Alica Heráková: Jsem sama Romka a vnímám to jinak

Největší problémy jsou ty, které jsou nejblíž – to platí jak pro lidi, tak pro města. Za nejproblémovější a nejnebezpečnější lokalitu Brna je obecně považováno území vymezené přibližně ulicemi Cejl a Francouzská. Je to vlastně plácek, který obejdete pěšky za nějakých dvacet minut, když se budete courat tak za třicet. V našich očích ale narostl do obludných rozměrů vyjádřených přezdívkou Brněnský Bronx. Bydlí v něm hodně Romů a kdo tam v noci vejde, tomu hlava sejde. Proč si to lidé myslí, kdo a jak v našem malém Bronxu žije a proč se v něm koná Ghettofest – o tom všem mi něco řekla spoluorganizátorka festivalu Alica Heráková.

Přiznám se, že ani nevím, odkud začít, protože témat se mi nabaluje strašně moc. Začnu tedy úplně banálně – co je to Ghettofest a k čemu je to dobré?
Je to kulturní multižánrový festival, koncept je specificky vytvořený pro oblast tohoto tak zvaného Bronxu. Vytvářeli jej lidé, kteří tu bydlí nebo k němu mají nějakou vazbu a vycházeli z toho, že se tu cítí dobře, necítí se ohrožení. Všeobecný názor je zatím takový, že je to nebezpečná lokalita, která je ghettem, a cílem bylo na základě vlastní zkušenosti ukázat, že to tak v praxi není. Takže jsme vytvořili něco, co dává prostor místním a zároveň láká lidi zvenčí. Není to princip jako třeba u Khamoro festivalu, kde je na veřejnost orientovaný čistě romský program. Tady se střetávají nejrůznější žánry i nejrůznější typy lidí

Oblasti mezi ulicemi Bratislavská, Francouzská a Cejl se tedy říká Brněnský Bronx – co si pod tím má neznalý člověk představit?
Pro tu oblast je nejcharakterističtější to, že se jedná o „městské Sudety“. To znamená, že v několika vlnách odešli obyvatelé, kteří určovali ráz a charakter čtvrti. Nejdřív to byli Židé, po válce Němci, kteří odsud byli vyhnaní. Po druhé světové válce byli do této industriální oblasti nastěhováváni Romové a ti teď postupně odcházejí. Ne že by byli vyhánění, jako to probíhalo u jiných kolem války, ale vytlačuje je gentrifikační proces. To znamená, že se sem rozlézá centrum města, je to lokalita zajímavá pro investory a to vytlačuje sociálně slabší vrstvy, které tu bydlí.

Tady ale nikdy nebyla bohatá část města…
Byla to industriální periferie. Byly tu pochopitelně i lepší domy s velkými byty, a také dělnické domy, továrny. Po válce ale byly i ty velké luxusní byty rozdělovány přepážkami tak, aby se do nich vešlo co nejvíc romských dělníků. Skvělá čtvrť to nikdy nebyla, ale specifické pro její atmosféru je právě to, že už tu nejsou ti, kdo pěstovali její charakter – to je tady velmi cítit. Romové se míchají s mladou generací, která sem přichází a bydlí tady třeba kvůli levnějším nájmům nebo proto, že je to tady jiné, multikulturní, specifické. Takže se tu zase během několika desítek let vyměňují obyvatelé.

Ghettofest není proromský festival, ale když se v Brně řekne Cejl, Bratislavská, Francouzská, tak si většina lidí stejně představí Romy. Jak se zaměření Ghettofestu na společné soužití různých komunit a etnik projevuje v programu festivalu?
Program vychází z praktické multikulturality, žije tu větší množství různých skupin, které různým způsobem koexistují dohromady. Hodně v tom od začátku rezonovalo česko-romské soužití, které je v našem veřejném prostoru nejvíc diskutované. A romská komunita jako taková je nejpočetnější co do množství lidí a nejvýrazněji ovlivňuje dnešní charakter lokality. Hodně spolupracujeme s Muzeem romské kultury nebo s romskými umělci, kteří dostávají prostor se nejen prezentovat, ale také vcházet do nějaké interakce s ostatními umělci ze širšího spektra. Na základě zájmu jsme se rozhodli pro food část, která je v poslední době hodně populární, a chceme nějak reflektovat mezinárodní kuchyni. Takže jednáme z nejrůznějšími zástupci komunit, které tady jsou, aby postavili nějaký stánek s jídlem.

Romštinu jako rodný jazyk uvedlo při sčítání lidu asi 40 000 lidí, k romské národnosti se hlásilo asi 13 000. Jak je možné, že se k tomu hlásí tak málo lidí a přitom vyvolávají tolik emocí?
To by vydalo na zvláštní rozhovor a dalo by se to rozčlenit do více kategorií. Většina Romů se nehlásí k romské národnosti, při sčítání lidu kroužkují, že jsou čeští občané, kterými se cítí být. Romskou národnost volí lidé, kteří se ji nebojí veřejně prezentovat, což není typické pro všechny Romy. Vychází to z velké části na základě zkušeností, které jsou v souvislosti s přiznáním identity. Ta potom bývá často člověku omlácená o hlavu. To je jedna část – Romů je podstatně víc, než kolik se jich k tomu hlásí. Zadruhé otázka osobní identity je tak specifická a intimní záležitost, že generalizovat to je strašně složité. Já jsem se přihlásila k romské národnosti, ale vím o lidech, kteří to zkrátka neudělali, protože to nevnímají jako zásadní; nechtějí být škatulkováni jako Romové.

Nechcete festival rozšířit i na další oblasti, které se také spíš obcházejí? Myslím některé části Husovic, Dornych…
Prostor Bratislavské, Hvězdové, tady toho jádra, je pro nás výhodný tím, že je relativně dobře uchopitelný i produkčně a je to i tradice. Je hodně lidí, kteří sem přijdou. Letos jsme se rozhodli udělat takový malý úkrok bokem, jedna aktivita bude probíhat na Svitavském nábřeží – je to sportovní část v neděli. Také jsme řešili, kam umístíme velkou stage, protože se opravuje prostor parku Hvězdička. Nakonec jsme se rozhodli zůstat tady na ulici v centru „Bronxu“, protože je to dobře dostupné z centra a pro festival logické. Rozšiřování festivalu naráží nejvíc na to, že ho všichni děláme jako dobrovolníci. Takže to naráží na naše možnosti a kapacity v tomto směru. My jsme se teď prozhodli udělat krok k vícedennímu programu a pokud se ten formát osvědčí, tak je logickou volbou na příští rok hledat i jiná místa, další ohniska. Ono to ale přirozeně vyvěrá i ze zájmu různých lidí se na festivalu podílet. Spíš si to samo říká, co je potřeba, a my tu přirozenou cestu následujeme.

Ghettofest má za cíl na jeden den tuto lokalitu otevřít a vytvořit v ní prostor pro setkání. Ale co těch 364 dní, které zbývají – proniká sem postupně „vnější“ svět?
Vnější svět sem proniká velmi rychle skrze gentrifikaci jako takovou. Na tohle téma se zaměřujeme v odborné části festivalu, kterou orientujeme více komunitně. Kromě klasické debaty, která proběhne, budeme mít i seminář zaměřený na komunitní aktivity. To sem proniká hodně – na jedné straně jsou tu nějaké neziskovky, které tu tradičně působí a hodně pracují s tou lokalitou i konceptem sociálního vyloučení a potřeby poskytovat někomu pomoc jako klientovi. Jsou tu třeba Podané ruce nebo neziskovky, které poskytují sociální služby. Pak jsou tady nejrůznější iniciativy, kterým ten Ghettofest dává prostor a to jsou iniciativy, které vycházejí přímo odsud. Jedním z příkladů je Sdružení rodičů za férovou školu, což je neformální spolek romskýcj maminek, které se už asi rok setkávají. Výsledkem je, že mají sbor a na Ghettofestu budou vystupovat, je to inside komunitní aktivita. Dalším příkladem by mohly být iniciativy mladých lidí, kteří přicházejí zvenčí, zabydlují se tady a mají chuť to tady oživovat a osidlovat. S tím souvisí třeba iniciativy v bývalé káznici, kde by mělo vzniknout Kreativní centrum. Takže ty tendence tady jsou a ten festival by měl být jejich výstupem. Lidé, kteří o lokalitu mají zájem, potom svoji aktivitu směřují ke Ghettofestu, kde ji prezentují navenek.

Takže Ghettofest víc koncentruje, co se tady děje, než že by něco shora vytvářel?
Ono to jde ruku v ruce. Já tady bydlím, pracuji v muzeu, mám tu nějaké vazby, i kolegové pro to mají jakési know-how a znalost místa. S tím se snažíme pracovat a to je to základní. Velká část programu, který děláme, je to zvenčí, co do toho přidáváme. To znamená, že tu bude hrát třeba 100°C, které zaplatíme, pozveme všechny ty brněnské tanečníky, aby tady zatančili, je to kombinace obojího.

Co by se ale muselo stát, aby se tu lidé nebáli projít i mimo Ghettofest. Aby šli třeba z večerního představení divadla Radost do Černých Polí a měli pocit, že se nic nestane?
Já si myslím, že nejdůležitější je takový ten „mindshift“. Bavily jsme se o tom s Kamilou Zlatuškovou, která to nazvala „ghetto v hlavě“. To je takový ten pocit, že vstupuju do ghetta, takže se mi tam něco stane a na prvním rohu mě někdo okrade. Takže tam raději nechodím. První věc je připustit si, že by to tak nemuselo být. Druhá věc je – a na to Ghettofest reaguje – my dáváme možnost většímu množství Romů a jiných lidí se potkat. Tím vytváříme prostor, který tady úplně chybí, prostor setkávání, kde spolu lidé stráví několik hodin a zjistí, že se nemusí bát. To, že stojí na ulici hlouček Romských žen a něco si tam řeší, neznamená, že někoho ohrožují. To je ten základní pocit, že větší množství Romů znamená ohrožení, že po mně půjdou. Kdekoliv v centru se v noci může stát nějaký problém, ale s tím člověk musí počítat, když se večer ve městě pohybuje. Dokázat se zbavit toho předsudku, že větší množství Romů znamená „určitě se mi něco stane“, je základní myšlenka, která vede k tomu, aby se něco stalo. Já jsem sama Romka a vnímám to jinak, ale kdokoliv tady žije mi potvrzuje, že to není nebezpečná čtvrť, není to ghetto, není to „Bronx“ ve smyslu francouzských předměstí nebo velkého amerického města.

Ano, to srovnání mi přijde paradoxní. V opravdovém Bronxu žije jeden a půl milionu lidí...
Když jsem tu měla na návštěvě umělce z Německa, tak jsme šli o půl jedenácté Cejlem, který byl úplně mrtvý, tam nebyl prakticky nikdo. Když jsem jim řekla, že toto je nejnebezpečnější ulice v Brně, tak se opravdu s chutí zasmáli, protože mají úpně jinou zkušenost. Na světě jsou města, kde není běžné se pohybovat pěšky, jezdí se jen autem nebo na kole. Tady to má pořád úplně jiný charakter.

Tady byl vždycky zvláštní život, byl tu třeba TetraHydroClub a předtím Harlem – ten se vlastně taky hlásil k jiné pověstné části New Yorku. Zdá se mi, že tu řešíme úplně malý problém a tím Harlemem nebo Bronxem z něj děláme něco strašně vážného.
Je to v podstatě nálepka. Když se na to koukáme společným pohledem my dva, tak to vnímáme. Ale z pohledu člověka, který z toho cítí obrovský problém a nebezpečí, tam se to posouvá. Spousta lidí před skupinou Romů automaticky přechází na druhý chodník z úplně iracionálních důvodů. Je tu určité nastavení, které má člověk v hlavě. V okamžiku, kdy mám v hlavě to, že jsem něčí oběť, tak se jí stanu s mnohem větší pravděpodobností, než když to tak nemám. To je ale velmi individuální a specifická věc, kterou nelze nikomu vymluvit…

nedá se jen tak říct „nemysli si to, neboj se zubaře, neboj se Romů“.
Ano, přesně tak. Je to individuální proces nějakého sebeuvědomování.

A je tady z hlediska statistiky větší kriminalita než třeba v Bohunicích?
To je hrozně komplikované říct, protože tady tím „Bronxem“ prochází hranice dvou městských částí – Severu a Středu. A statistiky existují jen na městskou část, Sever začíná na Francouzské a končí na Lesné, Střed pokračuje na druhou stranu centra. Data, na základě toho jak se sbírají, nelze odvodit. Zároveň je zkušenost taková – o tom bychom mohli mluvit s místními asistenty prevence kriminality –, že co se týká drog, tak je to tady živější než třeba na té Lesné.

Pokud přesná data nejsou, tak bych to snad nechal být a zeptám se ještě na jednu věc: co je největší nebo nejcharakterističtější mýtus o Romech – ať už pozitivní nebo negativní?
Ten pozitivní je, že všichni Romové zpívají a tančí. Já jsem nedávno potkala slečnu, která je Romka jak poleno a s totálním hudebním hluchem. Měla jsem z toho strašnou radost a říkala jsem jí: „Potřebujeme víc lidí, jako jsi ty. Ty budeš paní učitelka ve škole, budeš učit to, co teď studuješ, a nebudeš nikde zpívat a tancovat.“ A negativní podle mě je mýtus o sklonu ke kriminalitě, že to mají Romové zakódováno v krvi. Každému bych doporučila přijít sem do romského muzea, poslechnout si ve stálé expozici historický příběh, na jehož základě vznikl tento názor, který je velmi jednoduché vyvrátit.

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat
  • Lenka Kuchařová

    24. červen 2014, 13:29
    V brněnském Bronxu jsem vyrůstala i se svými třemi bratry,ale musím říct,že v té době tam nebylo tolik Romů jako dnes.Je to opravdu nebezpečné místo a pokud tam tahle slečna šla večer po Cejlu a skoro nikdo tam nebyl,tak to bylo určitě v zimě,nebo v nějakém škaredém podzimním dnu.Pokud je hezky,tak je na Cejlu ,,černo " a zažila jsem,že když jsem jela s kamarádkou pozdě večer v autě,tak nám romské slečny nabízely sex,protože zřejmě neviděly,že v autě sedí dvě ženy.Moji rodiče,kteří tam z naší rodiny bydleli nejdéle,byli od Romů mnohokrát okradení,protože tito lidé se s oblibou zaměřují na seniory.Učila jsem přes 20 roků v hudební škole na Vranovské a tam to není o moc lepší.Romové přepadávali žáky naší školy zcela bežně a i moje kolegyně měly takové negativní zážitky.Brněnský Bronx se podle mého názoru nevztahuje pouze na ulice Cejl,Francouzská,či Bratislavská,ale spadá do něj i území Husovic.Minimálně ulice Vranovská,Mostecká a okolí.Nikde se netajím tím,že romské děti patřily k mým nejšikovnějším žákům,ale bohužel to byly výjimky.
  • sigmund

    11. červen 2014, 22:54
    Odpusťte starému balvanovi z venkova,už mám uložený odkaz a budu článek předvádět celé rodině.Ta kultivovaná a vzdělaná Romka se za čtrnáct dní stane členkou naší rodiny a jsme na to hrdí.
  • sigmund

    11. červen 2014, 22:26
    Omlouvám se,článek se mi líbí a chci si ho uložit,ale copak to i na třetí pokus jde?
  • sigmund

    11. červen 2014, 22:23
    Blablabla
  • Karel Vik

    6. červen 2014, 8:38
    Kultivované, vzdělané a konečně i hezké Romky se nebojím. S duchaprázdnými, špinavými a svévolnými lidmi mám špatné zkušenosti už z doby, kdy jsem chodil do školy na předměstí a je úplně jedno k jaké identitě se hlásí, nezáleží ani na pohlaví. V mládí jsem se naučil, kdy není třeba dělat poplach, ale také, kdy je lépe přejít na druhý chodník.

Dále si přečtěte

Jak se podařilo vydat první album Z kopce v dobách normalizace a jaké to je poslouchat svou nejstarší desku zároveň s tou nejnovější. O tom, a také o mnohém dalším jsme mluvili s Petrem Vášou – reedice Z kopce a novinka kapely Ty syčáci totiž právě vyšly.  více

Vysvětlovat lidem, že nemají pít přes míru a nemají brát drogy, je dost nevděčný úkol. Vysvětlovat jim to uprostřed rozjetého večera na Flédě se zdá být prakticky nemožné. O tom, jak se taková věc dá dělat s úspěchem, jsme se bavili s Jiřím Valnohou ze Sdružení Podané ruce.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více