Aleš Březina: Evropa regionů nejvíc odpovídá realitě

Aleš Březina: Evropa regionů nejvíc odpovídá realitě

Festival Concentus Moraviae se letos už počtvrté stává východiskem Českých snů – projektu zaměřeného na hudební spolupráci evropských regionů. Dramaturgem letošního ročníku je tedy opět skladatel, muzikolog a spoluautor myšlenky Českých snů Aleš Březina. Potkali jsme se v Besedním domě a kromě aktuálního programu a interpretů jsme probírali také národní identitu, hledání národního hudebního jazyka a prolínání vlivů.

Letošní ročník festivalu Concentus Moraviae je součástí projektu České sny. Jak se to projeví v programu?
Projeví se to tím, že dramaturgie, která vznikala pro Concentus, v lehce modifikované podobě vycestuje do dvaceti zemí Evropy. Už při vymýšlení programů jsme uvažovali o uplatnitelnosti těch skladeb i v zahraničí. Díky tomu, že se některé koncerty budou dávat vícekrát, se nám lépe jednalo i s umělci, které jsme žádali, aby nacvičili nový repertoár, který by vyjadřoval hlavní dramaturgickou myšlenku festivalu. Právě s možností, že ten repertoár uplatní víckrát, se nám lépe dařilo je přemluvit. Concentus ani tak není součástí Českých snů, ale jde o vývoz Concentu Moraviae do zahraničí. I tam vyhledáváme zajímavá, malá a středně velká města a místa, a ne metropole, kde by to sice bylo snadnější, ale odchýlilo by se to od základní ideje festivalu, kterou je špičková kultura ve špičkovém podání v malých a středně velkých městech.

Jak se do českého snění vejdou norští a španělští autoři, kteří jsou významnou součástí programu?
Letos je Rok české hudby a Concentus je jednou z jeho důležitých součástí. A já si myslím, že specifika něčeho se nejlépe představí, když se k nim ukáže něco kontrastního. Při hledání kontrastu k české hudbě se opravdu těžko hledá něco kontrastnějšího, než je hudba španělská a norská. Ale současně jsou to země, které mají velkou a významnou hudební kulturu. Podobně jako ta česká se utvářely až tak od poloviny 19. století, čili jsou tam i styčné body v tom, jakým způsobem se tyto domnělé periferie – jak je tehdy vnímala německá muzikologie – dostávaly do hudebního centra, daly mu nové impulsy a staly se jeho součástí. Tyto styčné body v tvorbě skladatelů jako Bedřich Smetana, Edvard Hagerup Grieg, Manuel de Falla, Isaac Albéniz a desítky dalších jsme chtěli zvýraznit tím, že jejich skladby dáme kontrastně vedle sebe. A doufám, že posluchač bude mít možnost si odnést poznání, že zvuková podoba sice může být velmi odlišná, ale vězí za ní podobná idea. Způsob, jakým uchopí mytologii své země, folklor vybraných regionů své země, jak ho zkusí propojit s kanonizovanou řečí klasické hudby své doby, to si myslím, že bude pro posluchače zajímavé sledovat.

V dramaturgickém úvodu se píše, že „proces hledání ‚národních jazyků‘ je v klasické hudbě již po mnoho desetiletí ukončený“. Proč ho tedy vytahujete na světlo?
Protože je ukončený v tvorbě soudobých skladatelů – nevíme, jestli je to navždy, je to momentální stav. Dnes je opravdu těžké odlišit hudbu německých, francouzských nebo anglických autorů. Ukončená ale není recepce tohoto procesu a myslím si, že idea národních států, národnosti, vyjadřování národního stylu v hudbě souzní i s tím, co momentálně vidíme kolem sebe v Evropě. Vezměme třeba hledání identity různých národnostních menšin v jiných zemích, události na Balkáně, v Rusku – tam všude jde hledání vlastní identity podstatně násilnějšími prostředky, než to činíme my.

Jaký význam mají národní hudební řeči v Evropě, která hledá cesty ke sjednocení?
Ona hledá cestu ke sjednocení v těch základních otázkách, jako je armáda, ekonomika – určitě nehledá cestu ke kulturnímu sjednocení. Každý, kdo jen trošku cestuje, ví, že se vždycky bude lišit jih Francie od severu Anglie…

nakonec i od severu Francie.
Evropa regionů nejvíc odpovídá realitě a ve vedlejším plánu můžeme poukázat i na to, že to nejzajímavější vzniká poznáváním jiného, prolínáním s druhým. Některé z nejzajímavějších skladeb druhé poloviny 19. století vznikly právě znalostí „standardní“ řeči a jejím obohacením o něco svébytného. Není to jenom originalita za každou cenu, vždy se jedná o nějaký amalgám.

Osu letošního programu tvoří Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Edvard Grieg a Manuel de Falla – proč zrovna oni?
To bych formuloval trochu jinak. Z české strany tam patří zakladatelé české národní hudby, ale stejně tak zazní řada děl Leoše Janáčka, protože je pro originalitu národní hudební řeči jedním z nejlepších možných příkladů vůbec. Stejně tak zazní Albénizova díla… já jsem si nestanovil, kolik zahrajeme skladeb kterým autorům, ale spíš jsem pro konkrétní interprety a konkrétní obsazení hledal nejatraktivnější skladby, které nejlépe vyjádří základní myšlenku Concentu. Potom z toho vzešel počet provedení skladeb určitých autorů, ale nikdo z nás neměl myšlenku, že tam je nějaká skupina skladatelů v centru.

V programu se objevuje i jazz, romská hudba, tango, flamenco… jak se vzájemně pojí vážná a populární hudba, jak jdou dohromady?
Jednak to propojuji na základě zálib interpretů, protože romskou, jazzovou nebo folklorní hudbu často hrají právě interpreti, kteří u nás zahrají koncerty s ryze klasickým repertoárem. Dalším styčným bodem je to, že národní kultury kdysi sahaly po hudbě spjaté s určitým regionem, po hudbě folklorní. A posluchačsky – neznám snad nikoho, kdo by neměl ve své diskotéce jak jazzovou, tak folklorní, tak klasickou hudbu. Posluchači čím dál tím víc nejsou posluchči ryze jazzové, ryze folklorní, ryze klasické hudby, tak proč bychom měli složení jejich diskoték uměle trhat do jednotlivých segmentů.

Během festivalu bude v klášteře Porta coeli v Předkláštěří uvedeno tvoje Requiem s Ivou Bittovou a Vojtěchem Dykem. Můžeš je blíž představit? Jak dojde dramaturg k tomu, že jeho vlastní skladba patří do programu?
David Dittrich mi to dal jako podmínku, že musí zaznít. S nápadem jako takovým přišel Marek Štryncl a ředitel Boni Pueri Pavel Horák. Oni nastudovali moje Requiem, které původně vzniklo v roce 2009 pro sušický dětský sbor jako moje poděkování za to, že jsem tam sbíral své první hudební zkušenosti. Bylo to ke čtyřicátému výročí vzniku sboru. Nastudovali druhé uvedení Requiem s Filharmonií Hradec Králové, respektive s Jihočeskou komorní filharmonií. A natolik si to dílo oblíbili, že Marek přišel s pozoruhodným nápadem spojit historické nástroje a novou hudbu s tím, že ta skladba to umožňuje. Oslovil mě, jestli bych udělal verzi pro jeho orchestr Musica Florea opět s Boni Pueri a chtěl oslovit netradiční sólisty. On velmi rád své vlastní hudebníky vtahuje do improvizačních projektů, kdy se improvizačně rozvíjí třeba Palestrinova hudba. A jeho hudebníci to velmi kvalitně a rádi dělají. Ze společné diskuse se zrodil nápad oslovit Ivu Bittovou a k ní nakombinovat Vojtěcha Dyka, který s Musicou Floreou už zpíval. Že s muzikanty z Florey zpívala už Iva Bittová, to je možná obecně známo, ale i Vojta Dyk již s nimi zpíval na afterparty festivalu Struny podzimu. Tam si Marek Štryncl s Vojtou Dykem výborně sedli a vyšlo najevo, že Vojta má hlas, který neklade limity žádnému repertoáru. Prošel také dětským sborem Pueri gaudentes a prošel i klasickým školením. Iva Bittová z toho původně měla obavu, ale důvěřovala nám, že jsme si nevymysleli čistě marketingové obsazení a že ta úvaha byla umělecká. Na zkouškách si s Vojtou Dykem dokonale sedli, bavilo to orchestr, sólisty i sbor. Myslím, že to navzdory tématu Requiem a připomenutí začátku První světové války bude nabíjející velmi pozitivní energií.

Položím ti i otázku, kterou dramaturgové nemají rádi – co pokládáš za vrcholné události letošního Concentu?
Hned zahajovací koncert – nemusí se zdát nadstandardní, ale možnost slyšet tři ze čtyř Dvořákových symfonických básní na Erbenovy texty v podání Pražské komorní filharmonie s Jakubem Hrůšou a slyšet na tom koncertu také v podání fascinující Soni Červené přímo ty Erbenovy předlohy z Kytice, slibuje velkolepý zážitek. Možnost slyšet básně a potom jejich hudební přetavení, které je u Dvořáka často velmi doslovné, to bude velký zážitek. Tahákem budou všechny čtyři koncerty rezidenčního umělce Josefa Špačka. Jednak je to fantastický houslista a jednak se uvolil naučit na každý koncert nějakou novou skladbu. Bude tedy hrát částečně úplně nový repertoár, který respektuje dramaturgii Concentu Moraviae. Já se moc těším na jeho nastudování Ernstovy Polonézy D dur se Zemlinského kvartetem. Ernst coby brněnský rodák je známý a mezi virtuózními houslisty oblíbený, ale zrovna tuhle polonézu prakticky nikdo nehraje. Domnívám se, že to bude takový malý objev. Dalšími vrcholy jsou pro mě určitě koncerty Pavla Steidla, což je zde v Čechách kupodivu málo známý kytarista. Patří mezi deset nejproslulejších kytaristů světa – tam ho nezařazuji jen já, ale zejména odborné časopisy. Vystoupí na sólovém recitálu a jednak jsme ho podnítili ke spolupráci s Karlem Košárkem. Myslím si, že spojení kytara a klavír je zvukově fascinující a ten koncert nabídne kromě originálních a transkribovaných skladeb také skladby, u nichž lidi s překvapením zjistí, že je vlastně znají nazpaměť. Myslím třeba druhou větu Concierto de Aranjuez, to jsme si prostě neodpustili. Ještě musím zmínit Tine Thing Helseth, což je krásná, mladá norská trumpetistka. Vystoupí ve dvou typech programů – zahraje na dvou koncertech Ebenova Okna podle Marca Chagalla s varhaníkem Petrem Rajnohou – ta nastudovala výslovně na objednávku festivalu – a potom pro radost vystoupí také se svým vlastním kvintetem a zahrají hudbu Astora Piazolly, Kurta Weilla a dalších.

A co je naopak na první pohled nenápadná akce, na kterou bys speciálně rád upozornil?
Určitě koncert Českého noneta, kde zazní málo provozovaná hudba Václava Trojana. Toho považuji za jeden z neprávem opomíjených klenotů české hudby. On se tak trochu rozmělnil v drobných psaním fantastické filmové hudby, která málokdy žije svým vlastním životem. Hudba k animovanému filmu Jiřího Trnky Bajaja je svébytnou koncertní hudbou a doufám, že České noneto na koncertu uvítá i dětské posluchače. Dále jsou to koncerty obou klavírních trií – Dvořákova a Kalabisova. Nabízejí zajímavý repertoár a umělce, kteří vystoupí i sólisticky. Dvořákovo trio se kompletně sejde až v závěru, což bude pocta Leoši Janáčkovi. Kalabisovo trio zahraje norskou, španělskou a českou hudbu svého jmenovce Viktora Kalabise – z toho mám velkou radost. Dovolil bych si upozornit také na koncert Dua Ardašev, které dokonale naplní základní dramaturgickou myšlenku. Zazní Norské písně a tance E. Griega, Slovanské tance a také skladba Drásnění Víta Zouhara, která vznikla v roce 2004 pro první ročník Concentu Moraviae, pro který jsem mohl dělat dramaturgii. V zásadě neexistuje koncert, který by mohl zklamat. Interpreti jsou špičkoví, hudba prvotřídní a spojení skladeb leckdy neotřelé. Není tam žádný průměrný koncert, umělci nám nadstandardně vyšli vstříc ve všech požadavcích.

Kdy bude tvůj příští Concentus Moraviae s Českými sny a máš už pro ně něco v plánu – třeba aspoň koncepčně?
Honí se mi v hlavě, už i ten ročník je vymyšlený, takže pokud se nic nestane, tak to bude rok 2017. Z plánů ještě nic neřeknu. Ani ne proto, že by se to muselo tajit, ale ono se to musí teprve zrodit, musí si to sednout. Musí s tím souznít pořadatelé i agentura, musí to oslovit lidi, kteří potom budou tři roky pracovat na tom, aby ta věc vznikla. Kdyby je to nebavilo, tak by to na vyznění bylo i poznat.

Komentáře

Reagovat
  • ivana

    27. květen 2014, 7:42
    dobrý

Dále si přečtěte

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae v červnu vstoupí do svého devatenáctého ročníku. Letošní sérii třiatřiceti koncertů vytvořil muzikolog a skladatel Aleš Březina. Svou dramaturgii opět nazval „České sny“ a začlenil naši národní hudbu do evropského kontextu: konfrontuje ji s hudební kulturou španělskou a norskou.  více

Před deseti lety se zrodil celoevropský projekt České sny, který vychází z idejí Mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae a který přiváží špičkové hudební produkce mimo zavedená kulturní centra. Tvůrci zamýšleli představit koncerty s jednotnou dramaturgií ve vybraných českých městech a obcích a následně v jejich evropských partnerských protějšcích. Domácí část Českých snů letos začíná 22. května, do zahraničí přejdou 4. července, kdy si symbolickou vlajku festivalu předají partnerská města Břeclav a Trnava. O tom, jak se České sny vyvíjejí a kam směřují jsme mluvili s manažerkou festivalu Zdenkou Kachlovou.  více

Koncerty v Moravském Krumlově a Doubravníku spojila osobnost dirigenta, cembalisty a varhaníka Andrey Marcona. V Krumlově řídil vystoupení Venice Baroque Orchestra s Magdalenou Koženou, v Doubravníku uvedl do života zrekonstruované varhany v kostele Povýšení svatého Kříže.  více


Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae přináší již dvacátým osmým rokem dramaturgicky pestré a interpretačně vybroušené večery, které navíc zasazuje nejen do koncertních sálů, ale rovněž na nádvoří či do zámeckých salónů, hradních sálů, bazilik, kostelů či synagog. Letošní 28. ročník zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní. Kulturní centrum Evropy tedy Vídeň sloužila jako sídelní město habsburských císařů a Kroměříž zase byla domovem olomouckých arcibiskupů. Na dramaturgii letošního ročníku se podílela trojice respektovaných odborníků: děkanka Hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec a dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde.  více

Letos v únoru se Filharmonie Brno vydala na nesmírně úspěšné americké turné; na programu měla výběr základních českých klasiků a současnou americkou hudbu. Orchestr vystoupil v legendární Carnegie Hall, v Ann Arbor, poté následovaly tři koncerty v Kalifornii a dále v Kansas City a v texaském Lubbocku. Na koncertech se představili někteří z vůdčích sólistů dnešní doby, jmenovitě Angélique KidjoLaurie Anderson a Christian Schmitt. To vše se odehrálo pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. Strávil jsem s ním několik fascinujících minut, během nichž mi o tomto velkém mezinárodním úspěchu vyprávěl.  více

Původně mělo jít o dvojalbum, na kterém Druhá tráva pracovala s britským producentem Eddiem Stevensem a které mělo přinést převzaté i autorské skladby. Vinou epidemie covidu vznikly obě části odděleně: Díl první vyšel v roce 2020 a obsahoval především coververze. Díl druhý se na trhu objevil v roce 2022 a převažují na něm skladby původní. Osoba producenta, jinak špičkového odborníka na indiepop a elektronickou hudbu, je u obou částí stejná. Přístup a způsob nahrávání se však liší a to, co kapela se Stevensem na prvním albu pouze naznačila, na „dvojce“ vyzrálo do intenzivnějších barev, zvuků a vůní.  více

Oslavy stopadesátí let brněnského Besedního domu, které se konají nejen v jeho prostorách, vynikají zajímavou dramaturgií. Ta dokáže posluchače přenést do počátků existence tohoto koncertního prostoru. Dva koncerty, které se odehrály 4. a 5. května, nesly název Janáček a Horňácká muzika. Já jsem se zúčastnila toho prvního a šlo o skutečně povedený zážitek, který mi Filharmonie Brna a Horňácká muzika Petra Mičky připravila. Páteční reprízu koncertu přenášela Česká televize. Oba večery byly vyprodané a do prodeje se dokonce přidávaly vstupenky na stání.  více

Sídlo Filharmonie Brno a jedna z nejdůležitějších historických i kulturních dominant Brna – tedy Besední dům – letos slaví 150. roků od svého vzniku. Přesně 3. dubnu 1873, kdy byla slavnostně otevřena dvorana (velký sál) budovy od architekta Theophila von Hansena, autora mj. proslulého vídeňského Musikvereinu, se tento honosný objekt stal středobodem brněnské kultury a zdejšího osobitého uměleckého života. O půldruhého století později – v pondělí 1. května 2023 – zahájila odpolední sešlost a následný koncert s podtitulem Když Smetana v Brně poprvé hrál… sérii koncertů, které vzdají hold jedinečným milníkům v kulturní historii města.  více

Písničkářka Martina Trchová, držitelka Anděla za album Holobyt, nedávno rozpustila svou kapelu a nově vystupuje především jako sólistka. Pomalu pracuje na novém albu a věnuje se také výtvarnému umění. Brzy vyjde její nová kniha s názvem Babi a také se bude konat další ročník festiválku, který pořádá v brněnské čtvrti Obřany.  více

Slyšet a vnímat hudbu v nejrůznějších interaktivních paralelách bylo možné na koncertě Brno Contemporary Orchestra v čele se svým dirigentem Pavlem Šnajdrem, který se odehrál v pondělí v brněnském vědeckém zábavném centru Vida. Večer věnovaný zvuku a interakcím ve vědě nezůstal pouze u pokusů na stanovištích, ale přetavil vědu do uměleckého hudebního zážitku, který byl také propojen s tlumočením do znakového jazyka v podání Hands Dancevíce

Na velké Hudební scéně Městského divadla Brno se včera odehrála česká premiéra broadwayského muzikálu Velká ryba (Big Fish). Druhé obsazení velké a technicky náročné produkce se odehraje dnes. Dílo scenáristy Johna Augusta vypráví příběh o komplikovaném vztahu otce a syna, o světě fantazie, lásky a magie. Hudbu složil Andrew Lippa, autor muzikálu Adamsova rodina. Muzikál vychází ze stejnojmenné prózy Daniela Wallise s podtitulem Román mytických rozměrů a z oceňovaného filmu Tima Burtona. Na newyorskou Broadway se muzikál poprvé dostal před deseti lety, a ještě o deset let dříve vznikl vzpomínaný film slavného režiséra.  více

Ze spolupráce hudebního souboru Ensemble Opera Diversa a houslového virtuóze Milana Paľy vznikla již celá řada nahrávek i nezapomenutelných hudebních večerů. Na loňský komorní diptych světových premiér pro sólové housle od Adriána Demoče a Jany Kmiťové navázal v pondělí 17. dubna v sále Místodržitelského paláce v Brně další koncert s celovečerní sólovou kompozicí. Také Dandelion (Pampeliška) kanadsko-americké skladatelky Lindy Catlin Smith zazněl v sídle Moravské galerie v Brně ve světové premiéře. Dílo navíc vzniklo speciálně z podnětu Milana Paľy.  více

Už sedmým koncertem pokračoval Velikonoční festival duchovní hudby, který se takto překlenul do poslední třetiny. Včerejší večer se uskutečnil v Českobratrském evangelickém chrámu J. A. Komenského (známý také pod názvem Červený kostel). Pro jubilejní 30. ročník festivalu vznikly dvě skladby. První od Slavomíra Hořínky diváci slyšeli zkraje minulého týdne. Druhou premiérovanou kompozici s názvem Mysterium paschale od brněnského skladatele a varhaníka Františka Fialy představil recenzovaný koncert nazvaný veršem Zajásejte již, zástupy. Velikonoční oratorium v sobě skrývá rafinovanost v podobě práce s prostorem chrámu, kombinování české a latinské verze zhudebněných textů a vložených recitací.  více

O jubilejním 20. ročníku hudebního cyklu Barbara Maria Willi uvádí…, také o historicky poučené interpretaci a dalších plánech jsem na Hudební fakultě Janáčkovy akademie múzických umění hovořil s děkankou Hudební fakulty JAMU, dramaturgyní, pedagožkou, popularizátorkou klasické hudby, cembalistkou, varhanicí a specialistkou na kladívkový klavír Barbarou Marií Willi. O tom, jak nabitý program tato žena má, vypovídá nejlépe fakt, že těsně před začátkem našeho povídání aktivně vyučovala zahraničního studenta.  více

Velikonoční festival duchovní hudby možná nejvýrazněji reflektuje svátky ze svého názvu v tzv. tenebrae (temných hodinkách). Jedná se o tři večery od Škaredé středy po Velký pátek, během nichž posluchači mají možnost si vyslechnout rozmanitá zhudebnění lamentací (nářků) z knihy Pláč nebo také responzorií věnovaných Kristovu utrpení. Ke zpěvům původně náležely obřady, ze kterých se při koncertech zachovává symbolické zhasínání svící.  více

Zpěváka, herce, scenáristu Ondřeje Havelku brněnské publikum dobře zná i v roli režiséra. V opeře Národního divadla Brno vytvořil inscenace na díla Bedřicha Smetany (2006), Giacoma Pucciniho (2008) nebo Johanna Strausse mladšího (2010). V této sezóně se do Brna opět navrací s letošní druhou operní premiérou Falstaff od Giuseppe Verdiho. Uskutečnila se 5. dubna 2023 za účasti režiséra.  více

Protnutí staré a nové hudby přinesl třetí koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby, který se odehrál 4. dubna v brněnském kostele sv. Janů. Večer s podtitulem Hlásám milost patřil komornímu orchestru L´Armonia Terrena fungujícího pod vedením kmenového dirigenta Zdeňka Klaudy. Basového partu v jediné vokálně-instrumentální skladbě se ujal sólista Jan Martiník. Koncert z hlediska dramaturgie byl nápaditě orámovaný dílem Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750) v instrumentačně novodobém hávu.  více

Nejčtenější

Kritika

Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.  více