Poprvé je to nejhezčí. Vzpomínka na Jiřího Waldhanse (1923–1995)

Poprvé je to nejhezčí. Vzpomínka na Jiřího Waldhanse (1923–1995)

O svátku svatého Mikuláše v roce 1963, den po koncertě v sicilském Palermu, dospěla skupina brněnských filharmoniků se svým šéfdirigentem Waldhansem na proslulou pláž v nedalekém Mondellu, v tom čase ovšem úplně pustou. A zatímco jsme se rozhodovali, zda máme jako občané socialistické vlasti využít jedinečné (a možná vůbec jediné) příležitosti vykoupat se v moři a uhnat si v patnáctistupňové vodě zápal plic, rázoval už Waldhans mohutnými tempy od břehu, takže po chvíli začala jeho hlava mizet mezi vlnami. „Bréle nechal toť,“ pravil tehdy violoncellista Rosťa původem z Hané, „ešli nás ztratí z dohledo, tak pojedem dom bez kapelníka.“

Některé události se nám zdají významné proto, že je prožíváme – spolu s okolnostmi, jež je provázejí – poprvé. Tehdy ovšem o nic nešlo – Waldhans vylezl po dvaceti minutách z vody a vydal se s filharmoniky jektajícími zuby ve studeném západním větru (ne a ne nás osušit, plavky jsme měli mokré ještě v Brně) na cestu domů. Ale bylo to na prvním zájezdu filharmonie do Itálie a tudíž spoustu věcí jsme poznávali poprvé – a byli jsme ochotni tomuto pocitu ledacos obětovat. Dokonce i cestovní pohodlí; filharmonie se rozhodla vystoupit cestou zpátky časně ráno v Římě z rezervovaného pohodlného železničního vozu a nechat si ho ujet, aby mohla ztrávit den ve Věčném městě!

K večeru téhož dne klopýtala skupinka pěti muzikantů s Waldhansem k nádraží dokonale vyčerpaná – toulat se celý den po cizím městě pěšky a bez floka v kapse (s tím dnem navíc nikdo při hubených dietách nepočítal), to dá zabrat i českému hudebníku. „Bodla by polívka,“ poznamenal někdo, ale byl to jen beznadějný povzdech. Přesto se všichni začali šacovat – co kdyby dali dohromady částku, za niž by dostali něco, oč by se mohli rozdělit; výsledek byl smutný – tak na jedno kafe. Tehdy sáhl do kapsy předseda partaje (po osmašedesátém ho z ní vyhodili a z filharmonie taky) a ledabylým pohybem přihodil bankovku, která musela stačit každému ze zúčastněných na jedny spaghetti alla bolognese a capuccino navrch. V tom úžasném okamžiku ztrnul celý vůkolní svět: italsky horečný dopravni provoz utichl, muži smekali a ženy se křižovaly. Přiblížil se papamobil; když uviděl žehnající Pavel Šestý užaslou skupinku cizích muzikantů, usmál se na ni a poznamenal ji velikým křížem.

A to se prosím stalo v samém závěru zájezdu, který začal tím, že několik rychlíkových vozů (v jednom z nich jela filharmonie) někde v Alpách – celkem neškodně – vykolejilo; a když jsme pak s patřičným zpožděním dorazili do Milána, dověděli jsme se že doma mezitím proběhlo zemětřesení, sice také neškodné, ale největší za několik století, a že v Americe zastřelili Kennedyho. Inu, první zájezd někam je vždy pln zapamatovatelných příhod.

V souvislosti se jménem Jiřího Waldhanse to připomínám proto, že právě on vedl během svého rekordně dlouhého šestnáctiletého (1962–1978) šéfování filharmonii do řady cizích zemí poprvé: po italském zájezdu také do Rakouska (1964), Velké Británie (1966), Sovětského svazu (1969), Norska (1971), Bulharska (1972), Spojených států (1973) a Francie (1974); rozumí se, že se filharmonie skoro ve všech těchto zemích zachytila trvale a zájezdy do nich opakovala ve dvouletých nebo tříletých intervalech, takže se nakonec staly rutinou, stejně jako opakované zájezdy do zemí, v nichž byla ještě před Waldhansovým příchodem (NSR, Polsko). To už ovšem nebylo poprvé...

Po svém nástupu po Jaroslavu Voglovi začal Waldhans jako šéf především doma: u vědomí, že orchestr, jakkoli výkonný, pořád ještě nemá vlastní repertoár v klasických oblastech, zavedl tematické abonentní cykly. Místo dosavadního jednoho (o dvanácti dvakrát hraných pořadech) začala filharmonie vypisovat dva (osmi a šestidílný). Jejich dramaturgický obsah (Beethovenovy symfonie, Bach a hudba dvacátého století, Prokofjevovy symfonie) začal vyplňovat prázdná místa ve filharmonickém repertoáru i v koncertním sále – domácí publikum, v předchozím období prořidlé, vděčně přijalo skutečnost, že koncertní pořady dostaly zřetelný řád. Obohatily je také pořady a později cykly komorní, v nichž se mohly uplatnit stále početnější a významnější komorní soubory složené z filharmoniků. Na jejich činnost se vedení filharmonie původně dívalo dost nevraživě a teprve Waldhans dokázel ocenit její přínos pro hráčskou úroveň orchestru i pro koncertní nabídku.

Opačným směrem se mu podařilo významně rozšířit nabídku filharmonických koncertů částečnou profesionalizací Filharmonického sboru Besedy Brněnské. Začlenění do svazku filharmonie a zřetelná perspektiva nových (honorovaných) uměleckých úkolů (s případnými zahraničními zájezdy, které měly v šedesátých letech nesmírnou přitažlivost) přivedly do sboru nové pěvecké síly a otevřely mu cestu k dalšímu rozkvětu. Sbor začal vystupovat nejen ve studijně velmi náročných kantátových nebo oratorních večerech symfonických cyklů, nýbrž i v intimněji laděných pořadech Komorního cyklu.

Uprostřed této krásné práce musel Waldhans odejít – třiapadesátiletý – do invalidního důchodu: postupující (vrozená) nervová indispozice mu sice ponechávala intelekt a tvůrčí schopnosti nedotčeny, ale postupně mu znesnadňovala kontakt s nejbližším okolím, pro dirigenta zásadně důležitý. V debatách s přáteli si pak ještě dlouho ponechával svůj charakteristický chápavý nadhled nad hudebním děním, jež dokázal pomocí přístrojů sledovat v pozoruhodné šíři. Ale po svém odchodu zůstavil v jejich paměti především představu chlapa, jenž skáče první do studeného moře, aby poznal, jaké to je – poprvé.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Proti přítomnosti své osoby v galerii brněnských hudebních postav, jíž má být tento vzpomínkový seriál, by Jan Skácel co nejrozhodněji protestoval. Třebaže vyrostl v učitelské rodině na Moravském Slovácku, měl o své (ne)hudebnosti představu velmi vyhraněnou. Vzpomínka Jiřího Beneše je zakončena dosud nepublikovanou Skácelovou básní.  více

Dalo by se soudit, že pod tíhou těchto úkolů bude Trávníček působit dojmem přezaměstnaného umělce, který pořád něco nestíhá; ten však, usměvavý a klidný jako vždy, využil svého místa v čele orchestru a jal se studovat jeden houslový koncert za druhým: za pět let jeho existence s ním provedl prakticky všechen špičkový repertoár oboru.  více

Příběh jednoho z největších českých muzikantů dvacátého století připomíná osud Bohuslava Martinů – oba prožili svůj tvůrčí život v nedobrovolné emigraci a oba – každý jinak – prosadili do mezinárodního povědomí českou hudbu svrchovaným způsobem.  více


Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější

Kritika

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více