Nejstarší nebo nejmladší? (Moravský komorní orchestr)

Nejstarší nebo nejmladší? (Moravský komorní orchestr)

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení. Podnět k jeho vzniku si přivezl nově nastupující pedagog a tajemník brněnské konzervatoře, brněnský rodák Dr. Zbyněk Mrkos ze svého čerstvě dokončeného studia u Václava Talicha v Praze, jehož součástí byla praxe v Talichově Českém komorním orchestru.

Pojem komorní orchestr byl tehdy u nás (a v hudebním světě vůbec) novinkou, i když Talich nebyl jediný, koho napadlo začít pracovat se smyčcovým souborem velikosti barokního orchestru detailním způsobem obvyklým v komorní praxi. Talich si tedy sestavil na pražské konzervatoři – vedle obvyklého povinného ústavního symfonicky obsazovaného orchestru – z vybraných posluchačů ještě prestižní smyčcový soubor, v němž hrát bylo výsadou, a jal se s ním zkoušet podrobným způsobem, jaký si v České filharmonii nemohl dovolit. Uplatnil tak jednak své zkušenosti výborného houslisty a jednak repertoár – hlavně český – malého orchestrálního obsazení, jehož spousty tehdy ležely ladem; navíc tak mohl se zásadami komorní souhry seznamovat své dirigentské žáky z mistrovské třídy na konzervatoři. Není třeba připomínat, že vystoupení Českého komorního orchestru se v poválečném hudebním životě stala senzací.

Mrkos se tedy vrátil na počátku sezony 1947/1948 do rodného Brna s materiály jednoho komorně orchestrálního programu podrobně vybavenými Talichovými interpretačními pokyny – a ovšem s nepotlačitelnou chutí dirigovat. Jako profesor harmonie dostal třetí ročník bohatě obsazený posluchači smyčcových oborů (v posledních válečných letech konzervatoř neučila), a když před ním místo funkce mimotonální dominanty v přípravě modulace přednesl svou představu komorního orchestru, získal rázem skoro celé obsazení.

Doplněno několika hráči z jiných ročníků začalo pak pracovat s Mrkosem na Talichově pořadu, jehož efektním těžištěm se staly Vitáskovy Menuety (Jan August Vitásek, 1870–1838, pianista a plodný skladatel, pěstitel pražského Mozartova kultu). Talich jich šest seřadil do uceleného cyklu a způsobem, z něhož by dnešní zastánce historicky poučené interpretace patrně dostal psotníček, z nich udělal řadu rozkošných drobných hudebních básní plných zajímavého a místy překvapujícího hudebního děje. Mrkos měl poznamenány – anebo prostě v paměti – všechny Talichovy tempové, dynamické, frázovací a hráčsky technické pokyny a v nekonečné řadě zkoušek na nich neúprosně trval. Když se potom Moravský komorní orchestr s podobně nastudovaným pořadem (Benda, Mysliveček, Fils) konečně představil v Besedním domě, vyvolal stejný ohlas jako v předtím v Praze Talichův Ćeský: Brňané se seznámili s představou komorního orchestru a v následující sezoně se začaly objevovat její repliky – jedna dokonce z hráčů Malého rozhlasového orchestru pod taktovkou jeho šéfa Antonína Devátého.

Vydržel ovšem MKO, a to hlavně zásluhou fanatického zaujetí jeho hráčů, kteří si sami opisovali všechny notové materiály a na drobná vydání přispívali měsíčně částkou deseti korun (připomínám a vím, o čem mluvím, že pro študáka, který si nemohl dovolit osmikorunové obědy v menze, znamenala desetikačka dva obědy v jídelně U Kalendů).

Na konzervatoři byl MKO celkem trpěn – ojedinělým protestům učitelů nástrojových oborů, kterým se zdálo, že příliš odčerpává čas a energii, jež by jejich žáci měli věnovat cvičení, čelil Mrkos jednak poukazováním na nesporné umělecké výsledky orchestru a jednak občasným zařazováním skladeb svých kolegů ze sborovny nebo jejich zvaním k sólovým vystoupením.

Jistá krize se začala blížit, když měl nejsilnější ročník orchestru absolvovat. Mrkos se se svou buldočí náturou nedal a jal se usilovat o profesionalizaci MKO jako krajské organizace.

Komunistické vrchnosti nebyla cizí myšlenka, že naši pracující kraje Brněnského mají právo na koncerty i v jeho nejmenších místech, ale nesměl by to být nějaký Vitásek nebo Petrželka, nýbrž rovnou Slovanské tance nebo Má vlast aspoň s jednou harfou. „Představíš-li nám, soudruhu, do tří neděl závazné obsazení nového symfonického orchestru, připravíme pro něj do Nového roku rozpočet.“ Novým rokem byl 1. leden 1951; den nato se konala zahajovací schůze nového orchestru a ten začal další den na Místodržitelství zkoušet. Tolik o Mrkosových organizačních schopnostech.

Zřízení Symfonického orchestru kraje Brněnského znamenalo pro všechny členy MKO začátek jejich profesionální dráhy; zaroveň však začátek konce jejich milovaného souboru.

V zaměstnaneckých podmínkách nového tělesa skončilo jejich amatérské nadšení, opisování materiálů i desetikorunové příspěvky; jméno Moravského komorního orchestru se tu a tam v pořadech krajského tělesa sice objevovalo, ale čím dál řidčeji – členství v něm přinášelo povinnosti navíc a žádnou výhodu.

Když se pak Mrkos po zřízení Státní filharmonie, do níž jeho krajzák ve své většině vplynul, vrátil na konzervatoř definitivně, založil tam Moravský komorní orchestr znova, a to v původní talichovské funkci výběrového tělesa začínajících instrumentalistů. Je zásluhou této šťastné myšlenky a ovšem už také dlouhé řady jeho uměleckých šéfů, že se udržel dodnes a vzdor nízkému věku a malým zkušenostem svých hráčů dokázal čelit konkurenci rostoucího počtu komorních orchestrů ostřílených zahraničními triumfy – velká část jejich členů ostatně prošla Moravským komorním orchestrem.

Historicky vzato leží tedy jeden z obou počátků dnešní Filharmonie Brno ve třídě na konzervatoři, v níž vypráví Zbyněk Mrkos svým žákům o Talichovi. Druhým z těchto počátků, o dvacet let starším, je přímé vysílání z rozhlasového pavilonu na zbrusu novém Výstavišti: na snímku hrajícího souboru jsou postavy, které prošly Bakalovým Symfonickým orchestrem Brněnského rozhlasu a s nimiž se pak někdejší Mrkosovi kužílci sešli v nově zřízené filharmonii...

Připomínám, že nejbližší koncerty Moravského komorního orchestru ve čtvrtek 6. a v pátek 7. února v Besedním domě jsou součástí filharmonické řady Jeunesses musicales. Řídí je jeho (zatím) poslední umělecký šéf Richard Kružík, také člen filharmonie; sólistkou je Michaela Koudelková, hráčka na zobcovou flétnu.

Moravský komorní orchestr na koncertě 15. 12. 2010, foto Tomáš Studený

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Blíží se Nový rok a s ním kromě jiného i novoroční koncert Filharmonie Brno. Tradice těchto koncertů k orchestru patří od samého počátku: brněnská filharmonie 1. ledna 1956 zahájila novoročním koncertem svou činnost.  více

V neděli skončila Expozice nové hudby. Nebyla ale zdaleka tak odtržená od naší hudební historie, jak by se z názvu festivalu mohlo zdát.  více

Přítomnost se stává minulostí každým okamžikem, plynule. Příběhy, které prožíváme nebo jichž jsme tak či onak svědky, odplývají do paměti nebo nepaměti a zůstávají – někdy – zaznamenány nebo ztělesněny svými následky.  více

Moravský komorní orchestr / Richard Kružík

6.2.2014, 19:30 / Besední dům

Moravský komorní orchestr / Richard Kružík

7.2.2014, 19:30 / Besední dům

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více