Rytmické rozloučení s Moravským podzimem

Čtyřicátý osmý ročník mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim skončil, na závěrečném koncertě vystoupila domácí Filharmonie Brno spolu s bubenickou hvězdou Colinem Curriem. Na pódiu Janáčkova divadla se ocitlo nebývalé množství bicích nástrojů, navíc netypicky umístěných v prostoru před orchestrem.

Jako úvodní skladba zazněla Jarní ronda, třetí část Debussyho cyklu Obrazy pro orchestr. Šlo o výborný dramaturgický tah vzhledem ke Stravinskému ve druhé polovině. Debussy se totiž – stejně jako Stravinskij – zasloužil o „rozbití“ tradiční tonality, oba velikáni jsou tak navzdory zásadně odlišným skladebným přistupům něčím spříznění. Pozornost publika se přirozeně soustředila zejména na premiérovanou čtvrtou symfonii Erkki-Sven Tüüra a proslulé Svěcení jara Igora Stravinského. Stejně tak ovšem pravděpodobně smýšlela i Filharmonie Brno pod vedením dirigenta Olariho Eltse. Debussyho Jarní ronda jsou ze své podstaty skladbou spíše tiššího ražení, orchestr však hrál s takovou dynamickou plochostí, až lze říci, že je lehce odbyl. Fádnost projevu se poněkud vytratila až ve druhé půlce skladby. Ronda tak ve výsledku vyzněla jako pouhé rozehřívání pro hlavní kusy večera. Nutno však pochválit perfektní synkopování fléten a celkovou přesvědčivost sekce dřevěných dechů.

Jednovětá Symfonie č. 4 s podtitulem Magma estonského skladatele Erkki-Sven Tüüra byla atraktivní hned z několika důvodů. Jednak šlo o českou premiéru, jednak byl Tüür rezidenčním skladatelem Moravského podzimu. Lesk dílu dodal také renomovaný skotský bubeník Colin Currie. Ten je v současnosti nejčastěji spojován se skladatelem Stevem Reichem jako přední interpret jeho děl.

Na první pohled se může skladba jevit jako koncert pro sólové bicí a orchestr – Currie však naprosto skvěle uchopil Tüürův skladatelský záměr. Navzdory svému výsostnému postavení v přední části pódia dával orchestru dostatečný prostor a jako sólista se choval mimořádně ohleduplně. Volil ideální dynamické polohy a fantasticky se s orchestrem potkával. Na vibrafon hrál s citlivostí romantického pianisty, u xylofonu si nechal plnohodnotně sekundovat od fléten. Během skladby vystřídal perkuse od velkého bubnu přes gong, činely a marimbu až po jazzrockovou soupravu. U poslední zmíněné si Currie „vystřihl“ i improvizované sólo, které místy nebylo nic míň než „groove“. S originalitou to sice Currie nepřeháněl, šlo nicméně o milé zpestření. Posléze ještě s nábožnou vážností přistoupil k marimbě, aby se ke konci vrátil v velkému bubnu a činelům.

Orchestr oproti Jarním rondům nabyl na soustředění. Na samém začátku, kdy si Tüürova kompozice naprosto vážně pohrávala s prvky spektralismu, se ve výborném světle ukázaly trubky. V táhlých tónech byly intonačně vzorné, navíc měl jejich zvuk krásnou barvu. Dirigent Olari Elts bravurně zvládal interpretačně nelehký kus, Currieho proměnlivým tempům navzdory. Společně frázované pasáže Currieho s orchestrem byly bezchybné. Magma mohla být pro leckterého posluchače těžko stravitelným oříškem, z interpretů však vyzařovalo naprosto jasně, že přesně vědí, co dělají.

Druhá půle patřila Svěcení jara Igora Stravinského, enfant terrible francouzského baletu úsvitu dvacátého století. Se svojí živelností a provokativní pohanskou tématikou má dílo specifickou auru dodnes. Také po stránce technické náročnosti je pro hráče i dirigenty nemalou výzvou. Příslibem hutného zvuku byly nejen zdvojené tympány, ale také osm horen, šest trubek a dvě tuby. Trubky štípaly svými staccaty, celkově pak zářily, a to i s dusítky. Slabší byly horny, které v klíčových momentech neintonovaly nejlépe. Orchestr se brilantně vypořádal se Stravinského náročnou nepravidelnou akcentací, Elts ale vše udržel pohromadě a rytmika byla vynikající. Ke konci začala Stravinského baletní suita trochu ztrácet dech, celkově šlo však o velmi slušné provedení chronicky známého kusu.

Symfonie Erkki-Sven Tüüra v Janáčkově divadle potvrdila, že současná vážná hudba má v Brně své posluchače a vhodně tak podpořila smělé dramaturgické záměry Moravského podzimu. Filharmonie Brno na vydařeném Svěcení jara vyjevila mnoho ze svého potenciálu. Jen škoda nevýrazného Debussyho na začátku.

Claude Debussy: Rondes du printemps, Erkki-Sven Tüür: Symfonie č. 4 „Magma“, Igor Stravinskij: Le Sacre du Printemps. Filharmonie Brno, Colin Currie – bicí nástroje, Olari Elts – dirigent. 16. října 2015, Janáčkovo divadlo, Brno. V rámci festivalu Moravský podzim.

Foto Petr Francán

Má rád samotu uprostřed přírody i atmosféru velkoměsta, prošel hudebním vývojem od rockové skupiny až po symfonický orchestr. Hostem letošního ročníku festivalu Moravský podzim je estonský skladatel Erkki-Sven Tüür. Když jsme si domlouvali termín telefonického rozhovoru, oba jsme zapomněli na rozdílná časová pásma a málem se minuli. Nakonec jsme se ale přece jen našli – ostatně všechno je dnes provázané, jak sám říkal.  více

Pondělním koncertem estonského komorního sboru Collegium Musicale vstoupil Moravský podzim do své poslední třetiny. Význam večera podtrhuje hned několik momentů: šlo o jediný ryze vokální festivalový večer a jeho výlučně estonský charakter navázal na norské či polské koncertní série předloni. Hned třikrát byl v programu zastoupen rezidenční skladatel festivalu Erkki-Sven Tüür a v neposlední řadě se jednalo o interpretačně mimořádně hodnotný zážitek.  více

Středeční večer festivalu Moravský podzim patřil komorní hudbě v podání berlínského Armida Quartettu – energického a technicky suverénního ansámblu. Poprvé se také představil rezidenční skladatel festivalu Erkki-Sven Tüür.  více

Moravský podzim včera ozdobila Rotterdamská filharmonie, která svým koncertem připomněla krásu ruské hudby a Sibeliových symfonií. Publikum se i v letošním ročníku festivalu dočkalo zahraničního orchestru vynikající úrovně.  více

Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače.  více

V předvečer premiéry operní pantomimy Der Traum, která se má stát pomyslným vyvrcholením 16. ročníku Hudebního festivalu Znojmo, dostali jeho návštěvníci možnost nahlédnout do prostor impozantního, avšak chátrajícího Louckého kláštera. Toto specifické místo s jedinečnou atmosférou nebylo vybrané náhodou. Jmenovaná přehlídka se totiž nestará pouze o kulturní přítomnost, ale spolufinancuje i řadu rekonstrukcí chátrajících památek. Již několik let je jeho cílem obnova Louckého kláštera, a tak se podobně jako v minulých letech stal včerejší koncert vhodnou příležitostí k dobročinné dražbě vín, jejíž výtěžek je určený právě na opravu devastované budovy. S pestrým programem sestávajícím z děl Henryho Purcella, Giovanniho Battisty Pergolesiho, Šimona Brixiho, Georga Friedricha Händela, Antonia Vivaldiho a Wolfganga Amadea Mozarta se na prosluněném nádvoří a za cinkotu skleniček představil Znojemský komorní orchestr doplněný čestnými hosty, violisty Reinholdem Riegerem a Emilem Machainem. Jako sólisté vystoupili sopranistka Zuzana Barochová a pozounista Tomáš Votava, koncert řídil houslista a pedagog Marek Filip, který je současně uměleckým vedoucím ansámblu.  více

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.  více

Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více