Pavel Haas Quartet a Ivo Kahánek. Concentus Moraviae ve výstižné zkratce

27. leden 2016, 5:49

Festival Concentus Moraviae prochází městy jižní Moravy a Vysočiny tradičně v červnu. Letos tomu nebude jinak, ale včera se poprvé konal festivalový galakoncert v Brně. Komorní díla Dmitrije Šostakoviče a Antonína Dvořáka se setkala ve vynikajícím podání Pavel Haas Quartetu a klavíristy Iva Kahánka.

Koncert předcházející vlastní festival o čtyři měsíce byl živou anoncí letošního programu. Zároveň ale shrnul přinejmenším dvě zásadní věci, které jsou pro Concentus Moraviae obecně charakteristické. Tou první je vysoká dramaturgická úroveň kombinovaná s posluchačskou atraktivitou. Vybalancovat tyto dvě složky není zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, a Concentus Moraviae o to usiluje dlouhodobě. Druhá věc je, že koncert byl věnovaný donátorům festivalu a nevtíravé propagaci mecenášství vůbec. Probouzení povědomí o tom, že kvalitní umění stojí peníze a podporovat jeho existenci patří k dobrému tónu, lze mít za všeobecně prospěšnou činnost.

Tématy letošního ročníku Concentu Moraviae jsou především česká kvartetní škola a Ludwig van Beethoven. Programem se prolíná také shakespearovské výročí – letos uplyne 400 let od úmrtí velkého dramatika. To jsou tři silné a inspirativní linie, z nichž byly včera využity dvě.

Program koncertu kombinoval díla Dmitrije ŠostakovičeAntonína Dvořáka. Od Šostakoviče zazněl Klavírní kvintet g moll op. 57, od Dvořáka Smyčcový kvartet č. 12 F dur op. 96 zvaný „Americký“. Jsou to dvě mimořádně populární i kvalitní díla, která spolu navíc překvapivě dobře komunikují. Obě jsou výrazně melodická, tematicky bohatá a po formální stránce klasicky přehledná. Šostakovičův kvintet vznikl v roce 1940, tedy už po konfliktu se Stalinem, po němž se skladatel značně umírnil ve svých hudebních výbojích. Dvořáka jeho americká zkušenost přivedla v roce 1893 k mimořádnému a vyčnívajícímu dílu. Haydnovská přímočarost a soustředění na melodii se vymyká z dobového stylu i ostatních Dvořákových kvartetů. Obě díla interpretoval Pavel Haas Quartet, který je letos rezidenčním souborem festivalu. V Šostakovičově kvintetu se k němu připojil klavírista Ivo Kahánek. Hudbu doplňovala recitace Shakespearových sonetů s hudební tematikou, recitoval Lukáš Rieger.

Interpretační úroveň večera byla stručně řečeno vynikající. Pavel Haas Quartet potvrdil, že svoje mezinárodní ocenění nezískává náhodou. Perfektně sehraný a jednotně dýchající ansámbl nijak neohrozil ani chybějící violista Pavel Nikl. Zastoupil ho Radim Sedmidubský a bez ohlášení před koncertem by to asi sotva někdo pouhým sluchem odhalil. V Šostakovičově kvintetu se v souladu se střídajícími se náladami hudby proměňoval i výraz kvarteta: od lyrických míst, přes střapaté a naježené scherzo, až po sarkasticky přeslazenou závěrečnou větu. Ivo Kahánek zapojoval klavír do celkového zvuku s přesným citem pro míru – nikdy příliš netrčel, nikdy se neztrácel. Výrazově šel zároveň s kvartetem se samozřejmostí stálého člena souboru. V Dvořákově „americkém“ kvartetu smyčce nádherně zpěvnou hrou připomněly, v čem česká kvartetní tradice spočívá, byť se racionálně těžko popisuje. I díky ní se obě poloviny koncertu propojily ve fantastickém vyznění pomalých vět, jimž právě tato zpěvnost neobyčejně svědčí. Platí to pro polyfonii Šostakovičovy Fugy i nekonečnou melodii Dvořákova Lenta.

Návštěvníky letošního ročníku festivalu čeká série kvartetních koncertů. To může na první pohled působit jednotvárně, ale kvartetní literatura patří přinejmenším od Beethovenových časů k nejintimnějším a nejsubjektivnějším projevům skladatelské práce – už to samo slibuje značně různorodý program. Během festivalu dojde na provedení všech Beethovenových kvartetů, zazní premiéry skladeb Slavomíra HořínkyĽubice Čekovské napsané přímo pro festival. Ke kvartetům se navíc na některých koncertech připojí i pátý hráč. Potřebu orchestrální slávy na zahajovacím koncertě obstará poněkud unylý Mendelssohnův oktet, který v rámci celého programu působí spíš jako úlitba společenské funkci festivalu. Závěr bude naopak patřit kvartetům Franze Schuberta a Ludwiga van Beethovena v málo hraných orchestrálních úpravách Gustava Mahlera.

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: Klavírní kvintet g moll op. 57, Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet č. 12 F dur op. 96 „Americký“. Pavel Haas Quartet, Ivo Kahánek – klavír. 26. února 2016, Besední dům, Brno. Galakoncert pro festival Concentus Moraviae.