Rytmické rozloučení s Moravským podzimem

Rytmické rozloučení s Moravským podzimem

Čtyřicátý osmý ročník mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim skončil, na závěrečném koncertě vystoupila domácí Filharmonie Brno spolu s bubenickou hvězdou Colinem Curriem. Na pódiu Janáčkova divadla se ocitlo nebývalé množství bicích nástrojů, navíc netypicky umístěných v prostoru před orchestrem.

Jako úvodní skladba zazněla Jarní ronda, třetí část Debussyho cyklu Obrazy pro orchestr. Šlo o výborný dramaturgický tah vzhledem ke Stravinskému ve druhé polovině. Debussy se totiž – stejně jako Stravinskij – zasloužil o „rozbití“ tradiční tonality, oba velikáni jsou tak navzdory zásadně odlišným skladebným přistupům něčím spříznění. Pozornost publika se přirozeně soustředila zejména na premiérovanou čtvrtou symfonii Erkki-Sven Tüüra a proslulé Svěcení jara Igora Stravinského. Stejně tak ovšem pravděpodobně smýšlela i Filharmonie Brno pod vedením dirigenta Olariho Eltse. Debussyho Jarní ronda jsou ze své podstaty skladbou spíše tiššího ražení, orchestr však hrál s takovou dynamickou plochostí, až lze říci, že je lehce odbyl. Fádnost projevu se poněkud vytratila až ve druhé půlce skladby. Ronda tak ve výsledku vyzněla jako pouhé rozehřívání pro hlavní kusy večera. Nutno však pochválit perfektní synkopování fléten a celkovou přesvědčivost sekce dřevěných dechů.

Jednovětá Symfonie č. 4 s podtitulem Magma estonského skladatele Erkki-Sven Tüüra byla atraktivní hned z několika důvodů. Jednak šlo o českou premiéru, jednak byl Tüür rezidenčním skladatelem Moravského podzimu. Lesk dílu dodal také renomovaný skotský bubeník Colin Currie. Ten je v současnosti nejčastěji spojován se skladatelem Stevem Reichem jako přední interpret jeho děl.

Na první pohled se může skladba jevit jako koncert pro sólové bicí a orchestr – Currie však naprosto skvěle uchopil Tüürův skladatelský záměr. Navzdory svému výsostnému postavení v přední části pódia dával orchestru dostatečný prostor a jako sólista se choval mimořádně ohleduplně. Volil ideální dynamické polohy a fantasticky se s orchestrem potkával. Na vibrafon hrál s citlivostí romantického pianisty, u xylofonu si nechal plnohodnotně sekundovat od fléten. Během skladby vystřídal perkuse od velkého bubnu přes gong, činely a marimbu až po jazzrockovou soupravu. U poslední zmíněné si Currie „vystřihl“ i improvizované sólo, které místy nebylo nic míň než „groove“. S originalitou to sice Currie nepřeháněl, šlo nicméně o milé zpestření. Posléze ještě s nábožnou vážností přistoupil k marimbě, aby se ke konci vrátil v velkému bubnu a činelům.

Orchestr oproti Jarním rondům nabyl na soustředění. Na samém začátku, kdy si Tüürova kompozice naprosto vážně pohrávala s prvky spektralismu, se ve výborném světle ukázaly trubky. V táhlých tónech byly intonačně vzorné, navíc měl jejich zvuk krásnou barvu. Dirigent Olari Elts bravurně zvládal interpretačně nelehký kus, Currieho proměnlivým tempům navzdory. Společně frázované pasáže Currieho s orchestrem byly bezchybné. Magma mohla být pro leckterého posluchače těžko stravitelným oříškem, z interpretů však vyzařovalo naprosto jasně, že přesně vědí, co dělají.

Druhá půle patřila Svěcení jara Igora Stravinského, enfant terrible francouzského baletu úsvitu dvacátého století. Se svojí živelností a provokativní pohanskou tématikou má dílo specifickou auru dodnes. Také po stránce technické náročnosti je pro hráče i dirigenty nemalou výzvou. Příslibem hutného zvuku byly nejen zdvojené tympány, ale také osm horen, šest trubek a dvě tuby. Trubky štípaly svými staccaty, celkově pak zářily, a to i s dusítky. Slabší byly horny, které v klíčových momentech neintonovaly nejlépe. Orchestr se brilantně vypořádal se Stravinského náročnou nepravidelnou akcentací, Elts ale vše udržel pohromadě a rytmika byla vynikající. Ke konci začala Stravinského baletní suita trochu ztrácet dech, celkově šlo však o velmi slušné provedení chronicky známého kusu.

Symfonie Erkki-Sven Tüüra v Janáčkově divadle potvrdila, že současná vážná hudba má v Brně své posluchače a vhodně tak podpořila smělé dramaturgické záměry Moravského podzimu. Filharmonie Brno na vydařeném Svěcení jara vyjevila mnoho ze svého potenciálu. Jen škoda nevýrazného Debussyho na začátku.

Claude Debussy: Rondes du printemps, Erkki-Sven Tüür: Symfonie č. 4 „Magma“, Igor Stravinskij: Le Sacre du Printemps. Filharmonie Brno, Colin Currie – bicí nástroje, Olari Elts – dirigent. 16. října 2015, Janáčkovo divadlo, Brno. V rámci festivalu Moravský podzim.

Foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Má rád samotu uprostřed přírody i atmosféru velkoměsta, prošel hudebním vývojem od rockové skupiny až po symfonický orchestr. Hostem letošního ročníku festivalu Moravský podzim je estonský skladatel Erkki-Sven Tüür. Když jsme si domlouvali termín telefonického rozhovoru, oba jsme zapomněli na rozdílná časová pásma a málem se minuli. Nakonec jsme se ale přece jen našli – ostatně všechno je dnes provázané, jak sám říkal.  více

Pondělním koncertem estonského komorního sboru Collegium Musicale vstoupil Moravský podzim do své poslední třetiny. Význam večera podtrhuje hned několik momentů: šlo o jediný ryze vokální festivalový večer a jeho výlučně estonský charakter navázal na norské či polské koncertní série předloni. Hned třikrát byl v programu zastoupen rezidenční skladatel festivalu Erkki-Sven Tüür a v neposlední řadě se jednalo o interpretačně mimořádně hodnotný zážitek.  více

Středeční večer festivalu Moravský podzim patřil komorní hudbě v podání berlínského Armida Quartettu – energického a technicky suverénního ansámblu. Poprvé se také představil rezidenční skladatel festivalu Erkki-Sven Tüür.  více

Moravský podzim včera ozdobila Rotterdamská filharmonie, která svým koncertem připomněla krásu ruské hudby a Sibeliových symfonií. Publikum se i v letošním ročníku festivalu dočkalo zahraničního orchestru vynikající úrovně.  více





Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více