Pět minut před začátkem: Špilberk

Nedobytná pevnost plná přehnaných povídaček. Špilberk je nejen dominantou Brna, ale v jistém smyslu i jeho symbolem a koncentrovaným obrazem.

Baron Trenck prchající z vězení v rakvi pod rouškou zdánlivé smrti. Nevěrné ženy zazděné v mokrých lůžkách, kde je voda kapající na hlavu přivádí před smrtí k šílenství. Krysí kanál, kde obzvlášť těžké zločince nechávali spoutané na pospas potkanům. Propadlo, kterým se vězni znenadání ocitali o patro níž v mučírně. A laskavý císař Josef II., který se nechal v nejtěžších podzemních kobkách na hodinu zakovat do želez, aby pak krutý trest navěky zrušil. I v dospělém věku člověk pocítil stín zklamání, když se dozvěděl, že to všechno není pravda. Trenck smířen s osudem možnost útěku nevyužil, nevěrné ženy byly pěkně v suchu, potkani lidské maso nedostávali, propadlem se dopravovaly zásoby, mučírna tu nebyla a Josef II. trest zakování v podzemí naopak zavedl jako náhradu za zrušený trest smrti. Úpění vězňů, skřípění zubů, nadávky a rozličný řev se ale jako běžná zvuková kulisa dávného Špilberku dá jistě přijmout i bez těchto specialit.

V dospělém věku si člověk – snad aspoň občas některý – už tolik nepotřebuje prohlížet kašírované náhražky neexistujících mučíren a představovat si lidská těla našponovaná na skřipci nebo zkroucená v důmyslných zařízeních. Na takové fantazie poskytuje koneckonců dnešní doba zcela beztrestně použitelné služby, byť jsou o něco dražší než vstupné do kasemat (zase ale obsahují praktické ukázky). Na Špilberku je šance lépe si uvědomit, že ztráta svobody sama o sobě je trest dost krutý i v dobách, které rozvoji individuality dvakrát nepřejí. Není vůbec nutné jej navíc kořenit dalším trápením, i když mně to v dětství přišlo samozřejmé. V lehčí – nicméně stejně dobře zavřené – části hradu seděli italští karbonáři. Nejslavnější z nich, Silvio Pellico, o tom napsal knihu Mé žaláře, v níž mimo jiné popisuje, jak jeho spoluvězni Pieru Maroncellimu museli kvůli nádoru amputovat nohu. Vzpomínám si, že jsem tu událost při dávné návštěvě hradu viděl ztvárněnou na obraze, a myslel si zcela automaticky, že mu ji uřízli za trest. Inu, dítě.

Pověsti provázely i úpravy, které proměnily dominantu Brna během druhé světové války. Žádný systém plynových komor, popravčí cela a sekyrárna tu ale nejspíš také nebyly v plánu, i když se tu věznilo pořád velmi intenzivně a nevesele. Když návštěvník odhlédne od všech legend i lidových skazek, přestane přemýšlet nad svobodou a nezapomene svetr, aby mu v podzemí nebyla zima, může dnes obdivovat kasematy jako nádhernou ukázku barokní architektury. Potom obejít hrad ze všech stran, zastavit se u pamětních desek v různých jazycích, které připomenou nehezké přízvisko „žalář národů“. V parku potkat kozy, které tam pase Fikta Kaprál, a nakonec vyjít po schodech k hradnímu příkopu a přes něj na hlavní nádvoří.

01-spilberk-2015-08-006 02-spilberk-2015-08-009 03-spilberk-2015-08-014 04-spilberk-2015-08-026 05-spilberk-2015-08-035 06-spilberk-2015-08-023 07-spilberk-2015-08-024 08-spilberk-2015-08-030 09-spilberk-2015-08-031

To skýtá asi nejvíc zvukových zážitků dneška, aspoň pokud mluvíme o zvucích konsolidovaných a organizovaných, nebo lépe řečeno hudebních. Festival Špilberk si vymyslela Filharmonie Brno před šestnácti lety jako prázdninovou akci pod širým nebem, což je příležitost jako stvořená pro lehčí a zábavný repertoár – to ale nebylo vždy pravidlem. Slyšeli jsme tu taky Natalii Gutman hrát Šostakovičův první violoncellový koncert a dvakrát tu hostoval i Gustav Mahler Jugendorchester. Při jeho druhé návštěvě se hrála Mahlerova Symfonie č. 4, dirigoval Iván Fischer, sopránové sólo zpívala Iris Vermillion – to nebyly žádné prázdniny, ale plnokrevný luxus, i když lilo jako z konve. Letošní ročník festivalu začal včera a do pátku ještě potrvá, tak si současný koncertní zvuk Špilberku můžete vyzkoušet, pokud vám nahrávka běžného okolního ruchu nestačila. Třeba cestou potkáte i současného správce hradu Jiřího Pejchala, který kdysi vládl pevnou rukou kapele Ser un Peyjalero➚.

Na hlavním nádvoří nehrávají jen filharmonici, najdou se i lecjaké jiné zábavy, občas se tu hrála také opera a svoje první máje tu slaví Českomoravská konfederace odborových svazů. Udeří jejich hodina, otevřou se brány a zahrají si na feudálního sídla pány. Nejspíš nad tím ale ideově nepřemýšlejí, místo je pro jejich zábavy vhodné a prostě se jim líbí. Při odchodu se můžete ještě zastavit na vyhlídce u busty Raduita de Souches, pod jehož velením se Brno ubránilo Švédům – před dvěma dny to bylo právě 370 let. Někde v dálce se ukrývá i stadion Zbrojovky, na který jsme podle slibu z minulého týdne měli jít dnes, ale výročí brněnského válečného úspěchu nás místo toho vyhnalo na Špilberk. O Zbrojovku se ale nepřipravíme, příště už k ní určitě dojdeme.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Harlem byl v Brně ještě dřív, než jsme si vymysleli Bronx. Iluze proslulé newyorské čtvrti nahradila starý Dělnický dům, spolkový život vystřídaly koncerty a večírky až do rána.  více

Před Janáčkovým divadlem je letos v létě živo jako na kolotočích. Nové vodotrysky i vodní opona lákají k odpočinku, pozorování i osvěžení a nakonec zadělaly městu i na malý skandál, když si z nich méně konvenční jedinci udělali koupaliště. Ale ať už si o lidech koupajících se v kašně myslíme cokoliv, pořád je to lepší než kolotoče, které tam ještě před několika lety opravdu stávaly.  více

Podvečerní procházka se psem, projížďka na kole, koupání na Říčkách, to je dnešní Mariánské údolí. Není to ale tak dávno, kdy tu davy prostého lidu vytřeštěně sledovaly vystoupení Michala Davida, Hany Zagorové i sovětských souborů písní a tanců. Mírové slavnosti vždy udělaly z Líšně na pár dní centrum celého města.  více



Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více