Divadelní hodinka s písněmi Jiřího Bulise

Radost, neukotvenost, věčnou melancholii i chandru jako z Ruska. To všechno přináší scénický koncert z písní Jiřího Bulise v Divadle Na Orlí. Vánoční vyznění závěru už bylo narozdíl od prosincové premiéry trochu opožděné, ale symbolický dárek pro publikum zapůsobil i tak. S Bulisovými písněmi jako by Vánoce přicházely pořád.

Skladatel Jiří Bulis sám jako písničkář téměř nevystupoval, ale divadelní jeviště bylo přesto jeho druhým domovem. Bez jeho hudby by nebyla myslitelná legendární představení Bolka Polívky v DIvadle Na provázku. Skládal pro pražský Činoherní klub, pro televizi a pro film. Nejdůvěrněji byl ale spojený s Hanáckým divadlem – později HaDivadlem. Přišel k němu už v 70. letech v Prostějově a pokračoval s ním i později do Brna. Byl vždy jaksi neviditelný, ale zároveň v divadle všudypřítomný. Předčasná smrt při autonehodě v roce 1993 jen zpečetila jeho auru nejnenápadnějšího velkého skladatele.

Písně Jiřího Bulise znali jeho kamarádi a známí z autentického podání na večírcích, publikum je ale obvykle slýchalo jako součást divadelních her nebo v podání jiných interpretů. To je na jedné straně škoda, jak dokazují dochované nahrávky, na nichž si Bulis zpívá svoje písně sám, na druhé straně je to pro zpracování velmi osvobozující. Není tu žádný jednoznačný interpretační kánon, vůči kterému by se musel nový interpret vymezovat, jen silný a inspirativní materiál. Stačí ho vzít a citlivě s ním zacházet, což se v představení Hodinku na Štědrý den podařilo po všech stránkách.

Dada Klementová vybrala z Bulisova rozsáhlého archivu pětadvacet písní, z nichž vznikl scénický koncert. Jakási série divadelních „klipů“ pro studenty třetího ročníku ateliéru muzikálového herectví Petra Štěpána. Ten společně s Miroslavem Ondrou představení také režíroval. Celý večer měl pěkný spád čistě hudebně. Zásluhu na tom měl nejen dobrý výběr písní a celková dramaturgie (ve spolupráci s Josefem Kovalčukem), ale také pestré aranže. Písně vytvářely v rámci pořadu menší, související a gradující bloky, střídaly se sólové a ansámblové výstupy. Silný autorský rukopis Jiřího Bulise si navíc dokázal poradit s velmi rozdílnými textovými inspiracemi. Na jedné straně jsou tu extrémně citové písně jako Hosté na Zemi, krátce neklidná ukolébavka Spi děťátko z Büchnerova Vojcka, na druhé straně antiromantické Morgensternovy Podvlékačky a Brechtovo jedovaté Nejmilejší místo.

Jednoduchou scénu tvoří šikmá plocha, značka zákaz vstupu chodců a pouliční lampa. K tomu občas nějaká rekvizita, kolečkové křeslo, kruhy z tělocvičny, civilní kostýmy. Důležité byly především herecké a pěvecké výkony, z nichž nikdo vyloženě nevyčníval, hrálo se především na dobře spolupracující ansámbl. Představení jednotlivé písně ilustruje, lehce doplňuje, scénické akce jsou živé tak akorát. Netrpí bezradností ani přílišnou skromností, ale přesto ponechávají hlavní místo písním. Studenti odevzdávají pod dobrým vedením dobrou práci, charakter Bulisových písní navíc odpustí občasnou – a u studentů zcela pochopitelnou – nepřesnost. Spolehlivá kapela pod vedením Dady Klementové doprovázela bez větších ambicí na vlastní zviditelnění – i tady zůstávaly samotné písně sympaticky na prvním místě.

Svět patří vám, polemizuje Bulis s masovým pochodem z Osvobozeného divadla. Pro nás, kdo za to neumíme nebo snad nechceme vzít a plivat si do dlaní, tu není místo. Pro Jiřího Bulise se i přes všechnu jeho nenápadnost občas místo najde – pořad z jeho písní hrávalo HaDivadlo, později Divadlo v Dlouhé. Minulý rok vyšla kompilace Bulisovi, na níž se s jeho tvorbou vyrovnávají naše současné alternativní kapely. Hodinku na Štědrý den hraje Divadlo Na Orlí ještě tento pátek a potom dvakrát v únoru. A pokud toužíte po setkání s nahrávkami samotného Jiřího Bulise, v úterý 19. ledna mu věnuje svůj pořad na Leitnerce Jiří Černý.

Hodinku na Štědrý den (scénický koncert z písní Jiřího Bulise). Dramaturgie, aranžmá a hudební nastudování: Dada Klementová, režie: Petr Štěpán, Mirek Ondra, scéna, kostýmy, videoanimace: Markéta Šlejmarová, Juliána Kvíčalová. Účinkují studenti ateliéru muzikálového herectví vedeného Petrem Štěpánem a Miroslavem Ondrou (Kristýna Daňhelová, Jonáš Florián, Ondřej Halámek, Dagmar Křížová, Veronika Morávková, Pavlína Palmovská, Martina Pawerová, Marianna Polyáková, Marco Salvadori, Robin Schenk, Diana Velčická). Doprovodná kapela (Dada Klementová – klavír, kalimba, vedoucí, Jiří Tolar – klarinet, alt saxofon, Ondřej Plhal – housle, Dagmar Barašová – violoncello, Vít Šujan – kontrabas, baskytara). 13. ledna 2016 (premiéra 6. prosince 2015), Divadlo na Orlí, Brno.

Foto Pavel Nesvadba

Pavel Klvaňa

30.11.-1, 0:00 / Klub Leitnerova

Když někdo natočí album cover verzí písní Jaromíra Nohavici, bude se bez ohledu na kvalitu zpracování pořád přiživovat na slávě autora. U předčasně zesnulého Jiřího Bulise je to jiné, vydat mu album cover verzí lze jedině s maximálním osobním zaujetím – autora takřka všechna světská sláva minula. Na albu jeho písní mluví společnou řečí Mucha, Dva, Zrní, Bonus a další kapely české alternativy.  více

Příběhy navrstvené na sebe, pohled do historie gramofonových desek i průřez brněnskou alternativou. To všechno v sobě skrývá album Zpívající břidlice, které jako dramaturg sestavil Martin Kyšperský.  více

„Nechte zpívat Mišíka!“ zněl jeden z legendárních nápisů na Lennonově zdi na Kampě. Vladimír Mišík už si dlouho může zpívat, jak mu chuť a zdraví dovolí, což je dobrá chvíle pro reflexi jeho tvorby zvenku. Na kompilaci Bazarem proměn nechali její tvůrci Mišíka přezpívat dvaadvaceti interprety, od vrstevníků až po ty nejmladší.  více

Ve zrekonstruovaném sále největší české Sokolovny na Kounicově ulici v Brně se setkali folklorní nadšenci z celé Moravy. Tradiční už sedmdesátý první ples zde v sobotu 21. ledna uspořádal Slovácký krúžek Brno. Propojily se tak dva spolky s hlubokou prvorepublikovou tradicí. Dohromady jim to ladilo, jako by po celou tu dobu až dodnes patřily k sobě.  více

Městské divadlo Brno vyrukovalo s českou premiérou muzikálu Matilda podle slavné, stejnojmenné knihy Roalda Dahla, jednoho z nejprodávanějších autorů světa. Rodinné představení v režii Petra Gazdíka v hledišti aspiruje na podívanou pro všechny věkové kategorie. Na jevišti však v této náročné produkci vítězí děti v čele s představitelkou hlavní role Maruškou Juráčkovou, jejíž výkon budí nejen co do kvantity textu, kvality zpěvu a zvládání pohybu respekt. Pro spravedlnost: dětské role jsou však třikrát alternovány a jejich představitelé prošli stejnou přípravou.  více

Noam Vazana, vystupující pod přezdívkou Nani, je izraelská zpěvačka, která se věnuje písním v židovském jazyce ladino. Na album Andalusian Brew z roku 2017 shromáždila lidové písně, z nichž některé slýchala jako malá od své babičky. V roce 2021 natočila své první autorské album s písněmi v ladinu, nazvané Ke Haber. Na podzim 2022 vystoupila v Brně v klubu Music Lab v duu s brněnským perkusistou Jakubem Škrhou. Před koncertem vznikl následující rozhovor.  více

Drama, filozofii nebo zajímavě nastíněnou psychologii děl nabízel poslední velký koncert Filharmonie Brno v Janáčkově divadle. Posluchačsky přívětivý program s příhodným názvem Dávné nordické příběhy nastudoval a s orchestrem provedl dánský dirigent Michael Schønwandt (*1953), nynější šéfdirigent Orchestru Národní opery Montpellier. Jeho obliba propagování soudobých skladatelů se projevila v samotné dramaturgii. Kromě známých děl od Edvarda Griega nebo Jeana Sibelia měli posluchači možnost se seznámit i s dánským autorem Hansem Abrahamsenem (*1952). Publiku se v jeho díle představila také americká sopranistka Nicole Chevaliervíce

Na předvánočním koncertu kapely Musica Folklorica v klubu Stará pekárna nečekaně oznámil svůj odchod do důchodu vydavatel a zakladatel vydavatelství Indies Milan Páleš. Stalo se tak symbolicky při křtu posledního loňského folklorního počinu, který nese název Rok na Slovácku. Jaké jsou jeho plány v důchodovém režimu? A nezmizí folklor z edičního plánu tohoto prestižního vydavatelství?  více

Dvacet let spolupráce ve skupině Květy slavili nedávno Martin Kyšperský a Aleš Pilgr. Zatímco spoluhráči a nástroje kolem nich se během dvou dekád měnili, oni dva zůstávají konstantou jedné z nejzásadnějších kapel brněnské scény tohoto století. Jde ovšem o konstantu – řekněme – dynamickou –, protože oba protagonisté střídají různé nástroje a přístupy. Martin si od kytary odskakuje k dalším nástrojům a Aleš se z bubeníka stal kontrabasistou a od roku 2023 bude znovu bubeníkem. Tento kontext je pak důležitý i pro pochopení nového alba Duo, které natočili Kyšperský s Pilgrem jako – ano, duo.  více

Rumunská skupina Fanfare Ciocărlia, přezdívaná „nejrychlejší dechovka světa“, pochází z malé vesnice Zece Prajini, ležící na severovýchodním okraji Rumunska, u hranic s Moldavskem. Vznikla před čtvrtstoletím, v roce 1997. Skupina romských hudebníků s tubami, tenorovými rohy, trubkami a saxofony se tehdy rozhodla šířit balkánskou dechovou hudbu po světě. V rámci svého zdánlivě nekonečného turné přijela v létě 2022 také do Brna, kde vystoupila na festivalu Maraton Hudby. Koncert, který byl ozdobou festivalové Balkánské scény, si připomeneme v rozhovoru se saxofonistou Oprică Ivanceou. Z rumunštiny tlumočil a odpovědi spontánně doplňoval Henry Ernst, původně německý zvukař, který kapelu pro svět objevil a dodnes je jejím manažerem a také vydavatelem.  více

Saucējas je ženský vokální soubor z Lotyšska, který se věnuje lidovým písním z této pobaltské země. V repertoáru má mimo jiné písně pastýřské, pracovní, písně na oslavu dobré úrody, případně písně k jednotlivým ročním obdobím. V létě 2022 skupina vystoupila živě na festivalu Maraton Hudby v Brně a tam jsme s nimi také natočili rozhovor, který vám nyní nabízíme jako ohlédnutí za koncertním létem v Brně. Na naše otázky odpovídají členky souboru Vineta Romāne a Elīna Ellene.  více

O tom že fake news nejsou záležitostí pouze našeho století se mohli přesvědčit návštěvníci závěrečného koncertu letošního 19. ročníku cyklu Barbara Maria Willi uvádí... – v sále Konventu Milosrdných bratří 14. prosince s programem Renesanční fake news pro potěchu dneška aneb Lenguas Malas (zlé jazyky) vystoupil španělský vokální soubor Cantoría sestávající ze sopranistky Inés Alonso, altisty Oriola Guimery, tenoristy a uměleckého vedoucího souboru Jorgeho Losana a basisty Oriola Quintana. Vokální kvarteto je součástí prestižního mezinárodního projektu EEEMERGING+.  více

Třetí adventní pondělí 12. prosince vystřídal hudební klub Stará pekárna rock za folklor, když hostil kapelu Musica Folklorica, která zde pokřtila své další album s názvem Rok na Slovácku. Booklet představuje litografie Františka Pavlici, které jsou přiřazeny každému měsíci v roce a tvoří kalendář. Ten pak tematicky doplňují jednotlivé sady písní.  více

Masarykova univerzita v čele s rektorem Martinem Barešem každý rok pořádá adventní koncert, který se po tříleté odmlce uskutečnil ve středu 7. prosince v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně. Kromě domácího Pěveckého sboru Masarykovy univerzity se také představil VOX IUVENALIS, působící pod Vysokým učením technickým v Brně, a smíšený sbor Kantiléna. Všechna jmenovaná tělesa vystoupila pod vedením sbormistra Jana Ocetkavíce

Prvního prosince brněnský klub Fléda nabídl koncert ukrajinského kvartetu DakhaBrakha inspirovaného lidovou hudbou. „Dávat“ a „brát“ je překlad názvu kapely (v originále ДаxаБраxа), vyňatého ze staré ukrajinštiny. Co člověku může dát setkání s válkou poznamenaným národem? Zejména poznání, co vše bere válka. Avšak nejen proto byl tento koncert jednou z neopakovatelných příležitostí zažít hudbu plnou silných emocí na jevišti i v hledišti.  více

V úterý 22. listopadu uplynulo 20 let od úmrtí významného muzikologa, pedagoga, redaktora a vedoucího Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity – profesora Jiřího Fukače (15. ledna 1936 – 22. listopadu 2002).  více

Pro zahájení své 11. koncertní sezony v sále Divadla Husa na provázku si hudební soubor Brno Contemporary Orchestra vybral tématiku Ticha – a to nejen jako akustického jevu, ale i stejnojmenné rodiny. Tímto oslím můstkem dramaturgie večera propojila nejen Eufemias mysterion – Tajemství ticha – Miloslava Kabeláče, ale i světovou premiéru písně Jany Vöröšové Bau mir ein Haus, jejíž námětem a inspirací se stala brněnská rodačka Anna Ticho. Na koncertě Inkluze ticha (21. listopadu) vystoupili jako sólisté sopranistka Irena Troupová a violoncellista Josef Klíč, orchestr řídil kmenový dirigent souboru Pavel Šnajdrvíce

Folklor sice ve své prapůvodní podobě patří na venkov, ale už od roku 1892, kdy Leoš Janáček zorganizoval známý Lidový koncert, ho mohou Brňané vídat i v honosných městských sálech. Stejně tomu bylo i 19. listopadu, kdy v Mahenově divadle oslavil své třicátiny slovenský folklorní soubor Púčik.  více