Pavel Haas Quartet a Ivo Kahánek. Concentus Moraviae ve výstižné zkratce

27. leden 2016, 5:49

Pavel Haas Quartet a Ivo Kahánek. Concentus Moraviae ve výstižné zkratce

Festival Concentus Moraviae prochází městy jižní Moravy a Vysočiny tradičně v červnu. Letos tomu nebude jinak, ale včera se poprvé konal festivalový galakoncert v Brně. Komorní díla Dmitrije Šostakoviče a Antonína Dvořáka se setkala ve vynikajícím podání Pavel Haas Quartetu a klavíristy Iva Kahánka.

Koncert předcházející vlastní festival o čtyři měsíce byl živou anoncí letošního programu. Zároveň ale shrnul přinejmenším dvě zásadní věci, které jsou pro Concentus Moraviae obecně charakteristické. Tou první je vysoká dramaturgická úroveň kombinovaná s posluchačskou atraktivitou. Vybalancovat tyto dvě složky není zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, a Concentus Moraviae o to usiluje dlouhodobě. Druhá věc je, že koncert byl věnovaný donátorům festivalu a nevtíravé propagaci mecenášství vůbec. Probouzení povědomí o tom, že kvalitní umění stojí peníze a podporovat jeho existenci patří k dobrému tónu, lze mít za všeobecně prospěšnou činnost.

Tématy letošního ročníku Concentu Moraviae jsou především česká kvartetní škola a Ludwig van Beethoven. Programem se prolíná také shakespearovské výročí – letos uplyne 400 let od úmrtí velkého dramatika. To jsou tři silné a inspirativní linie, z nichž byly včera využity dvě.

Program koncertu kombinoval díla Dmitrije ŠostakovičeAntonína Dvořáka. Od Šostakoviče zazněl Klavírní kvintet g moll op. 57, od Dvořáka Smyčcový kvartet č. 12 F dur op. 96 zvaný „Americký“. Jsou to dvě mimořádně populární i kvalitní díla, která spolu navíc překvapivě dobře komunikují. Obě jsou výrazně melodická, tematicky bohatá a po formální stránce klasicky přehledná. Šostakovičův kvintet vznikl v roce 1940, tedy už po konfliktu se Stalinem, po němž se skladatel značně umírnil ve svých hudebních výbojích. Dvořáka jeho americká zkušenost přivedla v roce 1893 k mimořádnému a vyčnívajícímu dílu. Haydnovská přímočarost a soustředění na melodii se vymyká z dobového stylu i ostatních Dvořákových kvartetů. Obě díla interpretoval Pavel Haas Quartet, který je letos rezidenčním souborem festivalu. V Šostakovičově kvintetu se k němu připojil klavírista Ivo Kahánek. Hudbu doplňovala recitace Shakespearových sonetů s hudební tematikou, recitoval Lukáš Rieger.

Interpretační úroveň večera byla stručně řečeno vynikající. Pavel Haas Quartet potvrdil, že svoje mezinárodní ocenění nezískává náhodou. Perfektně sehraný a jednotně dýchající ansámbl nijak neohrozil ani chybějící violista Pavel Nikl. Zastoupil ho Radim Sedmidubský a bez ohlášení před koncertem by to asi sotva někdo pouhým sluchem odhalil. V Šostakovičově kvintetu se v souladu se střídajícími se náladami hudby proměňoval i výraz kvarteta: od lyrických míst, přes střapaté a naježené scherzo, až po sarkasticky přeslazenou závěrečnou větu. Ivo Kahánek zapojoval klavír do celkového zvuku s přesným citem pro míru – nikdy příliš netrčel, nikdy se neztrácel. Výrazově šel zároveň s kvartetem se samozřejmostí stálého člena souboru. V Dvořákově „americkém“ kvartetu smyčce nádherně zpěvnou hrou připomněly, v čem česká kvartetní tradice spočívá, byť se racionálně těžko popisuje. I díky ní se obě poloviny koncertu propojily ve fantastickém vyznění pomalých vět, jimž právě tato zpěvnost neobyčejně svědčí. Platí to pro polyfonii Šostakovičovy Fugy i nekonečnou melodii Dvořákova Lenta.

Návštěvníky letošního ročníku festivalu čeká série kvartetních koncertů. To může na první pohled působit jednotvárně, ale kvartetní literatura patří přinejmenším od Beethovenových časů k nejintimnějším a nejsubjektivnějším projevům skladatelské práce – už to samo slibuje značně různorodý program. Během festivalu dojde na provedení všech Beethovenových kvartetů, zazní premiéry skladeb Slavomíra HořínkyĽubice Čekovské napsané přímo pro festival. Ke kvartetům se navíc na některých koncertech připojí i pátý hráč. Potřebu orchestrální slávy na zahajovacím koncertě obstará poněkud unylý Mendelssohnův oktet, který v rámci celého programu působí spíš jako úlitba společenské funkci festivalu. Závěr bude naopak patřit kvartetům Franze Schuberta a Ludwiga van Beethovena v málo hraných orchestrálních úpravách Gustava Mahlera.

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: Klavírní kvintet g moll op. 57, Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet č. 12 F dur op. 96 „Americký“. Pavel Haas Quartet, Ivo Kahánek – klavír. 26. února 2016, Besední dům, Brno. Galakoncert pro festival Concentus Moraviae.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V Doubravníku se před několika lety podařilo dát dohromady čtyři a půl milionu korun na opravu unikátních varhan těsně před úplným zničením. Teď se městys s 808 obyvateli dočkal koncertu, jaký by mu mohla závidět kterákoliv světová metropole.  více

Pokus přetvořit hudbu Johanna Sebastiana Bacha k obrazu lidových hudebníků ze Švédska a vybroušená interpretace Stabat Mater Arvo Pärta. Concentus Moraviae provedl své publikum ve dvou dnech dvěma hudebními světy. Zcela odlišnými a blízkými zároveň.  více

„Úžasné a úžasnoucnější,“ vydechla by možná Alenka, kdyby se místo v kraji divů nebo za zrcadlem ocitla v jízdárně zámku ve Valticích. Nově zrekonstruovaný sál impozantních rozměrů včera slavnostně otevřel závěrečný koncert festivalu Concentus Moraviae. S Emanuelle Haïm a jejím souborem Le Concert d’Astrée vystoupila patronka festivalu Magdalena Kožená.  více





Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více