Vladimír Tomš: brněnská premiéra i předčasná smrt tenoristy

12. březen 2015, 8:52

Vladimír Tomš: brněnská premiéra i předčasná smrt tenoristy

Jsou pěvci, kteří s Brnem spojili celou kariéru. Vladimír Tomš tu zpíval při prvním uvedení opery Otakara Ostrčila Honzovo království, což byla v roce 1934 velká událost, a potom už sem přijel jen zemřít. Jeho umělecký triumf i konec si v Brně podaly ruku.

Sláva operního pěvce je strašlivě pomíjivá. Přežít jej mohou jedině nahrávky, a to ještě musí mít štěstí, že se k nim někdo chce vracet. Nestačí jenom vycizelované a mimořádné interpretační umění. Pokud k tomu nepřistoupí ještě kouzlo osobnosti, charisma přetvořené do legend, i ten nejkrásnější hlas je pro budoucnost ztracen. A k tomu se občas přidají ještě stesky pamětníků, že nahrávky stejně nejsou to pravé, naživo to prý bylo něco úplně jiného. Žádný mikrofon prý nedokázal věrně zaznamenat varhanní hlas Kirsten Flagstad, neexistuje prý nahrávka, z níž bychom si mohli představit opravdový objem hlasu Lauritze Melchiora… mimochodem znáte ta jména? Pěvecké a divadelní umění se odehrává tady a teď. Vladimír Tomš narozdíl od Flagstad a Melchiora neboural kulisy Metropolitní opery, ale v české opeře zanechal i za svůj krátký život důležitou stopu.

Otakar Ostrčil byl nejen skladatel, ale také dirigent a ředitel opery pražského Národního divadla. Vytvořil v ní v letech 1920–1935 legendární éru a Vladimír Tomš patřil k jeho kmenovým pěvcům vedle sopranistky Ady Nordenové a basisty Emila Pollerta. Jmenuji zrovna tyto dva proto, že s nimi Ostrčil nahrál první operní komplet v dějinách české opery. Byla to vcelku předvídatelně Prodaná nevěsta a Tomš zpíval na nahrávce Jeníka. U všech tří nejde zdaleka jen o to, že byli pro nahrávání zrovna v té chvíli po ruce. Vytvářeli pod Ostrčilovým vedením interpretační styl, který dodnes pokládáme za určující a výchozí. Můžeme si jen představovat, jaká byla Prodaná při premiéře, jaká byla při Divadelní výstavě ve Vídni nebo pod Mahlerovým vedením v Metropolitní opeře. Ale tady už nejsme odkázaní na dobové kritiky, paměti a korespondenci, máme nahrávku. A nejen nahrávku, existuje i filmový záznam představení – tady už sice diriguje Jožka Charvát a Mařenku zpívá Ota Horáková, ale styl provedení zůstal zachován.

Vladimír Tomš na filmovém i zvukovém záznamu ukazuje všechny své přednosti. Měkký, ohebný hlas, procítěný lyrický projev a silnou hereckou vlohu (samozřejmě podmíněnou dobovými nároky a zvyklostmi). Jeho herectví oceňovala kritika natolik, že občas opomíjela i samotný zpěv, jak se stalo právě po premiéře Honzova království. Otakar Ostrčil byl sice šéfem pražské opery, ale premiéry vlastních děl zadával jinam a „doma“ je uváděl, až když se osvědčila. Opera na motivy pohádky L. N. Tolstého se silně pacifistickým vyzněním se svého prvního uvedení dočkala 26. dubna 1934 v Brně, Tomš v roli Honzy i samotné dílo slavily jednoznačný úspěch (v současné době bych pokládal za úspěch návrat díla na brněnské jeviště – třeba v příštím Roce české hudby, pokud je k tomu potřeba výročí).

Pokud pěvecký projev Vladimíra Tomše dospěl ke svým vrcholům pod vedením Otakara Ostrčila, herectví pěstovala další velká osobnost české opery – režisér Ferdinand Pujman (byl pověstný hlubokým, až filosofickým ponorem do studovaných děl, ale také svým puntičkářstvím). U Vladimíra Tomše se vlivy těchto „apollinských“ učitelů střetly v komplexním projevu zpívajícího herce. K tomu přistupovala ochota stále se něco nového učit a do značné míry zřejmě i tvárná osobnost. Z našich pěvců asi nejvíc připomínal Otakara Mařáka, jen byl proti jeho světoběžnictví více typem českého chlapce – pořád byl tak trochu maminčin. Také jeho kariéra je spojená výhradně s domácími divadly.

Narodil se 12. března 1900 – tedy právě před 115 lety – v Chrudimi. Otec mu brzy zemřel, matčiny příjmy pro sedmičlennou rodinu nestačily, takže se Tomš při studiu gymnázia živil lepením plakátů. Po maturitě získal úřednické místo v Bratislavě a později v Pardubicích, docházel ale také na hodiny zpěvu. Zpíval ve sborech i komorních sdruženích, ale přelomem pro něj bylo pardubické uvedení Hubičky, které režíroval Hanuš Thein. Ten přivedl talentovaného a hlasově obdařeného tenoristu ke svému učiteli Egonu Fuchsovi, kde se setkal také s Ferdinandem Pujmanem. Při absolventském představení zpíval Ladislava v Ostrčilově opeře Poupě a získal skladatelův příslib angažmá v Národním divadle. K jeho angažování také skutečně došlo po roce stráveném v ostravské opeře, kde se otrkal a vyzkoušel si rozmanitý – často i vyloženě nevhodný – repertoár, včetně Radama v Aidě a Wagnerova Parsifala. Potom už ale následovalo hostování a od roku 1930 i stálé angažmá v Národním divadle.

I když Vladimír Tomš zpíval řadu rolí světového repertoáru, jádro jeho činnosti patřilo české opeře od Smetany přes Fibicha až po Janáčka a zpíval samozřejmě i v dílech Ostrčilových. Herecké schopnosti jej přivedly i k melodramu, ztvárnil roli Atrea ve Smrti Hippodamie. Jeho nadějnou kariéru ukončil zhoubný nádor, Vladimír Tomš zemřel 6. prosince 1935 v Brně. Rok a půl po premiéře Honzova království, čtyři měsíce po Otakaru Ostrčilovi a dva měsíce po Emilu Pollertovi. Smuteční řeč při pohřbu v brněnském krematoriu pronesl Ferdinand Pujman, ale Vladimír Tomš svůj život již v době své nemoci shrnul sám: „Jestliže mi docházejí celé řady srdečných slov, pak si myslím, že i krátká moje životní dráha nebyla zbytečná a že dopustil-li by Všemohoucí, mohl bych s klidným svědomím uzavřít své životní účetnictví.“

Vladimír Tomš, zleva jako Skuratov, Honza a Jeník, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá.  více

Český Caruso, hlas podobný křídlovce, tak psávala kritika o českém tenoristovi Otakaru Mařákovi. Dnes si připomínáme 75 let od jeho úmrtí.  více

Viléma Přibyla jsem slýchal v Janáčkově divadle jako děcko a byl to jeden z mála pěvců, který mi utkvěl v paměti i do budoucnosti. Zůstal mi v hlavě i přes několikaletou teenagerskou pauzu, kdy jsem operu ze života úplně vypustil. Netvrdím, že jsem už v dětství rozeznal jeho mimořádné schopnosti, ale nepamatoval jsem si jej skrz žádný nezvyklý kostým ani nehudební událost, takže v něm něco být muselo.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více