Symfonie smrti z bezprostřední blízkosti

Ensemble Opera Diversa letos uvedl čtyřdílný cyklus koncertů věnovaný vítězným mocnostem druhé světové váky. Včera se v Domě umění města Brna konala jeho poslední část – ruské, respektive sovětské skladatele v ní reprezentoval Dmitrij Šostakovič.

Dramaturg Vladimír Maňas zvolil pouze jedno dílo, zato ale obsahově velmi hutné, byla to Symfonie č. 14. Téma smrti, na kterém je celá symfonie postavená, se hodí jak k válce, tak ke včerejším Dušičkám. Navíc je ale dobré si připomenout další možnou vrstvu této dramaturgie. Šostakovič ve svých soubojích se sovětskou mocí míval kromě vnějších významů svých děl na mysli i další, různě hluboko skryté. Symfonií č. 14 reagoval i na vpád vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968, koncert tedy mohl nepřímo reflektovat i dvojitou úlohu Rudé armády a Sovětského svazu vůbec v našich dějinách. Publikum sice obvykle tyto dramaturgické přesahy příliš nezajímají, ale vědomí, že program není výsledkem nedostatku nápadů a interpretační lenosti, vždy potěší. Navíc se jednalo o brněnskou premiéru díla a pozdní Šostakovič se vůbec hraje málo.

Symfonie č. 14 je ve skutečnosti cyklus písní na verše čtyř básníků – Federica Garcíi Lorky, Guillauma Apollinaira, Wilhelma Küchelbeckera a Rainera Marii Rilka. Povrchně by tím mohl připomenout Mahlerovu Píseň o Zemi, přímá návaznost ale existuje především k Musorgského cyklu Písně a tance smrti. Vliv Musorgského na pozdnější Šostakovičovu tvorbu byl nemalý, určitě v tom hrálo roli to, že se Šostakovič Musorgského dílem i prakticky zabýval – instrumentoval Borise Godunova, rekonstruoval Chovanštinu a v roce 1962 instrumentoval i Písně a tance smrti – to bylo sedm let před kompozicí 14. symfonie v roce 1969. Musorgského vliv se zřetelně projevuje v přístupu ke zhudebňování textu, kdy skladatel nebazíruje na melodiích, ale první je pro něj deklamace a z ní vycházející rytmická pružnost. Melodické linie netvoří velké oblouky ale spíš sledy menších intervalů. Šostakovič v kompozici používá zcela samozřejmě výdobytky hudby 20. století – tónové řady, clustery,. Jeho hudební jazyk je ale paradoxně průzračnější a posluchačsky vstřícnější než v první třetině jeho tvorby.

Vokální party jsou určeny pro soprán a bas, zpívali Lucie KašpárkováJan Šťáva. Oba jsou již sice dávno na svých samostatných profesionálních drahách, ale s EOD spolupracují řadu let a podíleli se významně na operní činnosti souboru v jeho pionýrštějších časech. K sólistům je potřeba přiřadit i OK Percussion Duo – symfonie je napsaná pro komorní smyčcový orchestr a rozsáhlou sadu bicích nástrojů, na které hrali Martin OpršálMartin Kleibl.

Symfonie č. 14 je obtížná kompozice, která prověří schopnosti všech orchestrálních hráčů, nástroje hrají často po malých skupinách nebo sólově, nikdo se za nikoho neschová. Sál brněnského Domu umění je poměrně malý, publikum s orchestrem v něm vytvořilo velmi sevřenou komunitu a koncert měl výbornou atmosféru, která ještě podtrhla hudební charisma samotné skladby. Hlasy obou pěvců zněly z důvěrné blízkosti a prostor byl zvukem až přeplněný, výsledný dojem naléhavého a hlubokého sdělení byl jednoznačný. Dirigentka Gabriela Tardonová vystavěla skladbu na výrazných kontrastech meditativních a ostřejších poloh. Nutno ale říci, že Ensemble Opera Diversa je orchestr, kterému jsou vlastní spíš solidní kolektivní výkony než soubor zdatných sólistů, jaký Šostakovičova 14. symfonie žádá. V jednotlivostech by se tedy našla nedostatků celá řada. Dramaturgická koncepce včera přece jen převážila nad reálnými interpretačními možnostmi.

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: Symfonie č. 14, op. 135. Hudební nastudování – Gabriela Tardonová, Lucie Kašpárková – soprán, Jan Šťáva – bas, Ensemble Opera Diversa, OK Percussion Duo. 2. listopadu 2015, Dům umění města Brna.

Foto Arathan Photography

Ensemble Opera Diversa včera zahájil sezónu pořadem české hudby, hostem byl hobojista Vilém Veverka. Diversa se předvedla jako konsolidovaný a spolehlivý komorní orchestr, spojení s renomovaným sólistou mu postavilo i náročné měřítko, v němž orchestr bez problémů obstál.  více

Rozhlasovou stanici Hlas Ameriky máme ještě v živé paměti. Ensemble Opera Diversa po ní pojmenoval koncert sestavený z americké hudby čytřicátých let – líbivé, svobodné a plné optimismu.  více

Chrámový koncert Ensemble Opera Diversa přinesl program sestavený z děl současných skladatelů, až na jednu výjimku domácích. Jeho atraktivitu podtrhovaly především dvě světové premiéry složené pro tuto příležitost.  více

Opera diversa minulý týden uvedla brněnskou premiéru Palackého truchlivý konec Miloše Štědroně podle předlohy Huberta Krejčího  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více