Vánoce s Magdalenou. Z historie Moravského kvarteta

Vánoce s Magdalenou. Z historie Moravského kvarteta

Ze všech křesťanských svátků jsou Vánoce hudebně nejbohatší a muzikantům dávají většinou zabrat. Ti se ale na ně proto nezlobí; nehledě k jakémusi přivýdělku jim vánoční hudba přináší nedefinovatelný vánoční pocit, který je vrací do dětství a jejž lze zažívat právě jen jednou za rok. Tohle se nepodařilo vymýtit ani bolševikovi, jakkoli se o to snažil. Jednou si po připomínkách z kraje, že členové filharmonické organizace navštěvují o svátcích křesťanské chrámy a přisluhují tam černému klerikalismu, odhlasovali filharmoničtí straníci (měli už kalendáře plné vánočních obřadů), že tentokrát do kostela ani nepáchnou – a sledovali pak se skřípějícími zuby, jak jejich vysezená místa na kůrech obsadili jejich spolustraníci z opery, kde to přisluhování nebrali tak vážně.

Právě však dík těmto omezením rozkvetla tradice vánočních koncertů nebývalým způsobem a nebylo souboru, aby své posluchače nevyzýval na cestu k jesličkám. Moravské kvarteto se ovšem připojilo, ale zpočátku jaksi nemělo čím: v klasickém kvartetním repertoáru pořádnou vánoční skladbu nenajdete – a tak si vypomáhalo perlami ze svých výchovných pořadů. Věci se však ujal violoncellista Bedřich Havlík, který z nás uměl nejlíp psát noty; a protože mu v Brně jeho povinnosti na JAMU nepopřávaly dost času k odpovědné tvorbě, jal se koledovat na zájezdech. Tichou noc zpracoval uprostřed rozbouřenho moře sedě na kufru na dosti pozvracené palubě stařičkého belgického trajektu z Oostende do Doveru; na Ischii potom – v mimořádně horkém létě – odmítl jít se odpoledne před koncertem vykoupat (pláž byla několi kroků od hotelu), protože právě dokončoval druhou variaci na Ejhle, chasa naša; skutečnou vánoční scenerii mu pak poskytlo zasněžené dřevěné městečko Askersund v lesích na severním břehu Vätterského jezera ve Švédsku, jenže na Nesem vám noviny už bylo – uprostřed ledna – trochu pozdě.

Pro vánoční koncerty Moravského kvarteta byla Bedřova koledová suita skvělým přínosem, nicméně něco jim pořád chybělo: lidský hlas. I dalo se nás do té tvůrčí práce víc – a v příštích letech se na našich vánočních koncertech začaly střídat dámy z Janáčkovy opery. Po čase jsme si uvědomili, že zas něco přebývá: právě ten hlas – nechtěli jsme doprovázet dramatickou primadonu, nýbrž muzicírovat s někým, kdo by byl pátým (na pódiu vlastně prvním) členem souboru. Zmínili jsme se o tom Ivanu Sedláčkovi z Kantilény s výzvou, aby nám doporučil některou z nejvyspělejších členek svého sboru. Vemte si Magdu Koženou, vyhrkl bez rozmýšlení, ta je fantastická, to je přesně to, co potřebujete. Dejte mi pro ni noty, já vám s ní večer v Kantiléně domluvím zkoušku; s ní nejsou problémy.

Nebyly; Magdalena se dostavila hned pozítří, zcela vynechala očekávané stížnosti na počasí, rýmu, faryngitidu a jiné statečně přemáhané indispozice všeho druhu (byli jsme v nich už odborníky) a bez obvyklé připomínky, že tak brzo ještě není rozezpívaná, vzala na vědomí, že začínáme Händlovým Largem. Tu nádhernou dlouhodechou barokní melodii lze ovšem přednášet mnoha způsoby; aniž otevřela noty, vyslechla Magdalena nedlouhý úvod a přijala z něj nejen tóninu a tempo, nýbrž i výraz a smysl, v nichž měla ta podivuhodná linie podle našich představ probíhat. Byl to pocit. který má komorní hráč nejraději: pocit porozumění a souhry. Ta mladá holka zpívala, jako kdyby s námi zkoušela odjakživa, a přinášela do toho ještě něco, co se dalo přijmout a rozvíjet; nemuseli jsme, jak jsme byli zvyklí, hlídat, co tam ta ženská zase provede, nýbrž v pohodě a s požitkem muzicírovat.

Toho roku jsme s Magdalenou objeli několik vánočních štací, napřesrok, to už to šlo bez výjezdní doložky, jsme se s ní dostali i do rakouského Melku. Ten vánoční koncert ve sloupovém sále proslulého kláštera byl jaksi slavnostním vyvrcholením naší spolupráce a ten kus českých Vánoc v tom monumentálním prostředí je patrně nejživější vzpomínkou dosud žijících členů tehdejšího Moravského kvarteta na jejich dlouholeté vánoční muzicírování.

Magdalena Kožená, Koncert pro Brno, foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Některé události se nám zdají významné proto, že je prožíváme poprvé, třeba filharmonický zájezd do Itálie a koupání ve studeném moři. Po svém nástupu po Jaroslavu Voglovi ale začal Waldhans jako šéf především doma: u vědomí, že orchestr, jakkoli výkonný, pořád ještě nemá vlastní repertoár v klasických oblastech, zavedl tematické abonentní cykly.  více

Proti přítomnosti své osoby v galerii brněnských hudebních postav, jíž má být tento vzpomínkový seriál, by Jan Skácel co nejrozhodněji protestoval. Třebaže vyrostl v učitelské rodině na Moravském Slovácku, měl o své (ne)hudebnosti představu velmi vyhraněnou. Vzpomínka Jiřího Beneše je zakončena dosud nepublikovanou Skácelovou básní.  více

Koncert pro BrnoMagdalenou Koženou, varhaníkem Christianem Schmittem a dětským pěveckým sborem Kantiléna proběhl čtvrtého zářijového večera v Besedním domě. Hudebně to byl večer vytříbený, a co se týká výsledného dojmu, vynechala bych jen několik technických a organizačních záležitostí.  více


Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více