Symfonie smrti z bezprostřední blízkosti

Ensemble Opera Diversa letos uvedl čtyřdílný cyklus koncertů věnovaný vítězným mocnostem druhé světové váky. Včera se v Domě umění města Brna konala jeho poslední část – ruské, respektive sovětské skladatele v ní reprezentoval Dmitrij Šostakovič.

Dramaturg Vladimír Maňas zvolil pouze jedno dílo, zato ale obsahově velmi hutné, byla to Symfonie č. 14. Téma smrti, na kterém je celá symfonie postavená, se hodí jak k válce, tak ke včerejším Dušičkám. Navíc je ale dobré si připomenout další možnou vrstvu této dramaturgie. Šostakovič ve svých soubojích se sovětskou mocí míval kromě vnějších významů svých děl na mysli i další, různě hluboko skryté. Symfonií č. 14 reagoval i na vpád vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968, koncert tedy mohl nepřímo reflektovat i dvojitou úlohu Rudé armády a Sovětského svazu vůbec v našich dějinách. Publikum sice obvykle tyto dramaturgické přesahy příliš nezajímají, ale vědomí, že program není výsledkem nedostatku nápadů a interpretační lenosti, vždy potěší. Navíc se jednalo o brněnskou premiéru díla a pozdní Šostakovič se vůbec hraje málo.

Symfonie č. 14 je ve skutečnosti cyklus písní na verše čtyř básníků – Federica Garcíi Lorky, Guillauma Apollinaira, Wilhelma Küchelbeckera a Rainera Marii Rilka. Povrchně by tím mohl připomenout Mahlerovu Píseň o Zemi, přímá návaznost ale existuje především k Musorgského cyklu Písně a tance smrti. Vliv Musorgského na pozdnější Šostakovičovu tvorbu byl nemalý, určitě v tom hrálo roli to, že se Šostakovič Musorgského dílem i prakticky zabýval – instrumentoval Borise Godunova, rekonstruoval Chovanštinu a v roce 1962 instrumentoval i Písně a tance smrti – to bylo sedm let před kompozicí 14. symfonie v roce 1969. Musorgského vliv se zřetelně projevuje v přístupu ke zhudebňování textu, kdy skladatel nebazíruje na melodiích, ale první je pro něj deklamace a z ní vycházející rytmická pružnost. Melodické linie netvoří velké oblouky ale spíš sledy menších intervalů. Šostakovič v kompozici používá zcela samozřejmě výdobytky hudby 20. století – tónové řady, clustery,. Jeho hudební jazyk je ale paradoxně průzračnější a posluchačsky vstřícnější než v první třetině jeho tvorby.

Vokální party jsou určeny pro soprán a bas, zpívali Lucie KašpárkováJan Šťáva. Oba jsou již sice dávno na svých samostatných profesionálních drahách, ale s EOD spolupracují řadu let a podíleli se významně na operní činnosti souboru v jeho pionýrštějších časech. K sólistům je potřeba přiřadit i OK Percussion Duo – symfonie je napsaná pro komorní smyčcový orchestr a rozsáhlou sadu bicích nástrojů, na které hrali Martin OpršálMartin Kleibl.

Symfonie č. 14 je obtížná kompozice, která prověří schopnosti všech orchestrálních hráčů, nástroje hrají často po malých skupinách nebo sólově, nikdo se za nikoho neschová. Sál brněnského Domu umění je poměrně malý, publikum s orchestrem v něm vytvořilo velmi sevřenou komunitu a koncert měl výbornou atmosféru, která ještě podtrhla hudební charisma samotné skladby. Hlasy obou pěvců zněly z důvěrné blízkosti a prostor byl zvukem až přeplněný, výsledný dojem naléhavého a hlubokého sdělení byl jednoznačný. Dirigentka Gabriela Tardonová vystavěla skladbu na výrazných kontrastech meditativních a ostřejších poloh. Nutno ale říci, že Ensemble Opera Diversa je orchestr, kterému jsou vlastní spíš solidní kolektivní výkony než soubor zdatných sólistů, jaký Šostakovičova 14. symfonie žádá. V jednotlivostech by se tedy našla nedostatků celá řada. Dramaturgická koncepce včera přece jen převážila nad reálnými interpretačními možnostmi.

Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: Symfonie č. 14, op. 135. Hudební nastudování – Gabriela Tardonová, Lucie Kašpárková – soprán, Jan Šťáva – bas, Ensemble Opera Diversa, OK Percussion Duo. 2. listopadu 2015, Dům umění města Brna.

Foto Arathan Photography

Ensemble Opera Diversa včera zahájil sezónu pořadem české hudby, hostem byl hobojista Vilém Veverka. Diversa se předvedla jako konsolidovaný a spolehlivý komorní orchestr, spojení s renomovaným sólistou mu postavilo i náročné měřítko, v němž orchestr bez problémů obstál.  více

Rozhlasovou stanici Hlas Ameriky máme ještě v živé paměti. Ensemble Opera Diversa po ní pojmenoval koncert sestavený z americké hudby čytřicátých let – líbivé, svobodné a plné optimismu.  více

Chrámový koncert Ensemble Opera Diversa přinesl program sestavený z děl současných skladatelů, až na jednu výjimku domácích. Jeho atraktivitu podtrhovaly především dvě světové premiéry složené pro tuto příležitost.  více

Opera diversa minulý týden uvedla brněnskou premiéru Palackého truchlivý konec Miloše Štědroně podle předlohy Huberta Krejčího  více

Naloučany jsou malá obec na řece Oslavě v kraji Vysočina a mají svého fotografa. Portréty zdejších obyvatel se díky němu dostaly do Knihovny amerického kongresu a staly se tak součástí největší sbírky tohoto média od jeho počátků. Necelé dvě stovky místních jsou na to náležitě hrdí. Proto společnými silami uspořádali svému fotografovi akci, na kterou jen tak nezapomenou nejen oni, sám pan fotograf, ale i všichni ostatní návštěvníci, kteří se rozhodli zvlněnou zasněženou krajinou dojet až před místní kulturní dům.  více

Ve zrekonstruovaném sále největší české Sokolovny na Kounicově ulici v Brně se setkali folklorní nadšenci z celé Moravy. Tradiční už sedmdesátý první ples zde v sobotu 21. ledna uspořádal Slovácký krúžek Brno. Propojily se tak dva spolky s hlubokou prvorepublikovou tradicí. Dohromady jim to ladilo, jako by po celou tu dobu až dodnes patřily k sobě.  více

Městské divadlo Brno vyrukovalo s českou premiérou muzikálu Matilda podle slavné, stejnojmenné knihy Roalda Dahla, jednoho z nejprodávanějších autorů světa. Rodinné představení v režii Petra Gazdíka v hledišti aspiruje na podívanou pro všechny věkové kategorie. Na jevišti však v této náročné produkci vítězí děti v čele s představitelkou hlavní role Maruškou Juráčkovou, jejíž výkon budí nejen co do kvantity textu, kvality zpěvu a zvládání pohybu respekt. Pro spravedlnost: dětské role jsou však třikrát alternovány a jejich představitelé prošli stejnou přípravou.  více

Noam Vazana, vystupující pod přezdívkou Nani, je izraelská zpěvačka, která se věnuje písním v židovském jazyce ladino. Na album Andalusian Brew z roku 2017 shromáždila lidové písně, z nichž některé slýchala jako malá od své babičky. V roce 2021 natočila své první autorské album s písněmi v ladinu, nazvané Ke Haber. Na podzim 2022 vystoupila v Brně v klubu Music Lab v duu s brněnským perkusistou Jakubem Škrhou. Před koncertem vznikl následující rozhovor.  více

Drama, filozofii nebo zajímavě nastíněnou psychologii děl nabízel poslední velký koncert Filharmonie Brno v Janáčkově divadle. Posluchačsky přívětivý program s příhodným názvem Dávné nordické příběhy nastudoval a s orchestrem provedl dánský dirigent Michael Schønwandt (*1953), nynější šéfdirigent Orchestru Národní opery Montpellier. Jeho obliba propagování soudobých skladatelů se projevila v samotné dramaturgii. Kromě známých děl od Edvarda Griega nebo Jeana Sibelia měli posluchači možnost se seznámit i s dánským autorem Hansem Abrahamsenem (*1952). Publiku se v jeho díle představila také americká sopranistka Nicole Chevaliervíce

Na předvánočním koncertu kapely Musica Folklorica v klubu Stará pekárna nečekaně oznámil svůj odchod do důchodu vydavatel a zakladatel vydavatelství Indies Milan Páleš. Stalo se tak symbolicky při křtu posledního loňského folklorního počinu, který nese název Rok na Slovácku. Jaké jsou jeho plány v důchodovém režimu? A nezmizí folklor z edičního plánu tohoto prestižního vydavatelství?  více

Dvacet let spolupráce ve skupině Květy slavili nedávno Martin Kyšperský a Aleš Pilgr. Zatímco spoluhráči a nástroje kolem nich se během dvou dekád měnili, oni dva zůstávají konstantou jedné z nejzásadnějších kapel brněnské scény tohoto století. Jde ovšem o konstantu – řekněme – dynamickou –, protože oba protagonisté střídají různé nástroje a přístupy. Martin si od kytary odskakuje k dalším nástrojům a Aleš se z bubeníka stal kontrabasistou a od roku 2023 bude znovu bubeníkem. Tento kontext je pak důležitý i pro pochopení nového alba Duo, které natočili Kyšperský s Pilgrem jako – ano, duo.  více

Rumunská skupina Fanfare Ciocărlia, přezdívaná „nejrychlejší dechovka světa“, pochází z malé vesnice Zece Prajini, ležící na severovýchodním okraji Rumunska, u hranic s Moldavskem. Vznikla před čtvrtstoletím, v roce 1997. Skupina romských hudebníků s tubami, tenorovými rohy, trubkami a saxofony se tehdy rozhodla šířit balkánskou dechovou hudbu po světě. V rámci svého zdánlivě nekonečného turné přijela v létě 2022 také do Brna, kde vystoupila na festivalu Maraton Hudby. Koncert, který byl ozdobou festivalové Balkánské scény, si připomeneme v rozhovoru se saxofonistou Oprică Ivanceou. Z rumunštiny tlumočil a odpovědi spontánně doplňoval Henry Ernst, původně německý zvukař, který kapelu pro svět objevil a dodnes je jejím manažerem a také vydavatelem.  více

Saucējas je ženský vokální soubor z Lotyšska, který se věnuje lidovým písním z této pobaltské země. V repertoáru má mimo jiné písně pastýřské, pracovní, písně na oslavu dobré úrody, případně písně k jednotlivým ročním obdobím. V létě 2022 skupina vystoupila živě na festivalu Maraton Hudby v Brně a tam jsme s nimi také natočili rozhovor, který vám nyní nabízíme jako ohlédnutí za koncertním létem v Brně. Na naše otázky odpovídají členky souboru Vineta Romāne a Elīna Ellene.  více

O tom že fake news nejsou záležitostí pouze našeho století se mohli přesvědčit návštěvníci závěrečného koncertu letošního 19. ročníku cyklu Barbara Maria Willi uvádí... – v sále Konventu Milosrdných bratří 14. prosince s programem Renesanční fake news pro potěchu dneška aneb Lenguas Malas (zlé jazyky) vystoupil španělský vokální soubor Cantoría sestávající ze sopranistky Inés Alonso, altisty Oriola Guimery, tenoristy a uměleckého vedoucího souboru Jorgeho Losana a basisty Oriola Quintana. Vokální kvarteto je součástí prestižního mezinárodního projektu EEEMERGING+.  více

Třetí adventní pondělí 12. prosince vystřídal hudební klub Stará pekárna rock za folklor, když hostil kapelu Musica Folklorica, která zde pokřtila své další album s názvem Rok na Slovácku. Booklet představuje litografie Františka Pavlici, které jsou přiřazeny každému měsíci v roce a tvoří kalendář. Ten pak tematicky doplňují jednotlivé sady písní.  více

Masarykova univerzita v čele s rektorem Martinem Barešem každý rok pořádá adventní koncert, který se po tříleté odmlce uskutečnil ve středu 7. prosince v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně. Kromě domácího Pěveckého sboru Masarykovy univerzity se také představil VOX IUVENALIS, působící pod Vysokým učením technickým v Brně, a smíšený sbor Kantiléna. Všechna jmenovaná tělesa vystoupila pod vedením sbormistra Jana Ocetkavíce

Prvního prosince brněnský klub Fléda nabídl koncert ukrajinského kvartetu DakhaBrakha inspirovaného lidovou hudbou. „Dávat“ a „brát“ je překlad názvu kapely (v originále ДаxаБраxа), vyňatého ze staré ukrajinštiny. Co člověku může dát setkání s válkou poznamenaným národem? Zejména poznání, co vše bere válka. Avšak nejen proto byl tento koncert jednou z neopakovatelných příležitostí zažít hudbu plnou silných emocí na jevišti i v hledišti.  více

V úterý 22. listopadu uplynulo 20 let od úmrtí významného muzikologa, pedagoga, redaktora a vedoucího Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity – profesora Jiřího Fukače (15. ledna 1936 – 22. listopadu 2002).  více

Pro zahájení své 11. koncertní sezony v sále Divadla Husa na provázku si hudební soubor Brno Contemporary Orchestra vybral tématiku Ticha – a to nejen jako akustického jevu, ale i stejnojmenné rodiny. Tímto oslím můstkem dramaturgie večera propojila nejen Eufemias mysterion – Tajemství ticha – Miloslava Kabeláče, ale i světovou premiéru písně Jany Vöröšové Bau mir ein Haus, jejíž námětem a inspirací se stala brněnská rodačka Anna Ticho. Na koncertě Inkluze ticha (21. listopadu) vystoupili jako sólisté sopranistka Irena Troupová a violoncellista Josef Klíč, orchestr řídil kmenový dirigent souboru Pavel Šnajdrvíce