Písničky kluka BomBarďáka

Na světě jsou i takoví lidé, kterým se v životě sejdou dvě zapeklité situace: mají děti a neumějí zpívat. Pokud nechtějí ochudit své potomky o údajně blahodárný vliv hudby a přitom je jim trapné týrat sebe i své okolí vlastní produkcí, nejspíš sáhnou po nahrávce. Možností je více, od archivních nahrávek Vodňanského a Skoumala, přes Jarka Nohavicu, až po kluka BomBarďáka, který přichází už se třetím albem. Úmyslně mluvím jen o dětských písních, ne o vymývání mozků ve stylu Maxim Turbulenc nebo esteticky poněkud oslizlé Dádě.

BomBarďák byl původně projekt založený na kompilacích písniček různých interpretů. Ty původně ani nebyly určeny přímo pro děti, ale svou hravostí a náladou se k nim obracely stejně jako k dospělým – ostatně dospělý a dětský svět nelze oddělit striktní hranicí. Na prvních dvou albech se podíleli Čankišou, Zuby nehty, Žamboši, Minach, Bran, Květy, Jablkoň, Slávek Janoušek, Nuck Chorris Gang a mnozí další. Vnější spojení obstarávaly obaly výtvarníka Rudolfa Brančovského. U toho zůstalo i na posledním albu Písničky kluka BomBarďáka. Hudební podoba alba už je ale podstatně jiná: kluk BomBarďák založil kapelu, která hraje vlastní písničky.

Ty vznikly pro představení Příhody kluka BomBarďáka, autorem všech textů je zpěvák kapely Jiří Jelínek. Toho známe z Divadla Dno, Facebook obchází komiksová postavička holčičky Fagi – komu taková hravost, smysl pro slovní hříčky a nečekané asociace vyhovují, ten bude spokojený i s novými BomBarďákovými písničkami. Můžete je opravdu pouštět dětem bez obav, že se u nich budete muset z pocitu nekonečné trapnosti zahrabat pod zem. Jsou dětské, ale nikoliv dětinské, nedělají z dětí hlupáky, ale baví se s nimi jako s rovnocennými partnery. Pokud trváte na výchovném působení tvorby pro děti, dojde i na něj, ale bez povýšeného poučování (ble ble ble, ty houby byly nejedlé, no tak se snaž a sbírej houby, které znáš). Jinak se tu chovají delfíni ve vaně, zvířátka hrají fotbal s Petrovskými, po dálnici se jezdí v tanku, na babetě a v tryskáči, zmrzlinář prchá za kopečky a kornoutí ho nedostatek traktůrkové zmrzliny.

„Hudba nemá styly, hraj, co je ti milý,“ říkají o své kapele sami protagonisté. Autory hudby jsou další dva členové kapely Michal DaleckýFilip Nebřenský a se styly si opravdu hlavu nedělají, což je v případě písničkářských bigbítů zcela běžné a přirozené. Zvukově je album spíš folkrockově jemné, jinak se písničky procházejí od ska přes folklor a punk až k country. Ke zvukové pestrosti přispívají kromě multiinstrumentalisty Filipa Nebřenského (Hm..., Kašpárek v rohlíku) hosté Johana Vaňousová (zpěv), Ondřej Galuška (trombon), Ondřej Pečenka (bicí) a Ondřej Ježek (všechno možné).

Kluk BomBarďák natočil album, které pobaví děti, ale když ho zapomenete jako jediné v přehrávači v autě, tak se taky zlobit nebudete.

BomBarďák: Písničky kluka BomBarďáka. Vyšlo u Indies Scope, 2013, celkový čas 37:48