Podivuhodný hospodský a jeden brněnský kulturní fenomén

Podivuhodný hospodský a jeden brněnský kulturní fenomén

K „Mariovi“ nebo k „Anderovi“ chodila nejen brněnská kulturní bohéma, básníci, spisovatelé, malíři, herci, ale i významné osobnosti všech možných dalších odvětví. V šedesátých a sedmdesátých letech to bylo doslova kultovní místo, jehož význam doposud čeká na zhodnocení, pamětnici už rychle odcházejí z tohoto světa.

V Paláci šlechtičen na Kobližné ulici se 24. září konal Vzpomínkový večer na docenta Ludvíka Kunze, zakladatele Etnografického ústavu Moravského zemského muzea. Besedy se zúčastnili pamětníci, z nichž jeden měl „Šlechtičnám“ neobyčejně důvěrný vztah.

„Jednou jsem šel po Brně, potkal jsem kamarádku a ta mi říká: ‚Tady ti je na rohu taková hospůdka a nefunguje, pojď se tam podívat, to by bylo něco pro tebe.‘ Byla tam korpulentní dáma, taková jednoduchá, na ústředním topení si sušila bombardáky a ve dvanáct hodin řekla: ‚Všichni ven, já jdu na oběd!‘ A zavřela hospodu. Tak jsem si říkal, to by bylo pro mě. Šel jsem za jedním známým, který mně vzal k dalšímu a ten mně zavedl za Kunzem (pozn.: ředitel tehdy nového Etnografického muzea sídlícího v Paláci šlechtičen). A on říká: ‚Ježíš pane Ander, my jsme tu ženskou teď přemluvili – ona nám dala výpověď -, aby ještě dva měsíce zůstala.‘ – Já jsem říkal, že dva měsíce vydržím. Šel jsem pak po Brně a potkal jsem Vladimíra Fuxe (pozn.: autor, dramaturg a jeden ze zakladatelů Satirického divadla Večerní Brno). On říká: ‚Co vy, Mario?‘ – ‚Otevírám hospodu.‘ On byl pak můj první host.

Jeden starší přítel mi říkal: ‚Mario, když otevíráte hospodu, tak první zákazníci – jim to ale neříkejte, oni by vás uchlastali – to mají mít zadarmo.‘ Tak jsem pak říkal Vladimírovi: ‚Neplať to, seš první host.‘ To byla nejlepší reklama, co mohla být. Hned tam začali chodit lidi. Kdo v Brně něco znamenal, ten k nám chodil. Z televize, z rádia, z divadel, doktoři, profesoři. Nastoupil jsem v roce 1963 a zůstal jsem tam patnáct let, dva měsíce a čtrnáct dní.

Pak přišly dvě dámy, soudružky z krajského výboru strany, za šéfem, za docentem Kunzem a ředitelem Moravského muzea Jelínkem a že prý moje osoba je záruka nedobré sociální skladby zákazníků. Oni jim řekli: ‚Prosím vás, to není pravda, kdo v Brně něco znamená, ten k nám chodí! Dejte nám písemně.‘ A ony jim prý řekly: ‚Kdyby se v padesátých letech víc zavíralo a míň psalo, tak v roce šedesát osm nemusely být žádné rehabilitace.‘ – Tak si mě šéfové zavolali, řekli mně to a já povídám: ‚Když jsem nastupoval před těmi patnácti lety, tak jsme se domluvili, že když se tu nebudu stavu uživit, tak mě bez řečí pustíte. A když opět po letech bude vadit můj třídní původ, tak půjdu.‘ – Za rohem bylo generální ředitelství Průmyslových staveb Brno. Tam jsem pak tři a půl roku bagroval…“

V tomto místě přeruším vyprávění pana Mario Andera, které jsem zaznamenal v červenci letošního roku v jeho domě v Lulči, a vrátím se ke slovnímu spojení „třídní původ“. To nemusí být dnes každému jasné. Malý Mario (ročník 1936) vyrůstal na Svatém kopečku u Olomouce. Jeho otec byl ředitelem významné obchodní sítě ASO a v paměti malého chlapce zůstala řada jmen rodinných známých, například významných politiků Petra Zenkla, Huberta Ripky či Jana Masaryka. Rok 1948 znamenal dramatický zlom. Komunisté znárodnili ze dne na den firmu ASO, z otce se stal představitel „třídy nepřátelské pracujícímu lidu“. Mladý Mario Ander se se štěstím dostal do učení jako kuchař. Sám říká, že opravdovým štěstím bylo, že jej to od první chvíle bavilo. Ale jeho život tím nepozbyl dramatičnosti: „Vracel jsem se z učení ze Zlína autobusem domů. Když jsem vystupoval na Svatém Kopečku, tak lidi v autobuse stáli a koukali na mně. Nevěděl jsem proč. Přišel jsem domů, náš dům byl zapečen. Odpečetil jsem ho, vešel dovnitř, našel jsem něco k snědku ve spíži, lehl jsem si do postele a čekal, co bude. V šest ráno už se mnou lomcovali estébáci a šel jsem k výslechu. Moji rodiče už byli dva týdny ve vězení a mně nikdo nedal nic vědět.“ – Naštěstí to byly jenom výslechy a ne třeba vyhazov z učení, kde byl nejlepším učněm. Mariovi bylo patnáct, když mu zavřeli rodiče a dvacet pět, když se rodiče vrátili z vězení.

Kavárna jako kulturní fenomén

Vrozená noblesa a cit pro obchod z „nepřítele lidu“ ovšem udělaly hospodského, nebo spíše v případě kavárny v Paláci šlechtičen kavárníka, jenž neměl široko daleko konkurenci. K „Mariovi“ nebo k „Anderovi“ chodila nejen brněnská kulturní bohéma, básníci, spisovatelé, malíři, herci, ale i významné osobnosti všech možných dalších odvětví. V šedesátých a sedmdesátých letech to bylo doslova kultovní místo, jehož význam doposud čeká na zhodnocení, pamětníci už rychle odcházejí z tohoto světa. Nepsaným „šéfem“ této hospody byl – jak vzpomínal v knížce Sešlost u Nečasů (GNOSIS Brno 2002) Ludvík Kunz – básník Oldřich Mikulášek. Příznačné bylo i první setkání mladého vrchního Andera s básníkem hned po otevření kavárny. „Přišel jsem do práce a u jednoho ze stolů seděl postarší prošedivělý muž, oči zavřené, viditelně společensky unaven. Ptám se ho: ‚Pane, co tu děláte?‘ – ‚Čekám tu na vás,‘ odpověděl. Ani neotevřel oči, podal mi ruku a řekl: ‚Jsem král českých básníků Oldřich Mikulášek a budu váš denní host.‘ – Slovo dodržel.“

Etnografický ústav Moravského zemského muzea ve spolupráci s Českým rozhlasem Brno a Slováckým krúžkem uspořádal 24. září v Paláci šlechtičen na Kobližné ulici u příležitosti stého výročí narození (26. 8. 1914) zakladatele Etnografického ústavu Moravského muzea Ludvíka Kunze vzpomínkový večer prokládaný hudbou. Jako pamětníci se ho zúčastnili profesor Ludvík Kunz (ředitel Ústavu fyziky materiálů AV ČR), který zavzpomínal, jak pracně jeho otec získal budovu Paláce šlechtičen pro Moravské muzeum. Musel vystěhovat a najít náhradní prostory pro mnoho nejrůznějších nájemníků, přičemž největší problém byl s autoškolou Svazarmu. Mario Ander přiblížil prostředí věhlasné kavárny a emeritní rozhlasový redaktor Jaromír Nečas připomněl trvalou spolupráci mezi Etnografickým muzeem a brněnským rozhlasem, kdy především kaple Paláce šlechtičen sloužila jako detašované rozhlasové studio a událo se tu mnoho zajímavých besed a koncertů. A nejen folklorních. Vzniklo zde i legendární druhé album Jaroslava Hutky Vandrovali hudci.

Muzeum s poselstvím

Etnografickému muzeu v Paláci šlechtičen vnuknul jeho jasnozřivý zakladatel Ludvík Kunz poselství, jež se neomezovalo na pouhé etnografické výstavy, byť první stálá expozice z roku 1961 Lid v pěti generacích, realizovaná ve spolupráci s významným architektem Bohuslavem Fuchsem, předběhla svou koncepcí dobu. Ale jak připomněl Ludvík Kunz v knížce Sešlost u Nečasů, „Když jsem otevřel etnografickou expozici (…) uvědomil jsem si, že na kroje a pluhy mne tam davy chodit nebudou, při vší úctě k tomu materiálu. Tady musí být něco, co lidi přitáhne…“. A také, že ano: Pořádaly se tu akce, výstavy, fungovala kavárna – vzniklo tu zkrátka vícefunkční kulturní centrum, jež přitahovalo návštěvníky a živou kulturu propojovalo s moravskými tradicemi. V dnešní době, kdy se Brno stává mezinárodně uznávaným akademickým centrem, v němž studuje osmdesát tisíc studentů, rozvíjí se Středoevropský technologický institut (CEITEC) a další vědeckovýzkumné aktivity, je zapotřebí ohnisek, která návštěvníky přitáhnou i k tradicím regionu, do něhož zavítali a obohatí je o specifickou zkušenost. Díky ní se pak dotváří mezinárodní povědomí a renomé místa. Tak to také dělají obdobná centra ve světě a vědí proč. Palác šlechtičen, jako jedna z důležitých kulturních institucí na strategicky výhodném místě, by mohl představovat pro návštěvníky okno do světa moravské tradice i živé kultury.

Doc. Ludvíku Kunzovi a Paláci šlechtičen je podrobněji věnován tento článek v Kulturních novinách.

Nahoře Jaromír nečas a Ludvík Kunz, níže Mario Ander a jeho první host Vladimír Fux po 51 letech. Foto Jiří Plocek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Se serverem Město hudby začíná spolupracovat Jiří Plocek. Hrál na mandolínu s Poutníky i se svojí kapelou Teagrass, naposledy natočil album Písňobraní s Jitkou Šuranskou. Působí jako hudební redaktor a dramaturg v Českém rozhlasu Brno, stojí v čele družstva Kulturních novin. Mluvili jsme o všem možném, ale vlastně jsme pořád kroužili kolem jednoho bodu: jak se biochemik dostal k hudbě a hlavně jak skrze ni objevuje sebe sama.  více

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více


Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější

Kritika

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více