brněnský hantec, děj zasadil do současnosti a vznikla divácky velmi vyhledávaná inscenace My Fair Lady (ze Zelňáku). Nyní se s odstupem bezmála čtvrtstoletí k oblíbenému titulu brněnské divadlo vrací znovu. A režisérem i autorem úpravy je opět Stanislav Moša, který se nyní rozhodl děj posunout do počátku 20. století. A secesní háv tomuto staronovému titulu sluší.  více

V dramaturgické linii chrámových koncertů se hudební těleso Ensemble Opera Diversa v úterý 17. května vydalo do prostor nového brněnského kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné. Zde na koncertě s názvem Misericordia představilo duchovní tvorbu současných britských autorů – Davida Matthewse, Jamese MacMillana – v kontrastu k dílům vycházejícím z tradice evropského kontinentálního minimalismu v podobě skladeb lotyšského autora Pēterise Vaskse a slovenského skladatele Lukáše Borzíka. Kromě instrumentalistů orchestru Ensemble Opera Diversa a sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase vystoupili sólově trumpetisté Vít Otáhal a Jozef Zimka. Koncert řídila dirigentka souboru Gabriela Tardonovávíce

Dlouholetá spolupráce houslového virtuosa Milana Paľy a souboru Ensemble Opera Diversa přinesla milovníkům soudobé hudební tvorby celou řadu pozoruhodných (a v mnoha případech i premiérových) koncertů. Jejich zatím posledním společným projektem se stala dvojice sólových recitálů Milana Paľy. První projekt nesl název Dotyky. Za zrkadlom (30. dubna) se stejnojmennou skladbou Adriána Demoče a středeční koncert v prostorách brněnské Káznice se jmenoval O tvojej tvári (11. května) a představil dílo Dve vety o tvojej tvári skladatelky Jany Kmiťové, která kompozici Milanu Paľovi věnovala. Nahrávky obou kompozic jsou již nějakou dobu dostupné – obě vyšly u nakladatelství Pavlík Records v roce 2021. Svých světových premiér se však díla dočkala až nyní.  více

Brněnští muzikanti rozmanitých žánrů jsou dlouhověcí a vitální jedinci. Potvrdila to také oslava životního jubilea pedagoga, skladatele, aranžéra a především virtuózního hráče na trombon Mojmíra Bártka. Jubilejní koncert s pracovním názvem Mojda Bártek 80 do brněnského Sono Centra připravili jeho přátelé pod vedením trumpetisty a kapelníka B-Side Bandu Josefa Buchty. Oslavenec, ač si dvouapůlhodinový program nepokrytě (a s dojetím) užíval, až na krátké okamžiky oddechu zůstával aktivním účastníkem celé hudební produkce. Představil se jako autor mnohých skladeb, ale především hráč, s trombonem v rukách a v plném nasazení.  více