Kapela s předkapelou v jedné osobě. Vypsaná Fixa a její poctivé výročí

Dvacet koncertů k dvacátým narozeninám kapely. Zastávka číslo čtrnáct, Brno, klub Fléda. S počtem odehraných let a úspěchem kapely se samozřejmě navyšuje fanouškovská základna, ale také nostalgie skalních příznivců. A potřeba slyšet ty nejstarší kousky včetně perel z demo nahrávek vyústila v myšlenku narozeninového turné s názvem Před náma hrajeme my 2014, který vychází z parafráze na vlastní text z písně V targa florio.

Jak název turné napovídá, sáhla Fixa pro předkapelu do vlastních řad. Úvod koncertu obstaral frontman Mardi s bubeníkem Pítrsem a občasnou výpomocí kytaristy Mejly či basáka Mejna. V případě Mejly došlo i na beat box a zazněly kousky jako Agresivní děda, Vesničani nebo Vláček vypůjčený z repertoaru Mardiho bokovky Kašpárka v rohlíku. S tím že „předkapela hraje vždy krátce a má lepší zvuk“, opustili chlapci po půlhodině scénu, aby se na ni v zápětí mohli na další dvě hodiny vrátit.

Věková základna publika je za těch dvacet let poměrně široká a výročí vytáhlo z nor určitě i ty, kteří už dlouho na živý koncert Fixy nezašli, což bezpochyby umocnilo atmosféru. V průběhu celého večera létali vzduchem jak teenageři, tak třicátníci. Neohrožený stage diving probíhal i v přestávkách mezi skladbami. Mardi s obdivempoznamenal, že nic takového ještě neviděl a možné to bude asi jen v Brně. Lidé neúnavě přes dvě hodiny chytali skákající těla a díky vyprodanému sálu nikdo nedopadl až na podlahu jako Ivan Trojan ve filmu Václav, ve kterém se samotná Vypsaná fixa také objevila.

Ke konci koncertu Mardi prozradil, že si protentokrát nepřipravili žádný playlist a celé tour se hraje podle nálady a také ve spolupráci s nápovědou z publika. Při tomto sdělení se koncert definitivně proměnil v písničky na přání a ani po dvou návratech na podium posluchači nechtěli svou kapelu pustit. Nefrekventovanějšími alby večera se stalyFenoménBestiálně šťastni, desky vydané před sedmi a jedenácti lety. Specielně Brnu pak věnovali píseň 33 cigaret. Z nejstarších kusů se samozřejmě zavzpomínalo na 1982 a taky San Piego, Ninu či na Lunapark. Přes Domácího motokrosáře, Hlavu, Mažoretku se došlo až ke Schované a nejnovějším kouskům jako Šůrka mikrofon nebo Zapadá hipík. Neopomněli se ani filmové melodie jako Dezolát ze zmíněného Václava a Čtyři slunce ze stejnojmenného snímku.

Zkrátka a dobře fanoušci i kapela si večer přišli užít plnými doušky a tak se i stalo. Fixa se ctí vyplnila takřka každé hudební přání (za mě Samurajské meče, Papírová hyena a Drogový večírek), dala volný prostor pro stage diving začátečníkům i pokročilým a po dvaceti letech a téměř tříhodinovém výkonu sklidila zasloužené ovace.

Vypsaná fixa, turné „Před náma hrajeme my 2014“ k 20. výročí kapely. 26. listopadu 2014, Fléda, Brno.

Foto Helena Tomalová