Rocc: Je to krásné být se živými umělci

Rocc: Je to krásné být se živými umělci

Světovou premiéru Alice in Bed chystá tento týden Národní divadlo Brno, jako režisér a výtvarník na ní pracuje bývalý ředitel brněnské opery Rocc. Ten odešel po svém brněnském angažmá do pražského Národního divadla a nyní působí jako ředitel opery v Lublani. Mluvili jsme spolu o tom, zda Ivo Medek s Markétou Dvořákovou napsali multimediální kompozici, nebo operu. Jestli je lepší mít funkci, nebo být na volné noze. Jestli je lepší stará opera, nová opera a jakou má operní divadlo budoucnost. A dotkli jsme se i Daniela Dvořáka.

V Brně jsi působil jako ředitel opery, jak se ti vrací na místo činu?
Jsem rád, že jsem se vrátil do Brna, kde jsem se ocitnul poprvé, když mi bylo osmnáct let, a potom jsem tu strávil minimálně osm let – pět na JAMU a další tři pracovně. A můj velký osobní zájem je spolupracovat na soudobých divadelních projektech, takže je to nejlepší pozvání, jaké jsem mohl dostat. Jsem velmi vděčný vedení divadla, tedy hlavně ředitelce Evě Blahové, i autorům, s nimiž jsem už spolupracoval na projektu MrTVÁ. Patří jim moje velmi upřímné poděkování.

Alice in Bed je označená jako multimediální kompozice – jaký je rozdíl mezi multimediální kompozicí a operou?
Opera z mého hlediska, když se zrodila koncem šestnáctého století, byla už od svého počátku multimediální žánr. V dnešní řeči se jednalo o audiovizuální projekt, kde se propojoval obraz, zvuk, hudba, tanec… My multimedialitu vnímáme spíš v kontextu těch nových elektronických médií, ale jako taková k opeře přirozeně patří. V soudobé opeře do toho vstupují i současná média jako je video, interaktivita nebo elektronická hudba, což jde ruku v ruce s vývojem žánru jako takového.

Hlavní hrdinka Alice in Bed je designérka počítačových her, ty jsi scénický designér. Vidíš v ní nějakým způsobem i sám sebe?
Designem vytváří člověk jakýsi jiný svět. Alenka je pohádka, která vznikla v devatenáctém století, ale má velmi silné a přímé odkazy na celou evropskou mytologii. Alice svým přechodem skrz zrcadlo přechází do jiného světa, do podsvětí, je to Persefona, protože se z podsvětí zase vrací zpátky. A protože je to designérka počítačových her, tak vytváří nový svět. Něco, co je dnes jako architektura. Právě v designérce propojili autoři libreta i hudby kreativitu umělce, která se v Alici nachází, ale zároveň pracovníka, který dostane zakázku a musí ji v daném termínu i úspěšnosti splnit. To samozřejmě představuje pro každého umělce, který tvoří v oblasti marketingu, počítačových her a podobně, velký oříšek. My. kteří děláme divadlo, vytváříme „jen“ nebo především to umění, ale když vytváříš počítačové hry, tak vytváříš zajisté i umění, ale to umění musí být stoprocentně marketingově aplikované. A tam dochází k jistým kompromisům a musíme koordinovat linku čisté kreativity s pragmatismem. Je to zajímavý boj a je to taky boj divadla. Ve výtvarném umění vytvoří umělec obraz nebo sochu a čeká, až se jí někdo začne zabývat. Divadlo ale musí komunikovat teď a tady. Pokud nenavážeme komunikaci, vytváříme mrtvé divadlo.

Jsi režisér, ale přece – co bys řekl o hudbě Alice in Bed?
Já už jsem s Ivošem a Markétou spolupracoval na MrTVÉ – to byl první projekt, který jsme spolu vytvořili. Mně se jejich práce jako taková, ale především způsob spolupráce, kdy je režisér přizván jako spoluautor, velmi zalíbil. Je inspirativní, obohacující, spoluvytváříš hudební složku a naopak hudební složka spoluvytváří inscenační podobu. Měl jsem velké představy o tom, co Ivoš a Markéta vytvoří, a ještě mě překvapili. Šli ještě nad moje představy, ta muzika je nesmírně inteligentní, rafinovaná, strukturovaná a velmi náročná. Nálady jsou v ní ale dojemné a má v sobě element, který je pro operu nezbytný, a to jsou emoce.

Byla tvoje spolupráce na opeře Alice in Bed domluvená už v době tvého působení v Brně – je to nějaký starší plán, nebo to přišlo až později?
O Alice in Bed jsme si začali s Ivošem Medkem povídat ještě v době, kdy tady byl Daniel Dvořák, a já jakožto umělecký šéf. Takže to dílo začalo vznikat už tehdy, včetně plánu, že bude uvedeno v Národním divadle. Já jsem potom odešel a jsem rád, že ten dramaturgický plán byl dodržen, nicméně nebyl jsem původně plánován jako režisér. To pozvání přišlo až posléze ze strany paní Evy Blahové, říkala „byl jsi u toho od zrodu, asi o tom máš nejvíc informací“. Já jsem za to velmi rád.

Prosazuješ jevištní tvar, kterému říkáš postopera – co to je?
Já mám takové dvě slovní hříčky – něco je opera povera a něco je postopera forma. Dramaturgická nebo snad teatrologická teorie německého divadelníka Hanse-Thiese Lehmanna Postdramatické divadlo se zabývá otázkou slučování divadla a dramatu – zdali divadlo musí nezbytně být dramatické. U mě při četbě té knížky vyvstal zcela logický dotaz, zdali opera též musí nezbytně být nejenom drama, ale zda musí nezbytně být divadlo. Jak dobře víme, i když na konci šestnáctého století už existovaly divadelní budovy, tak opera se hrála v nedivadelních prostorách soukromých sídel, rytířských sálů. Na tomto základě byl vytvořen pokus La Dafne, volná interpretace této staré opery.

Takové bytové divadlo do nadměrných bytů…
…de facto ano. Vnímám to jako multimediální scénický koncert, který možná nelpěl nezbytně na iluzi... určitě na ní nelpěl, protože tam žádná nebyla. A také si myslím, že když jsem studoval Periho, Cacciniho i raného Monteverdiho, tak to byla favola in musica – zhudebněný příběh. Nebyla to dramata. Postopera tedy provokuje zamyšlení nad operou jakožto širším uměleckým žánrem. Myslím, že opera může být i instalace, může být performance. Všechno, co jakýmsi způsobem slučuje prostor a zvuk, je podle mého názoru opera.

Jak to jde dohromady s tím, když režíruješ třeba Lohengrina, Cavallerii rusticanu nebo Elektru?
To je velmi jiné, vnímám tuhle tvorbu v naprosto oddělených rovinách. Inscenace Elektry je inscenace opery, která má jakýsi kontext, má daný i nějaký kodex vnímání a chápání. Při vzniku nových děl je krásné, že člověk vytváří něco, kde nejsou žádná přesná očekávání ze strany diváků. Ve chvíli, kdy vytváříš inscenaci Lohengrina, musíš počítat s tím, že vytváříš dílo pro diváka, který něco očekává. U nových věcí je ten proces mnohem volnější a víc tvůrčí.

Nejspíš se k tobě donesly události kolem návrhu Daniela Dvořáka, který chtěl jako reakci na snížení městských financí pro ND Brno rozpustit operní soubor. Jak jsi to vnímal?
Můj názor je, že to bylo velmi drzé, ale zároveň – jelikož Daniela Dvořáka trošku i osobně znám, tak si myslím – že to bylo v důsledku geniálně vymyšlené jako provokativní gesto. Pokud si kdokoliv o Danielu Dvořákovi – který je jeden z největších divadelníků v republice – myslel, že by chtěl v Brně zrušit operu, tak on je ten poslední člověk, který by něco takového připustil. A pokud to vyvolalo konfrontaci města s momentem, že nebudou-li peníze, může být opera zrušena, tak myslím, že začali na magistrátu přemýšlet jinak a doufám, že i do budoucna dají opeře podporu. Protože do Brna opera patří.

Byl jsi ředitelem opery v Brně, odešel jsi do Národního divadla v Praze, teď jsi ředitelem opery v Lublani. Je lepší mít funkci než být na volné noze?
Tím, že člověk funguje jako umělecký šéf, tak má ohromný luxus, že může nejen spolupracovat se souborem, ale vytvářet dramaturgii, což je nesmírně kreativní práce. A jelikož je mým životním krédem uvádění nových hudebně-divadelních děl, tak v květnu 2015 v Lublani vytváříme soudobou slovinskou operu. Takže právě skrze to, že člověk může spoluvytvářet dramaturgický plán, tak do toho může vložit i hodně ze svých názorů a svoje nahlížení na operu.

V Brně jsi inscenoval mimo jiné Košutova Macbetha, Krásku a zvíře Philipa Glasse, La Dafne Tomáše Hanzlíka a Víta Zouhara i další věci. Je ti bližší současná operní tvorba, nebo tradiční repertoár?
Naprosto soudobá. Mám velkou lásku k tradičním titulům, ale zjišťuji, že do budoucna bych se chtěl víc a víc profilovat právě v soudobých věcech. Je to naprosto jiný druh práce. Třeba když teď připravujeme ve Slovinsku nové dílo a autorka libreta je Svetlana Makarovič, což je největší žijící slovinská básnířka, tak je neuvěřitelný luxus povídat si s osobou, která vytvořila nové výrazy slovinského jazyka. A Milko Lazar jakožto skladatel spolupracuje s Edwardem Clugem v curyšské opeře a ve stuttgartském baletu. Je to krásné být se živými umělci a vytvářet něco jako nový odkaz.

Je vůbec možné, aby dnes v opeře vzniklo něco jako nová Bohéma, co by se tak masově rozšířilo po operních divadlech a zasáhlo publikum?
Já si myslím, že je to otázka času a jistého nahlížení na nové kusy. Velmi mě inspiroval Bernd Feuchtner, bývalý ředitel opery v Heidelbergu. Ten říkal, že dnes vzniká spousta nových děl a světových premiér, ale velmi málo jich dostává druhou šanci. On byl zrovna ten, který řekl: „Ano, Hamburk a Mnichov dělají světové premiéry, ale já se na ta díla podívám a zkusím jim dát novou příležitost v rámci mých dramaturgických plánů.“ A to je něco, co v České republice absolutně chybí.

Já bych řekl, že to chybí na světě…
Celkově ano. I když je tu Philip Glass, Wolfgang Rihm a podobní, kteří se dožijí toho, že jejich dílo je uvedené v jiné inscenaci, jiném obsazení, pracuje se s ním, což je naprosto klíčové. Protože když to dílo porodíš, tak se teprve dostává do života, musí se ale pěstovat a vyvíjet dál. To tady chybí, ale třeba projekt, do kterého jsme šli s velmi nekonkrétním očekáváním – myslím La Dafne – je na repertoáru už čtvrtou sezónu. V Praze třeba Čarokraj, Nagano, …zítra se bude, Toufar – jsou tady evidentně úspěchy, i když spíš v těch komorních rozměrech. Když se ale podívám ve světovém formátu na Glasse, na Adamse, tak myslím, že tohle je Bohéma. Nixon in China je dnešní kasaštyk.

Tisková konference k premiéře, jeviště, orchestřiště a rozhovor, foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Prvním impulsem pro setkání s basistou Richardem Novákem byl letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Skoro jsme u něj začali, potom jsme u něj i skončili, ale zkuste mluvit o letošku s člověkem, který zpívá už šedesát let. Richardu Novákovi bude letos osmdesát tři let a zpívá pořád výborně. A kdybyste měli v následujícím textu pocit, že se snad místy trochu chlubí, nenechte se mýlit. Jsou to všechno prostě sdělené skutečnosti.  více

Brněnští příznivci operety mohou zaplakat štěstím – po dlouhé době se dočkali zábavné, výpravné, vtipné a navýsost vkusné inscenace. Polská krev se zkrátka povedla jak po hudební, tak po inscenační stránce.  více

Donizettiho operu Maria di Rohan hraje momentálně Národní divadlo Brno jako zřejmě jediné v Evropě, říká šéfka souboru Eva Blahová. A k zařazení díla, které nebylo v Brně na repertoáru sto padesát let, se podle ní rozhodlo s vědomím, že je splněna základní podmínka – že má v osobě Ľubici Vargicové vynikající představitelku titulní role.  více


Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více