Trilok Gurtu: výlet ke kořenům hudby se zaklínačem perkusí

Trilok Gurtu: výlet ke kořenům hudby se zaklínačem perkusí

Hostem abonentní řady koncertů Jazz & World Music pod záštitou Filharmonie Brno byl tentokrát perkusionista Trilok Gurtu. Posluchači v zaplněném Besedním domě si jeho emotivní a zároveň usebrané osmdesátiminutové sólové vystoupení užili na jeden nádech.

Trilok Gurtu je vlivný nadžánrový hudebník, jeden ze tří světových mágů ovládajících bicí, perkuse, tabla i lidský hlas jako nástroje k expresivnímu vyjádření emocí i originálních hudebních nápadů. Zatímco jeho dva rovnocenní souputníci, Brazilci Airto Moreira a nedávno zesnulý Naná Vasconcelos, vycházejí z tradičních rytmů jihoamerické taneční hudby, rodák z indické Bombaje hledá a nachází svou inspiraci v původní indické a africké hudbě. Ačkoliv svou světovou proslulost získal především jako doprovodný hudebník jazzových sólistů i člen několika progresivních hudebních seskupení, při sólových koncertech je inspirativním hudebním solitérem. Skutečným mistrem rytmů, svěžím a neopotřebovaným.

Jazzoví fanoušci, kteří v hledišti zřetelně převažovali, mají Gurtua zažitého jako sidemana new-age jazzové formace Oregon, v níž na čas nahradil tragicky zesnulého Collina Wallcota. Mnozí ho znají už od evropských začátků, kdy se v 70. letech jako vynikající hráč na tabla poprvé prosadil vedle trumpetisty Dona Cherryho (nedávno mu z vděčnosti za podporu věnoval album Spellbound). Jako koncertní i studiový partner spolupracoval s nejlepšími jazzmany: s Barrem Phillipsem, Terje Rypdalem, Lee Konitzem, Johnem Abercombiem, Joe Zawinulem, s triem Johna McLaughlina. V polovině 90. let začal dodnes trvající úspěšnou spolupráci s Janem Garbarkem (na brněnské vystoupení navazuje jejich společná koncertní šňůra po Německu, Belgii a Švýcarsku).

Gurtuova ojedinělá vystoupení v českých zemích mívají vždy příznivý ohlas: s Garbarkovou koncertní sestavou hostoval na festivalu Colours of Ostrava, trio Garbarek-Gurtu-Vitouš uzavíralo éru Jazzu na Hradě v roce 2013, rok nato v rámci koncertní šňůry k albu Spellbound hrál v Paláci Akropolis i na Jazzinci v Trutnově. Ani pro Brno není tento groove-guru žádnou neznámou: v červenci 2012 ho na náměstí Svobody představil Rudy Linka jako ozdobu svého Bohemia Jazz Festu. A jako si uměl získat fanoušky i kolemjdoucí pod otevřeným nebem na Svoboďáku, rozezněl i vnitřní struny posluchačů v Besedním domě.

Koncert měl rychlý spád, ale nepůsobil uspěchaně, naopak: několika úvodními větami v angličtině přivítal Gurtu své hosty v džungli groovů a improvizací, připomněl, že hudba je živý organismus, který reaguje na momentální náladu a situaci. Hybridní bicí soupravu obohacenou mimo jiné o cajón, tabla a různá chřestítka rozezníval pomalu a postupně. Začal v rytmu heartbeatu (bijícího srdce), postupně naplňoval svou pověst skvělého hráče na tabla. Připomněl, jak z něj matka (indická zpěvačka Shobha Gurtu) vychovala vnímavého doprovazeče, ale také improvizátora reagujícího na momentální náladu melodie, pro něhož je nástroj pouhým prostředkem a jakýkoliv instrument je tím správným, pokud je správně použit.

Výrazné filozofické aspekty svého hudebního vnímání i tvorby připomenul během koncertu vícekrát, např. vyzvednutím významu „sarasvatí“ (hinduistický pojem pro umění/hudbu vedoucí k sebepoznání). Od minuciózního dialogu s tably Gurtu postupně přešel k bicím, od nich k perkusním nástrojům, včetně rozeznění kovového vědra naplněného vodou, z něhož pod údery paličky vybuchovaly vodní gejzíry, nebo ponořování zvučícího gongu do vody.

Došlo i na proslulý Gurtuův „oral drumming“: jak sám proklamuje a na koncertě prakticky dokládá, je lidský hlas prvním nástrojem v kterékoliv kultuře na světě. Tablová ostináta vyklepávaná pomocí prstů rozvíjela „melodie“ rytmicky vysykávaná, vyštěkávaná, vybubnovaná pomocí hlasivek. „Nebojte se použít svůj hlas“, nabádal publikum ke spolupráci. „Nevadí, že nezpíváte čistě – já taky zpívám většinou falešně.“ Sedě na cajónu, pomocí něhož udával rytmus, s chřestítky na obou zápěstích vedl auditorium k pozoruhodně niternému hudebnímu zážitku, na kterém se mohl spolupodílet každý z přítomných.

Koncert byl pro mnohé spíše duchovním zážitkem, cestou hudebním zásvětím v doprovodu skutečného zasvěcence. Osmdesát minut hudby skončilo náhle, rychlým rozloučením a osvětlením sálu, které v tu chvíli působilo skoro nepatřičně. V sousední řadě to jeden z posluchačů okomentoval: „Tak jsem se nadechl na začátku a vydechl jsem až teď.“ Přesněji se to vyjádřit nedá.

Trilok Gurtu. 16. března 2016, Besední dům, Brno. V rámci abonentního cyklu Filharmonie Brno Jazz & World Music

Foto Jiří Jelínek

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více

Hudební pohádku O statečném kováři nasadilo jako letošní novinku svého open air festivalu na Biskupském dvoře Městské divadlo Brno. V pondělí měla oficiální odloženou premiéru. Pod úchvatnými kulisami brněnské katedrály vznikla inscenace, která si malé i velké diváky získá jadrnou muzikou Petra Ulrycha, svojí prostou poetikou, hravou divadelností a také jednoduše, ale působivě stavěnou atmosférou.  více

Každému, kdo měl donedávna co do činění s českomoravskou scénou folk a country, se při vyslovení jména Jiří moravský Brabec (1955-2018) vybaví nepřehlédnutelná postava mohutného vousáče, silný hlas a nevyčerpatelný zdroj informací se záviděníhodným přehledem nejen o jmenovaném hudebním žánru. Řeč je o složité, ale právem respektované osobnosti, která uměla překvapit znalostmi v celé řadě odvětví, ale také sebeironickým humorem i nečekanou tělesnou obratností. Bohužel, naposledy udivil okolí náhlým odchodem a to pár dnů před svými třiašedesátými narozeninami v červnu 2018, takřka nepovšimnut veřejnoprávními médii, pro která tolik let pracoval.  více

Po trojici koncertů, které posluchačům v rámci komorního minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! připravila Filharmonie Brno, se v pátek uskutečnil závěrečný večer nejen tohoto neobvyklého projektu, ale prakticky vzato celé sezóny 2019/2020. Po violoncellové sekci s harfou, harfě s kontrabasem a po bicích nástrojích s projekcí a tancem rozeznělo sál Besedního domu mnohem tradičnější obsazení v podobě smyčcového kvarteta. To samo o sobě ničemu nevadí, ostatně právě smyčcová kvarteta zaujímají v rámci evropské hudební tradice zvláštní místo a v průběhu více než dvou a půl století vzniklo od dob „Papa“ Haydna až po současnost impozantní množství kvalitní hudební literatury. Rozhodně si členové smyčcových kvartet nemohou stěžovat na nedostatek zajímavých děl určených pro jejich obsazení, jako tomu tu a tam bývá u jiných komorních těles. Hudebníci Marie Pšenicová (housle), Jan Rybka (housle), Petr Pšenica (viola) a Lukáš Svoboda (violoncello) však šli (ať již z vlastní, či cizí iniciativy) zcela jinou cestou. Samotná dramaturgie koncertu připomínala spíše zkoušku na blížící se svatební sezónu než závěrečný koncert cyklu, který má uzavřít ročník 2019/2020 i Besední dům.  více

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více

Krátce po natočení svého minulého alba I’m Glad I Met You absolvovala brněnská bluesová kapela cestu do severního Mississippi, na místa, kde se blues stále ještě hraje jako lidová hudba na zápražích a o nedělních piknicích. Že během pobytu vznikl materiál na dvě nová alba, prozradil kytarista Jan Švihálek loni v rozhovoru pro náš web. „Bude to skvělá nahrávka, moc se na to těším,“ sliboval. První ze dvou avízovaných desek je nyní na světě.  více

Osmý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Spojení průseremvíce

Nejčtenější

Kritika

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více