OK Percussion Duo: LET

V roce 2000 vydalo malé vydavatelství Bárny, napojené na skupinu Cimbal Classic (a konkrétně na jejího tehdejšího violoncellistu Pavla Barnáše), sólové album tehdy 32letého Martina Opršála, hráče na marimbu a v té době místopředsedy Společnosti perkusionistů České republiky. CD s názvem Reverberations obsahovalo průřez soudobou tvorbou pro marimbu včetně titulní skladby moravského klavíristy a skladatele Pavla Wlosoka, který v té době dokončoval studia na University of North Texas v Daytonu. Zatímco Wlosok žije v současné době stále v Americe a rozvíjí paralelně dráhu hudebníka (loni mu vyšlo album Jubilee Suite), zvukaře (spolupracoval na amerických nahrávkách kytaristy Libora Šmoldase) a fotografa, Martin Opršál tvoří již pět let OK Percussion Duo se svým mladším kolegou Martinem Kleiblem, který je členem bicí skupiny Filharmonie Brno a také dva roky pobýval na University of North Texas. Studoval u bubeníka Eda Sopha, se kterým v roce 1997 natočil album Long Journey Pavel Wlosok. Vše je tedy krásně provázané.

OK Percussion Duo vyzkoušelo na pódiích tři různé dramaturgické koncepce (nazývají je „klasická linie“ soudobé tvorby pro duo bicích nástrojů, „klubový program“ inspirovaný jazzem a „pódiová show“, postavená na vlastní tvorbě). Především první z těchto linií, tedy soudobou tvorbu pro marimbu, vibrafon a další bicí nástroje, představuje duo na svém aktuálním albu LET. Produkoval a vydal je cimbalista Dalibor Štrunc, kapelník Cimbal Classicu, ve svém stejnojmenném vydavatelství (Cimbal Classic). Všechno tedy souvisí se vším a aliance mezi cimbálem a marimbou tak po dvanácti letech pokračuje.

Doba internetu a snadného digitálního šíření hudby paradoxně přeje náročným hudebním projektům. Má-li mít totiž hudební album smysl, mělo by obsahovat víc než jen neuspořádaný sled skladeb. Martinové Opršál a Kleibl naplnili tento požadavek několikanásobně. Jejich LET je koncepčním dílem, přestože obsahuje skladby autorů různého původu a především data narození – od Karla Husy (1921) po Víta Zouhara (1966).

Album je uceleným (což neznamená kompletním nebo jediným možným) pohledem na rozmanitou soudobou tvorbu pro bicí nástroje. Pozornost je soustředěna pochopitelně především na vibrafon a marimbu, což není dáno pouze osobními preferencemi obou hráčů, ale především samotnou podstatou těchto nástrojů, tedy nástrojů bicích, avšak melodických. Své důležité místo však na albu zaujímá i jazzová a rocková bicí souprava a v menší míře také samostatné činely a gongy. Škála nálad sahá od minimalistických postupů v titulní Zouharově skladbě LET pro vibrafon a marimbu až po energický Marrrrimba Rrrrock Američana Andyho Papea, oscilující mezi rockem, jazzem a latinskoamerickými rytmy. Nebo od poetické Élégie Karla Husy, který skladbu dokončil a OK Percussion Duu věnoval v roce svých devadesátin, až po Capriccio pro vibrafon, marimbu a bicí nástroje Miloslava Ištvana, skladbu postavenou na rytmickém jazyce bicích nástrojů. Jedním z vrcholů alba je sedmiminutová skladba Pavla Blatného Uno pezzo per due, jejíž jednotlivé – při pozorném poslechu jakoby izolované – úseky tvoří spojovací můstek soudobé tvorby pro bicí nástroje k jazzu a k ještě modernějším – nonartificiálním – proudům (popustím-li uzdu fantazii, umím si některé pasáže, zvláště zvony, představit nasamplované ve skladbě stylu techno).

Koncepce alba vychází nejen z rozmanitosti nálad a přístupů (profesionalitu a hráčskou zručnost obou hudebníků nechávám stranou, ta je neoddiskutovatelná), ale i z možných výkladů slova LET (česky, anglicky; vůbec je vtipné, jak si lze na instrumentálním albu hrát se slovy). Užitečnou příručku pro znalce i pro ty, kteří chtějí do tajů bicích nástrojů teprve pronikat, představuje booklet. Obsahuje několik odstavců o interpretech, základní (velmi stručné) údaje o autorech, jejich citáty týkající se vzniku skladeb a další zajímavé čtení, a to vše česky a anglicky.

Přes všechny uvedené klady zůstane LET pochopitelně albem pro velmi úzký okruh zájemců. Soudobá tvorba pro bicí nástroje je pochopitelně hudbou velmi alternativní a menšinovou. Přestože naživo jde o atraktivní záležitost (na marimbu a další bicí nástroje se opravdu dobře dívá), album vyžaduje větší než obvyklé soustředění a především ochotu objevovat něco nového. O to větší obdiv zaslouží Dalibor Štrunc za to, že takto náročné dílo vydal a že mu jako producent věnoval nadstandardní péči.

OK Percussion Duo: LET, vydal Cimbal Classic, 6 skladeb, celková stopáž: 51:47