Jiří Zahrádka: Nesouhlasím s novým statutem umělecké rady

30. září 2015, 15:26

Jiří Zahrádka: Nesouhlasím s novým statutem umělecké rady

Ve včerejším rozhovoru s ředitelem ND Brno Martinem Glasrem jsme mimo jiné probírali i události, změny a konflikty, které se týkají festivalu Janáček Brno. Jako hlas druhé strany uveřejňujeme rezignační dopis Jiřího Zahrádky, člena dramaturgické rady a faktického dramaturga festivalu do roku 2014.

V Brně dne 25. února 2015

Vážený pane řediteli,

chtěl bych Vás tímto požádat o uvolnění z umělecké rady festivalu Janáček Brno a zároveň bych rád vysvětlil tento pro mě nelehký krok.

Na úvod zdůrazňuji, že i přes určité neshody v minulém roce způsobené rozdílným pohledem na další fungování festivalu jsem měl tu nejlepší vůli do nové umělecké rady vstoupit a o budoucosti festivalu dále diskutovat. Po zasedání rady však soudím, že s dalším fungováním festivalu nemohu pomoci.

Martin Glaser: Činoherní Pastorkyni bych si nikdy nevybral– rozhovor

Zde jsou ve stručnosti hlavní důvody mé rezignace:

  1. Předně mi stále není jasné, proč výrazněji zasahovat do festivalu, který má mezinárodní renomé, vynikající návštěvnost a vysoce hodnocenou koncepci.
  2. Nesouhlasím s novým statutem umělecké rady, jejíž jednotlivé členy jmenuje ředitel a má pouze poradní charakter. Není mi jasné, zda ve výsledku stanovuje dramaturgii festivalu ředitel divadla na základě návrhůčlenů umělecké rady nebo nezávisle na nich.
  3. Domnívám se, že v nově stanovené umělecké radě by měly být stejně jako v minulé radě zastoupeny spolupořadatelské instituce, které se dosud aktivně podílely na programu festivalu. Bylo to často nejenom přínosné po stránce odborné, ale také navýsost praktické. Instituce jako JAMU, FB či MZM za své produkce požadovaly pouze financování nákladů, které do projektu vložily (hosté, pronájem notového materiálu, tisk kalalogu etc.). Rozhlas a televize zase v nutném předstihu určovaly, které produkce budou nahrávány a vysílány. Domnívám se, že zadat těmto institucím konkrétní úkol bez práva aktivní účasti na tvorbě festivalového programu není šťastné řešení a není to k daným institucím ani slušné. Plánování festivalu se navíc dělo tak, aby vybrané skladby nezazněly v daném období opakovaně i v programu dalších institucí, protože plány konkrétních sezón a festivalů se tvoří ve značném předstihu a jakmile jsou zveřejněny, je často již pozdě cokoliv měnit.
  4. Nová vize festivalu se odkloňuje od dramaturgické koncepce založené na určitých tematických okruzích. Dramaturgie dosavadních ročníků byla postavena tak, že festivalový program reagoval na určitý okruh témat, poukazoval na různé vztahy a souvislosti a pokoušel se začlenit Janáčkovo dílo do určitého kontextu; odtud Janáček a expresionismus, Brno Genius loci, Happy Birthday Leoš – tedy Janáček inspirovaný a inspirující etc. Nově koncipovaná podoba festivalu za základ programu stanovuje výběr ze zahraničních produkcí a konfrontaci nových inscenačních trendů. Připomínám, že zajímavé zahraniční a tuzemské inscenace byly zvány na festival od samého počátku, avšak v širší dramaturgické koncepci. Doplnění programu známými interprety a orchestry bez dramaturgického rámce mi připomíná festivaly, které jsou spíše přehlídkou slavných jmen než dramaturgicky atraktivní událostí.
  5. Další součást koncepce, se kterou nemohu souhlasit, je vize festivalu Janáček Brno s roční periodicitou. Domnívám se, že se tím ztrácí určitá exkluzivita, která je důležitá také vzhledem k zájmu posluchačské základny, a narůstá tak náročnost organizační a finanční zajištěnosti. Nadto je zde také problém programový; janáčkovský repertoár není příliš početný a hrozí devalvace omíláním stále stejných kusů. Nelíbí se mi ani ohrožení jiného významného brněnského festivalu Moravský podzim. Dosavadní model, kdy se s dvouletou periodicitou střídal janáčkovský festival zaměřený do značné míry na jevištní dílo (pořádaný Národním divadlem Brno) a festival Moravský podzim, zaměřený více na koncertní produkce (pořádaný Filharmonií Brno), se jevil jako dobře fungující a vyhovující pořadatelům i publiku. Protože většina členů nové umělecké rady je mimobrněnská a nezná místní letité problémy, připomínám, že trvalo několik let naplněných hledáním kompromisů, než v Brně vznikl funkční festivalový kalendář. Nevidím důvod do něj nyní znovu zasahovat.
  6. S tím souvisí i má nedůvěra k vizi sloučení festivalů Janáček Brno a Divadelní svět jako každoroční akci. Navíc jsem přesvědčen, vzhledem k místu konání a významu skladatele, že je nutné udržet festival úzce spjatý s Leošem Janáčkem a netransformovat jej směrem k obecně divadelní podobě, i když s důrazem na Janáčkovu operní tvorbu.
  7. Naopak souhlasím s dramaturgickým důrazem na současnou operu, ale neměl by to být zájem primární. Připomínám, že v minulém roce vznikl nový festival soudobé opery v Ostravě, a na janáčkovském festivalu by měla znít soudobá opera opět kvůli nějakému hlubšímu dramaturgickému opodstatnění a ne za každou cenu. Nadto mezinárodní soutěž na nové operní dílo a jeho následná realizace vyžaduje enormní finanční i organizační zázemí, kterým však festival Janáček Brno zatím nedisponuje.
  8. Závěrem bych rád podotkl, že na prvním zasedání nově koncipované umělecké rady mě poněkud zarazila opakovaně vznášená otázka smyslu festivalu Janáček Brno. Domníval jsem se, že smysl takového festivalu byl již dávno nalezen. Odkazuji na katalogy minulých ročníků, analýzy v domácím i zahraničním tisku apod. Také si nemyslím, že konfrontační atmosféra v umělecké radě přináší vždy nové a ty správné cesty. Rád naopak pracuji v prostředí vzájemné důvěry a společně sdílených vizí. Ze všech uvedených důvodů si myslím, že pro další fungování festivalu Janáček Brno by nebylo mé členství v umělecké radě přínosem.

Přeji Vám a celé umělecké radě mnoho úspěchů při nelehké cestě realizace dalších ročníků festivalů.

Se srdečným pozdravem,
PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D.

P.S.: Rád zůstávám k dispozici pro případné dílčí odborné konzultace.

Foto archiv Moravského zemského muzea

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Janáčkovo divadlo oslaví tento pátek padesáté narozeniny slavnostní premiérou opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa. Režisérem představení je současný ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser. Mluvili jsme nejen o jeho inscenaci, ale také o tom, jak se divadlo pod jeho vedením proměňuje a kam míří festivaly Divadelní svět a Janáček Brno.  více

Režisér David Radok se na české operní scéně objevil naposledy v roce 2001, kdy režíroval v pražském Národním divadle Kouzelnou flétnu a Vojcka. Minulý týden jsme se spolu sešli v Janáčkově divadle, kde připravuje novou inscenaci opery Věc Makropulos. Mluvili jsme spolu o práci na tomto představení, jak a proč nevylepšovat Janáčka, o opeře obecně, ale dotkli jsme se i jeho vztahu k otci a také otázky, jaké jsou opravdové hodnoty. Ta původně nebyla vůbec v plánu, ale se včerejším výročím Sametové revoluce se střetla dokonale.  více




Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více