Více modlitba než koncert. Illegal Consort a Gesualdo da Venosa

Vokální soubor Illegal Consort uvedl po roce znovu responsoria Carla Gesualda da Venosa. Koncert měl nesrovnatelně vyšší úroveň než loni – ansámbl za uplynulý rok společných vystoupení získal na zkušenostech a především na sjednoceném, velmi příjemném výrazu. Přesně týden před Zeleným čtvrtkem vystoupil brněnský vokální ansámbl v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně v Brně-Husovicích. Zazněla responsoria pro Zelený čtvrtek Carla Gesuadla da Venosa (1566–1611) z autorovy sbírky responsorií a dalších skladeb pro Svatý týden, vydané v Benátkách roku 1611. Illegal Consort tato Responsoria uvedl již před rokem v rámci Tenebrae, tedy temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby 2013.

Tradiční počet devíti responsorií byl proveden v liturgickém pořadí podle jednotlivých nokturnů. Původní bohoslužbě se přibližovaly i chorální zpěvy. Koncert byl uveden zpěvem padesátého žalmu Miserere mei Deus s antifonou Cantabo Domino qui bona tribuit mihi; zpěváci takto prošli chrámovým prostorem až do vzdálenější části kněžiště, kde zůstali po celou dobu koncertu. Po prvním a druhém nokturnu pak v podání Ondřeje Múčky zazněly ještě pozdně středověké virtuózní lamentace proroka Jeremiáše, které představovaly výrazný předěl i vhodnou chvilkovou změnu hudební textury. Gesualdova Responsoria uvedl Illegal Consort s doprovodem varhanního pozitivu, na nějž opět hrál Marek Čermák. Jiný byl však nástroj, v Husovicích se se zpěvem ansámblu výborně pojil jemnější zvuk zapůjčeného, nově postaveného portativu (firma AQ Kuřim).

Uvedení responsorií bezprostředně za sebou, bez složitějšího přediva dalších částí původních temných hodinek (žalmy s antifonami, čtení), je ohroženo jistou jednotvárností, které se soubor nevyhnul při vystoupení na loňském Velikonočním festivalu. Tentokrát tomu bylo ale naopak. Zpěváci byli výborně připravení a sezpívaní, s neokázalou jistotou si poradili i s těmi nejnáročnějšími pasážemi, kterých v Gesualdově výrazně chromatických responsoriích číhá více než dost. Při této intenzivní koncentraci, díky níž se program přiblížil více samotné liturgii než koncertu, vyzněla silně i myšlenková a kompoziční spojitost responsorií v jednotlivých nokturnech. Tíživá samota a utrpení v prvním nokturnu, v provedení přece jen poznamenaném určitou opatrností, která nedovolila rozvinout širší paletu výrazu ve vypjatých pasážích. Přesto jedno z nejkrásnějších míst „et ego vadam pro vobis immolari“ / „vydám se pro vás na smrt“ z prostředního responsoria Tristis est anima muselo zasáhnout i ty, kteří neznají či nesledovali text (program obsahoval české překlady jednotlivých responsorií). Tematicky je nejsemknutější druhý nokturn, protože všechny texty se vztahují k Jidášově zradě a sjednoceny jsou též společným veršem „lépe by mu bylo, kdyby se nenarodil“. V dosud bezchybné souhře ansámblu byla právě při responsoriu Judas mercator pessimus

patrná nejistota, která naštěstí neovlivnila další průběh programu. Po druhé chorální lamentaci zazněla responsoria třetího nokturnu. Snad jejich výrazná tematická i hudební pestrost napomohly tomu, že právě třetí nokturn byl proveden nejplastičtěji, s ideálním odstíněním jednotlivých částí i příjemnou pěveckou jistotou všech členů ansámblu, která však nikdy nepřekročila mez samoúčelné virtuozity či sebestřednosti. Závěrečné responsorium Seniores populi o ujednání kněžské rady má oproti předchozím emotivnějším textům charakter téměř nezúčastněného konstatování, také hudebně nemá tato část charakter jednoznačného závěru. S ohledem na povahu temných hodinek a s vědomím, že se jedná o responsoria pro první den svatého Třídení, se Gesualdova paradoxně zklidněná závěrečná část i adekvátní provedení Illegal Consort jeví jako ideální.

Illegal Consort, tentokrát v počtu šesti zpěváků za doprovodu varhanního pozitivu, se představil už jako vyzrálý soubor, v němž bylo po většinu času obtížné identifikovat jednotlivé hlasy. Celkový zvuk byl totiž i s přispěním jemného zvuku varhan velmi kompaktní a přirozeně se tak výrazněji vydělovaly jen krajní hlasy. Provedení řídil úspornými gesty basista Jan Faltýnek. Jakkoli se dá programu s Gesualdovými responsorii vytknout jen málo, snad právě dirigent je to, co koncertu chybělo. Ne ve smyslu elegantních gest, ale jako osoba, která by se cele mohla věnovat strukturně složité kompozici s řadou předělů a návratů jednotlivých částí, ale i opakovaných textových pasáží a hudebních postupů. Takové řešení je možná nestylové, ale vzhledem k velmi náročnému Gesualdovu cyklu vcelku potřebné, aby se každý ze zpěváků mohl plně koncentrovat na svůj part. Výborná akustika husovického chrámu podpořila výtečný dojem z programu, který se i díky promluvě duchovního na úvod a plamenům svíček přiblížil soustředěné atmosféře temných hodinek – tedy spíše modlitbě než koncertu.

Carlo Gesualdo da Venosa: Responsoria pro Zelený čtvrtek. Illegal Consort – Ivana Píchová (soprán), Lucie Karafiátová (alt), Ondřej Múčka (kontratenor), Karel Viktorin (tenor), Jan Turčínek (tenor), Jan Faltýnek (bas), Marek Čermák (varhanní pozitiv). 10. 4. 2014, kostel Nejsvětějšího Srdce Páně v Brně-Husovicích.

Foto Jakub Holas

Velikonoční festival duchovní hudby pokračoval zdařilým vystoupením polského souboru Capella Cracoviensis. Po čtrnácti letech se v Brně hrálo oratorium Georga Friedricha Händela Israel in Egyptvíce

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více

Soudobou a romantickou hudbu měly na programu poslední dva koncerty letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více