Lenka Zogatová a všechny její příští večírky

Lenka Zogatová a všechny její příští večírky

S Lenkou Zogatovou nebo aspoň s jejím jménem přišel do kontaktu každý, kdo se v Brně osmdesátých let pokoušel o jakoukoliv nezávislou kulturu. Nic se na tom nezměnilo až do její předčasné smrti před rokem a zatím se nic nemění ani teď. Dnes večer v HaDivadle a zítra na Flédě se o tom může kdokoliv přesvědčit.

„My jsme začali hrát v roce 1986, na naše vystoupení přišla Lenka Zogatová a hned nás pozvala na první ročník festivalu Rockfest,“ vzpomínal na začátky skupiny Z kopce Petr Váša. Jeho věta jako by ale charakterizovala v krátkosti celou osobnost Zogatové, tu zvláštní kombinaci ráznosti, rozhodnosti a vstřícnosti. A také diplomatických schopností, díky nimž dokázala i za normalizace vybudovat z Musilky centrum nezávislé hudby. Zvala do sídla Kulturního a vzdělávacího střediska Brno III kapely, které měly potíže s vystupováním a každý jejich koncert hrozil průšvihem a policejními sankcemi. Na společné vystoupení Hrdinů nové fronty a Garáže s Mejlou Hlavsou se v roce 1988 sjeli lidé z celé republiky. Podílela se také na vzniku Rockfestu – přehlídky, díky níž se dostaly ke sledovaným vystoupením a prvním oficiálním nahrávkám kapely ve stylovém rozsahu od Z kopce až po Oceán.

Lenka Zogatová byla perfektní kulturní manažerka v době, kdy to ještě nebylo cool, vlastně ani neexistoval ten obor. Uměla propojit zdánlivě nepropojitelné, měla čich na nadějné projekty a uměla vytvářet prostředí, v němž se jim dařilo. Je skoro nemožné uvažovat o tom, jak by vypadala brněská alternativní scéna, kdyby v ní nenašla svůj pevný bod. Na Musilce hrávala Bittová s Dunajem i Fajtem, Kokoliovo E, ona sama se nakrátko stala zpěvačkou skupiny Bobři – pokračování Odvážných bobříků.

Zogatka, prvotní hybatel, veliký smysl rozpoznat nerozpoznatelné, propojit nepropojitelné. kde se objevila, tam se události dávaly do pohybu. hlasitá zpěvačka goralských písní, s tichou pilností navrhla, napsala, vymyslela, zrealizovala neuvěřitelné množství konceptů, koncertů, projektů, projevů, večírků, večeří, výstav, moderací, alternací, zájezdů, her, divadel, debat, hovorů a rolí… ale hlavně všemu uměla, vlastně umí, vdechnout duši, protože ta je tu stále s námi. Lenka.
Josef Ostřanský (Dunaj, E, Boo, Dunajská vlna)

Lenka Zogatová patří na Flédu i do HaDivadla stejně. Byla předsedkyně občanského sdružení Fléda a na „její“ Musilce hrával Pitínského Ochotnický kroužek, který se na vzniku HaDivadla podílel. Dnes večer se v HaDivadle bude křtít kniha Ochotnický kroužek, zahrají Odvážní bobříci, večer moderuje Milan Sedláček. Zítra na Flédě budou hrát Ještě jsme se nedohodli, Bez ladu a skladu, Ty syčáci, Čokovoko, UrbandDunajské překvapení. Každý ze zúčastněných s Lenkou Zogatovou něco zažil a pravděpodobně jí i za něco vděčí.

Po listopadu 1989 Lenka Zogatová „neztratila téma“, ani za nepříznivých normalizačních podmínek se nevymezovala negativně. Vždy především hledala cesty a nacházela je i dál. Stála u zrodu Flédy, zavlekla do Čech poetry slam, který omylem překřtila na slam poetry. Vytvářela program pro České centrum v Bratislavě, její umění propojovat rozdělené kultury našlo uplatnění i tady. V roce 2012 se stala jeho ředitelkou. Spolupracovala s řadou kapel, hrála ve filmech i v divadle. V porovnání se spoustou práce pro domácí scénu vlastně zanikají i legendární koncerty Nico a Swans, které se jí povedlo uspořádat v Kníničkách a v Brně v letech 1985 a 1988 – byly to doteky svobody v pohodlném normalizačním kriminále.

Nejsou to jen vzpomínky, ale především žijící scéna, která za Lenku Zogatovou pořád je okolo nás. Ona sama by se na všechny ty věci asi dívala bez patosu a ironicky, možná by se vzpomínkovými akcemi všechny poslala do háje. Vy ale přijďte: dnes V HaDivadle, zítra na Flédě.

Zuzana Fuksová (Čokovoko) o Lence Zogatové. Bez patosu a osobně

Co o Lence, aby se to vyhnulo patosu? Toho by bylo dost. Ovšem neumím z toho vystřihnout, jak jsem ji znala já, protože nevím, jak tomu bylo u ostatních. Já znám Lenku z Kavárny u Švandy, kde jsem nosila pivo. Myslím, že první vzpomínka je na to, jak mi jednou ranou pochválila vestu, ale současně mi řekla, že mám malá prsa. Jednou se mě ptala, jaká je její specifická vlastnost. Tak jsem jí říkala, že je netaktní, a ona byla velmi překvapená. Byly jsme na nějaké akci, kde se shlukovali disidenti. Jednoho potkala po asi dvaceti letech a překvapeně mu oznámila, že je hrozně tlustý. Jeho to rozesmutnilo. Poté, co jsem jí to vyčetla, povídala: vždyť je to přece pravda. I jinak je pro Lenku charakteristické takové pnutí a jistá nevyzpytatelnost: pamatuju si ji, jak v kavárně metala hvězdy v kalhotách s orchidejemi, a pak jako dámu, co se ráda dívá na Hercula Poirota a skoro až manicky u toho jezdí na rotopedu, než ji zase začne zajímat něco jiného.

Pamatuji si ji, jak celý den pracuje, ale spíše tak, že telefonuje a u toho pobíhá jako nějaký junák po lese. U toho kouří a přemlouvá toho a toho, ať udělá to a ono. Pak je pět hodin odpoledne a je z ní paní, kterou už nic z toho – až do zítřejšího dne – nezajímá a jde venčit psa Kaštana. Historek je mnoho. Třeba ta, jak jsme odevzdávaly granty na projekty, které prostě bylo nutno odevzdat. Vždy jsme všechno odevzdávaly na poslední chvíli – později jsem si říkala, jestli v tom snad nebyl záměr, aby to nepozbylo adrenalinu. Ptám se Lenky půl hodinu před půlnocí, kdy se zavírá pošta, zda si nevzít taxíka. Lenka odmítá, půjde s Kaštanem pěšky. Já ji předběhnu taxíkem, protože se bojím. Na Hlavním nádraží vidím frontu jako před Tuzexem. Lenka přemluví mé kamarády, kteří jsou na začátku řady, ať nám granty minutu před půlnocí odevzdají. Pak to oslavujeme a vymyslíme spoustu projektů, které se nikdy nerealizují.

Můj první dojem byl, že je to šílená paní. Projekty, které dělala, byly spíchnuté jakoby rtuťovitě, chaoticky, ale byly často lepší než ty jiných, vysezené trpělivě. S Lenkou byla sranda, jako když odpověděla našemu učiteli angličtiny, tichému chlapci, na otázku: „Have you ever been married?“ že ano a že ji manžel jednou honil se sekyrou. Co se mně nejvíc na Lence líbilo vedle věcí, co mě rozčilovaly, byla její otevřenost – neměla takovou tu zónu nukleární rodiny, ačkolli bízké měla. Ta zóna byla širší a bylo jaksi přirozené, že se angažuje pro lidi, co má ráda – jakkoli to zní jako klišé. Měla jakýsi smysl pro komunitu, ale ne ten hippísácký. A pak nějaký čuch na lidi a neulpívání na starých věcech – asi jako důsledek toho, že ji máloco bavilo dlouho. Podle mě ty kapely, které si vybrala jakožto oblíbené, ani nějak nezkoumala. Jen si poslechla dvě písně a buď je zatratila, nebo prostě „byli výborní“.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

All tomorrow´s parties - Zogatce čest

30.10.2015, 19:30 / HaDivadlo

Dále si přečtěte

Včera večer zemřela Lenka Zogatová, jedna z předních osobností nezávislé kultury v České republice. V 80. letech stála za legendárními koncerty Nico a Swans.  více

Jak se podařilo vydat první album Z kopce v dobách normalizace a jaké to je poslouchat svou nejstarší desku zároveň s tou nejnovější. O tom, a také o mnohém dalším jsme mluvili s Petrem Vášou – reedice Z kopce a novinka kapely Ty syčáci totiž právě vyšly.  více

S Adélou a se Zuzanou, tedy skupinou Čokovoko, jsme probrali ledacos. Nebavili jsme se jen o tom, jak kapela vznikla, a především ne o hip hopu.  více

Rozhovor s Karlem Heřmanem o  jeho domovských kapelách Čankišou a Ukulele Orchestra, muzikálech a kouzlu neměnného prostředí.  více

Na svém kontě má sólová bubenická alba i spolupráci se zpěváky a dalšími hudebníky. Jeho společnou desku s Ivou Bittovou kdysi Jiří Černý zařadil mezi „albové milníky českého folku“. Jedním z nejnovějších projektů Pavla Fajta je duo Pavoon, které tvoří společně s německou pianistkou a zpěvačkou Oonou Kastner. Na sklonku roku 2014 vydali album Levantis, inspirované kulturami východního Středomoří a také poezií několika evropských básníků.  více




Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více