Avishai Cohen a jeho barevný večer s Filharmonií Brno

Avishai Cohen a jeho barevný večer s Filharmonií Brno

Večer s Avishaiem Cohenem, jeho triem a Filharmonií Brno byl skvostný – pestrý, emotivní, v tom nejlepším slova smyslu výbušný i zklidňující. Všem účinkujícím, autorovi aranží Robertu Sadinovi i dirigentovi Bastienu Stilovi se podařilo vytvořit program, který si zasloužil nejen standing ovation po prvním přídavku, ale především ta nejupřímnější slova chvály a díků.

Nazvat celovečerní koncertní program „An Evening with…“ může znamenat buď nedostatek fantazie, nebo naopak obrovskou jistotu, že právě toto je TEN koncert, při kterém umělec předvede to nejpodstatnější ze svého repertoáru způsobem, na který nezapomenete. Aniž bych pochyboval o schopnostech a umění izraelského kontrabasisty Avishaie Cohena, šel jsem na jeho třetí koncert v rámci festivalu JazzFestBrno (první dva proběhly v letech 2006 a 2012) s mírnými obavami. Zvědavý jsem byl nejen na dramaturgii večera, ale především na to, jak dopadne spojení s Filharmonií Brno. Fúze symfonických orchestrů s jazzem a/nebo world music nedopadají vždy ku prospěchu věci a u Cohena mohlo hrozit minimálně dvojí nebezpečí – špatné čtení blízkovýchodního hudebního jazyka středoevropským klasickým orchestrem a utopení sólového kontrabasu v moři dalších nástrojů. Nic z toho nenastalo.

Koncert zahájil samotný orchestr úpravou Cohenovy skladby, která však sloužila pouze jako předehra před samotným příchodem kontrabasisty a jeho spoluhráčů (jeho aktuální trio spolu s ním tvoří bubeník Daniel Dor a pianista Eden Ladin). Ocitnou-li se na pódiu současně dvě žánrově různá tělesa – v tomto případě Cohenovo trio a Filharmonie Brno –, mohou nastat tři situace: mohou hrát proti sobě, vedle sebe a spolu. První varianta během celého večera nenastala. Druhá trvala přesně dvě skladby, během nichž trio s orchestrem způsobně konverzovalo, přenechávaly si vzájemně prostor a v sefardské lidové Puncha, puncha, první upravené lidové písni večera, se poprvé objevila jazzová sóla. Už během tohoto pozvolného úvodu koncertu se Avishai Cohen představil nejen jako sólový kontrabasista, ale také jako zpěvák, který – zvlášť v momentě, kdy se může spolehnout na orchestr za zády – výborně pracuje se svým hlasem.

První vrchol koncertu nastal se čtvrtou skladbou Two Roses, jedním z Cohenových největších hitů vůbec. Zde poprvé došlo ke skutečné symbióze jazzového tria a orchestru, kapelníkův zpěv beze slov se střídal s mimořádně silnými riffy dechů a posluchač měl pocit, že takto byla skladba napsaná odjakživa. Laťka, kterou muzikanti nasadili, však po zbytek večera neklesla. Přitom se tvůrcům povedlo promíchat skladby různého původu tak, že posluchač – na rozdíl od výborných, ale stylově semknutějších Cohenových alb – musel žasnout nad pestrostí přístupů a barevných variací a kombinací. Jazzový standard A Child Is Born vystřídalo Cohenovo mistrovské číslo Arab Medley, složené z libanonských populárních melodií. V něm kontrabasista poprvé hrál smyčcem a výsledkem byla paradoxně – ve spojení s rytmickou hrou lesa dalších smyčců a s nevšední hrou bicích – možná nehybnější skladba večera. Po ní Avishai Cohen překvapivě usedl ke klavíru a odzpíval „milostnou izraelskou píseň ze 60. let“, na niž navázal jeho další hit Seven Seas, postavený zpočátku na kontrastu rytmické basy a dlouhých tónů orchestru. Zde měli diváci také možnost ocenit skutečně dlouhá sóla na kontrabas i bicí – doklad, že i ve spojení s klasickým orchestrem zůstává Cohenovo trio jazzovou kapelou par excelence.

Poslední vrchol měl koncert v pompézním finále druhého přídavku, avšak neméně silná byla komorní (opět sefardská) píseň Morenica a ošizeno publikum rozhodně nebylo ani při třetí – a poslední – přídavkové skladbě Alfonsina y el mar. Tu Cohen odzpíval pouze s doprovodem kontrabasu, tedy nejen bez orchestru, ale i bez svého tria, čím nabídl posluchačům poslední chybějící kamínek do pestré mozaiky různých podob svého umění.

Publikum, které na Avishaie Cohena do Bobycentra přišlo, bylo z velké části znalé a předem poučené. Lidé reagovali při uvádění skladeb, zpívali si s hudebníky melodie, s napětím očekávali, kam orchestr Cohenovy skladby, lidové písně v jazyce ladino nebo standardy posune. Během koncertu, který trval více než hodinu a půl, dostali všichni zúčastnění dostatek prostoru k rozvíjení jednotlivých nápadů, k práci s melodiemi, rytmem, dynamikou a především s aranžemi. Když jsem se po posledním přídavku prodíral z plného sálu ven, zaslechl jsem komentář jednoho diváka: „Takové jednoduché melodie, ale velmi vkusně upravené.“ Ano, výsledek byl nad očekávání vkusný, silný a – ve vší složitosti aranží a rytmických fines spojených s blízkovýchodní inspirací – zdánlivě jednoduchý a zpěvný. Jinými slovy, Večer s Avishaiem Cohenem patřil k vrcholným koncertním zážitkům nejen letošní sezóny.

An Evening with Avishai Cohen. Avishai Cohen Trio + Filharmonie Brno. Bobycentrum Brno, 30. 11. 2015, v rámci festivalu JazzFestBrno.

Avishai Cohen, ilustrační foto, archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

An Evening With Avishai Cohen spojí jazz a world music se zvukem symfonického orchestru. Avishai Cohen a Filharmonie Brno vystoupí dnes večer v brněnském Bobycentru.  více

Izraelský skladatel a kontrabasista Avishai Cohen patří v jazzovém světě k nejoblíbenějším hudebníkům současnosti. V České republice se zastavil už vícekrát, z toho dvakrát na JazzFestuBrno a naposledy na letošních Colours of Ostrava. Koncem listopadu bude hrát v Brně znovu, tentokrát se ale jedná o výjimečnou událost. Koncert je součástí Cohenova prvního turné se symfonickým orchestrem, takže kromě obvyklého tria bude na pódiu Bobycentra i Filharmonie Brno. Před brněnským vystoupením se podařilo od Avishaie Cohena získat několik skromných odpovědí na několik neskromných otázek.  více





Arménský jazzový pianista Tigran Hamasyan se dlouho věnoval buď vlastní tvorbě, nebo inspiraci arménským folklorem. Až na svém desátém albu StandArt se rozhodl pracovat s jazzovými standardy, skladbami, které fungují u většiny jazzových hudebníků jako základní průprava a jako materiál, na kterém se shodnou hráči z celého světa při společném jamování. Své aktuální album pianista představí v pátek 24. března 2023 v brněnském Sono Centru v rámci festivalu JazzFestBrno.  více

Po americkém turné Filharmonie Brno vedená šéfdirigentem Dennisem Russel Daviesem připravila minifestival tří propojených večerů s názvem Dialogy. Každý z těchto večerů nabízel ojedinělou dramaturgii s mimořádným repertoárem. Částečně se vázal ke zmiňovanému turné (např. koncert Z Ameriky do Česka). Závěrečný koncert trilogie, který se konal v pátek 10. března v Janáčkově divadle, nabídl domácímu publiku monumentální orchestrální díla z per skladatelů Alfreda Schnittkeho a Sergeje Rachmaninova. Celý koncert v přímém přenosu vysílala stanice Vltava Českého rozhlasu.  více

La Cantiga de la Serena je trio z jižní Itálie, které se zaměřuje na hudbu Středomoří, chápaného jako most mezi Západem a Východem. Repertoár souboru tvoří středověké tance a písně, písně duchovní včetně poutnických, středověké světské písně i písně sefardských židů, kteří museli na konci 15. století opustit dnešní Španělsko a Portugalsko. V roce 2021 skupina vydala své třetí a zatím nejnovější album La Mar a v létě 2022 vystoupila v Brně na festivalu Maraton Hudby. Koncert si můžete připomenout i díky tomuto rozhovoru. Na naše otázky odpovídají Fabrizio Piepoli, který zpívá a hraje na italskou chitarru battente, dále Giorgia Santoro, hráčka na nejrůznější druhy fléten a píšťal včetně indické bansuri nebo irské tin whistle, a také na keltskou harfu. A konečně třetím členem je Adolfo La Volpe, který hraje na arabskou loutnu, na klasickou kytaru nebo irské buzuki.  více

Koncert s podtitulem „Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec“ v režii souboru Brno Contemporary orchestra (BCO) nabídl pozoruhodný program soudobé hudby. Jednalo se o tři české a jednu světovou premiéru, které zazněly v Besedním domě 27. února pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra. Výběr koncertního sálu nebyl náhodný. Besední dům letos slaví 150 let od otevření a těleso uspořádalo výroční, komunitní koncert k důležitému jubileu.  více

Loňské album Morytáty a romance brněnského písničkáře a televizního dramaturga Ivo Cicvárka boduje ve výročních anketách nejen v čistě folkovém žánru. Ivo svůj velký projekt natočil se svou přejmenovanou kapelou, které nyní říká Živo, a s řadou hostů. V rozhovoru vysvětluje, co se skrývá za jednotlivými písněmi výpravného alba, a hovoří také o svých dalších plánech.  více

Dvanáct studentů, šest skladatelů, šest skladeb, střet šesti naprosto odlišných světů. I tak by se dal popsat projekt Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU) ve spolupráci s Royal Conservatoire The Hague (RC). Dle úvodních slov prorektora pro strategie a rozvoj JAMU a pedagoga kompozice na Katedře kompozice a multimediální tvorby Ivo Medka, projekt trvá již šestým rokem a je založen na výběru tří skladatelů z obou škol. Kromě nich se také pro každý ročník vybírá originální obsazení – letos sestavené z houslí, violoncella, elektrické kytary, trombonu, příčné flétny a bicích nástrojů – opět namíchané po třech lidech z obou zemí a doplněno o dirigenta. Spolupráce vyvrcholila pátečním koncertem v Komorním sále Hudební fakulty JAMU.  více

Tento rok tomu bude přesně tři sta let, co dvorní vicekapelník císaře Karla VI. Antonio Caldara zkomponoval pro oslavu jmenin císařovny Alžběty Kristýny gratulační serenatu La concordia de' pianeti (Harmonie planet). Císařský pár však měl ještě jeden významný důvod k oslavě. Alžběta Kristýna čekala potomka a naděje manželů se upínali k mužskému dědici trůnu. Že vláda bude souzena Marii Terezii, tehdy ještě nikdo netušil. Novodobé koncertní premiéry, která se uskutečnila 7. února v brněnském Besedním domě se ujal orchestr Czech Ensemble Baroque pod vedením dirigenta a uměleckého vedoucího souboru Romana Válka. Sbor řídila sbormistryně Tereza Válková. Rolí planet, které opěvují císařovnu se ujali Dagmar Šašková (Venuše), Hana Blažíková (Diana), Andreas Scholl (Jupiter), Valer Sabadus (Apollon), Franco Klisovic (Mars), Jaroslav Březina (Merkur) a Adam Plachetka (Saturn).  více

V polovině 20. let 20. století se začala psát historie jedné z nejsvéráznějších čtvrtí Brna. Ve vytěženém pískovcovém lomu se postupně usazovali dělníci z nedaleké cihelny. O pár let později už na tomto místě s výhledem na tehdy vznikající veletržní areál a Staré Brno bylo možné napočítat stovku domků. Čtvrť existuje dodnes a nese název Kamenná kolonie. V neděli 5. února se v Kamence, jak ji Brňané nazývají, konala už tradiční fašanková obchůzka.  více

Ještě koncem ledna byly v Galerii města Blanska zahájeny dvě výstavy. Obě částečně vychází z našich kořenů, ale i lidové kultury. Krojové veselí s cimbálovkou na nich však rozhodně nečekejte. Svá díla zde vystavuje Eva Juračková a David Severa. Absolvovala jsem první část doprovodného programu k výstavám, který se odehrál prvního února v prostorách galerie. V debatě na téma Folklor a ochrana přírody se zde s návštěvníky sešla ředitelka ekologické Nadace Veronica Helena Továrková.  více

Téměř po třiceti letech se na brněnské jeviště vrací opereta Veselá vdova maďarského skladatele s moravskými kořeny Franze Lehára. Inscenace režijního tandemu Magdalena Švecová a Martin Pacek měla premiéru 3. února v Janáčkově divadle.  více

Naloučany jsou malá obec na řece Oslavě v kraji Vysočina a mají svého fotografa. Portréty zdejších obyvatel se díky němu dostaly do Knihovny amerického kongresu a staly se tak součástí největší sbírky tohoto média od jeho počátků. Necelé dvě stovky místních jsou na to náležitě hrdí. Proto společnými silami uspořádali svému fotografovi akci, na kterou jen tak nezapomenou nejen oni, sám pan fotograf, ale i všichni ostatní návštěvníci, kteří se rozhodli zvlněnou zasněženou krajinou dojet až před místní kulturní dům.  více

Ve zrekonstruovaném sále největší české Sokolovny na Kounicově ulici v Brně se setkali folklorní nadšenci z celé Moravy. Tradiční už sedmdesátý první ples zde v sobotu 21. ledna uspořádal Slovácký krúžek Brno. Propojily se tak dva spolky s hlubokou prvorepublikovou tradicí. Dohromady jim to ladilo, jako by po celou tu dobu až dodnes patřily k sobě.  více

Městské divadlo Brno vyrukovalo s českou premiérou muzikálu Matilda podle slavné, stejnojmenné knihy Roalda Dahla, jednoho z nejprodávanějších autorů světa. Rodinné představení v režii Petra Gazdíka v hledišti aspiruje na podívanou pro všechny věkové kategorie. Na jevišti však v této náročné produkci vítězí děti v čele s představitelkou hlavní role Maruškou Juráčkovou, jejíž výkon budí nejen co do kvantity textu, kvality zpěvu a zvládání pohybu respekt. Pro spravedlnost: dětské role jsou však třikrát alternovány a jejich představitelé prošli stejnou přípravou.  více

Noam Vazana, vystupující pod přezdívkou Nani, je izraelská zpěvačka, která se věnuje písním v židovském jazyce ladino. Na album Andalusian Brew z roku 2017 shromáždila lidové písně, z nichž některé slýchala jako malá od své babičky. V roce 2021 natočila své první autorské album s písněmi v ladinu, nazvané Ke Haber. Na podzim 2022 vystoupila v Brně v klubu Music Lab v duu s brněnským perkusistou Jakubem Škrhou. Před koncertem vznikl následující rozhovor.  více

Drama, filozofii nebo zajímavě nastíněnou psychologii děl nabízel poslední velký koncert Filharmonie Brno v Janáčkově divadle. Posluchačsky přívětivý program s příhodným názvem Dávné nordické příběhy nastudoval a s orchestrem provedl dánský dirigent Michael Schønwandt (*1953), nynější šéfdirigent Orchestru Národní opery Montpellier. Jeho obliba propagování soudobých skladatelů se projevila v samotné dramaturgii. Kromě známých děl od Edvarda Griega nebo Jeana Sibelia měli posluchači možnost se seznámit i s dánským autorem Hansem Abrahamsenem (*1952). Publiku se v jeho díle představila také americká sopranistka Nicole Chevaliervíce

Nejčtenější

Kritika

Po americkém turné Filharmonie Brno vedená šéfdirigentem Dennisem Russel Daviesem připravila minifestival tří propojených večerů s názvem Dialogy. Každý z těchto večerů nabízel ojedinělou dramaturgii s mimořádným repertoárem. Částečně se vázal ke zmiňovanému turné (např. koncert Z Ameriky do Česka). Závěrečný koncert trilogie, který se konal v pátek 10. března v Janáčkově divadle, nabídl domácímu publiku monumentální orchestrální díla z per skladatelů Alfreda Schnittkeho a Sergeje Rachmaninova. Celý koncert v přímém přenosu vysílala stanice Vltava Českého rozhlasu.  více