Milan Horváth: V umění je zatím jediná spravedlnost

Milan Horváth: V umění je zatím jediná spravedlnost

Na housle hraje od dětství, s Idou Kelarovou projel celý svět. Houslista Milan Horváth vede jazzovou kapelu The Harmonic Play i cimbálovku, s tou první budou v Moravské zemské knihovně doprovázet projekci němého filmu Čarovné oči. A 7. dubna také pokřtí v Muzeu romské kultury nové album.

Budete živě doprovázet film Čarovné oči. Proč zrovna s jazzovou kapelou The Harmonic Play, a ne třeba s cimbálovkou?
Ten snímek je z roku 1923 a má i náladu dvacátých a třicátých let. Kousek toho filmu je z romské osady, ale zbytek se odehrává v Čechách. V té době populární hudba byla vlastně jazz, takže jazzová kapela je k tomu značka ideál.

Film vypráví příběh romské dívky ze Slovenska, která se zamiluje do statkáře z Čech a odjede s ním ze své osady k jeho rodině. Znáte osobně někoho, komu se stalo něco podobného?
Dnes už je toho strašně moc, je to běžné. Máme 21. století a romská komunita se přece jen dělí na různé části. Je tam část, kde rodiče nechávají vzdělávat děti na vysokých školách, ale ta o sobě nedává vědět. Ti lidé jsou zakrytí, aby neztratili práci, nehovoří romsky a ani se mezi romskou komunitu nehlásí. Tady prostě je diskriminace a mnoho lidí z mé vrstvy změnilo příjmení, aby se vůbec nějak prosadili. Sice to chápu, ale nikdy bych to neudělal. Já jsem Horváth a moje děti budou taky Horváthovy.

Jedna romská kamarádka mi třeba říkala, že nechce, aby si její dcera vzala bílého kluka, protože jsme jiní. Přijde mi, že to funguje i naopak…
Ti rodiče taky můžou mít nějaké špatné zkušenosti. Ale vždyť je to jedno, jestli je někdo bílý, černý nebo fialový. Pořád je to člověk.

Takže když v kapele Paramisara hráli společně romští a bílí muzikanti, tak to bylo jedno – kus jako kus?
Tam se to neliší, tam je to jedině spravedlivé. Veškeré umění – ať už je to hudba, herectví nebo malířství – neřeší, jestli je někdo bílý, nebo černý. Je to jedna umělecká komunita a v té se to nedělí. V umění je zatím jediná spravedlnost.

Napsal jste hudbu k představení Divadla Líšeň Paramisa – Chytrý hloupý Rom, děláte ještě dál pro divadlo?
To byla spíš náhoda. Původně tam měla hrát moje cimbálovka, ale z finančních důvodů to nešlo. Bylo to strašně moc hraní, tehdy ještě byl v kapele můj tatínek a hráli v ní profesionálové, kterým by to nevyhovovalo. Tak jsem postavil věc jinak, vzal jsem známé, dali jsme to dohromady a měli úspěch. Sice to byli amatérští muzikanti, ale výsledek byl dobrý. S režisérkou Pavlou Dombrovskou jsme dlouholetí kamarádi. Kdyby mě oslovila nějaká cizí instituce, bylo by to jiné. Nakonec to byla službička pro Divadlo Líšeň, ale oni pro nás taky něco udělali.

Řekl bych, že hodně romských hudebníků se snaží hrát funky nebo rap, co je na tom láká?
Nás hodně ovlivňuje západní svět a tradiční muzika mizí. Na Slovensku se ještě drží a místy i tady, ale nejde o to, jestli někdo hraje funky nebo cokoliv jiného. Musí v tom být srdíčko. A nám je černá muzika nejblíž – viděl jste někdy Roma metalistu? Já tedy ne. Naši dědečkové poslouchali americký dixieland, potom django styl a od toho se naše dnešní hraní vyvíjelo.

Ale když se řekne romská muzika, většina lidí si asi představí cimbál…
Když jsme tady v Evropě a řekne se „cikánská muzika“, tak ve Francii si představí kytaristu a tady romskou cimbálovku. V Americe řeknete „jazz“ a první budou mít na mysli černochy. A na tom to je celé postavené, ty představy se liší místo od místa.

The Harmonic Play hrají jazz, latinskoamerickou taneční hudbu, světové hity i romskou hudbu. Jde vám víc o umění, nebo o kšefty?
Děláme to proto, že nás to baví. A když jdeme hrát, dostaneme honorář, to je jasné.

Kdy jste začal hrát na housle a kdo vás učil?
Já se nad tím vždycky musím smát, když si vzpomenu. Mám ještě staršího bráchu, kontrabasistu, a otec se viděl především v něm. A dal ho do hudební školy na housle, bylo mi sedm let. Bylo to v době, kdy otec s maminkou nebyl. On jezdil hrát a našel si jinou ženskou, takže to bylo málem na rozvod, ale potom se vrátil. Tak se o nás starala maminka, vodila nás do školy a já jsem do té hudebky chodil s nimi. Bylo to na základní škole ve třídě, já jsem seděl vzadu, učitelka učila bráchu a mně to přišlo směšné. Tak jsem ho rozesmíval, dělal jsem na něj grimasy a on nemohl hrát, jak se smál. A maminka řekla učitelce, ať mě vezme taky. Učitelka říkala, že mě nechce, že jsem blázen. A maminka tvrdila, že budu ještě lepší než brácha. Tak mě nakonec vzala, za dva měsíce jsem ho předhonil a brzo chodil na soutěže. Chodili jsme na Sirotkovu, ale patřilo to pod hudební školu na Veveří.

Jaká byla vaše první kapela?
Přišel rok 89, měnily se dějiny i vyučování a z většiny předmětů jsme ani nebyli klasifikovaní. Tak jsme šli povinně do dalšího ročníku základní školy, ale v té době si mě vzal do ruky otec a začal mě učit. V té době se shodou okolností otevřela první romská kavárna Milana Ščuky na Táborské. Otec tam hrával a bral mě s sebou, hráli jsme třikrát týdně, pokaždé do rána. Ráno jsem přišel do školy a usínal, učitelka na mě byla naštvaná. Pak se vysvětlilo, že chodím hrát a dovolili mi chodit do školy na desátou. Už věděli, že budu muzikant, a ne inženýr. V kapele hrál otec, brácha basista a další brácha cimbalista, ten byl ještě malý.

A kdy jste se dostali dál od kavárenského hraní?
V roce 1998 jsme začali hrát s Idou Kelarovou a projeli jsme celý svět. Natočili jsme čtyři CD, půlka kapely byli kluci z Gulo Čar. Zkrátka posbírali se muzikanti z Brna a jelo se. Byl jsem v New Yorku i v Mongolsku, projeli jsme celou Evropu, byly to úspěchy. Za ty čtyři roky jsem zažil tolik, co jiný neprožije za celý život. I za dva životy by to vydalo.

Jaké to je projet svět, hrát v New Yorku, a potom zase v Brně?
Když jsem se vracel, tak se mi Brno zdálo strašně malinké a říkal jsem si, že tu nechci žít. V New Yorku to bylo dobré, tam byli samí černí. Když jsme tam přijeli a řekli, že jsme Češi, tak se nám smáli a mysleli, že si děláme srandu. Mysleli si, že jsme místní. A proti Romům tam nic nemají, když jsme řekli „gypsy“, tak nás brali ještě víc. Zkuste říct tady, že jste cikán. Já jsem během těch let byl v Česku málo a zvykl jsem si, že lidé nemají předsudky. A jenom jsme přešli hranice a přišli na první benzinku na Rozvadově, tak už se dívali do výkladů, jestli něco nebereme. Taky jsme se tam pohádali, Ida byla taková rázná ženská a dávala jim kapky.

Potom už jste hráli jenom tady?
Hrávali jsme pak s kapelou velké akce ve Valdštějnských zahradách a v Černínském paláci a začali si nás zvát taky bohatí podnikatelé. A pokaždé jsem se těšil, když jsem šel hrát k takovým lidem. Brali nás úplně stejně – milionář si mě vážil, že mám miliony někde jinde. A byl rád, že si s ním podám ruku a že se s ním bavím. A vedli tak i svoje děti, žádné „pozor, to jsou cikáni“. To jsou ale lidé, kteří mají velké firmy; střední vrstva, to je katastrofa. Jednou jsme jeli hrát na ochutnávku vín do Čech a oni nevěděli, koho si zvou. Tak jsem otevřel dveře, oni viděli, že jsou dovnitř Romové a úplně zřetelně jim nebylo dobře. Tak jsem si řekl, že jim dáme napapat, a zahráli jsme. Potom se nám omlouvali – prý si mysleli, že jsme jako ti špatní Romové. A já jsem jim řekl: „Já jsem taky ten Rom. My jsme jedni, to se nedělí. A nedělte nás podle barvy, já jsem pan Horváth, tak řešte pana Horvátha. Až přijde pan Novák, řešte pana Nováka. Máte vysokou školu a přemýšlíte, jako byste sotva vyšli základní.“

Vaše současná kapela je taky trošku rodinná, stejně jako když jste hrával s tátou?
Jsou v ní otcovi nejmladší bratři, takže hrajeme se strejdama. A Čonka je bratranec. A ještě chodí klavírista z Gulo Čar na výpomoc, ale ten je vlastně taky z rodiny. Teď k filmu přijde taky, tam by se všechny ty zvuky na jedny klávesy nezvládly.

Hrajete i na jiné nástroje než na housle?
Ještě na violu, ono je to skoro stejné, jen v jiném ladění.

Živíte se hudbou?
Víceméně ano, ale není to na zabezpečení rodiny. Není na to doba, aby se člověk uživil jen hraním. Muzikanti vedle toho pracují a dnes už není muzikant profesionál a amatér. Pozná se to jen podle kvality. O jednom řeknete, že je to amatér, o jiném, že je profík. Mluvíte ale o tom, jak hraje, ne o tom, čím se živí.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

„Můžu se zeptat, jakou používáš voňavku?“ zeptal se mě malý romský kluk. „Fahrenheita,“ odpovídám pobaveně. Uznale kývl hlavou a zase zmizel v klubku různě velkých dětí, na které pokřikovala režisérka Linda Keprtová, aby byly laskavě zticha. Má pravdu, nejsou v Muzeu romské kultury kvůli tlachání, ani toaletním vodám, nacvičují operu Brundibár. Jednoduchou hříčku se zpěvy celosvětově proslavilo uvádění v terezínském ghettu.  více

Největší problémy jsou ty, které jsou nejblíž – to platí jak pro lidi, tak pro města. Za nejproblémovější a nejnebezpečnější lokalitu Brna je obecně považováno území vymezené přibližně ulicemi Cejl a Francouzská. Je to vlastně plácek, který obejdete pěšky za nějakých dvacet minut, když se budete courat tak za třicet. V našich očích ale narostl do obludných rozměrů vyjádřených přezdívkou Brněnský Bronx. Bydlí v něm hodně Romů a kdo tam v noci vejde, tomu hlava sejde. Proč si to lidé myslí, kdo a jak v našem malém Bronxu žije a proč se v něm koná Ghettofest – o tom všem mi něco řekla spoluorganizátorka festivalu Alica Heráková.  více

Děti ze sociálně vyloučených částí Brna sehrály v Divadle na Orlí operu Hanse Krásy Brundibár. Kdysi ji v Terezíně hrávaly děti židovské, dnes to byli převážně malí Romové. Ze svého současného ghetta tím ale vyšli jen na chvíli.  více





Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více