OK Percussion Duo: LET

V roce 2000 vydalo malé vydavatelství Bárny, napojené na skupinu Cimbal Classic (a konkrétně na jejího tehdejšího violoncellistu Pavla Barnáše), sólové album tehdy 32letého Martina Opršála, hráče na marimbu a v té době místopředsedy Společnosti perkusionistů České republiky. CD s názvem Reverberations obsahovalo průřez soudobou tvorbou pro marimbu včetně titulní skladby moravského klavíristy a skladatele Pavla Wlosoka, který v té době dokončoval studia na University of North Texas v Daytonu. Zatímco Wlosok žije v současné době stále v Americe a rozvíjí paralelně dráhu hudebníka (loni mu vyšlo album Jubilee Suite), zvukaře (spolupracoval na amerických nahrávkách kytaristy Libora Šmoldase) a fotografa, Martin Opršál tvoří již pět let OK Percussion Duo se svým mladším kolegou Martinem Kleiblem, který je členem bicí skupiny Filharmonie Brno a také dva roky pobýval na University of North Texas. Studoval u bubeníka Eda Sopha, se kterým v roce 1997 natočil album Long Journey Pavel Wlosok. Vše je tedy krásně provázané.

OK Percussion Duo vyzkoušelo na pódiích tři různé dramaturgické koncepce (nazývají je „klasická linie“ soudobé tvorby pro duo bicích nástrojů, „klubový program“ inspirovaný jazzem a „pódiová show“, postavená na vlastní tvorbě). Především první z těchto linií, tedy soudobou tvorbu pro marimbu, vibrafon a další bicí nástroje, představuje duo na svém aktuálním albu LET. Produkoval a vydal je cimbalista Dalibor Štrunc, kapelník Cimbal Classicu, ve svém stejnojmenném vydavatelství (Cimbal Classic). Všechno tedy souvisí se vším a aliance mezi cimbálem a marimbou tak po dvanácti letech pokračuje.

Doba internetu a snadného digitálního šíření hudby paradoxně přeje náročným hudebním projektům. Má-li mít totiž hudební album smysl, mělo by obsahovat víc než jen neuspořádaný sled skladeb. Martinové Opršál a Kleibl naplnili tento požadavek několikanásobně. Jejich LET je koncepčním dílem, přestože obsahuje skladby autorů různého původu a především data narození – od Karla Husy (1921) po Víta Zouhara (1966).

Album je uceleným (což neznamená kompletním nebo jediným možným) pohledem na rozmanitou soudobou tvorbu pro bicí nástroje. Pozornost je soustředěna pochopitelně především na vibrafon a marimbu, což není dáno pouze osobními preferencemi obou hráčů, ale především samotnou podstatou těchto nástrojů, tedy nástrojů bicích, avšak melodických. Své důležité místo však na albu zaujímá i jazzová a rocková bicí souprava a v menší míře také samostatné činely a gongy. Škála nálad sahá od minimalistických postupů v titulní Zouharově skladbě LET pro vibrafon a marimbu až po energický Marrrrimba Rrrrock Američana Andyho Papea, oscilující mezi rockem, jazzem a latinskoamerickými rytmy. Nebo od poetické Élégie Karla Husy, který skladbu dokončil a OK Percussion Duu věnoval v roce svých devadesátin, až po Capriccio pro vibrafon, marimbu a bicí nástroje Miloslava Ištvana, skladbu postavenou na rytmickém jazyce bicích nástrojů. Jedním z vrcholů alba je sedmiminutová skladba Pavla Blatného Uno pezzo per due, jejíž jednotlivé – při pozorném poslechu jakoby izolované – úseky tvoří spojovací můstek soudobé tvorby pro bicí nástroje k jazzu a k ještě modernějším – nonartificiálním – proudům (popustím-li uzdu fantazii, umím si některé pasáže, zvláště zvony, představit nasamplované ve skladbě stylu techno).

Koncepce alba vychází nejen z rozmanitosti nálad a přístupů (profesionalitu a hráčskou zručnost obou hudebníků nechávám stranou, ta je neoddiskutovatelná), ale i z možných výkladů slova LET (česky, anglicky; vůbec je vtipné, jak si lze na instrumentálním albu hrát se slovy). Užitečnou příručku pro znalce i pro ty, kteří chtějí do tajů bicích nástrojů teprve pronikat, představuje booklet. Obsahuje několik odstavců o interpretech, základní (velmi stručné) údaje o autorech, jejich citáty týkající se vzniku skladeb a další zajímavé čtení, a to vše česky a anglicky.

Přes všechny uvedené klady zůstane LET pochopitelně albem pro velmi úzký okruh zájemců. Soudobá tvorba pro bicí nástroje je pochopitelně hudbou velmi alternativní a menšinovou. Přestože naživo jde o atraktivní záležitost (na marimbu a další bicí nástroje se opravdu dobře dívá), album vyžaduje větší než obvyklé soustředění a především ochotu objevovat něco nového. O to větší obdiv zaslouží Dalibor Štrunc za to, že takto náročné dílo vydal a že mu jako producent věnoval nadstandardní péči.

OK Percussion Duo: LET, vydal Cimbal Classic, 6 skladeb, celková stopáž: 51:47

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Světovost Ivy Bittové dokládá právě to, že na dvou tak rozdílných albech dokáže vystupovat stejně důvěryhodně, být sama za sebe.  více

Říkejte tomu punk, písničkářství, písničky pro holky nebo sladkobolná romantika, a vždycky budete mít pravdu.  více

Do ticha je občas potřeba říznout, album Nůž na ticho už bylo pokřtěno v Divadle Na provázku i v českém centru ve Vídni. Přečtěte si, co od takového nože můžete čekat.  více

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více