Bylo to úžasné. Fink a jeho brněnská premiéra

Finkovo loňské album Hard Beliver zahrálo na speciální strunu: nadchlo stávající fanoušky a přilákalo spoustu nových. Je poměrně těžké objevit desku, která by kvalitou svého obsahu obstála od první do poslední skladby a udržela vysokou nejen hudební laťku od počátečních tónů až do konce. Hard Believer to ovšem splňuje bez výjimky. Komplexnost a naléhavost hudby i textů prostupuje celou nahrávkou a touha posluchačů poslechnout si vše také živě dovedla Finka do České republiky, letos už po čtvrté. Po Praze se dočkalo svého koncertu i Brno.

Večer otevřeli She Drew The Gun jako speciální host celého podzimního turné. Trio muzikantů v čele s Luisou Roach vytvořilo na Flédě tu správnou britskou atmosféru. Medový hlas frontmanky místy připomínal Katie Melua a pár autorských písní udrželo pozornost českého publika i přes liverpoolský akcent, za který se Luisa vtipně omlouvala. Kromě dvou kytar, akustické baskytary a spousty efektů doplňovala atmosféru jejich vystoupení taky povedená projekce a podle reakce přítomných si kapela v Brně pár nových fanoušků určitě našla.

Pro muzikanty Finkova formátu je vystoupení na novém místě a v podstatě na „malém“ městě něco jako první rande. Ze začátku proběhne nesmělá oťukávačka a po kratším či delším ověřování vzájemných sympatií, je oběma stranám víceméně jasné jestli to má smysl a jestli to někam povede nebo ne. Hodina a půl stupňovaných emocí naznačila, že by to s Finkem a Flédou mohlo mít budoucnost.

Většinu repertoáru večera tvořila samozřejmě nejnovější deska, ale zdatně ji sekundovala i její studiová předchůdkyně Perfect Darkness. Celý Finkův koncert ovšem zahájil nejnovější singl Fall into the Light zařazený na kompilaci Horizontalism. Hned z počátku bylo vidět, že se kapele na Flédě hraje dobře. Publikum vcelku vnímavě poslouchalo soustředěný výkon muzikantů, ledy se ale definitivně prolomily příznačně až po písni Warm Shadow. A když navázala skladba Hard Believer, bylo o vzájemných sympatiích definitivně rozhodnuto.

Muzikanti se očividně bavili vzájemnou souhrou a když na song Wheels přizvali za bicí basačku z předchozí kapely, nedopustil si Fink komentář o staré a nové škole. Tim Thornton, který celý večer kombinoval bicí s kytarou, si protentokrát sedl za/na cajón a energie pulzovala celým sálem. Píseň vygradovala natolik, že sám frontman nadšeně a spontánně (pro přední řady slyšitelně) pochválil výkony svých spoluhráčů slovy: „It was great!“ – bylo to úžasné. Pod to by se nepochybně podepsali také všichni pod podiem. Nálada nepolevila ani při pomalejších kusech, jako byl například Truth Begins, kde nádherně vyzněly všechny vícehlasy. Ty se během večera objevily vícekrát.

Poctivou hodinku a půl hraní zakončil návrat do roku 2009 a vzpomínka na desku Sort of Revolution. Publikum nehodlalo odejít bez přídavku a tak na odchodnou ještě uslyšeloBerlin Sunrise. Myslím, že kapela byla nalomená k dalšímu přídavku, protože nezazněly písně, jako je třeba Shakespeare, ale snadkvůli pracovnímu týdnu a spěchu na půlnoční rozjezd se publikum téměř okamžitě rozprchlo. Muzikanti se ale poměrně rychle přesunuli do předsálí a velmi vstřícně komunikovali s těmi, co zůstali.

Za zmínku taky stojí velmi dobrý zvuk v průběhu celého večera. Ideální celková hlasitost i vyváženost samotných nástrojů s citem pro Finkovu v jistém smyslu intimní hudbu doplněná o jednoduché nebarevné osvětlení dodalo čistotu celému vystoupení a umocnilo atmosféru celého koncertu. Byl to zážitek po všech stránkách.

Fink, She Drew The Gun. 10. listopadu 2015, Fléda, Brno

Ve středu vystoupil Floex v brněnském klubu Fléda. V posledních letech ustálená sestava ve složení Tomáš Dvořák, Sára Vondrášková, Jiří Javůrek a Marián Petžela předvedla svůj standardní výkon v hodinovém setu.  více

Dead Kennedys už jsou dávno opravdu mrtví, ale Jello Biafra žije za všechny dohromady. Se svojí současnou kapelou The Guantanamo School of Medicine nezůstal na Flédě dlužen ze své pověsti vůbec nic. Byla to smršť, ale pokud člověk není na punku mentálně závislý, tak i trochu legrace a nostalgie.  více

Postpunkoví Swans včera naplnili Flédu intenzivním zvukem, z nějž nebylo úniku. První adept na vítěze v nevyhlášené anketě o koncert roku je na světě.  více

Na Flédě se včera sešlo hodně živého hraní a hodně elektroniky. Po dvou letech se vrátili Hidden Orchestra, výborná byla i předkapela Zabelov Group.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více