Pět minut před začátkem: Zbrojovka, fotbal, metal

Pět minut před začátkem: Zbrojovka, fotbal, metal

Hudba patří k fotbalu stejně jako míč a chytré řeči v hospodě. Na stadionu za Lužánkami zněla asi nejčastěji z reproduktorů oficiální hymna klubu „Zbrojovka do toho!“. Při očekávání obzvlášť tvrdého souboje se z kotle ozýval chorál na melodii Rudého praporu s lehce pozměněným textem: „Píchni ho, bodni ho, pusť mu krev!“ Fotbal se odsud také kvůli hudbě poprvé odstěhoval do vyhnanství na Srbskou: za Lužánkami svůj první český koncert odehrála Metallica.

Černá Pole byla – a vlastně pořád jsou – jedna z nejklidnějších čtvrtí města. Na silnicích mezi vilou Tugendhat a Lesnickou jsme si kdysi hrávali prakticky bezstarostně, protože auto tudy projelo tak jednou za hodinu. Když se na křižovatce potkala dvě auta, obvykle skončila v sobě, protože tu nikoho ani nenapadlo, aby se rozhlížel. Z oboustranně průjezdných ulic se tedy nadělaly jednosměrky, poslední vzrušení bylo pryč a měšťácká usedlost slavila své unylé vítězství. Každou druhou neděli se ale cosi stalo: pro zaparkovaná auta nebylo možné přejít na druhou stranu ulice a po Černopolní se ubíraly skupinky více či méně hlučných lidí, až se slily do jednolitého proudu pod kopcem. Hrála Zbrojovka, šlo se na fotbal.

Hrající si děti většinou nešly, to dá rozum. Zaprvé by toho moc neviděly a zadruhé by slyšely až příliš mnoho slov, o kterých jim rodiče doma tvrdili, že se neříkají. Ale řev ze stadionu vytvářel charakteristickou a fascinující zvukovou kulisu. Vzdálené hučení s kolísavou intenzitou, v němž se i malý člověk brzy naučil rozeznávat fauly, povedené přihrávky, zmařené šance i góly. Jednotlivá slova nebyla k rozeznání, ale desetitisíce lidí, které tehdy na fotbal chodily, vytvářely dojem, že kdesi pod kopcem stojí obrovské město plné vlastního života, zcela nezávislého na okolí. Později jsem občas na fotbal i zašel, vždycky někam k okraji kotle, odkud se dalo dobře zdrhnout a zároveň nebýt mezi trpnými čumily na důchodcovské tribuně naproti. Kdo odmítal platit vstupné, chodil na tribunu chudých. Jinými slovy zoufale se snažil něco zahlédnout z kopce zvaného Planýrka, přičemž ve výhledu bránila především výsledková tabule otočená k neplatícím šetřílkům zády.

Bylo to komické škudlení a příliš mnoho lidí se jím nezesměšňovalo, ale přece přišla chvíle, kdy se zaplnila snad všechna místa, odkud bylo na stadion aspoň trochu vidět, včetně střechy dnešní Mendelovy univerzity. Nebylo to v roce 1978, kdy Zbrojovka Brno získala svůj jediný mistrovský titul pod vedením Josefa Masopusta, ale až o patnáct let později. Metallica vydala v roce 1991 svoje „černé album“, s ploužáky Nothing Else MattersUnforgiven pronikla vysoko do hitparád a za dva roky doputovala naživo i do Brna. Zarputilí příznivci thrash metalu se mohli vztekat, že vyměkla a už to není ono, i tak se ale na brněnský koncert sjeli prakticky všichni, kteří mohli. Ti nejzarputilejší aspoň formálně předstírali, že jdou především na Suicidal Tendencies nebo dokonce na The Cult (zpětně mi ještě víc dochází, jak to byla silná sestava účinkujících – k hlavním hvězdám opravdu nebylo potřeba se protrpět). A nakonec je nejslavnější z velké thrashmetalové čtyřky stejně dostali a nikdo moc neřešil, jak James Hetfield zpíval, Kirk Hammet vyhrával sóla a Lars Ulrich drtil bicí. Hodně pozornosti si užil basista Jason Newsted, kterého Hetfield z pozice frontmana hodně tlačil dopředu. Koncert si užili – nebo ho prokleli – úplně všichni. Zatímco fotbal býval slyšet v blízkém okolí stadionu, Metallica se dala poslouchat v klidu i na Kraví Hoře.

zbrojovka-brno-2015-08-004 zbrojovka-brno-2015-08-007 zbrojovka-brno-2015-08-013 zbrojovka-brno-2015-08-015 zbrojovka-brno-2015-08-017 zbrojovka-brno-2015-08-019 zbrojovka-brno-2015-08-021 zbrojovka-brno-2015-08-022 zbrojovka-brno-2015-08-025

Na starém stadionu Zbrojovky našlo útočiště také ilegální studio brněnského rozhlasu po okupaci v roce 1968. Petr Ulrych odsud 22. srpna 1968 v 8.30 ráno zpíval narychlo složenou píseň Zachovejte klid. Několik měsíců poté koncertovali hned vedle na Zimním stadionu Beach Boys. A potom už postupně spadla klec, hokejisty Komety čekal postupný ústup ze staré slávy, fotbalovou Zbrojovku naopak vzestup k vrcholu a všechny dohromady normalizace. A rok 1989, velké i malé privatizace a vznik Bobycentra – nejvýraznějšího brněnského skanzenu první vlny českého podnikání po listopadu. Je to sice skanzen patřičně škaredý, ale když potřebujeme uspořádat koncert ve velkém sálu, tak jsme rádi, že ho máme.

Stadion dnes chátrá i přes silnou občanskou iniciativu, která by ráda viděla fotbal zpátky za Lužánkami. Útočník Petr Švancara se tu letos 27. června rozloučil se svojí profesionální kariérou a na exhibiční zápas se prodalo (nebo čestným hostům rozdalo) 25 000 lístků. Podle reálných odhadů prý ale na stadionu ve skutečnosti bylo až 35 000 lidí. Tyto disproporce mezi počty prodaných lístků a skutečnou návštěvou patřívaly ke Zbrojovce tradičně a pamatuji se, jak hlášení oficiálního počtu diváků vyvolávalo na stadionu škodolibý smích. Zní to jako pohádka při těch dnešních ligových návštěvách. Pošetilá mi ale připadá myšlenka, že by se na fotbal začalo podstatně víc chodit, kdyby se za Lužánkami pravidelně hrálo. V tomto směru by asi bylo lepší, aby se na ten fotbal dalo dívat. Za obnovu stadionu se podepisuje petice➚ adresovaná primátorovi Petru Vokřálovi. Ten ji mezi prvními i podepsal a vyzval tak k obnově stadionu sám sebe, čímž přispěl k tradici, podle které se v Brně neobejde bez bizarností vůbec nic.

Případná městská podpora nového stadionu za Lužánkami by u mě získala mnoho bodů navíc, kdyby byla jednoznačně spojená s kampaní za větší toleranci k imigrantům; pokud možno dobrou kampaní. Rasismus a xenofobie se na fotbalových stadionech koncentrují rovněž tradičně, takže cílová skupina je mezi příznivci stavby jistě pěkně zastoupená. Švancarův exhibiční zápas totiž ukázal všechno, co u nás k fotbalu pořád ještě patří. Nadšení, masový zájem, ale také nedisciplinovanost a nezvladatelnost fanoušků kombinovaná s nedostatečností pořadatelské služby – zásahem proti lidem v nebezpečných (a zakázaných) zónách stadionu vyhrožovala i policie, na hřišti byly dýmovnice, hořel transparent.

Na melodii Charpentierova Te deum – jinak znělky Eurovize – se kdysi zpíval text dalšího fotbalového chorálu: „Už teče mozek z lebky, ó jak je tekutý, ó jak je hebký…“ Vzpomínka může být komická, po mnoha letech se staří fotři smějí i vojenské šikaně. Ale když se napružení hooligans vyhrnou po zápasu ven, k smíchu to být přestává. Prázdninový seriál o zvucích Brna nazvaný Pět minut před začátkem se chýlí ke konci, příště se podíváme do Pisárek na Střelák.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Harlem byl v Brně ještě dřív, než jsme si vymysleli Bronx. Iluze proslulé newyorské čtvrti nahradila starý Dělnický dům, spolkový život vystřídaly koncerty a večírky až do rána.  více

Před Janáčkovým divadlem je letos v létě živo jako na kolotočích. Nové vodotrysky i vodní opona lákají k odpočinku, pozorování i osvěžení a nakonec zadělaly městu i na malý skandál, když si z nich méně konvenční jedinci udělali koupaliště. Ale ať už si o lidech koupajících se v kašně myslíme cokoliv, pořád je to lepší než kolotoče, které tam ještě před několika lety opravdu stávaly.  více

Podvečerní procházka se psem, projížďka na kole, koupání na Říčkách, to je dnešní Mariánské údolí. Není to ale tak dávno, kdy tu davy prostého lidu vytřeštěně sledovaly vystoupení Michala Davida, Hany Zagorové i sovětských souborů písní a tanců. Mírové slavnosti vždy udělaly z Líšně na pár dní centrum celého města.  více



Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více