Schnittke a Šostakovič. Humor, relativismus a tryzna za Stalinovy oběti s Filharmonií Brno

8. duben 2016, 9:50
Schnittke a Šostakovič. Humor, relativismus a tryzna za Stalinovy oběti s Filharmonií Brno

Dramaturgie Filharmonie Brno opět vyzkoušela náklonnost svého publika k expresivnímu Alfredu Schnittkemu. Orchestr navíc úspěšně zahrál Symfonii č. 8 Dmitrije Šostakoviče. Dualistický Schnittke i rozervaný Šostakovič udělali příznivý dojem.

V dalším z řady koncertů Filharmonie v divadle I vystoupil orchestr Filharmonie Brno pod vedením hostujícího kazašského dirigenta Alana Buribajeva. Kratší, ale posluchačsky o to náročnější první polovina nabídla polystylové Concerto grosso č. 2 pro housle, viloncello a orchestr Alfreda Schnittkeho. Sólových partů se zhostili koncertní mistři orchestru Marie PetříkováPavel Šabacký.

Ze začátku měli sólisté drobné potíže v souhře, fázové posuny hlasů v orchestru místy nezněly s úplnou přesvědčivostí. Při postupném vrstvení hlasů vznikaly rytmicky obtížné kombinace, ve kterých se orchestru nedařilo udržet tempo. Jednota orchestru se však posléze upevnila, takže vynikly kontrasty mezi kakofonními a libozvučnějšími barokizujícimi pasážemi. Ve vypjatých místech by neuškodilo více syrovosti, interpreti si ji však zřejmě šetřili na ještě vypjatějšího Šostakoviče.

Z dvojice sólistů nápadně vynikala Marie Petříková. Kromě dominantnějšího zvuku byla výrazově vřelejší, lépe také intonovala. Nutno podotknout, že v rozsáhlých flažoletových pasážích to ze sólistů neměl lehké ani jeden. Ve Schnittkeho polystylové koláži lze vidět hudební humor i estetický relativismus. Tak jako tak se orchestru dařilo „přepínat“ mezi styly, skvěle vyniklo například krátké dechovkové crescendo. Velmi vyváženou dynamikou vynikala rockově stylizovaná bicí souprava, orchestrální přechody z jednoho metra do druhého probíhaly hladce. Barevně odlišný zvuk elektrické baskytary pak v kombinaci s jejím banálním tónovým materiálem zněl téměř sprostě – ovšem v kontextu skladby v tom nejlepším slova smyslu.

Válečná symfonie ve stínu Leningradské

Osmou symfonii zkomponoval Dmitrij Šostakovič jako výraz žalu za oběti stalinského teroru v Sovětském svazu. Samotný fakt, že nebyla sovětským establishmentem přijata jako dostatečně pozitivní pro účely propagandy (tak jako to mu bylo v případě Leningradské), je výmluvný.

Pozoruhodný orchestrální výraz přišel hned s prvním nápaditě rytmickým úsekem. Bohatě obsazená flétnová sekce byla jednotná a příjemně barevná. Vojenská mašinerie šlapala působivě, a to i přes drobné kiksy žesťů. V kontrastním lyrickém tématu se nepovedeným nástupem nenechal rozhodit anglický roh a zbytek sóla odehrál precizně. Ve druhé větě se v téměř naivně idylické pasáži zdatně doplňovala pikola se soprán klarinetem, Buribajev vytrvale udržoval orchestr ve středně rychlém tempu.

S patřičnou vervou do třetí věty vstoupily violy, jednotně frázovaly klarinety. Především však patřila žesťům – v krátkém chačaturjanovském sóle se blýskl trumpetista František Kříž, vynikající výkon podaly trombony – obdivuodně držely tempo v pasáži, která se pohybovala na samotné hranici hratelnosti. Spolu se skálopevnou rytmickou sekcí věta energicky tepala a rozhodně byla jedním z vrcholných momentů večera. Rozehřátý orchestr si pak udržel velmi slušný tah až do konce.

V posledních dvou částech na sebe upozornil hoboj i basklarinet, zejména druhý jmenovaný zněl v sóle lyricky a měkce. V poslední výrazné sérii crescend orchestr burácel, prudké kolektivní změny dynamiky vycházely pozoruhodně.

Finále obou skladeb vedlo k postupnému vyhasnutí – interpretovat samotné závěry lze však různě. Šostakovičkova symfonie v podání Filharmonie Brno měla svá bravurní místa, nicméně i výrazově sušší pasáže a pomalý rozjezd, kdy se na jiskru notnou chvíli čekalo. Snad se Alanu Buribajevovi a orchestru podaří skladbu v nevýrazných momentech probudit k větší přesvědčivosti a dechům se nepřihodí další karamboly. I tak se ale mají návštěvníci dnešní reprízy koncertu na co těšit.

Alfred Schnittke: Concerto grosso č. 2 pro housle, violoncello a orchestr, Dmitrij Šostakovič: Symfonie č. 8 c moll op. 65. Hudební nastudování – Alan Buribajev, housle – Marie Petříková, violoncello – Pavel Šabacký, Filharmonie Brno. 7. dubna 2016, Janáčkovo divadlo, Brno.

Foto Jiří Jelínek

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více