Václav Věžník a velká tradice brněnské opery

26. listopad 2015, 0:21
Václav Věžník a velká tradice brněnské opery

Režisér Václav Věžník letos v srpnu oslavil 85. narozeniny. Dnešní představení Aidy Giuseppe Verdiho v Janáčkově divadle je věnováno jeho významnému životnímu jubileu.

Před 85 lety, 1. srpna 1930, se v Brně narodil přední český operní režisér Václav Věžník, režisér opery Státního (později Zemského a nyní Národního) divadla v Brně v letech 1954–1993. Hudba a divadlo ho již v dětství okouzlovaly. Jako malý chlapec hrál loutkové divadlo, často navštěvoval divadelní představení, zvláště pak operní. Rodinné zázemí a láska k hudebnímu divadlu rozhodly, že po maturitě studoval obor operní režie na Janáčkově akademii múzických umění v Brně u významných osobností J. F. Munclingera a O. Zítka. Po absolutoriu v roce 1954 byl angažován jako asistent operní režie Státního, nyní Národního divadla v Brně a po čtyřech letech se stal režisérem opery. První režií V. Věžníka byl Donizettiho Don Pasquale a režisér a pedagog Otakar Zítek po zhlédnutí premiéry prohlásil: „Budeš-li to tak dělat celý život, tak to bude dobrý …“.

„Byl jsem vržen do vlastního uměleckého života a musel jsem se učit plavat v rozbouřeném moři.“, vzpomínal Václav Věžník. I další režie Rossiniho Lazebníka sevillského byla úspěšná a tak se s mladým talentovaným režisérem seznamovala nejen odborná kritika, ale také operní obecenstvo.

Režie Václava Věžníka charakterizuje dějová bohatost a časté využívání předeher k otevírání počátku příběhu. Nastudoval 180 oper světového i českého repertoáru nejen na mateřské scéně, ale i na dalších tuzemských a zahraničních scénách. V roce 1958 inscenoval první scénickou podobu Janáčkovy opery Osud. Ve stejném roce nastudoval Pucciniho Toscu, která patřila k jeho velkým režijním úspěchům, stejně jako o čtyři roky později opera současného skladatele Jana F. Fischera Romeo, Julie a tma. V Gershwinově opeře Porgy a Bess v červnu 1968 uplatnil jako jeden z prvních režisérů veškerou divadelní techniku nové budovy Janáčkova divadla. Doménou Václava Věžníka je ale především česká operní tvorba. V zahraničí inscenoval díla českých operních skladatelů, zejména Bedřicha Smetany a Leoše Janáčka. Na zahraničních scénách byl vyhledávaným režisérem, od roku 1971 byl stálým hostem v Braunschweigu.

Václav Věžník však zůstal věrný své mateřské scéně. „Naše opera má velkou tradici“, říká Václav Věžník, „mnohokrát v minulosti úspěšně konkurovala i pražskému Národnímu divadlu. Má tu výhodu, že je divadlem menším, sevřenějším, tedy se lépe provozně ovládá.“

V opeře brněnského divadla působil Václav Věžník plných 60 let. Jeho inscenace Verdiho oper Nabucco, Rigoletto, AidaTraviata dosáhly největší reprízovosti, stejně jako Don Giovanni W. A. Mozarta a Její pastorkyňa L. Janáčka. Jeho inscenace Verdiho Aidy je od roku 2003 stále na repertoáru Janáčkovy opery.

„Hudba mne vždy musí uchvátit“, říká Václav Věžník, „už jako student jsem stále poslouchal opery. Po návratu z divadla každý den ještě v rozhlase dlouho do noci. Jednou jsem slyšel z jakési italské stanice operu, kterou jsem dosud neznal. Tak mne zaujala, že jsem si okamžitě vybavoval dramatický děj. Dodatečně jsem zjistil, že to byl Prokofjevův Hráč. Tak musí působit dobrá muzika! Operní muzika!“.

Václav Věžník se věnoval také pedagogické práci, byl profesorem operní režie na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde vychoval několik absolventů, kteří se uplatňují jako operní režiséři a pedagogové.

Pro milovníky opery napsal poutavou knihu Můj život s operou, která je osobní i uměleckou výpovědí autora. Napsal také knihu Zpívali v Brně věnovanou domácím i zahraničním sólistům brněnské opery. Po jejím velkém úspěchu následoval i druhý díl.

„Jsem osudu vděčen za to, že jsem mohl lásku k opernímu divadlu předávat a snad přinést něco radosti těm, kteří si je také oblíbili“, říká Václav Věžník.

Foto Jana Hallová

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce