Více modlitba než koncert. Illegal Consort a Gesualdo da Venosa

Více modlitba než koncert. Illegal Consort a Gesualdo da Venosa

Vokální soubor Illegal Consort uvedl po roce znovu responsoria Carla Gesualda da Venosa. Koncert měl nesrovnatelně vyšší úroveň než loni – ansámbl za uplynulý rok společných vystoupení získal na zkušenostech a především na sjednoceném, velmi příjemném výrazu. Přesně týden před Zeleným čtvrtkem vystoupil brněnský vokální ansámbl v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně v Brně-Husovicích. Zazněla responsoria pro Zelený čtvrtek Carla Gesuadla da Venosa (1566–1611) z autorovy sbírky responsorií a dalších skladeb pro Svatý týden, vydané v Benátkách roku 1611. Illegal Consort tato Responsoria uvedl již před rokem v rámci Tenebrae, tedy temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby 2013. 

Tradiční počet devíti responsorií byl proveden v liturgickém pořadí podle jednotlivých nokturnů. Původní bohoslužbě se přibližovaly i chorální zpěvy. Koncert byl uveden zpěvem padesátého žalmu Miserere mei Deus s antifonou Cantabo Domino qui bona tribuit mihi; zpěváci takto prošli chrámovým prostorem až do vzdálenější části kněžiště, kde zůstali po celou dobu koncertu. Po prvním a druhém nokturnu pak v podání Ondřeje Múčky zazněly ještě pozdně středověké virtuózní lamentace proroka Jeremiáše, které představovaly výrazný předěl i vhodnou chvilkovou změnu hudební textury. Gesualdova Responsoria uvedl Illegal Consort s doprovodem varhanního pozitivu, na nějž opět hrál Marek Čermák. Jiný byl však nástroj, v Husovicích se se zpěvem ansámblu výborně pojil jemnější zvuk zapůjčeného, nově postaveného portativu (firma AQ Kuřim).

Uvedení responsorií bezprostředně za sebou, bez složitějšího přediva dalších částí původních temných hodinek (žalmy s antifonami, čtení), je ohroženo jistou jednotvárností, které se soubor nevyhnul při vystoupení na loňském Velikonočním festivalu. Tentokrát tomu bylo ale naopak. Zpěváci byli výborně připravení a sezpívaní, s neokázalou jistotou si poradili i s těmi nejnáročnějšími pasážemi, kterých v Gesualdově výrazně chromatických responsoriích číhá více než dost. Při této intenzivní koncentraci, díky níž se program přiblížil více samotné liturgii než koncertu, vyzněla silně i myšlenková a kompoziční spojitost responsorií v jednotlivých nokturnech. Tíživá samota a utrpení v prvním nokturnu, v provedení přece jen poznamenaném určitou opatrností, která nedovolila rozvinout širší paletu výrazu ve vypjatých pasážích. Přesto jedno z nejkrásnějších míst „et ego vadam pro vobis immolari“ / „vydám se pro vás na smrt“ z prostředního responsoria Tristis est anima muselo zasáhnout i ty, kteří neznají či nesledovali text (program obsahoval české překlady jednotlivých responsorií). Tematicky je nejsemknutější druhý nokturn, protože všechny texty se vztahují k Jidášově zradě a sjednoceny jsou též společným veršem „lépe by mu bylo, kdyby se nenarodil“. V dosud bezchybné souhře ansámblu byla právě při responsoriu Judas mercator pessimus

patrná nejistota, která naštěstí neovlivnila další průběh programu. Po druhé chorální lamentaci zazněla responsoria třetího nokturnu. Snad jejich výrazná tematická i hudební pestrost napomohly tomu, že právě třetí nokturn byl proveden nejplastičtěji, s ideálním odstíněním jednotlivých částí i příjemnou pěveckou jistotou všech členů ansámblu, která však nikdy nepřekročila mez samoúčelné virtuozity či sebestřednosti. Závěrečné responsorium Seniores populi o ujednání kněžské rady má oproti předchozím emotivnějším textům charakter téměř nezúčastněného konstatování, také hudebně nemá tato část charakter jednoznačného závěru. S ohledem na povahu temných hodinek a s vědomím, že se jedná o responsoria pro první den svatého Třídení, se Gesualdova paradoxně zklidněná závěrečná část i adekvátní provedení Illegal Consort jeví jako ideální.

Illegal Consort, tentokrát v počtu šesti zpěváků za doprovodu varhanního pozitivu, se představil už jako vyzrálý soubor, v němž bylo po většinu času obtížné identifikovat jednotlivé hlasy. Celkový zvuk byl totiž i s přispěním jemného zvuku varhan velmi kompaktní a přirozeně se tak výrazněji vydělovaly jen krajní hlasy. Provedení řídil úspornými gesty basista Jan Faltýnek. Jakkoli se dá programu s Gesualdovými responsorii vytknout jen málo, snad právě dirigent je to, co koncertu chybělo. Ne ve smyslu elegantních gest, ale jako osoba, která by se cele mohla věnovat strukturně složité kompozici s řadou předělů a návratů jednotlivých částí, ale i opakovaných textových pasáží a hudebních postupů. Takové řešení je možná nestylové, ale vzhledem k velmi náročnému Gesualdovu cyklu vcelku potřebné, aby se každý ze zpěváků mohl plně koncentrovat na svůj part. Výborná akustika husovického chrámu podpořila výtečný dojem z programu, který se i díky promluvě duchovního na úvod a plamenům svíček přiblížil soustředěné atmosféře temných hodinek – tedy spíše modlitbě než koncertu.

Carlo Gesualdo da Venosa: Responsoria pro Zelený čtvrtek. Illegal Consort – Ivana Píchová (soprán), Lucie Karafiátová (alt), Ondřej Múčka (kontratenor), Karel Viktorin (tenor), Jan Turčínek (tenor), Jan Faltýnek (bas), Marek Čermák (varhanní pozitiv). 10. 4. 2014, kostel Nejsvětějšího Srdce Páně v Brně-Husovicích.

Foto Jakub Holas

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Velikonoční festival duchovní hudby pokračoval zdařilým vystoupením polského souboru Capella Cracoviensis. Po čtrnácti letech se v Brně hrálo oratorium Georga Friedricha Händela Israel in Egyptvíce

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více

Soudobou a romantickou hudbu měly na programu poslední dva koncerty letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více


Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více