Pavel Haas Quartet a Ivo Kahánek. Concentus Moraviae ve výstižné zkratce

27. leden 2016, 5:49

Festival Concentus Moraviae prochází městy jižní Moravy a Vysočiny tradičně v červnu. Letos tomu nebude jinak, ale včera se poprvé konal festivalový galakoncert v Brně. Komorní díla Dmitrije Šostakoviče a Antonína Dvořáka se setkala ve vynikajícím podání Pavel Haas Quartetu a klavíristy Iva Kahánka.

Koncert předcházející vlastní festival o čtyři měsíce byl živou anoncí letošního programu. Zároveň ale shrnul přinejmenším dvě zásadní věci, které jsou pro Concentus Moraviae obecně charakteristické. Tou první je vysoká dramaturgická úroveň kombinovaná s posluchačskou atraktivitou. Vybalancovat tyto dvě složky není zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, a Concentus Moraviae o to usiluje dlouhodobě. Druhá věc je, že koncert byl věnovaný donátorům festivalu a nevtíravé propagaci mecenášství vůbec. Probouzení povědomí o tom, že kvalitní umění stojí peníze a podporovat jeho existenci patří k dobrému tónu, lze mít za všeobecně prospěšnou činnost.

Tématy letošního ročníku Concentu Moraviae jsou především česká kvartetní škola a Ludwig van Beethoven. Programem se prolíná také shakespearovské výročí – letos uplyne 400 let od úmrtí velkého dramatika. To jsou tři silné a inspirativní linie, z nichž byly včera využity dvě.

Program koncertu kombinoval díla Dmitrije ŠostakovičeAntonína Dvořáka. Od Šostakoviče zazněl Klavírní kvintet g moll op. 57, od Dvořáka Smyčcový kvartet č. 12 F dur op. 96 zvaný „Americký“. Jsou to dvě mimořádně populární i kvalitní díla, která spolu navíc překvapivě dobře komunikují. Obě jsou výrazně melodická, tematicky bohatá a po formální stránce klasicky přehledná. Šostakovičův kvintet vznikl v roce 1940, tedy už po konfliktu se Stalinem, po němž se skladatel značně umírnil ve svých hudebních výbojích. Dvořáka jeho americká zkušenost přivedla v roce 1893 k mimořádnému a vyčnívajícímu dílu. Haydnovská přímočarost a soustředění na melodii se vymyká z dobového stylu i ostatních Dvořákových kvartetů. Obě díla interpretoval Pavel Haas Quartet, který je letos rezidenčním souborem festivalu. V Šostakovičově kvintetu se k němu připojil klavírista Ivo Kahánek. Hudbu doplňovala recitace Shakespearových sonetů s hudební tematikou, recitoval Lukáš Rieger.

Interpretační úroveň večera byla stručně řečeno vynikající. Pavel Haas Quartet potvrdil, že svoje mezinárodní ocenění nezískává náhodou. Perfektně sehraný a jednotně dýchající ansámbl nijak neohrozil ani chybějící violista Pavel Nikl. Zastoupil ho Radim Sedmidubský a bez ohlášení před koncertem by to asi sotva někdo pouhým sluchem odhalil. V Šostakovičově kvintetu se v souladu se střídajícími se náladami hudby proměňoval i výraz kvarteta: od lyrických míst, přes střapaté a naježené scherzo, až po sarkasticky přeslazenou závěrečnou větu. Ivo Kahánek zapojoval klavír do celkového zvuku s přesným citem pro míru – nikdy příliš netrčel, nikdy se neztrácel. Výrazově šel zároveň s kvartetem se samozřejmostí stálého člena souboru. V Dvořákově „americkém“ kvartetu smyčce nádherně zpěvnou hrou připomněly, v čem česká kvartetní tradice spočívá, byť se racionálně těžko popisuje. I díky ní se obě poloviny koncertu propojily ve fantastickém vyznění pomalých vět, jimž právě tato zpěvnost neobyčejně svědčí. Platí to pro polyfonii Šostakovičovy Fugy i nekonečnou melodii Dvořákova Lenta.

Návštěvníky letošního ročníku festivalu čeká série kvartetních koncertů. To může na první pohled působit jednotvárně, ale kvartetní literatura patří přinejmenším od Beethovenových časů k nejintimnějším a nejsubjektivnějším projevům skladatelské práce – už to samo slibuje značně různorodý program. Během festivalu dojde na provedení všech Beethovenových kvartetů, zazní premiéry skladeb Slavomíra HořínkyĽubice Čekovské napsané přímo pro festival. Ke kvartetům se navíc na některých koncertech připojí i pátý hráč. Potřebu orchestrální slávy na zahajovacím koncertě obstará poněkud unylý Mendelssohnův oktet, který v rámci celého programu působí spíš jako úlitba společenské funkci festivalu. Závěr bude naopak patřit kvartetům Franze Schuberta a Ludwiga van Beethovena v málo hraných orchestrálních úpravách Gustava Mahlera.

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: Klavírní kvintet g moll op. 57, Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet č. 12 F dur op. 96 „Americký“. Pavel Haas Quartet, Ivo Kahánek – klavír. 26. února 2016, Besední dům, Brno. Galakoncert pro festival Concentus Moraviae.

V Doubravníku se před několika lety podařilo dát dohromady čtyři a půl milionu korun na opravu unikátních varhan těsně před úplným zničením. Teď se městys s 808 obyvateli dočkal koncertu, jaký by mu mohla závidět kterákoliv světová metropole.  více

Pokus přetvořit hudbu Johanna Sebastiana Bacha k obrazu lidových hudebníků ze Švédska a vybroušená interpretace Stabat Mater Arvo Pärta. Concentus Moraviae provedl své publikum ve dvou dnech dvěma hudebními světy. Zcela odlišnými a blízkými zároveň.  více

„Úžasné a úžasnoucnější,“ vydechla by možná Alenka, kdyby se místo v kraji divů nebo za zrcadlem ocitla v jízdárně zámku ve Valticích. Nově zrekonstruovaný sál impozantních rozměrů včera slavnostně otevřel závěrečný koncert festivalu Concentus Moraviae. S Emanuelle Haïm a jejím souborem Le Concert d’Astrée vystoupila patronka festivalu Magdalena Kožená.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart fotografa a tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.  více

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardienvíce

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš KrejčíPetr HladíkMaxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka NovákováMartin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľuvíce

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudbyvíce

Začátek Roku české hudby oslavila Filharmonie Brno tradičním novoročním koncertem v Janáčkově divadle, kde posluchačům nabídla program složený z děl českých a amerických skladatelů. Výběr skladeb právě z těchto dvou zemí symbolizoval propojení českého tělesa s americkým dirigentem Dennisem Russellem Daviesem, který stojí v čele brněnské filharmonie již šestou sezonu a taktovky se ujal i při tomto vystoupení.  více

Sarah MacDougall je písničkářka původem ze Švédska, která však žije v Kanadě a působí na tamní hudební scéně. Sarah účinkovala na festivalu Maraton hudby Brno 2023 a při té příležitosti jsme s ní natočili rozhovor.  více

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.  více

Jako poslední produkci tohoto roku uvedl Ensemble Opera Diversa pod vedením Gabriely Tardonové světovou premiéru opery Druhé město z pera brněnského skladatele Ondřeje Kyase, který se tentokrát představil také jako libretista. V poloscénickém provedení, které se uskutečnilo 16. prosince v kulturním centru Co.labs se hlavních rolí zhostili Aleš Janiga (A. – hlavní hrdina, zpívaná role), Lukáš Rieger (A. – hlavní hrdina, mluvená role), Jana Vondrů (Alweyra, Klára, sudička), Pavel Slivka (proklatec, prodavač, výčepní, strážce chrámu), Tomáš Chloupek (vrchní, historik, mladík z lodi, štamgast), Aneta Podracká Bendová (dívka z lodi, tajemná dívka, sudička), Michael Robotka (knihovník, chovatel, muž s novinami, štamgast), Alžběta Symerská (číšníkova žena, sudička, Felix) a Libor Skokan (kněz, číšník, štamgast).  více

Závěrečný večer dvacátého ročníku cyklu koncertů staré hudby, v němž dramaturgyně, cembalistka a děkanka Hudební fakulty JAMU Barbara Maria Willi seznamuje publikum s kouzlem hudební kultury nejen 17. a 18. století, se nesl v duchu houslové virtuozity. Poslední koncert konaný 15. prosince v Konventu Milosrdných bratří tak posluchačům nabídl jedinečné propojení tří houslistů – František NovotnýJiří PospíchalFedor Rudin – za cembalového doprovodu Barbary Marie Willi, jež se také ujala role moderátora.  více