Krizový manažer brněnského divadla Václav Jiřikovský

6. květen 2016, 9:12

Krizový manažer brněnského divadla Václav Jiřikovský

Divadelním ředitelem byl v Brně dvakrát. Významné je především jeho druhé období, které vyvedlo Zemské divadlo z těžkých let po hospodářské krizi. Za jeho vedení se v Brně odehrálo několik světových premiér, především baletu Romeo a Julie a opery Hry o Marii. Jeho kariéru tragicky ukončila okupace Československa a zatčení gestapem. Od narození Václava Jiřikovského uplyne v neděli 8. května 125 let.

Václav Jiřikovský patřil k divadelníkům, kteří začínali od píky. Pocházel z aristokratické rodiny, ale divadlo ho svedlo už v mládí. V patnácti letech utekl z Obchodní školy v Praze nejen na Moravu, ale navíc ke kočovné společnosti a stal se hercem. Bylo to v roce 1905 a od divadla už neodešel až do své smrti. Než se ale dostal k prvnímu „kamennému“ angažmá, prošel několika společnostmi, kromě hraní začal i režírovat a podílet se na vedení. A právě divadelní management – jak by se dnes řeklo – se stal jeho nejvýznamnějším oborem, i když se vedle něj věnoval i režii.

Jako režisér zakotvil nakrátko v Divadle sdružených měst východočeských a v roce 1914 přichází poprvé do Brna. Do zdejšího Národního divadla je angažován jako herec, ale ředitel František Lacina ho o rok později jmenuje vrchním režisérem činohry. Jiřikovský – vlastním jménem Václav František Herain – se oženil s Lacinovou dcerou, stal se jeho zástupcem a v roce 1917 byl jmenován novým ředitelem divadla. Z Brna odešel v roce 1919 poté, co rok vedl divadlo jako samostatný podnikatel.

Odešel do Ostravy, kde založil vlastní divadlo, působil ve Vinohradské zpěvohře v Praze a od roku 1925 se podílel společně s Oskarem Nedbalem na budování Slovenského národního divadla. Po vzájemných neshodách se na čas vrátil do Prahy, kde se pokusil založit nový podnik v bývalém Švandově divadle na Smíchově a obnovit Uranii. Vrchol divadelní činnosti jej ale čekal s jeho návratem do Brna v roce 1931. Přijal totiž nabídku Zemského výboru a stal se ředitelem Zemského divadla. Ve funkci zůstal až do svého zatčení gestapem v roce 1941. 

Byl především zdatný organizátor a divadelní ředitel, dokázal svěřená divadla vytáhnout z krizových situací a ekonomických potíží. Ukázalo se to také v Brně, kde městské, zemské a státní subvence nepokrývaly ani polovinu rozpočtu a bylo potřeba získat téměř 5 milionů korun vlastními silami. Jiřikovský ve snaze zvýšit návštěvnost snížil ceny předplatného a zavedl zlevněná představení pro studenty. Hostující pěvci v opeře byli naopak záminkou pro zvýšené vstupné. Ekonomicky neúnosný se ukázal i plán zbavit se operety. Zpěvohra v brněnském divadle zůstala stejně jako její ředitel Oldřich Nový.

Zval ke spolupráci a podporoval výrazné umělecké osobnosti, brněnská opera by mu neměla zapomenout přinejmenším režiséra Miloše Wasserbauera. Sám byl především činoherní režisér, ale v opeře inscenoval mimo jiné dnes už zapomínaná díla Zdeňka Fibicha Nevěsta Messinská, Pád ArkunaHedy. Dramaturgicky se orientoval na díla česká a slovanská a za jeho působení se v Brně odehrálo několik významných světových premiér.

Byl mezi nimi balet Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie a řada operních titulů. V Brně byly poprvé uvedeny Hry o MariiDivadlo za branou Bohuslava Martinů – první titul patří shodou okolností k nejúspěšnějším současným inscenacím brněnské opery. Světovou premiéru měla v brněnském Zemském divadle i díla dnes bohužel opomíjená – Šarlatán Pavla Haase, Maryša Emila Františka Buriana a Plameny Ervína Schulhoffa. České premiéry zde měly opery O neviditelném městě Kitěži Nikolaje Rimského-Korsakova, Chovanština Modesta P. Musorgského a Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče.

Slovanská a vlastenecká orientace byla tím dráždivější, čím víc se blížila okupace Československa – Václav Jiřikovský se snažil k ideálu výchovného divadla přidat ještě divadlo burcující. To nakonec vedlo k jeho zatčení 3. listopadu 1941. Půl roku byl vězněn v Kounicových kolejích, poté byl převezen do koncentračního tábora v Osvětimi, kde byl zavražděn. Zemřel 9. května 1942. 

Milan Sachs, Otakar Ostrčil a Václav Jiřikovský. Foto archiv Národního divadla Brno

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Dina e Mel je chorvatské hudební duo, které tvoří zpěvačka Dina Bušić a kytaristka Melita Ivković. Obě klasicky vzdělané hudebnice se soustavně věnují písním etnické menšiny Arbenešů, etnických Albánců, kteří v minulosti migrovali do chorvatského Zadaru. Duo Dina e Mel vystoupí v srpnu 2024 na festivalu Maraton hudby Brno v rámci programu Balkan Soirée.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější

Kritika

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více