Podivuhodný hospodský a jeden brněnský kulturní fenomén

Podivuhodný hospodský a jeden brněnský kulturní fenomén

K „Mariovi“ nebo k „Anderovi“ chodila nejen brněnská kulturní bohéma, básníci, spisovatelé, malíři, herci, ale i významné osobnosti všech možných dalších odvětví. V šedesátých a sedmdesátých letech to bylo doslova kultovní místo, jehož význam doposud čeká na zhodnocení, pamětnici už rychle odcházejí z tohoto světa.

V Paláci šlechtičen na Kobližné ulici se 24. září konal Vzpomínkový večer na docenta Ludvíka Kunze, zakladatele Etnografického ústavu Moravského zemského muzea. Besedy se zúčastnili pamětníci, z nichž jeden měl „Šlechtičnám“ neobyčejně důvěrný vztah.

„Jednou jsem šel po Brně, potkal jsem kamarádku a ta mi říká: ‚Tady ti je na rohu taková hospůdka a nefunguje, pojď se tam podívat, to by bylo něco pro tebe.‘ Byla tam korpulentní dáma, taková jednoduchá, na ústředním topení si sušila bombardáky a ve dvanáct hodin řekla: ‚Všichni ven, já jdu na oběd!‘ A zavřela hospodu. Tak jsem si říkal, to by bylo pro mě. Šel jsem za jedním známým, který mně vzal k dalšímu a ten mně zavedl za Kunzem (pozn.: ředitel tehdy nového Etnografického muzea sídlícího v Paláci šlechtičen). A on říká: ‚Ježíš pane Ander, my jsme tu ženskou teď přemluvili – ona nám dala výpověď -, aby ještě dva měsíce zůstala.‘ – Já jsem říkal, že dva měsíce vydržím. Šel jsem pak po Brně a potkal jsem Vladimíra Fuxe (pozn.: autor, dramaturg a jeden ze zakladatelů Satirického divadla Večerní Brno). On říká: ‚Co vy, Mario?‘ – ‚Otevírám hospodu.‘ On byl pak můj první host.

Jeden starší přítel mi říkal: ‚Mario, když otevíráte hospodu, tak první zákazníci – jim to ale neříkejte, oni by vás uchlastali – to mají mít zadarmo.‘ Tak jsem pak říkal Vladimírovi: ‚Neplať to, seš první host.‘ To byla nejlepší reklama, co mohla být. Hned tam začali chodit lidi. Kdo v Brně něco znamenal, ten k nám chodil. Z televize, z rádia, z divadel, doktoři, profesoři. Nastoupil jsem v roce 1963 a zůstal jsem tam patnáct let, dva měsíce a čtrnáct dní.

Pak přišly dvě dámy, soudružky z krajského výboru strany, za šéfem, za docentem Kunzem a ředitelem Moravského muzea Jelínkem a že prý moje osoba je záruka nedobré sociální skladby zákazníků. Oni jim řekli: ‚Prosím vás, to není pravda, kdo v Brně něco znamená, ten k nám chodí! Dejte nám písemně.‘ A ony jim prý řekly: ‚Kdyby se v padesátých letech víc zavíralo a míň psalo, tak v roce šedesát osm nemusely být žádné rehabilitace.‘ – Tak si mě šéfové zavolali, řekli mně to a já povídám: ‚Když jsem nastupoval před těmi patnácti lety, tak jsme se domluvili, že když se tu nebudu stavu uživit, tak mě bez řečí pustíte. A když opět po letech bude vadit můj třídní původ, tak půjdu.‘ – Za rohem bylo generální ředitelství Průmyslových staveb Brno. Tam jsem pak tři a půl roku bagroval…“

V tomto místě přeruším vyprávění pana Mario Andera, které jsem zaznamenal v červenci letošního roku v jeho domě v Lulči, a vrátím se ke slovnímu spojení „třídní původ“. To nemusí být dnes každému jasné. Malý Mario (ročník 1936) vyrůstal na Svatém kopečku u Olomouce. Jeho otec byl ředitelem významné obchodní sítě ASO a v paměti malého chlapce zůstala řada jmen rodinných známých, například významných politiků Petra Zenkla, Huberta Ripky či Jana Masaryka. Rok 1948 znamenal dramatický zlom. Komunisté znárodnili ze dne na den firmu ASO, z otce se stal představitel „třídy nepřátelské pracujícímu lidu“. Mladý Mario Ander se se štěstím dostal do učení jako kuchař. Sám říká, že opravdovým štěstím bylo, že jej to od první chvíle bavilo. Ale jeho život tím nepozbyl dramatičnosti: „Vracel jsem se z učení ze Zlína autobusem domů. Když jsem vystupoval na Svatém Kopečku, tak lidi v autobuse stáli a koukali na mně. Nevěděl jsem proč. Přišel jsem domů, náš dům byl zapečen. Odpečetil jsem ho, vešel dovnitř, našel jsem něco k snědku ve spíži, lehl jsem si do postele a čekal, co bude. V šest ráno už se mnou lomcovali estébáci a šel jsem k výslechu. Moji rodiče už byli dva týdny ve vězení a mně nikdo nedal nic vědět.“ – Naštěstí to byly jenom výslechy a ne třeba vyhazov z učení, kde byl nejlepším učněm. Mariovi bylo patnáct, když mu zavřeli rodiče a dvacet pět, když se rodiče vrátili z vězení.

Kavárna jako kulturní fenomén

Vrozená noblesa a cit pro obchod z „nepřítele lidu“ ovšem udělaly hospodského, nebo spíše v případě kavárny v Paláci šlechtičen kavárníka, jenž neměl široko daleko konkurenci. K „Mariovi“ nebo k „Anderovi“ chodila nejen brněnská kulturní bohéma, básníci, spisovatelé, malíři, herci, ale i významné osobnosti všech možných dalších odvětví. V šedesátých a sedmdesátých letech to bylo doslova kultovní místo, jehož význam doposud čeká na zhodnocení, pamětníci už rychle odcházejí z tohoto světa. Nepsaným „šéfem“ této hospody byl – jak vzpomínal v knížce Sešlost u Nečasů (GNOSIS Brno 2002) Ludvík Kunz – básník Oldřich Mikulášek. Příznačné bylo i první setkání mladého vrchního Andera s básníkem hned po otevření kavárny. „Přišel jsem do práce a u jednoho ze stolů seděl postarší prošedivělý muž, oči zavřené, viditelně společensky unaven. Ptám se ho: ‚Pane, co tu děláte?‘ – ‚Čekám tu na vás,‘ odpověděl. Ani neotevřel oči, podal mi ruku a řekl: ‚Jsem král českých básníků Oldřich Mikulášek a budu váš denní host.‘ – Slovo dodržel.“

Etnografický ústav Moravského zemského muzea ve spolupráci s Českým rozhlasem Brno a Slováckým krúžkem uspořádal 24. září v Paláci šlechtičen na Kobližné ulici u příležitosti stého výročí narození (26. 8. 1914) zakladatele Etnografického ústavu Moravského muzea Ludvíka Kunze vzpomínkový večer prokládaný hudbou. Jako pamětníci se ho zúčastnili profesor Ludvík Kunz (ředitel Ústavu fyziky materiálů AV ČR), který zavzpomínal, jak pracně jeho otec získal budovu Paláce šlechtičen pro Moravské muzeum. Musel vystěhovat a najít náhradní prostory pro mnoho nejrůznějších nájemníků, přičemž největší problém byl s autoškolou Svazarmu. Mario Ander přiblížil prostředí věhlasné kavárny a emeritní rozhlasový redaktor Jaromír Nečas připomněl trvalou spolupráci mezi Etnografickým muzeem a brněnským rozhlasem, kdy především kaple Paláce šlechtičen sloužila jako detašované rozhlasové studio a událo se tu mnoho zajímavých besed a koncertů. A nejen folklorních. Vzniklo zde i legendární druhé album Jaroslava Hutky Vandrovali hudci.

Muzeum s poselstvím

Etnografickému muzeu v Paláci šlechtičen vnuknul jeho jasnozřivý zakladatel Ludvík Kunz poselství, jež se neomezovalo na pouhé etnografické výstavy, byť první stálá expozice z roku 1961 Lid v pěti generacích, realizovaná ve spolupráci s významným architektem Bohuslavem Fuchsem, předběhla svou koncepcí dobu. Ale jak připomněl Ludvík Kunz v knížce Sešlost u Nečasů, „Když jsem otevřel etnografickou expozici (…) uvědomil jsem si, že na kroje a pluhy mne tam davy chodit nebudou, při vší úctě k tomu materiálu. Tady musí být něco, co lidi přitáhne…“. A také, že ano: Pořádaly se tu akce, výstavy, fungovala kavárna – vzniklo tu zkrátka vícefunkční kulturní centrum, jež přitahovalo návštěvníky a živou kulturu propojovalo s moravskými tradicemi. V dnešní době, kdy se Brno stává mezinárodně uznávaným akademickým centrem, v němž studuje osmdesát tisíc studentů, rozvíjí se Středoevropský technologický institut (CEITEC) a další vědeckovýzkumné aktivity, je zapotřebí ohnisek, která návštěvníky přitáhnou i k tradicím regionu, do něhož zavítali a obohatí je o specifickou zkušenost. Díky ní se pak dotváří mezinárodní povědomí a renomé místa. Tak to také dělají obdobná centra ve světě a vědí proč. Palác šlechtičen, jako jedna z důležitých kulturních institucí na strategicky výhodném místě, by mohl představovat pro návštěvníky okno do světa moravské tradice i živé kultury.

Doc. Ludvíku Kunzovi a Paláci šlechtičen je podrobněji věnován tento článek v Kulturních novinách.

Nahoře Jaromír nečas a Ludvík Kunz, níže Mario Ander a jeho první host Vladimír Fux po 51 letech. Foto Jiří Plocek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Se serverem Město hudby začíná spolupracovat Jiří Plocek. Hrál na mandolínu s Poutníky i se svojí kapelou Teagrass, naposledy natočil album Písňobraní s Jitkou Šuranskou. Působí jako hudební redaktor a dramaturg v Českém rozhlasu Brno, stojí v čele družstva Kulturních novin. Mluvili jsme o všem možném, ale vlastně jsme pořád kroužili kolem jednoho bodu: jak se biochemik dostal k hudbě a hlavně jak skrze ni objevuje sebe sama.  více

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více