Astronautalis: Brněnské koncerty se pokaždé zvrhnou do šílených mejdanů

Astronautalis: Brněnské koncerty se pokaždé zvrhnou do šílených mejdanů

Astronautalis je v Evropě i České republice skoro jako doma, koncertní šňůry zpěváka z Minneapolis k nám míří často. Zatím se ale nezdá, že by někoho omrzel, na každém albu i koncertě se dá čekat něco nečekaného. Astronautalis se zastaví tento pátek na festivalu Itch My Hahaha, o dva dny později pak v Lucerna Music Baru v Praze.

Říkáte o sobě, že jste „podomní obchodník s deštěm“. Jaký druh deště přivezete do Brna?
Z velké části je to směs potu a Jima Beama.

Není všechna hudba náhodou jenom podvod nebo iluze prodávaná jako náhražka reality?
To sotva, vynikající hudba je skutečná, jak to jenom jde.

Když jsem se díval na The Astronautalis webstore, byla tam jen hláška “no products found”. je to chyba, vtip, nebo nejste na prodej?
To je realita byznysu ve dvou lidech. Celý současný tým je na turné, takže doma nezůstal nikdo, kdo by se staral o obchod. Všechno se spustí hned, jak se vrátíme domů.

Dáváte přednost práci ve studiu nebo živému hraní, v čem je pro vás největší rozdíl?
Jsou to dvě úzce provázané věci, ale zároveň dvě naprosto odlišné činnosti. Je to jako něco uvařit a něco sníst. Jedno bez druhého nemůžete mít, ale každá z těch věcí ve vás namáhá a vybuzuje něco jiného. A obě velmi specifickým způsobem.

Studoval jste režii a světelný design. Co říkáte na velká koncertní show, jaká předvádí Madonna nebo Lady Gaga. Umíte si představit, že by vaše vystoupení byla taky takové hudební divadlo nebo snad cirkus?
Při koncertech se vždycky najde místo pro nějakou podívanou a vizuální překvapení. Že bych dělal něco tak velkého si ale představit neumím, to bych nebyl já. Kdybych ale měl tajový rozpočet jako ony, můžete dát krk na to, že bych si dal na vizuální stránce víc záležet.

Říkal jste, že se snažíte změnit pro každou novou nahrávku svůj osobní jazyk. Jaký je váš jazyk pro nové album, které má vyjít?
Je to jazyk, kterým mluvím se starými přáteli. Jazyk opilých debat o rapu. Jazyk historek, které si vzájemně vykládáte po půlnoci. Je to má přirozená řeč.

Je z ní něco v písničce Sugarface, kterou produkoval letos na jaře Bird Peterson?
Tahle písnička mi ji pomohla najít. Při natáčení jsem si řekl: „Tohle je ono,“ a potom jsem napsal zbytek alba.

Kdy nové album vyjde, budete z něj něco hrát teď během turné?
Přesné datum vám nemohu říct, ale nových songů z něj budu hrát tuny!

U labelu Fake Four jste splnil smlouvu o prodeji, takže jste dostal zpátky práva na nahrávky, které jste u něj realizoval. Je to důvod k oslavám, nebo k přemýšlení, jak takový úspěch zopakovat?
Důvod k oslavám to částečně je, ale žádné opakování nemám na mysli. Věřím, že se vždycky všechno podaří udělat ještě líp.

Jaká byla vaše první hudební zkušenost – jako posluchače i jako performera?
Jako posluchač jsem slýchal mého otce zpívat The Night They Drove Old Dixie Down, zpívával mi to od narození. Jako performer jsem se poprvé ocitl na pódiu, když mi bylo patnáct let. Můj bratr dělal DJ v pauzách vystoupení na poslední tour hiphopové kapely A Tribe Called Quest. Nechal mě vyskočit na pódium s nějakým free stylem. V hledišti bylo snad pět tisíc lidí, úplně mě to dostalo a už jsem v tom lítal.

O kom byste mohl říct, že měl největší vliv na formování vaší osobnosti i stylu?
Moje rodina, přátelé, Steve Martin, Samuel Beckett a Lord Finesse.

Hrajete u nás často, v Českých Budějovicích máte oblíbené starožitnictví. Máte nějaké takové místo i v Brně?
Nemám, škoda. Ale myslím, že je to tím, že brněnské koncerty se pokaždé zvrhnou do šílených mejdanů. A je dost těžké jít objevovat město, když máte kocovinu, protože jste se do sebe celou noc lil zelenou.

Foto Astronautalis FB➚ a K.Flay

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Itch My HaHaHa: Astronautalis (US) / Bulbul (AT)

27.11.2015, 20:00 / Malá Amerika

Dále si přečtěte

Festival Itch My Ha ha ha se letos rozmáchl z klubové akce k ambicióznějším projektům a pustil se hlouběji do soudobé hudby. Zahajovací koncert v brněnském planetáriu táhl na jméno Williama Basinskiho, vůbec poprvé jsme měli možnost v České republice sledovat jeho práci s magnetofonovými smyčkami. Předcházelo mu opětovné setkání s dětskou operou Marka Piačeka 2'16'' a pol: Vesmírna odysea – a bylo znovu okouzlující.  více

Včera se v Brně odehrál výjimečný koncert, který už patrně nebude možné nikdy zopakovat v takové podobě, v jaké jej viděl beznadějně vyprodaný klub Kabinet múz. Vystoupení alternativní špičky Young Fathers hodnotí vedoucí kapely Květy Martin E. Kyšperský.  více

Finkovo loňské album Hard Beliver zahrálo na speciální strunu: nadchlo stávající fanoušky a přilákalo spoustu nových. Je poměrně těžké objevit desku, která by kvalitou svého obsahu obstála od první do poslední skladby a udržela vysokou nejen hudební laťku od počátečních tónů až do konce. Hard Believer to ovšem splňuje bez výjimky. Komplexnost a naléhavost hudby i textů prostupuje celou nahrávkou a touha posluchačů poslechnout si vše také živě dovedla Finka do České republiky, letos už po druhé. Po Praze se dočkalo svého koncertu i Brno.  více





Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce