Dvojí putování znojemského festivalu: za českými klasiky a za varhanami

15. červenec 2015, 0:01

Dvojí putování znojemského festivalu: za českými klasiky a za varhanami

Pocta českým symfonikům, premiéra, bouře a vzdor. Dostatek lákadel na jeden koncertní večer, jinak první tematický pořad letošního ročníku Hudebního festivalu Znojmo. Hudebně solidní, dramaturgicky poněkud rozmazaný, shrneme-li si jej stručně hned na začátku.

Jedenáctý ročník znojemského prázdninového festivalu je věnován Jiřímu Antonínovi Bendovi a Georgu Philippovi Telemannovi. Těžko soudit, co mají tito dva skladatelé společného a proč je ročník věnován právě jim, ale sobotní koncert se točil především kolem J. A. Bendy a jeho současníků. Bonusem a festivalovou parádou na uvítanou bylo concertino pro klarinet a orchestr Sturm und Drang Lukáše Hurníka, které se dočkalo vůbec prvního provedení. Na klasická díla v další části programu se odkazovalo ani ne tak hudebním stylem, jako samotným názvem. Předromantické literární hnutí označované v češtině jako „Bouře a vzdor“ spadá do období cca 1765–85, kdy všichni uvedení skladatelé tvořili. Rozumářský klasicismus pomalu ztrácel dech, o slovo se hlásila individuální vzpoura romantických hrdinů, byť ještě ne zcela naplno.

Lukáš Hurník – pokusím-li se charakterizovat jeho dílo po pouhém jednom poslechu – se podíval na rozpor „objektivního“ rozumu a subjektivního vnitřního pnutí spíš z té druhé, romantické stránky. Jeho concertino působilo ze všeho nejvíc dojmem symfonické básně, jejíž program bylo možné odhadnout i bez nápovědy. Sólový klarinet se postupně jakoby probouzel pod nápory orchestrálního zvuku, začal vést s orchestrem dialog, dral se dopředu, místy zase ztrácel, utíkal a vracel se, až se propracoval k sólové pasáži. Po dalším souboji s orchestrem mu také patřil krátký, osamělý konec. Obsadit si klarinet do role rozvažujícího rozumářství a orchestr do role až nesnesitelného vnitřního pnutí nedalo žádnou velkou práci. Jen mě trošku překvapilo, že poslední slovo dostal zcela nekompromisně rozum – právo řešení je ale zcela na autorově straně.

Czech Ensemble Baroque hrál pod vedením Romana Válka s maximální expresivitou, staré smyčce byly přeladěné na současné ladění a dechové nástroje byly použity rovnou současné. Orchestr dostal nezvykle lesklý zvuk s převahou intenzivních dechů, smyčce hrály vesměs na hranici dynamických možností. Jako charakteristika rozbouřeného nitra fungoval orchestr výborně. Pokud by se ale chtěl posluchač orientovat ve skladbě podrobněji a nespoléhat se jen na vytváření atmosféry, už by to bylo horší. Myslím, že moderní symfonický orchestr by dílu prospěl. Sólový part provedla skvěle Ludmila Peterková, pohrála si s ním barevně i dynamicky a úspěch skladby si tak trochu ukradla pro sebe – ovšem tím nejsympatičtějším způsobem, bez exhibic a předvádění.

Po Sturm und Drang nenásledovalo žádné vítězství vzpoury, ale přelaďování starých nástrojů do jejich běžné nižší polohy. Čas vyplnila debata prezidenta festivalu Jiřího Ludvíka s Lukášem Hurníkem. Bylo to jistě lepší, než ponechat publikum dlouhému čekání nasucho, ale více věcnosti a méně vzájemných chvál až do nebes by rozhovoru neuškodilo.

Po přelaďovací pauze se orchestr vrátil na scénu, aby provedl Symfonii č. 2 G dur J. A. Bendy. Ačkoliv právě jemu je festival věnován, jeho trojvěté dílo mělo spíš rozměry předehry k dalšímu programu. Připomnělo tím ostatně i neapolskou ouverturu, která u vzniku symfonické formy stála. Orchestr působil dojmem, jako by se chtěl po vypjatém partu předchozí kompozice uvolnit, hrál lehce, zvuk byl nejen díky přeladění měkčí, začaly krásně vystupovat jednotlivé skupiny, aniž se od sebe oddělovaly, staré dechy se bezvadně srovnaly se smyčci. Benda sice získal v programu nejkratší čas, ale troufám si tvrdit, že vcelku nejadekvátnější provedení.

Po Bendově symfonii se před orchestr vrátila Ludmila Peterková a vedle ní ještě Marjolein de Roos (obě s klasicistním klarinetem), aby provedly Koncert pro dva klarinety Es dur Františka Vincence Kramáře. Svoje party provedly obě sólistky virtuózně, ale po předchozích dvou skladbách působil Kramářův koncert opravdu jen jako prázdná virtuozita, což ještě podtrhla následující programní symfonie Pavla Vranického. Klarinetový koncert mi přišel v programu navíc a vynechal bych ho. Myslím, že by večeru prospělo, kdyby byl koncentrovanější a ne tak dlouhý (s přestávkou asi dvě a půl hodiny). Trojí mluvené vystoupení Jiřího Ludvíka (když počítám i debatu po Sturm und Drang), celistvosti večera také nepomohlo. Hurník – Benda – Vranický bez přestávky by vytvořili intenzivní a dostatečně pestrý hudební večer.

Velká symfonie c moll Pavla Vranického, „Na oslavu míru s Francií“ působila v době svého vzniku (1797) nejspíš jako provokace – jakobíny, Napoleona a vůbec všechnu tu francouzskou „vůli lidu“ oficiální místa ve Vídni rozhodně nevítala s otevřenou náručí. Smuteční pochod druhé věty věnované osudu a smrti Ludvíka XVI. dnes zcela samozřejmě evokuje Beethovenovu „Eroicu“, programní názvy jednotlivých vět zase „Pastorálku“. Hudbou samotnou však symfonie patří ještě do časů před vrcholným Beethovenem. Vede k němu dramatičností hudebních prostředků, její popisnost ji velkému mistru naopak vzdaluje.

Orchestr se do hudebního popisu revoluce a vojenských pochodů obul hezky zostra a opět zdařile kreslil atmosféru, zvuková masa se ale slévala a časem začínala být poněkud monotónní. Koncert tady začal doplácet na svoji délku a po Sturm und Drang i jednostylovost – odnesla to pomalá věta s již zmíněným smutečním pochodem. Skladba najednou ztratila dech, věta vlastně jen tak prošuměla a nezanechala téměř žádný dojem. Naskočit zpět se povedlo až s líčením bitevní vřavy ve třetí větě, s efektní dělostřelbou v podání výborných bicích. Posluchači se dostali do varu, ale orchestr nic víc než mohutnou masu zvuku nepředváděl, ztrácely se i signály flétny a pikoly. Energie v tom ale byla ohromná, všichni hráli naplno. V podobném duchu proběhla i čtvrtá, slavnostní a děkovná věta.

S Martinem Jakubíčkem za varhanami do Louky, Tasovic a Lechovic

Další den nabídl festivalovým hostům „Tour de varhany“: Martin Jakubíček provedl tři koncerty na troje varhany ve třech různých kostelích. První byl kostel svatého Václava v Louce, druhý kostel Nanebevzetí Panny Marie v Tasovicích a konečně kostel Navštívení Panny Marie v Lechovicích. Martin Jakubíček je stálým hostem festivalu od samého počátku a jeho programy patří k těm každoročně očekávaným – včetně mluveného slova, kterými si je doprovází. Pouť od kostela ke kostelu byl zájemcům k dispozici festivalový autobus, ale přejezdy se daly dobře zvládnout i na kole.

Nějaká výrazná dramaturgická linka by se v jednotlivých programech hledala dost těžko. Snad je Martin Jakubíček přizpůsoboval především technickému stavu varhan, který kolísal od dobře hratelného v Louce až po „těsně před smrtí“ v Tasovicích. Jednalo se se spíš o pasticcia než ucelené programy v pravém slova smyslu. V Louce se program festivalu protnul s rekonstrukcí dobývání kláštera napoleonskými vojsky, takže se doprostřed Bachovy chorální předehry Erbarm dich mein, o Herre Gott, ozvala dělová rána a střelba všeho druhu doprovázela prakticky celý koncert. Zezačátku to jako kulisa k hudební kuriozitě Františka Kočvary Bitva u Prahy bylo skvělé a vtipné, ale každý natahovaný vtip se časem omrzí a konec prvního koncertu už to spíš narušovalo. Je ale fakt, že něco takového málokdo zažil.

Další dvě padesátiminutovky v Tasovicích a Lechovicích už proběhly v klidu, o jediné perkusivní zvuky se staraly mechaniky varhan v různě (ne)uspokojivém stavu. Martin Jakubíček je dobrý varhaník, poradil si se záludnostmi skladeb i nástrojů suverénně a dal svým posluchačům bezesporu všechno, co od něj čekali. Pro mě by mohl ubrat povídání a u některých věcí si ověřit fakta (narážku na Kuchaře nezpívá Giovanni, ale Leporello, a není to tenor, mluvit o renesanci jako o hudebním pravěku taky tahá za uši – to jen pro příklad).

Jak u Martina Jakubíčka, tak u koncertu den předtím jsem se pozastavil nad nehudebními aspekty, které koncerty v obou případech poněkud rozmělňovaly. Nejspíš tu jde o to, co kdo čeká. Festival hraje svým návštěvníkům vyloženě na prázdninovou náladu, hledí je nezatěžovat a podává i vážný repertoár s množstvím odlehčujících vsuvek. Na můj vkus je jich příliš, ale kdo je má rád, ten je ve Znojmě na správném místě.

Pocta českým symfonikům. Lukáš Hurník: Sturm und Drang, concertino pro klarinet a orchestr (premiéra), Jiří Antonín Benda: Symfonie č. 2 G dur, František Vincenc Kramář: Koncert pro dva klarinety Es dur, op. 35, Pavel Vranický: Velká symfonie c moll, „Na oslavu míru s Francií“, op. 31. Hudební nastudování – Roman Válek, Ludmila Peterková a Marjolein de Roos – klasicistní klarinet, Czech Ensemble Baroque. 11. července 2015, Jízdárna Louckého kláštera, Znojmo. V rámci Hudebního festivalu Znojmo.

Tour de varhany, Martin Jakubíček. 12. července 2015, kostel sv. Václava v Louce, kostel Nanebevzetí Panny Marie v Tasovicích, kostel Navštívení Panny Marie v Lechovicích. V rámci Hudebního festivalu Znojmo.

Foto Lenka Jíšová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Letošní 11. ročník Hudebního festivalu Znojmo je věnován klasicistnímu skladateli Jiřímu A. Bendovi a baroknímu skladateli Georgu P. Telemannovi. V rámci festivalu vystoupí Pavel Šporcl, Ivo Kahánek, Cimbal Classic, Czech Ensemble Baroque a mnozí další.  více

Festival Concentus Moraviae letos slaví dvacáté narozeniny a svou cestu po Moravě zahájil netradičně v Brně. Jeho začátek se tu střetl s poutí, která symbolicky vrátila do města nenávratně zmizelé německé obyvatelstvo.  více

„Úžasné a úžasnoucnější,“ vydechla by možná Alenka, kdyby se místo v kraji divů nebo za zrcadlem ocitla v jízdárně zámku ve Valticích. Nově zrekonstruovaný sál impozantních rozměrů včera slavnostně otevřel závěrečný koncert festivalu Concentus Moraviae. S Emanuelle Haïm a jejím souborem Le Concert d’Astrée vystoupila patronka festivalu Magdalena Kožená.  více




Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více