Vladimír Tomš: brněnská premiéra i předčasná smrt tenoristy

12. březen 2015, 8:52

Vladimír Tomš: brněnská premiéra i předčasná smrt tenoristy

Jsou pěvci, kteří s Brnem spojili celou kariéru. Vladimír Tomš tu zpíval při prvním uvedení opery Otakara Ostrčila Honzovo království, což byla v roce 1934 velká událost, a potom už sem přijel jen zemřít. Jeho umělecký triumf i konec si v Brně podaly ruku.

Sláva operního pěvce je strašlivě pomíjivá. Přežít jej mohou jedině nahrávky, a to ještě musí mít štěstí, že se k nim někdo chce vracet. Nestačí jenom vycizelované a mimořádné interpretační umění. Pokud k tomu nepřistoupí ještě kouzlo osobnosti, charisma přetvořené do legend, i ten nejkrásnější hlas je pro budoucnost ztracen. A k tomu se občas přidají ještě stesky pamětníků, že nahrávky stejně nejsou to pravé, naživo to prý bylo něco úplně jiného. Žádný mikrofon prý nedokázal věrně zaznamenat varhanní hlas Kirsten Flagstad, neexistuje prý nahrávka, z níž bychom si mohli představit opravdový objem hlasu Lauritze Melchiora… mimochodem znáte ta jména? Pěvecké a divadelní umění se odehrává tady a teď. Vladimír Tomš narozdíl od Flagstad a Melchiora neboural kulisy Metropolitní opery, ale v české opeře zanechal i za svůj krátký život důležitou stopu.

Otakar Ostrčil byl nejen skladatel, ale také dirigent a ředitel opery pražského Národního divadla. Vytvořil v ní v letech 1920–1935 legendární éru a Vladimír Tomš patřil k jeho kmenovým pěvcům vedle sopranistky Ady Nordenové a basisty Emila Pollerta. Jmenuji zrovna tyto dva proto, že s nimi Ostrčil nahrál první operní komplet v dějinách české opery. Byla to vcelku předvídatelně Prodaná nevěsta a Tomš zpíval na nahrávce Jeníka. U všech tří nejde zdaleka jen o to, že byli pro nahrávání zrovna v té chvíli po ruce. Vytvářeli pod Ostrčilovým vedením interpretační styl, který dodnes pokládáme za určující a výchozí. Můžeme si jen představovat, jaká byla Prodaná při premiéře, jaká byla při Divadelní výstavě ve Vídni nebo pod Mahlerovým vedením v Metropolitní opeře. Ale tady už nejsme odkázaní na dobové kritiky, paměti a korespondenci, máme nahrávku. A nejen nahrávku, existuje i filmový záznam představení – tady už sice diriguje Jožka Charvát a Mařenku zpívá Ota Horáková, ale styl provedení zůstal zachován.

Vladimír Tomš na filmovém i zvukovém záznamu ukazuje všechny své přednosti. Měkký, ohebný hlas, procítěný lyrický projev a silnou hereckou vlohu (samozřejmě podmíněnou dobovými nároky a zvyklostmi). Jeho herectví oceňovala kritika natolik, že občas opomíjela i samotný zpěv, jak se stalo právě po premiéře Honzova království. Otakar Ostrčil byl sice šéfem pražské opery, ale premiéry vlastních děl zadával jinam a „doma“ je uváděl, až když se osvědčila. Opera na motivy pohádky L. N. Tolstého se silně pacifistickým vyzněním se svého prvního uvedení dočkala 26. dubna 1934 v Brně, Tomš v roli Honzy i samotné dílo slavily jednoznačný úspěch (v současné době bych pokládal za úspěch návrat díla na brněnské jeviště – třeba v příštím Roce české hudby, pokud je k tomu potřeba výročí).

Pokud pěvecký projev Vladimíra Tomše dospěl ke svým vrcholům pod vedením Otakara Ostrčila, herectví pěstovala další velká osobnost české opery – režisér Ferdinand Pujman (byl pověstný hlubokým, až filosofickým ponorem do studovaných děl, ale také svým puntičkářstvím). U Vladimíra Tomše se vlivy těchto „apollinských“ učitelů střetly v komplexním projevu zpívajícího herce. K tomu přistupovala ochota stále se něco nového učit a do značné míry zřejmě i tvárná osobnost. Z našich pěvců asi nejvíc připomínal Otakara Mařáka, jen byl proti jeho světoběžnictví více typem českého chlapce – pořád byl tak trochu maminčin. Také jeho kariéra je spojená výhradně s domácími divadly.

Narodil se 12. března 1900 – tedy právě před 115 lety – v Chrudimi. Otec mu brzy zemřel, matčiny příjmy pro sedmičlennou rodinu nestačily, takže se Tomš při studiu gymnázia živil lepením plakátů. Po maturitě získal úřednické místo v Bratislavě a později v Pardubicích, docházel ale také na hodiny zpěvu. Zpíval ve sborech i komorních sdruženích, ale přelomem pro něj bylo pardubické uvedení Hubičky, které režíroval Hanuš Thein. Ten přivedl talentovaného a hlasově obdařeného tenoristu ke svému učiteli Egonu Fuchsovi, kde se setkal také s Ferdinandem Pujmanem. Při absolventském představení zpíval Ladislava v Ostrčilově opeře Poupě a získal skladatelův příslib angažmá v Národním divadle. K jeho angažování také skutečně došlo po roce stráveném v ostravské opeře, kde se otrkal a vyzkoušel si rozmanitý – často i vyloženě nevhodný – repertoár, včetně Radama v Aidě a Wagnerova Parsifala. Potom už ale následovalo hostování a od roku 1930 i stálé angažmá v Národním divadle.

I když Vladimír Tomš zpíval řadu rolí světového repertoáru, jádro jeho činnosti patřilo české opeře od Smetany přes Fibicha až po Janáčka a zpíval samozřejmě i v dílech Ostrčilových. Herecké schopnosti jej přivedly i k melodramu, ztvárnil roli Atrea ve Smrti Hippodamie. Jeho nadějnou kariéru ukončil zhoubný nádor, Vladimír Tomš zemřel 6. prosince 1935 v Brně. Rok a půl po premiéře Honzova království, čtyři měsíce po Otakaru Ostrčilovi a dva měsíce po Emilu Pollertovi. Smuteční řeč při pohřbu v brněnském krematoriu pronesl Ferdinand Pujman, ale Vladimír Tomš svůj život již v době své nemoci shrnul sám: „Jestliže mi docházejí celé řady srdečných slov, pak si myslím, že i krátká moje životní dráha nebyla zbytečná a že dopustil-li by Všemohoucí, mohl bych s klidným svědomím uzavřít své životní účetnictví.“

Vladimír Tomš, zleva jako Skuratov, Honza a Jeník, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá.  více

Český Caruso, hlas podobný křídlovce, tak psávala kritika o českém tenoristovi Otakaru Mařákovi. Dnes si připomínáme 75 let od jeho úmrtí.  více

Viléma Přibyla jsem slýchal v Janáčkově divadle jako děcko a byl to jeden z mála pěvců, který mi utkvěl v paměti i do budoucnosti. Zůstal mi v hlavě i přes několikaletou teenagerskou pauzu, kdy jsem operu ze života úplně vypustil. Netvrdím, že jsem už v dětství rozeznal jeho mimořádné schopnosti, ale nepamatoval jsem si jej skrz žádný nezvyklý kostým ani nehudební událost, takže v něm něco být muselo.  více


Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější

Kritika

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce