Jarda Svoboda. Tentokrát Solo bez Trabandu

Jarda Svoboda. Tentokrát Solo bez Trabandu

Sólové album si ke svým padesátým narozeninám nadělil Jarda Svoboda. Kapelník Trabandu má stále co říct a se zvyšujícím se věkem se rozhodně nevyčerpává.

V roce 2006 kapelník skupiny Traband Jarda Svoboda, v té době čerstvý čtyřicátník, připravoval nový repertoár a sliboval nový zvuk. Zatímco na předchozím řadovém albu Hyjé! objevoval zvukové možnosti baskytary, po pauze se mělo jeho hlavním nástrojem stát harmonium. Půdu si připravoval mimo jiné demonahrávkou, která kolovala mezi známými a na které byste už našli všechny zásadní skladby alba Přítel člověka, s nímž se Traband v roce 2007 ve velkém stylu vrátil na scénu.

Svobodovo demo však vedle písní jako V hořícím keři, Tichý muž, Dej mi, Bože, dobrou ženu, Milovaný syn nebo Partyzán obsahovalo i písně, které se na Přítele člověka nevešly. Zatímco Princezna Lada se objevila v roce 2011 na albu Neslýchané!, skladby Jsi a především zásadní vyznání Moje volba čekaly na oficiální zveřejnění až do dne autorových padesátin. Právě 31. května 2016 totiž vychází první sólové album Jardy Svobody.

Píseň Moje volba je osobním manifestem, který slušel Svobodovi čtyřicátníkovi, člověku v plné síle, ale výtečně se hodí i k padesátiletému autorovi, který – slovy stejně starého Marka Orka Váchy – „pomalu začíná sestupovat po svahu dolů“. Přitom zdůrazňuji slovo „pomalu“ – nejen vzhledem k převažujícímu tempu Jardova sólového alba, ale i proto, že jako textař a hudebník-kazatel má kapelník Trabandu stále co říct a se zvyšujícím se věkem se rozhodně nevyčerpává. „Dobře je mi na světě bez opratí / bez chomoutu bez vozky a bez biče,“ zpívá svobodomyslně, přičemž svobodu (nomen omen!) obsahovou pojí se svobodou formální – ve svých verších sice pracuje s rýmy (nebo velmi často s asonancemi), ale nedělá si starosti s chybějící nebo přebývající slabikou. Zdánlivě klopýtající rytmus hravě vyfrázuje tak, že výpověď zní přirozeně.

Ale zpět k vyznáním. Duchovní tematika se na Svobodových albech, minimálně v druhém či třetím plánu, vždy objevovala. Zde autor své směřování jasně deklaruje veršem „A když pána, tak jen toho s pastýřskou holí / co člověka nenutí jít sehnutý / který k sobě volá všechny ztahaný voly / Pojďte ke mně, dám vám odpočinutí!“ Píseň pak končí starozákonním zvoláním „Na pastvách zelených / k vodám tichým“, které navazuje na jiný obraz z žalmu, kterým Jarda celé album zahájil: „Pozvedám své oči k horám.“

Úvodní píseň K horám je mimořádně dobře vybraná nejen pro tento biblický verš, ale i celkově pro obraz krajiny, důležité topos Svobodovy tvorby. „Fotografické“ záběry ze svých starších písní Krajina v obrazech nebo V oku dravce zde autor nahrazuje „vyostřenou“ metaforou („Země se točí jako kotouč pily / hory si zuby nebrousily“), která krásně vyvažuje umírněné aranže alba. Závěrečná sloka o tom, jak „hora mraku břicho rozpárá a dál po nebi letí mraky dva“, pak otevírá prostor dalšímu tématu, který je – nejen – pro Jardu Svobodu klíčový, životu ve dvou.

O lásce k ženě zpíval kapelník Trabandu nejrůznějším způsobem – od parafráze starozákonní Písně písní až po kontroverzní příběh Kalná řeka – a svůj vztah k ženě i v rámci jedné písně propojoval se vztahem k Bohu (dvojí možné čtení textu Tak to mám rád). Na novém albu se k intimnímu tématu vrací Svatební písní s refrénem „Mě nesmyješ, mě nevypereš, mě ze sebe nesmažeš“, jako by tím reagoval na vzpomínky osamělého Černého pasažéra z alba Hyjé! na ztracenou rodinu. Velmi silným (prozatímním?) završením tématu je pak epicko-lyrické vyznání Kristýno!, jejíž hrdina „v náručích žen všech barev a vůní / ovíván vějíři nahých stehen a paží / všechny opojné nápoje světa okusil“, než si uvědomil, „jak jsem sám sobě pro smích“.

Název alba Solo v sobě skrývá intimitu výpovědi člověka samotného, bez kapely. Ale podvědomě si jej spojujeme také se zápalkami a píseň Otče ohně! je dalším Svobodovým vyznáním, tentokrát nikoli člověku nebo personifikovanému Bohu, ale silám přírody. Jak už víme ze starší písně Trabandu, není dobře, když člověk „pálí, doutná, nehoří“.

Jardův důvěrně známý hlas a dikce i zvuk harmonia spojují toto intimní album s tvorbou Trabandu. Klidné tempo, minimalistické aranže a už zmíněná formální rozvolněnost však vyžadují jiný poslech. Že na sólové skladby Jardy Svobody nebudou fanoušci divoce tančit, se rozumí samo sebou. Možná k nim celkově budou hledat cestu hůře, nebudou si je prozpěvovat jako Černého pasažéra nebo Partyzána.

Na druhou stranu Solo není čistě sólová nahrávka. Svoboda si dovolil lehce narušit její intimitu přizváním několika málo hostů. Z nich je nejdůležitějším písničkář a muzikant Fanda Holý, který do písní nahrál baskytaru a – což je na Jardových albech novinka – autoharfu. Například ve skladbě Slova, věnované Václavu Havlovi, vytváří propojení harmonia, autoharfy a houslí (také Fanda Holý) velmi originální doprovod v pozadí za zásadním textem. Přitom navzdory hyperkorektní výslovnosti [slova jsou…] a zmíněnému doprovodu zde nejde o formu, ale opět především o obsah, který tentokrát čerpá z novozákonního poselství: „Slova jsou zrnka obilí, který zasívat chcem / Jen jestli padnou, nebo nepadnou na úrodnou zem? […] Slova jsou milosrdní Samaritáni / kteří se k tobě skloní, když tě bolest poraní.“

Že však ani slova někdy nestačí, dokládá Jarda Svoboda závěrečnou písní Jsi, která se po letech stala šťastnou syntézou jeho prvního sólového alba. Znovu se zde objevuje oheň, „mužova síla i ženin klín“, krajina protkaná řekami plynoucími do moře a „nekonečnou cestou plnou překážek“. A vše končí naprosto jasným: „Jsi otázka, která se v odpověď nemění. Jsi mlčení.“ Dál už opravdu není třeba slov.

Jarda Svoboda – Solo; vydavatel: Indies Scope 2016. 10 skladeb, celková stopáž: 37:16

Foto Cermaque

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více