Více modlitba než koncert. Illegal Consort a Gesualdo da Venosa

Vokální soubor Illegal Consort uvedl po roce znovu responsoria Carla Gesualda da Venosa. Koncert měl nesrovnatelně vyšší úroveň než loni – ansámbl za uplynulý rok společných vystoupení získal na zkušenostech a především na sjednoceném, velmi příjemném výrazu. Přesně týden před Zeleným čtvrtkem vystoupil brněnský vokální ansámbl v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně v Brně-Husovicích. Zazněla responsoria pro Zelený čtvrtek Carla Gesuadla da Venosa (1566–1611) z autorovy sbírky responsorií a dalších skladeb pro Svatý týden, vydané v Benátkách roku 1611. Illegal Consort tato Responsoria uvedl již před rokem v rámci Tenebrae, tedy temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby 2013.

Tradiční počet devíti responsorií byl proveden v liturgickém pořadí podle jednotlivých nokturnů. Původní bohoslužbě se přibližovaly i chorální zpěvy. Koncert byl uveden zpěvem padesátého žalmu Miserere mei Deus s antifonou Cantabo Domino qui bona tribuit mihi; zpěváci takto prošli chrámovým prostorem až do vzdálenější části kněžiště, kde zůstali po celou dobu koncertu. Po prvním a druhém nokturnu pak v podání Ondřeje Múčky zazněly ještě pozdně středověké virtuózní lamentace proroka Jeremiáše, které představovaly výrazný předěl i vhodnou chvilkovou změnu hudební textury. Gesualdova Responsoria uvedl Illegal Consort s doprovodem varhanního pozitivu, na nějž opět hrál Marek Čermák. Jiný byl však nástroj, v Husovicích se se zpěvem ansámblu výborně pojil jemnější zvuk zapůjčeného, nově postaveného portativu (firma AQ Kuřim).

Uvedení responsorií bezprostředně za sebou, bez složitějšího přediva dalších částí původních temných hodinek (žalmy s antifonami, čtení), je ohroženo jistou jednotvárností, které se soubor nevyhnul při vystoupení na loňském Velikonočním festivalu. Tentokrát tomu bylo ale naopak. Zpěváci byli výborně připravení a sezpívaní, s neokázalou jistotou si poradili i s těmi nejnáročnějšími pasážemi, kterých v Gesualdově výrazně chromatických responsoriích číhá více než dost. Při této intenzivní koncentraci, díky níž se program přiblížil více samotné liturgii než koncertu, vyzněla silně i myšlenková a kompoziční spojitost responsorií v jednotlivých nokturnech. Tíživá samota a utrpení v prvním nokturnu, v provedení přece jen poznamenaném určitou opatrností, která nedovolila rozvinout širší paletu výrazu ve vypjatých pasážích. Přesto jedno z nejkrásnějších míst „et ego vadam pro vobis immolari“ / „vydám se pro vás na smrt“ z prostředního responsoria Tristis est anima muselo zasáhnout i ty, kteří neznají či nesledovali text (program obsahoval české překlady jednotlivých responsorií). Tematicky je nejsemknutější druhý nokturn, protože všechny texty se vztahují k Jidášově zradě a sjednoceny jsou též společným veršem „lépe by mu bylo, kdyby se nenarodil“. V dosud bezchybné souhře ansámblu byla právě při responsoriu Judas mercator pessimus

patrná nejistota, která naštěstí neovlivnila další průběh programu. Po druhé chorální lamentaci zazněla responsoria třetího nokturnu. Snad jejich výrazná tematická i hudební pestrost napomohly tomu, že právě třetí nokturn byl proveden nejplastičtěji, s ideálním odstíněním jednotlivých částí i příjemnou pěveckou jistotou všech členů ansámblu, která však nikdy nepřekročila mez samoúčelné virtuozity či sebestřednosti. Závěrečné responsorium Seniores populi o ujednání kněžské rady má oproti předchozím emotivnějším textům charakter téměř nezúčastněného konstatování, také hudebně nemá tato část charakter jednoznačného závěru. S ohledem na povahu temných hodinek a s vědomím, že se jedná o responsoria pro první den svatého Třídení, se Gesualdova paradoxně zklidněná závěrečná část i adekvátní provedení Illegal Consort jeví jako ideální.

Illegal Consort, tentokrát v počtu šesti zpěváků za doprovodu varhanního pozitivu, se představil už jako vyzrálý soubor, v němž bylo po většinu času obtížné identifikovat jednotlivé hlasy. Celkový zvuk byl totiž i s přispěním jemného zvuku varhan velmi kompaktní a přirozeně se tak výrazněji vydělovaly jen krajní hlasy. Provedení řídil úspornými gesty basista Jan Faltýnek. Jakkoli se dá programu s Gesualdovými responsorii vytknout jen málo, snad právě dirigent je to, co koncertu chybělo. Ne ve smyslu elegantních gest, ale jako osoba, která by se cele mohla věnovat strukturně složité kompozici s řadou předělů a návratů jednotlivých částí, ale i opakovaných textových pasáží a hudebních postupů. Takové řešení je možná nestylové, ale vzhledem k velmi náročnému Gesualdovu cyklu vcelku potřebné, aby se každý ze zpěváků mohl plně koncentrovat na svůj part. Výborná akustika husovického chrámu podpořila výtečný dojem z programu, který se i díky promluvě duchovního na úvod a plamenům svíček přiblížil soustředěné atmosféře temných hodinek – tedy spíše modlitbě než koncertu.

Carlo Gesualdo da Venosa: Responsoria pro Zelený čtvrtek. Illegal Consort – Ivana Píchová (soprán), Lucie Karafiátová (alt), Ondřej Múčka (kontratenor), Karel Viktorin (tenor), Jan Turčínek (tenor), Jan Faltýnek (bas), Marek Čermák (varhanní pozitiv). 10. 4. 2014, kostel Nejsvětějšího Srdce Páně v Brně-Husovicích.

Foto Jakub Holas

Velikonoční festival duchovní hudby pokračoval zdařilým vystoupením polského souboru Capella Cracoviensis. Po čtrnácti letech se v Brně hrálo oratorium Georga Friedricha Händela Israel in Egyptvíce

Velikonoční festival duchovní hudby 2013 má za sebou první tři dny. Pojďme se podívat, jaké byly.  více

Soudobou a romantickou hudbu měly na programu poslední dva koncerty letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hüttervíce

Na tuzemské jazzové scéně stále ještě rezonuje loňské 100. výročí od narození Gustava Broma. Na samém konci roku 2021 vyšel komplet 4 CD Gustav Brom – 100 let, který nabízí průřez repertoárem orchestru od písňové tvorby přes jazz až po průniky k soudobé vážné hudbě. Vedle toho se u téhož vydavatele (Indies Happy Trails) objevilo i album mapující dlouholetou spolupráci Bromova orchestru s Karlem Velebným. Na obou počinech se jako jeden z producentů podílel rozhlasový redaktor a jazzový hudebník a pedagog Jan Dalecký.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zavítal ve své sedmadvacetileté existenci již na celou řadu netradičních a jedinečných míst. Nedělní program Homo sapiens – příběh rytmu ve Velkém Meziříčí získal potenciál patřit mezi ty vůbec nejzáslužnější koncerty festivalu. V běžně nepřístupných prostorách Nové synagogy, která již po léta slouží jako centrum levného nákupu, vystoupili 5. června hudebníci OK Percussion Duo – Martin Opršál a Martin Kleibl – společně s hosty a svými studenty Tomášem Javorou a Kryštofem Vašíčkem. Koncert se konal ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí. Současně šlo o součást projektu Z obchodního centra ke kulturní komunitěvíce

Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae je sice stále ještě na začátku svého takřka měsíčního programu, přesto se dramaturgicky vůbec nedrží zpátky. Po zahajovacím průletu argentinským a uruguayským tangem v Boskovicích a balkánské hudbě v Ivančicích přivedl festival ve čtvrtek 2. června do atria radnice v Kyjově smyčcové kvarteto Arcadia, které společně s přáteli z Transylvánské filharmonie provedlo Smyčcový oktet C dur rumunského skladatele George Enesca. Kromě členů kvarteta (houslisté Ana TörökRăsvan Dumitru, violista Traian Boală a violoncellista Zsolt Török) tedy vystoupili houslisté Vlad RăceuValentin Șerban, violista Mihai Oșvat a violoncellista Ștefan Cazacu. Záštitu nad koncertem převzala velvyslankyně Rumunska v České republice J. E. Antoaneta Barta.  více

S houslistou Pavlem Fischerem jsme se potkali u metra na Budějovické a cestou k divadlu Dobeška stihli probrat jeho dovolenou v Itálii. Zároveň jsme už naplňovali podtitul letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae „Od kořenů k budoucnosti“. Vedle Dobešky, kde hrává divadlo Sklep, totiž stojí takzvaný dřevník, kde už pětatřicet let zkouší Škampovo kvarteto. Pavel Fischer byl zakládajícím členem ansámblu, z něhož odešel v době, kdy sklízel jeden mezinárodní úspěch za druhým. Jak sám říká, lákala ho větší hudební volnost i klidnější život. Na Dobešce ho po našem rozhovoru čekal koncert s violoncellistou Olinem Nejezchlebou a kytaristou Norbim Kovácsem. Začali jsme u něj, i když naším hlavním tématem byla Fischerova rezidence na letošním ročníku Concentu Moraviae.  více

Harafica ovládla středeční večer 25. května brněnskou Flédu. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště, která už dávno překročila hranice tohoto města, ale i zdejšího folkloru. Sál byl téměř zaplněn diváky všech generací – od fanoušků v pubertě až po babičky. Dvouhodinový koncert plný pecek, na které jsme u kapely zvyklí, byl okořeněný dávkou zážitků z letošního turné cimbálovky po Americe.  více

Další z řady tematických „výročních“ orchestrálních konceptů Jiřího Kotači pro jeho big band připomněl sto deset let od narození kanadsko-amerického jazzového pianisty, skladatele, kapelníka a především geniálního aranžéra Gila Evanse a jeho úspěšnou spolupráci s legendárním trumpetistou Milesem Davisem na sklonku padesátých let minulého století.  více

Už v roce 1999 se režisér a ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša se svým inscenačním týmem rozhodl upravit slavný muzikál My Fair Lady přímo pro brněnské prostředí. Namísto londýnského nářečí cockney použil brněnský hantec, děj zasadil do současnosti a vznikla divácky velmi vyhledávaná inscenace My Fair Lady (ze Zelňáku). Nyní se s odstupem bezmála čtvrtstoletí k oblíbenému titulu brněnské divadlo vrací znovu. A režisérem i autorem úpravy je opět Stanislav Moša, který se nyní rozhodl děj posunout do počátku 20. století. A secesní háv tomuto staronovému titulu sluší.  více

V dramaturgické linii chrámových koncertů se hudební těleso Ensemble Opera Diversa v úterý 17. května vydalo do prostor nového brněnského kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné. Zde na koncertě s názvem Misericordia představilo duchovní tvorbu současných britských autorů – Davida Matthewse, Jamese MacMillana – v kontrastu k dílům vycházejícím z tradice evropského kontinentálního minimalismu v podobě skladeb lotyšského autora Pēterise Vaskse a slovenského skladatele Lukáše Borzíka. Kromě instrumentalistů orchestru Ensemble Opera Diversa a sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase vystoupili sólově trumpetisté Vít Otáhal a Jozef Zimka. Koncert řídila dirigentka souboru Gabriela Tardonovávíce

Dlouholetá spolupráce houslového virtuosa Milana Paľy a souboru Ensemble Opera Diversa přinesla milovníkům soudobé hudební tvorby celou řadu pozoruhodných (a v mnoha případech i premiérových) koncertů. Jejich zatím posledním společným projektem se stala dvojice sólových recitálů Milana Paľy. První projekt nesl název Dotyky. Za zrkadlom (30. dubna) se stejnojmennou skladbou Adriána Demoče a středeční koncert v prostorách brněnské Káznice se jmenoval O tvojej tvári (11. května) a představil dílo Dve vety o tvojej tvári skladatelky Jany Kmiťové, která kompozici Milanu Paľovi věnovala. Nahrávky obou kompozic jsou již nějakou dobu dostupné – obě vyšly u nakladatelství Pavlík Records v roce 2021. Svých světových premiér se však díla dočkala až nyní.  více

Brněnští muzikanti rozmanitých žánrů jsou dlouhověcí a vitální jedinci. Potvrdila to také oslava životního jubilea pedagoga, skladatele, aranžéra a především virtuózního hráče na trombon Mojmíra Bártka. Jubilejní koncert s pracovním názvem Mojda Bártek 80 do brněnského Sono Centra připravili jeho přátelé pod vedením trumpetisty a kapelníka B-Side Bandu Josefa Buchty. Oslavenec, ač si dvouapůlhodinový program nepokrytě (a s dojetím) užíval, až na krátké okamžiky oddechu zůstával aktivním účastníkem celé hudební produkce. Představil se jako autor mnohých skladeb, ale především hráč, s trombonem v rukách a v plném nasazení.  více