Komorní konfrontace Brna se světem

Komorní konfrontace Brna se světem

Miloslav Ištvan Quartett se intenzivně věnuje tvorbě brněnských skladatelů dvacátého století, při posledním koncertu v Domě umění se kromě ní objevily také kompozice Maxe Sterna a Massima di Gesu. Večer byl součástí koncertní řady, kterou pořádá Ensemble Opera Diversa.

Z koncertu alespoň telegraficky. V úvodu jsme slyšeli Tři invence Jana Nováka, jehož hudba nechybí na koncertech Diversy téměř nikdy. Při pohledu zpět se ukázalo, že Jan Novák byl skutečný skladatelský kanón a jeho skladba nad celým zbytkem programu poněkud vyčnívala – invenčně i kompozičně. V trojdílné kompozici nejsou hluchá místa, nápady se netýkají jen samotných témat, ale i jejich zpracování. Jednotlivé části nekontrastují jen tempem nebo melodickým charakterem, ale i kompoziční technikou. Miloslav Ištvan Quartett nebyl umístěn tradičně na jevišti, ale uprostřed kruhu posluchačů. Obzvlášť dobře vyšla především druhá, rytmicky členitá věta – i při pomalém tempu je v ní hodně vnitřního pohybu a napětí.

In Grief and Rage Maxe Sterna je poměrně rozsáhlá kompozice, MI Quartett ji má v repertoáru už delší dobu. Je založená na písňových tématech zpracovaných disonantním způsobem. Témata i jejich zpracování působí dojmem jakéhosi přešlapování na místě, skladba se zřetelně nerozvíjí a chybějí jí vrcholy a kontrasty. Myslím, že by potřebovala výrazově propracovat, v nouzi možná i proškrtat.

Hry světla Radima Bednaříka byly první premiérou večera. Kompozice skutečně vyrostla ze světlých a křehkých souzvuků, její zvuk postupně nabýval na objemu. Skládá se ze čtyř kontrastních částí, přičmž první tvoří jen krátký náladový úvod, zbylé tři jsou rovnocenné. Charakter skladby se místy blíží k filmové hudbě, ale nepropadá se do triviálních postupů.

I následující Stream Quartet napsal jeho autor Massimo di Gesu na objednávku Miloslav Ištvan Quartettu. Skladbu si lze skutečně mimohudebně vyložit jako postupně sílící proud, který nakonec zanikne, má tah a pěkně graduje.

Závěrečná skladba nabídla cosi jako pentafonní poslech – při 22001 days-the world according to Stefan Zweig Michala Indráka se členové kvarteta rozsadili do pomyslných rohů koncertního prostoru a z komba na jevišti zněly přednatočené zvuky. Ty stále sílily a postupně se v nich ztratily party smyčcových nástrojů. Programní skladba reflektuje osudy Stefana Zweiga od – snad až poněkud naivně líbezné – secesní Vídně až po Hitlerův nástup k moci a Zweigův útěk do Ameriky. Minimalistické struktury smyčců zmizely v chaosu elektronických zvuků.

Jan Novák: Tři invence, Max Stern: In Grief and Rage, Radim Bednařík: Hry světla (2014, premiéra), Massimo di Gesu: Stream Quartet, Michal Indrák: 22001 days-the world according to Stefan Zweig (2014, premiéra). Miloslav Ištvan Quartett (Alexey Aslamas, Jan Bělohlávek – housle, Stanislav Vacek – viola, Štěpán Filípek – violoncello). 23. června 2014, Dům umění, Brno.

Foto Lenka Zlámalová