Od Janáčka ke Štědroňovi. Hudební procházka Brnem

Od Janáčka ke Štědroňovi. Hudební procházka Brnem

V pondělí proběhl první ze dvou orchestrálních koncertů Ensemblu Opera Diversa jarní části sezóny. Koncert se stejně jako všechny další „diversní“ produkce konal v Redutě, která se díky spolupráci souboru s Národním divadlem stala jeho novou domovskou scénou. Zakotvení v pěkném a akusticky vhodném prostoru se jeví velmi příhodným, zejména pro získání dalších příznivců. Ač je publikum Opery Diversy většinou početné (při Dýňovém démonovi nebylo v Domě umění k hnutí), v pondělí čítalo ke čtyřem desítkám posluchačů. Vzhledem k programu byla spousty prázdných míst škoda.

Na koncertě s názvem Město jako hudba zazněly čtyři skladby čtyř autorů spojených s Brnem – dramaturgie jednoduchá, ale k probíhajícímu Roku české hudby velmi přiléhavá. Janáčkovaraná Idyla, kompozice ...or not to be Miloše Štědroně psaná přímo pro soubor a skladby pro klavír a orchestr Vítězslavy KaprálovéJana Nováka. Ačkoli hudba mladého Leoše Janáčka je hudební mluvě ostatních děl značně vzdálená, program měl svůj smysl a celistvost. Dramaturgickým pojítkem byl výběr posledních jmenovaných skladeb – obě vznikaly pod dohledem Bohuslava Martinů. Nápad velmi pěkný, který programu přidal na zajímavosti a zároveň jej propojil.

Sedmivětá Idyla pro smyčce, která zazněla na úvod byla odlišná i provedením. Orchestr ji hrál bez dirigentky, v základních nutnostech ji „od stojanu a ze židle“ řídil koncertní mistr souboru Jan Bělohlávek. Orchestr zněl přesvědčivě a barevně vyrovnaně, škoda byla občasné nepřesnosti v artikulaci a intonaci ve skupině prvních houslí, především v hybnějších pasážích. Na další skladbu se připojila kmenová dirigentka souboru Gabriela Tardonová a sólistka večera, klavíristka Alice Rajnohová. Partita pro klavír a smyčcový orchestr, op. 20 Vítězslavy Kaprálové byla v jejich podání precizní a podmanivá. Gesto dirigentky v první větě ostré, v druhé naopak vláčné a měkké přesně sedělo k hudebnímu charakteru vět. Zvuk klavíru, který byl záměrně postaven vedle orchestru na jeho úroveň, byl méně výrazný než při Novákově koncertě, kde stál sólisticky před ostatními hráči. Celkový dojem byl oproti ostatním skladbám subtilnější, snad v důsledku ženského prvku autorky a interpretek.

Následující dílo bylo hráno za účasti svého autora, Miloše Štědroně. Kompozice ...or not to be / passacaglia, sequenza e valsetti premiérovaná loňského roku v Domě umění (viz Diversní ohlížení vpřed i vzad) byla podána v rozšířené verzi psané přímo pro koncert. Úprava není nijak znatelná; hravost, útržkovitost a až grotesknost „valčíkových banálních interjekcí“ (jak je popisuje sám autor) je skladbě stále vlastní. Připadalo mi však, že při prvním provedení ji orchestr hrál s větší lehkostí a jiskrou. Koncert pro klavír a smyčcový orchestr Jana Nováka dal Alici Rajnohové větší možnost se předvést. Citlivě pracovala s dynamikou, její hra byla měkká. Asi na dvou místech byl zvuk orchestru příliš hustý, mohutný a klavír přehlušil, jinak byli vyrovnanými partnery. Sólistka se blýskla v závěrečné kadenci a po celou dobu byla suverénní výrazově i technicky.

Ensemble Opera Diversa roste po všech stránkách a je dobře, že získal svůj prostor v Mozartově sále, aby se mohl rozvíjet dále. Na pondělním orchestrálním koncertu byla slyšet poctivá práce a vztah k provozované hudbě. Doufejme tedy, že další část programu Město jako hudba, která se koná 26. května opět v Redutě, bude lépe navštívená a snaha tak lépe oceněná.

Město jako hudba. Leoš Janáček: Idyla pro smyčce, Vítězslava Kaprálová: Partita pro klavír a smyčcový orchestr, Miloš Štědroň: ...or not to be / passacaglia, sequenze e valsetti, Jan Novák: Koncert pro klavír a smyčcový orchestr. Alice Rajnohová – klavír, Gabriela Tardonová – dirigentka, orchestr Ensemble Opera Diversa (koncertní mistr Jan Bělohlávek). 28. 4. 2014, Reduta, Mozartův sál, Brno.

Foto Marek Procházka

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Ensemble Opera Diversa a přidružený sbor Ensemble Versus připravily na začátek své sezóny koncert duchovní hudby v chrámu svatého Augustina na Kraví hoře. Solidní interpretační úroveň byla vysloveně potěšující, lehce rozkolísaná dramaturgie do určité míry pochopitelná – až na jednu výjimku se jednalo o tvorbu současných autorů.  více

Se svou novou operou Ponava (Ztracené řeky) se Ensemble Opera Diversa posunul k vážné a působivé alegorii o současném světě. Jmenuje se podle brněnské podzemní řeky, ale není o Brně. Je o světě a spodních proudech, které jsou neviditelné, ale věrné a stále nablízku.  více

Sopranistka Ivana Rusko (rozená Krejčiříková) je v současné době sólistkou opery v Curychu. Vystudovala ale brněnskou konzervatoř a začínala v Ensemble Opera Diversa, na jehož pozvání vystoupila minulý týden v Redutě. Jaký je život začínající pěvkyně v jednom z nejlepších operních divadel světa, jaké to je být přistěhovalec, o zpívání pro děti i vysněných rolích jsme s Ivanou Rusko mluvili den před jejím brněnským koncertem.  více


Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více